2018-05-28, 12:31
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Var inte så säker. Har SIFO rätt och de kan se att kvinnorna nu strömmar till (SD) så lär stigmatiseringen avtagit nu under våren och eftersom SCB söker folk på precis samma sätt (bara lite mer ihärdigt) så lär de se precis samma tendenser. Troligen lite starkare just eftersom de jagar folk bättre än vad SIFO gör.
Oavsett om SIFO har rätt eller inte så skall detta basuneras ut kontinuerligt. Med tanke på kvinnors större känslighet för socialt tryck så är detta guld & det är här vi har en reell möjlighet för en ordentlig bandwagon-effekt.

Varje gång det diskuteras politik skall denna fras pressas in: -"Enligt SIFO så växer SD kraftigt bland kvinnliga väljare just nu"-

Vem fan kan säga emot SIFO? Inte ens Alexandra Pascalidou skulle våga kalla SIFO för "pajasinstitut".

(jag vet att jag tjatat tidigare, men detta är så jävla viktigt att det tål att upprepas)

Nämnde jag att: -"Enligt SIFO så växer SD kraftigt bland kvinnliga väljare just nu"-
2018-05-28, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag tycker att ni nya SD-väljare är en aning bortskämda. Jag försöker inte ursäkta svensk media, men det är som jag ser det omöjligt att inte notera den förändring av debatten som har skett sedan SD kom in i riksdagen.

Som sagt, titta på gamla debattprogram och kräks. Den typiska debatten under tidigt 2000-tal bestod av en öppet vänstervriden programledare, Masoud Kamali, en från sossarna, samt en från vänsterpartiet. Tillsammans så skulle de debattera hur till exempel mordet på Fadime (eller någon annan aktuell händelse) kunde påverkade den strukturella rasismen i samhället. Alla var rörande överens om att händelsen inte berodde på invandringen, utan på svenskarnas ovilja att integreras i det nya Sverige.

Jag skojar inte när jag skriver detta, det var på det sättet. Ni måste väl hålla med om att debatter som den jag beskriver inte förekommer idag?
Du har både rätt och fel. Fönstret har definitivt flyttats flera mil i rätt riktning och mycket som är vardagsmat från Aktuellt eller Agenda idag hade orsakat ramaskri för 5 år sedan och inbördeskrig för 15 år sedan. Vi hade t ex flera år av att SD:s mediaframträdanden bestod i att man en gång om året satte Åkesson mittemot en vettskrämd programledare som uppträdde som att hon hade Ted Bundy i stolen mittemot. Sedan blev det en halvtimme av ”Vad är svenskt egentligen? Varför är inte Zlatan svensk? Varför ska pizza inte få finnas i Sverige?”. Eller gå tillbaka till slutdebatten inför valet 2002 och se det som sägs om invandring och integration där (börjar c:a 30 minuter in). Det är som från en helt annan värld. Först kommer skylten ”Integrationen”. Sedan kommer första frågan: ”Hur ska vi bekämpa främlingsfientligheten, Gudrun Schyman?”. Ta in det - första frågan om integration handlade om hur man ska få bukt med de där otäcka svenskarnas fördomar, de där som har fräckheten att vara svenskar födda i Sverige.

Fast när det gäller 2015 är det nog inte åsiktskorridoren som man menar gav Goebbelsvibbar - korridoren hade hunnit bli ganska tillåtande då - utan snarare den våg av ensidig propaganda som uppstod när journalister helt glömde sitt jobb och istället drogs med i en Refugees Welcome-masspsykos. Åååh nu händer det nu vänder det empatiii empatiiiiiiiii medmänsklighet kärlek åhhh hundra kändisar vill ha öppna gränser allt är underbart här får ni varm choklad på stationen åhhhhh... för den som stod vid sidan om och betraktade var hela Sverige ett mentalsjukhus där under några veckor och DN-redaktionen var isolerade avdelningen för de gravaste fallen av psykos och hallucinationer.
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-05-28 kl. 12:44.
2018-05-28, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men M är i samma situation som S 2006 - 2014. Trots opposition ökade de inte. Det ledde till S kollaps i regeringsställning. Bildar M regering efter valet så kommer deras kollaps nästa mandatperiod. De stora dinosauriernas tid är förbi och kan snart bara hittas i fossilen.

