2018-05-28, 10:31
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Ska de då justera viktningsmatrisen, eller bara utnyttja en inkompetensfaktor k? Hmm förresten, enligt Krispan är Vikningsmatrisen stationär och orörbar (och är för förmodligen så komplex att det förmodligen inte finns någon som förstår den, så vi får ta den som Gud givet), så vi för hålla oss till inkompetensfaktorn, tror jag.
Mina bekantar som jobbar på Sentio och YouGov säger följande:

- Sentio använder genomsnittet av Flashback:s panel. Rakt av! Så det blir nog runt 25.5% i juni.
- YouGov använder följande formel: Sifo/SCB * HitlerFaktor. Så det blir 18% * 1.488 = 26.8% i juni.
- sedan adderar de brus på ±1%

De senaste SCB-mätningarna korrigerade med HitlerFaktor:
2014M05 8,10 * 1,488 = 12,1%
2014M11 12,4 * 1,488 = 18,5%
2015M05 14,4 * 1,488 = 21,4%
2015M11 19,9 * 1,488 = 29,6%
2016M05 17,3 * 1,488 = 25,7%
2016M11 17,5 * 1,488 = 26,0%
2017M05 18,4 * 1,488 = 27,4%
2017M11 14,8 * 1,488 = 22,0%
2017M05 ??,? * 1,488 = ???26,8%???

Överensstämmer väl med Flashback:s panel!

Stay tuned!
2018-05-28, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Hinner något opinionsinstitut - t ex Demoskop - komma före SCB:s PSU den 5 juni, eller väntar instituten till efter det att jätten släppt sina siffror? Någon som vet hur det brukar vara de månaderna SCB kommer?
Nej. Demoskop släpper första fredagen i juni (ibland dagen innan men fredag är huvudregel) förutsatt att den är en bit in i månaden. De släpper aldrig den 1:a i månaden, och då är nästa hållplats den 8:e vilket innebär att det tidigast kan bli den 7:e.
2018-05-28, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Sentio använder genomsnittet av Flashback:s panel. Rakt av!
Vilken panel?
2018-05-28, 10:53
Medlem
svenabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
SD kommer fortsätta växa och gör SD en bra valspurt så kan SD plocka stora mängder oroliga och besvikna 7-klöverväljare.
SD’s tillväxt i opinionen kommer dra åt sig kvinnor i allt snabbare takt.

Jag har inte lyckats helt, vänja mig av med P1 och annat jag vant mig vid under livet. Där fortsätter relativiserandet. "Brottsligheten har inte ökat" "Det brann lika många bilar och skolor på Ragnar Lodbroks tid" "På medeltiden var våld betydligt vanligare än nu" "Moskéer är inget nytt i Sverige" Etc.
SD beskrivs fortfarande som "antikrist"
Det blir en hög tröskel att ta sig över om man litar på PS. Trots det ökar SD vilket visar hur desperat opinionen är och hur fort förtroendet för PS sjunker.
Den höga tröskeln är förstås lika jobbig att ta sig över även i motsatt riktning.
2018-05-28, 11:23
Medlem
I och med att Sossarna försvagas ökar möjligheterna för SD. Flera debattörer här anser att M är i kris men det är felaktigt. Om vi utgår från att M nu har 22% kommer dom antagligen att kunna ökad med +0,5% fram till valet. Jämför inte med Sossarna. Se så svaga politiker Sossarna har. Ylva, Baastad, Stefan, virriga och flummiga.
Dock har S just nu nästan 25% men jag tror dom minskar med 0,5% PER MÅNAD...-1,5% alltså och då blir det dött lopp mellan M och S.

Jag tror att SD kommer att hamna mellan 22%---24% som Ni ser är det ohyggligt spännande. Se dock inte fram mot SCB, dom kommer på något sätt att trolla folket och återupprättar tillfälligt S. (S)kamligt är ordet.
Jag förnimmer en stor uppgivenhet från Vänstern totalt, jag menar inte koncentrerat bara V utan hela Vänsteretablissemanget som helt har tappat koncepterna och fruktar framtiden.
2018-05-28, 11:29
Medlem
8711s avatar
Nu när listan med tips blivit så lång håller jag den för mig själv tills SCB-mätningen närmar sig närmare den 5 juni.

Tipstävling, SCB juni 2018: (Uppdaterad.)

Antal: 70 seriösa tips har inkommit hittills.

Nu kan ni andra lämna era tips inför SCB-mätningen med era motiveringar så hamnar ni på listan!
2018-05-28, 11:29
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenab
Jag har inte lyckats helt, vänja mig av med P1 och annat jag vant mig vid under livet. Där fortsätter relativiserandet. "Brottsligheten har inte ökat" "Det brann lika många bilar och skolor på Ragnar Lodbroks tid" "På medeltiden var våld betydligt vanligare än nu" "Moskéer är inget nytt i Sverige" Etc.
SD beskrivs fortfarande som "antikrist"
Det blir en hög tröskel att ta sig över om man litar på PS. Trots det ökar SD vilket visar hur desperat opinionen är och hur fort förtroendet för PS sjunker.
Den höga tröskeln är förstås lika jobbig att ta sig över även i motsatt riktning.
Missförstå mig inte nu, men jag tycker att rapporteringen i svensk media och i synnerhet public service har blivit mycket bättre under de senaste åren. Rapporteringen är givetvis fortfarande vänstervinklad, men om man har varit med ett tag så märker man stor skillnad. Om du verkligen vill kräkas så uppmanar jag dig att titta på gamla debattprogram och liknande från åren runt millenieskiftet. Då bestod antietablissemanget av organisationen attac, och alla former av problem med invandringen förnekades helt och hållet.
2018-05-28, 11:37
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Nu när listan med tips blivit så lång håller jag den för mig själv tills SCB-mätningen närmar sig närmare den 5 juni.

