• 1
  • 2
2018-05-27, 20:52
Medlem
Har sedan 4 månader en knöl under fotsulan. Brydde mig inte nämnvärt först men det har blivit värre och värre.

Den har dessutom växt till dubbla storleken och är nu större än en ärta (nästan dubbelt så stor). Det gör ont som fan att gå nu och jag måste naturligtvis göra något åt det.

På utsidan är det lite flagnat skinn så det ser lite ut som en fotvårta, men mycket skiljer - t ex har jag läst att fotvårtor är platta och detta är alltså en hård knöl under huden. Liktorn har jag funderat på men mycket som skiljer där med, ser inte ut som det om man bild-googlar.

I samma veva (eller strax innan jag upptäckte den) kände jag mig allt tröttare och tröttare. Har drabbats av ångest och depressioner och är sjukskriven för utmattningssyndrom. Mycket stressigt jobb, men det har det varit under lång tid och detta färsämrande är liksom inte i paritet med måendet (framför allt vad gäller tröttheten). Det har dessutom bara blivit värre och värre under sjukskrivningen trots att jag gjort allt vad jag kan för att bli bättre, och även om jag sover 10h är jag aldrig pigg.

Har bokat läkartid men pga den havererade vården får jag vänta en månad och jag vill under tiden kolla om nån här har någon aning om vad det kan vara? Kan tillägga att mitt immunförsvar har försämrats också, samt att jag har upptäckt en mindre knöl till på ett annat ställe på kroppen.

Har tydligen anlag för cystor då jag har tre på ena testikeln sedan länge som är kollade och inte växer. Tror dock inte detta är en cysta eftersom den växer.

Så, vad tror ni?
Senast redigerad av tremolosy 2018-05-27 kl. 20:58.
Citera
2018-05-27, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tremolosy
Har sedan 4 månader en knöl under fotsulan. Brydde mig inte nämnvärt först men det har blivit värre och värre.

Den har dessutom växt till dubbla storleken och är nu större än en ärta (nästan dubbelt så stor). Det gör ont som fan att gå nu och jag måste naturligtvis göra något åt det.

På utsidan är det lite flagnat skinn så det ser lite ut som en fotvårta, men mycket skiljer - t ex har jag läst att fotvårtor är platta och detta är alltså en hård knöl under huden. Liktorn har jag funderat på men mycket som skiljer där med, ser inte ut som det om man bild-googlar.

I samma veva (eller strax innan jag upptäckte den) kände jag mig allt tröttare och tröttare. Har drabbats av ångest och depressioner och är sjukskriven för utmattningssyndrom. Mycket stressigt jobb, men det har det varit under lång tid och detta färsämrande är liksom inte i paritet med måendet (framför allt vad gäller tröttheten). Det har dessutom bara blivit värre och värre under sjukskrivningen trots att jag gjort allt vad jag kan för att bli bättre, och även om jag sover 10h är jag aldrig pigg.

Har bokat läkartid men pga den havererade vården får jag vänta en månad och jag vill under tiden kolla om nån här har någon aning om vad det kan vara? Kan tillägga att mitt immunförsvar har försämrats också, samt att jag har upptäckt en mindre knöl till på ett annat ställe på kroppen.

Har tydligen anlag för cystor då jag har tre på ena testikeln sedan länge som är kollade och inte växer. Tror dock inte detta är en cysta eftersom den växer.

Så, vad tror ni?
Bild ,Har du det?
Citera
2018-05-28, 02:06
Medlem
Svårt att se men det syns inte så mkt utanpå annat än utbuktningen och den flagnade huden.

https://ibb.co/dc3z2d
Citera
2018-05-28, 02:22
Medlem
Cemsers avatar
Antagligen är det en tumör du har, men sannolikt en godartad sort och inte en cancertumör.
Citera
2018-05-28, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cemser
Antagligen är det en tumör du har, men sannolikt en godartad sort och inte en cancertumör.

Men växer verkligen godartade tumörer?
Citera
2018-05-28, 02:29
Medlem
Cemsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tremolosy
Men växer verkligen godartade tumörer?

Ja.
Citera
2018-05-28, 05:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cemser

Ett sånt svar skulle inte ens en läkare slänga ur sig. Oerhört okunnigt. En fotvårta är en ytlig vårta som trampas inåt eftersom man går på foten. Det blir alltså ganska platt på utsidan. Enligt mig är det troligt en fotvårta, men be en distrikssköterska titta på den om du är orolig. Hon kan sedan avgöra om du behöver läkartid.
Citera
2018-05-28, 05:39
Medlem
Jag har en liknande knöl placerad på samma ställe som TS, men då i handflatan. Den har jag haft i många år och det är bara ibland som den gör ont, men då gör det ordentligt ont, ömmar och smärtar vid tryck.
Vad det är vet jag inte, men knappast cancer. Och ingen vårta är det heller, det är som en knuta, en knöl, känns som en rund knöl och den är rörlig= ett gott tecken.

Kan det vara något liknande, vad det nu kan vara, som TS har? Har man en knuta under fotsulan så är ju det annat än i en handflata för foten belastar man ju hela tiden.
Och att skinnet på knölen TS har börjar skavas bort och nötas ligger ju sakens natur.
Men det intressanta med TS: s knöl och min är att de båda är placerade på exakt samma ställe utifrån en mindre led.
Citera
2018-05-28, 09:31
Medlem
F.B.Dases avatar
[quote=tremolosy|64171705]Svårt att se men det syns inte så mkt utanpå annat än utbuktningen och den flagnade huden.

Jag tycker det ser ut som en typisk fotvårta.
Citera
2018-05-28, 12:17
Medlem
Cemsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellint
Ett sånt svar skulle inte ens en läkare slänga ur sig. Oerhört okunnigt

Läkare är per definition okunniga enligt dig?

Citat:
Ursprungligen postat av Bellint
Enligt mig är det troligt en fotvårta, men be en distrikssköterska titta på den om du är orolig. Hon kan sedan avgöra om du behöver läkartid

Kanske borde läsa trådstarten ordentligt.
Citera
2018-05-28, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.B.Dase
Jag tycker det ser ut som en typisk fotvårta.

Fotvårtor ska väl inte vara knölar utan platta?
Citera
2018-05-28, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gobw
Jag har en liknande knöl placerad på samma ställe som TS, men då i handflatan. Den har jag haft i många år och det är bara ibland som den gör ont, men då gör det ordentligt ont, ömmar och smärtar vid tryck.
Vad det är vet jag inte, men knappast cancer. Och ingen vårta är det heller, det är som en knuta, en knöl, känns som en rund knöl och den är rörlig= ett gott tecken.

Kan det vara något liknande, vad det nu kan vara, som TS har? Har man en knuta under fotsulan så är ju det annat än i en handflata för foten belastar man ju hela tiden.
Och att skinnet på knölen TS har börjar skavas bort och nötas ligger ju sakens natur.
Men det intressanta med TS: s knöl och min är att de båda är placerade på exakt samma ställe utifrån en mindre led.

Intressant. Det jobbiga är att min har växt och att det nu är betydligt jobbigare än tidigare att gå (iaf utan skor), så jag måste göra något åt den. Tror inte heller att det är cancer, men inte heller att det är en vårta.

Åkte mycket skidor i vintras med nya pjäxor och det var i samband med det jag först upptäckte det. Kan ju ha hänt något då... men borde ju försvunnit när jag slutade iofs.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in