Konservativa väljare och även ekonomiskt liberala kommer se att det var SD som knäckte S efter 100 års dominans. Det M inte klarade på 100 år klarade SD på 4 år. Nästa 4 år gör de det samma med M.
Sven-Otto Littorin sa just detta För ett år sedan.
Citat:
Tidigare arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin skriver på Facebook att han är imponerad av SD:s framfart.
– Vi snodde sossarnas huvudfråga rakt av inför 2006, men tappade greppet inför 2014. SD snor inte bara frågan utan en hel del av grundvärderingarna. Sällan har en handlingsorienterad liberalkonservativ rörelse behövts mer tydligt som motvikt.
Han spekulerar också kring vad som händer om LO, Landsorganisationen i Sverige, tas över av SD-nära element.
– Den tiden är inte alldeles långt borta och måste ligga i SD:s stora strategiska plan, både taktiskt och politiskt.
2018-05-28, 12:41
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas
I så fall är det gradskillnader i helvetet vi pratar om.
Varje gång jag åker hem från jobbet så skannar jag av P1. Man kan ju ha tur och råka på t.ex. vetenskapsradion.
Om man pratar om invandringens väl eller identitetspolitik hoppar jag alltid vidare.
Denna månad har jag inte hoppat vidare kanske en, max två gånger. De är helt sinnesjuka på P1.
Det roliga är att det är PK elitens egna sjuka fixering att dag efter dag, år efter år sätta invandring högst på agendan som nu slår tillbaka. Nu gråter man för att det bara pratas om invandring fast inte med deras infallsvinkel.
Eller som Feldt skulle utryckt det:” Mångkultur är ett jävla skit. Nu har vi släppat det ända hit”

Precis man har inget emot propaganda för asylinvandring men man har mycket emot att man diskuterar rasistiska våldtäkter mot svenskar, att säga att muslimer försöker bränna ned synagogor, att svenska barn rånas av asylinvandrare i Nacka etc. Man vill tysta och censurera en objektiv debatt om invandringen men vill ha kvar asylpropagandan.
2018-05-28, 12:42
Medlem
Tänkte inflika med vad som händer på min Facebook just nu med ca 300 vänner varav uppskattningsvis 95% är riktiga svenskar.
Förstå mig rätt nu men "ledande" vänner i bland annat olika positioner basunerar ut både det ena och andra om SD och om hur viktigt det är att alla röstar på dessa.
Detta hade varit så sjukt oacceptabelt för den stora massan för 6 månader sen att ens gilla ett sånt inlägg, nu hyllas det av människor jag ansåg pk som fan för ett halvår sen!!

edit.. kan tillägga att jag är helt jävla förbluffad, det är liksom inte den lille skillnaden
Senast redigerad av brasnyggman 2018-05-28 kl. 12:45.
2018-05-28, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Oavsett om SIFO har rätt eller inte så skall detta basuneras ut kontinuerligt. Med tanke på kvinnors större känslighet för socialt tryck så är detta guld & det är här vi har en reell möjlighet för en ordentlig bandwagon-effekt.

Varje gång det diskuteras politik skall denna fras pressas in: -"Enligt SIFO så växer SD kraftigt bland kvinnliga väljare just nu"-

Vem fan kan säga emot SIFO? Inte ens Alexandra Pascalidou skulle våga kalla SIFO för "pajasinstitut".

(jag vet att jag tjatat tidigare, men detta är så jävla viktigt att det tål att upprepas)

Nämnde jag att: -"Enligt SIFO så växer SD kraftigt bland kvinnliga väljare just nu"-

Är det möjligt att att OI någonsin medvetet har manipulerat sina matriser med politisk agenda? Eller har ett typiskt PK-svenskt grupptänk gjort sådana konspirationer överflödiga eftersom man ändå "letat" efter SD-väljarna med samma entusiasm som man letar efter den bortsprungna kattjäveln man hatar?

Jag vet inte, men jag hörde att SD växer kraftigt bland kvinnliga väljare enligt SIFO.
2018-05-28, 12:55
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Jag instämmer. Alla skall med. Två så flitiga tråddeltagare måste väl ha en egen uppfattning om SCB-undersökningen.

Jag var faktiskt på väg att bjuda in även Rejdar via PM, men han har inte varit inloggad sedan 2016, så det är nog lönlöst.

Har hört en del berättelser om denne Rejdar i tråden tidigare. Det var dock före min tid - innan jag hittade hit. Stämmer det om jag gissar att han var i samma team som Greta och Powergirl? Kunde han "bevisa" sina teser med formler etc, eller var han bara en allmänt störig typ? Komedi eller pain in the ass?

P.S. När försvann han från tråden?
2018-05-28, 12:56
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Fast när det gäller 2015 är det nog inte åsiktskorridoren som man menar gav Goebbelsvibbar - korridoren hade hunnit bli ganska tillåtande då - utan snarare den våg av ensidig propaganda som uppstod när journalister helt glömde sitt jobb och istället drogs med i en Refugees Welcome-masspsykos. Åååh nu händer det nu vänder det empatiii empatiiiiiiiii medmänsklighet kärlek åhhh hundra kändisar vill ha öppna gränser allt är underbart här får ni varm choklad på stationen åhhhhh... för den som stod vid sidan om och betraktade var hela Sverige ett mentalsjukhus där under några veckor och DN-redaktionen var isolerade avdelningen för de gravaste fallen av psykos och hallucinationer.