Tipstävling, SCB juni 2018: (Uppdaterad.)

Antal: 70 seriösa tips har inkommit hittills.

Nu kan ni andra lämna era tips inför SCB-mätningen med era motiveringar så hamnar ni på listan!

Listan är inte fullständig utan Powergirl och greta75.
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Jag har bara kommenterat opinionsundersökningarna och kan konstatera att SD sjönk från sina rekord noteringar tidigare i OU. Precis som jag nu konstaterar att SD gjort en uppgång. Att kommenera S i den här tråden är helt OT.
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Nu har det gått upp några procent i några månader, jag tror att det vänder ner fram till valet, ner till 17%.
Kom igen nu! Vi behöver era kvalificerade gissningar!
Det är bara en vecka kvar till SCB:s stora partisympatiundersökning!
2018-05-28, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men facit från val ger bara information om geografi då valet är hemligt. Från det kan man dra slutsatser baserat på medelinkomst, andel invandrare etc i olika valkretsar. Men t.ex. kön kan man inte veta något om. Ålder blir också svårt. Kanske kan man dra slutsatser som att "i skånska kommunen X som SD fick i 30 % för vi också fler svarsvägrare än i Stockholmskommun Y där SD fick 5 %; så därför är svarsvägrarna till 75 % SD-anhängare." (Fingerade tal för att förklara vad jag menar bara).
Sant, men de har ju sin egen gamla data att jämföra med, så de borde utifrån den i kombination med valresultaten i kretsarna kunna rekonstruera i alla fall en del av väljaregenskaperna. För övrigt tror jag att detta blir det sista val där SD-bortfallet är ett stort problem, om det nu visar sig vara så. Kombon av 1) resultat över 20, 2) att SD sannolikt kommer att få inflytande i en eller annan konstellation, samt 3) att de OI som börjat experimentera med webbpaneler under mandatperioden får möjlighet att utvärdera och kalibrera dem när resultatet är inne, borde eliminera så pass mycket av problematiken att eventuell underskattning blir försumbar.

Citat:
Ps. Crispy du är lite jobbig igen i din andra argumentationsväxling om vad det nu är. Ds.
PS Kan inte ta ansvar för vilka konversationer folk väljer att starta med mig, så det får du ta med dem som är på mig som paparazzi på Kardashians. Jag har ett kluster av heltidsprovokatörer hängande i mina byxben som ska käfta om foliehattdynga 24/7/365. Två stycken är särskilt klängiga, varav den ena ensam står för 6 av 10 notiser(!) jag får om svar på mina inlägg. (Se kommande sidor för demonstration). Om jag försöker ignorera tjafset för allas trevnad börjar den ena snacka skit om mig i svar till andra så att jag dras in ändå, och den andra fortsätter mala om att jag duckar tills jag tvingas svara. Syftet är uppenbart, alla som inte sväljer konspirationstramset ska punktmarkeras och störas ut. Vad kan jag göra åt det? Jag är inte moderator.
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-05-28 kl. 12:21.
2018-05-28, 11:43
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Listan är inte fullständig utan Powergirl och greta75.

Kom igen nu! Vi behöver era kvalificerade gissningar!
Det är bara en vecka kvar till SCB:s stora partisympatiundersökning!
Jag instämmer. Alla skall med. Två så flitiga tråddeltagare måste väl ha en egen uppfattning om SCB-undersökningen.

Jag var faktiskt på väg att bjuda in även Rejdar via PM, men han har inte varit inloggad sedan 2016, så det är nog lönlöst.
2018-05-28, 11:51
Medlem
Citat:
Stay tuned!
Självklart

Det är Flashback mot världen

Jag vill dock påpeka att Flashback-faktorn, precis som allt annat som vidrörts av mänsklig tankeverksamhet, mycket väl kan ha en inneboende bias. Men det är också det jag generellt försöker peka på. Nu får vi snart se hur bra kartan stämmer överens med verkligheten, och kan det blir mer roligt eller mer spännande med kläderna på? Nej, trodde inte det. (Tja det skulle vara Nürnberg-ring runt med en Ferrari 488 isf )
2018-05-28, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Missförstå mig inte nu, men jag tycker att rapporteringen i svensk media och i synnerhet public service har blivit mycket bättre under de senaste åren. Rapporteringen är givetvis fortfarande vänstervinklad, men om man har varit med ett tag så märker man stor skillnad. Om du verkligen vill kräkas så uppmanar jag dig att titta på gamla debattprogram och liknande från åren runt millenieskiftet. Då bestod antietablissemanget av organisationen attac, och alla former av problem med invandringen förnekades helt och hållet.
Peaken 2015 ska heller aldrig förglömmas. Får Goebbels att framstå som en byxrädd minimalist.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in