2018-05-28, 17:45
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilyhAmmer
VÄLDIGT intressanta uppgifter ju! Hur vet du att barnen inte kände till semesterresan? Och vem är HDs nya pojkvän? Visste inte att hon hade ny pojkvän ens! Det här sätter ju USA-resan i ett helt nytt ljus.

Du måste ju vara väldigt nära SD och HD eftersom du vet allt detta kring resan?
Låter konstigt att lämna av barnen hos mor eller farföräldrar och inte säga vart man ska? Såvida barnen inte är själva hemma men det är de för små för?
Jag är inte alls säker på att detta var något som SD kom på så fort han släppts, och varför just USA isf?
Citera
2018-05-28, 17:46
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Jo de kanske hade tänkt att försvinna i staterna, sedan ägnades första dagarna i London åt att tänka.. två fanatiska geocachare som inte cachar.. utomordentligt konstigt.
Senast idag har de loggat in, kanske de tror att polisen inte kan binda dom vid brottet så kör dom på som vanligt.

Som du säger så loggas det inte, och jag har på något vis svårt att tro att man under dessa omständigheter letar plastlådor i England, så jag antar att man loggar inte för att kunna kommunicera via den interna meddelandefunktionen.
Citera
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherbert
Markligt att Du inte kan forsta att det inte kostar nagra SEK 15,000 per nesa att aka till LAX ToR ARN. Du maste verkligen byta "travel-agent". Jag bokar flyg dagligen at mitt "folk", till vanster och hoger, tro mig, jag vet vad det kostar.

Du kan väl berätta då...?
Citera
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stringfellow
SD och HD´s barn hade ingen aning om USA resan.
HD´s nya kille hade ingen aning om USA resan.
HD´s och SD´s föräldrar hade ingen aning om USA resan.

Enligt en kontakt på UD så skickade HD in sin ESTA ansökan Tisdag eftermiddag påväg upp till Arlanda.

Känns sådär att de skulle stanna i London eller vart de nu håller hus om de båda var oskyldiga och deras stackars barn och familjer fick sitta hemma och ta allt skit från oss på FB och Media.

Har inte alla svaren men nog tror jag att de vet mer om vad som inträffade än SD sagt i förhören.

Du måste ju vara väldigt nära SD och HD eftersom du vet allt detta kring resan?
Låter konstigt att lämna av barnen hos mor eller farföräldrar och inte säga vart man ska? Såvida barnen inte är själva hemma men det är de för små för?
Jag är inte alls säker på att detta var något som SD kom på så fort han släppts, och varför just USA isf?
Citera
2018-05-28, 17:49
Medlem
Massor av felaktiga antagande om geocaching i tråden, låt mig rätta lite:
* Det finns ingen traditionell cache runt hennes hus eller platsen. Det finns dock ett gäng frågetecken som betyder att det finns en cache gömd på Max 3.2 km från frågetecknet. Man behöver lösa problemet i beskrivningen för att få koordinaten till själva cachen. Dvs, det kan mycket väl finnas en burk eller delsteg vid planket.
* Åker man bort är det ganska vanligt att man laddar ned alla tänkta cacher offline i sin app/GPS och besöker cacher man tänkt besöka. Finns inget krav på att loggning ska ske direkt på nätet, inom nån speciell tid från att man var där eller i huvudtaget. Nu känner jag inte SD eller HD så jag har ingen aning om hur de brukar göra.
* Nej, man kan inte se var någon är vara för att de loggat in (på sidan eller i appen), bara att de har loggat in (eller startat appen)
* De och de har åkt tillsammans till och från event x. Ja, helt normalt. Eventet har start och sluttid. Väldigt normalt att man samåker. Bor man nära varandra är det ännu normalare.
Citera
2018-05-28, 17:52
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Markligt att Du inte kan forsta att det inte kostar nagra SEK 15,000 per nesa att aka till LAX ToR ARN. Du maste verkligen byta "travel-agent". Jag bokar flyg dagligen at mitt "folk", till vanster och hoger, tro mig, jag vet vad det kostar.