Jag håller med det var den rena kvantiteten som var oöverträffad 2015. 50 % av alt som skrevs och sades i MSM var propaganda för asylinvandring. Det var också kulmen på rena lögner där man beskar bilder från Ungern med 1000 aggressiva unga män till den enda kvinnan med ett barn och kablade ut. Alla fake news om hur lönsam invandringen var etc.
2018-05-28, 12:58
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Har hört en del berättelser om denne Rejdar i tråden tidigare. Det var dock före min tid - innan jag hittade hit. Stämmer det om jag gissar att han var i samma team som Greta och Powergirl? Kunde han "bevisa" sina teser med formler etc, eller var han bara en allmänt störig typ? Komedi eller pain in the ass?

P.S. När försvann han från tråden?
Han var inte så rabiat & korkad som vissa andra. Han försökte vara mer analytisk & underbygga sina teorier & han var inte heller otrevlig vad jag kan minnas. Jag hade gärna kunnat tänka mig att gå ut & ta en öl med honom.

Men han hade ändå i princip alltid fel. Efter förra valet dröp han av & posta lite sporadiskt i andra trådar för att 2016 helt stänga av strömbrytaren.
2018-05-28, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag håller med det var den rena kvantiteten som var oöverträffad 2015. 50 % av alt som skrevs och sades i MSM var propaganda för asylinvandring. Det var också kulmen på rena lögner där man beskar bilder från Ungern med 1000 aggressiva unga män till den enda kvinnan med ett barn och kablade ut. Alla fake news om hur lönsam invandringen var etc.
En rolig sak om #metoo är att Åsa Linderborg, som inte var så förtjust i den svenska hanteringen av fenomenet, i sin fredagsintervju i Kvartal nyligen efterlyste ett slags kriskommission som skulle ta reda på vad som hände när journalister helt slutade tänka, granska och ifrågasätta och istället bara drogs med i en våg av aktivism. Hon talar om det som att det var första gången det hänt. Konstigt, jag har ett tydligt minne av att exakt samma sak hände 2 år tidigare... undrar vad det kan ha gällt.
Citat:
Han var inte så rabiat & korkad som vissa andra. Han försökte vara mer analytisk & underbygga sina teorier & han var inte heller otrevlig vad jag kan minnas. Jag hade gärna kunnat tänka mig att gå ut & ta en öl med honom.

Men han hade ändå i princip alltid fel. Efter förra valet dröp han av & posta lite sporadiskt i andra trådar för att 2016 helt stänga av strömbrytaren.
Jag minns rejdar som lugn och resonerande men också enträgen på ett sätt som gjorde att man till slut bara ville skrika. Lågmäld och ihållande som mild tinnitus.
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-05-28 kl. 13:11.
2018-05-28, 13:11
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
Tänkte inflika med vad som händer på min Facebook just nu med ca 300 vänner varav uppskattningsvis 95% är riktiga svenskar.
Förstå mig rätt nu men "ledande" vänner i bland annat olika positioner basunerar ut både det ena och andra om SD och om hur viktigt det är att alla röstar på dessa.
Detta hade varit så sjukt oacceptabelt för den stora massan för 6 månader sen att ens gilla ett sånt inlägg, nu hyllas det av människor jag ansåg pk som fan för ett halvår sen!!

edit.. kan tillägga att jag är helt jävla förbluffad, det är liksom inte den lille skillnaden

Jag har märkt att färre skriver om politik i över huvud taget. De släktingar jag haft diskussioner med tidigare skriver bara om mat och djur nu. Lite som Ernman har flyttat fokus. De som länkar nyheter om mord, våldtäkter etc. får knappt kommentarer. Som att mina FB-vänner håller mer privat nu.
2018-05-28, 13:12
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:

Fasen vad synd att sådana lämnar tråden, det är ju precis dessa personligheter som kryddar tillvaron för sin omgivning. I synnerhet när de går mot strömmen och är helt tvärtemot, försöker presentera teorier och analyser men ändå oftast misslyckas kapitalt... att de dessutom inte är otrevliga är ju ett stort plus i kanten. Låter som en störtskön snubbe. Hoppas inte att proppen gått på honom, eller att pumpen la av. Som Crispy skrev om Bergakungen, han kanske har tagit världens längsta kaffepaus...

Läser du detta, Rejdar, kom tillbaka! Gör åtminstone ett gästspel fram till valet och en bit in i eftervalsdebatten. Vi behöver ha alla olika åsikter här på FB och högt i tak

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in