Citat:
Ursprungligen postat av
Gynekologstol
Jag tycker att ni nya SD-väljare är en aning bortskämda. Jag försöker inte ursäkta svensk media, men det är som jag ser det omöjligt att inte notera den förändring av debatten som har skett sedan SD kom in i riksdagen.
Som sagt, titta på gamla debattprogram och kräks. Den typiska debatten under tidigt 2000-tal bestod av en öppet vänstervriden programledare, Masoud Kamali, en från sossarna, samt en från vänsterpartiet. Tillsammans så skulle de debattera hur till exempel mordet på Fadime (eller någon annan aktuell händelse) kunde påverkade den strukturella rasismen i samhället. Alla var rörande överens om att händelsen inte berodde på invandringen, utan på svenskarnas ovilja att integreras i det nya Sverige.
Jag skojar inte när jag skriver detta, det var på det sättet. Ni måste väl hålla med om att debatter som den jag beskriver inte förekommer idag?
Du har både rätt och fel. Fönstret har definitivt flyttats flera mil i rätt riktning och mycket som är vardagsmat från Aktuellt eller Agenda idag hade orsakat ramaskri för 5 år sedan och inbördeskrig för 15 år sedan. Vi hade t ex flera år av att SD:s mediaframträdanden bestod i att man en gång om året satte Åkesson mittemot en vettskrämd programledare som uppträdde som att hon hade Ted Bundy i stolen mittemot. Sedan blev det en halvtimme av ”Vad är svenskt egentligen? Varför är inte Zlatan svensk? Varför ska pizza inte få finnas i Sverige?”. Eller gå tillbaka till slutdebatten inför valet 2002 och se det som sägs om invandring och integration där (
börjar c:a 30 minuter in). Det är som från en helt annan värld. Först kommer skylten ”Integrationen”. Sedan kommer första frågan: ”Hur ska vi bekämpa främlingsfientligheten, Gudrun Schyman?”. Ta in det - första frågan om integration handlade om hur man ska få bukt med de där otäcka svenskarnas fördomar, de där som har fräckheten att vara svenskar födda i Sverige.
Fast när det gäller 2015 är det nog inte åsiktskorridoren som man menar gav Goebbelsvibbar - korridoren hade hunnit bli ganska tillåtande då - utan snarare den våg av ensidig propaganda som uppstod när journalister helt glömde sitt jobb och istället drogs med i en Refugees Welcome-masspsykos. Åååh nu händer det nu vänder det empatiii empatiiiiiiiii medmänsklighet kärlek åhhh hundra kändisar vill ha öppna gränser allt är underbart här får ni varm choklad på stationen åhhhhh... för den som stod vid sidan om och betraktade var hela Sverige ett mentalsjukhus där under några veckor och DN-redaktionen var isolerade avdelningen för de gravaste fallen av psykos och hallucinationer.