Jag bokar i god tid till LA och betalar då 6000 per person för direktflyg. Samma biljett kostar minst det dubbla om man bokar nära en dag eller två före avresan. Vill man dessutom ha en stol med mer benutrymme så blir det ytterligare några tusen dyrare och business class kostar ännu mer.
Citera
2018-05-28, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drevel
* Det finns ingen traditionell cache runt hennes hus eller platsen. Det finns dock ett gäng frågetecken som betyder att det finns en cache gömd på Max 3.2 km från frågetecknet. Man behöver lösa problemet i beskrivningen för att få koordinaten till själva cachen. Dvs, det kan mycket väl finnas en burk eller delsteg vid planket.
* Åker man bort är det ganska vanligt att man laddar ned alla tänkta cacher offline i sin app/GPS och besöker cacher man tänkt besöka. Finns inget krav på att loggning ska ske direkt på nätet, inom nån speciell tid från att man var där eller i huvudtaget. Nu känner jag inte SD eller HD så jag har ingen aning om hur de brukar göra.
* Nej, man kan inte se var någon är vara för att de loggat in (på sidan eller i appen), bara att de har loggat in (eller startat appen)
* De och de har åkt tillsammans till och från event x. Ja, helt normalt. Eventet har start och sluttid. Väldigt normalt att man samåker. Bor man nära varandra är det ännu normalare.
Okej.
Kan ingenting om geocaching, jag.
Nu har polisen jakt på dem istället för skattjakt efter saker.
Citera
2018-05-28, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drevel

* Om man kommer till ett annat land än det man skulle, måste man ju logga in för att ladda ner de cacher som finns där. På sistone har de loggat in varje dag, så inte i början på resan(flykten)
*De har en historia av att snabbt skriva loggar, så nu avviker de från sitt normala beteende

Inte för att jag tror själva geocaching har med mordet att göra, det är nog det vanliga relations/ svartsjuke motivet.
Fakta:
LW och SD hade en relation under flera år.
SD misshandlar och ofredar LW
LW blockar SD och vill inte ha något med honom att göra
LW mördas
SD sticker utomlands med HD som han ligger i skilsmässa med
Citera
2018-05-28, 18:02
Medlem
Energizer666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
*
*De har en historia av att snabbt skriva loggar, så nu avviker de från sitt normala beteende

Inte speciellt många som loggar något online när man är på resande fot
så fortfarande inget som avviker från något
Citera
2018-05-28, 18:09
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Om HD har en pojkvän så tänker jag att denne inte är särskilt förtjust i SD. Pojkvännen kanske är GM? Genom att få SD att verka rejält skyldig får han ha HD för sig själv...
Citera
2018-05-28, 18:10
Medlem
Bardotrutanetts avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Du kan väl berätta då...?

Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag bokar i god tid till LA och betalar då 6000 per person för direktflyg. Samma biljett kostar minst det dubbla om man bokar nära en dag eller två före avresan. Vill man dessutom ha en stol med mer benutrymme så blir det ytterligare några tusen dyrare och business class kostar ännu mer.
Ohoj! Bara för att jag blev nyfiken så kollade jag för en stund sedan, hittade en resa t/r idag - 4 juni som exempel, kostar ca 4000kr. Gick inte vidare så vet ej om det är slutpriset eller om vissa skatter tillkommer. Kollar via Momondo.
Senast redigerad av Bardotrutanett 2018-05-28 kl. 18:18. Anledning: Autokorr fel på Momondo.
Citera
2018-05-28, 18:10
Medlem
Blev nyfiken på vad som gör att man blir nekad ESTA.
Han kanske bara fyllde i någon grej fel? Verkar vara vanligaste anledningen.
Blev hon nekad också, eller valde hon att inte göra USA utan honom?

Gällande brottslighet är det en anhållning som ger skäl till nekat ESTA. Anhållen har väl SD aldrig varit, bara brottsmisstänkt? Får ESTA-folket reda på även sådana uppgifter?

Känns knäppt om det är svensk polis som larmat USA. Hade väl varit bättre för polisen att de fått genomföra sin resa som planerat när de ändå tilläts dra iväg?

https://usaestaonline.com/sv/faktorer-for-nekad-ansokan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in