Citat:
Ursprungligen postat av
Friherr
Kristersson har ett helt öppet mandat i förhållande till SD. Det låter som att han går till val på att inte förhandla med SD, men vad han säger är ordagrant ”Alliansen kommer inte förhandla eller samtala med SD”.
Alliansen kommer att vara död den 9/9 och vad som händer efter det har Kristersson inte sagt ett ord om.
Ja, jag kommer inte låta mig luras av en 7K igen. Säger de att de inte kommer samarbeta, samtala, samregera med ett parti så får man helt enkelt lita på det. Globalist-FR var lika tydlig med det som globalist-UK är. Röstar man M idag och tror att de kommer besinna sig och regera med SD, om nu SD är att lita på, så begår man ett misstag om man röstar M. Jag är själv blå och har röstat på M sedan 80-talet fram till 2010, tyvärr. Lita inte på M. Lämnar 5pe M fram till valet så kommer M vara nere på 15 och SD uppe på 28. Tappar S lika många så faller S ner under 20-strecket och SD upp på 32. För mig får gärna SD tappa 4pe till AfS så de kommer in.
https://www.di.se/nyheter/kristersson-tanker-inte-forhandla-med-sd/
Citat:
"Alliansen kommer inte att samarbeta med Sverigedemokraterna. Vi har varit helt entydiga på den punkten", underströk Ulf Kristersson i Ekots lördagsintervju.
Det är inte första gången Ulf Kristersson utesluter samverkan med SD efter höstens riksdagsval.
Samtidigt har M-ledaren tidigare lovat potentiella väljare att göra allt han kan för att moderaternas politik ska få så stort genomslag som möjligt efter valet - något som fått bedömare att ifrågasätta huruvida markeringen mot SD verkligen är satt i sten.
"Jag menar precis detta, mina värderingar är inte Sverigedemokraternas, jag tror på internationellt samarbete och jag tror på en så öppen värld som möjligt", framhöll M-ledaren.
I intervjun manade han även till en långsiktig migrationspolitisk överenskommelse, för vilken S och M bör utgöra "centralaxeln".
"Få saker är så viktiga i en mycket problematisk omvärld", konstaterade Ulf Kristersson.
Citat:
Ursprungligen postat av
trazke
Det är min uppfattning också. Jag har hittills inte hört honom säga ordagrant att han inte tänker samarbeta med SD även om rubrikerna hetat så efter att han uttalat sig i frågan. Det har varit som du skrev eller "Jag VILL bilda en Alliansregering." Kinberg uttryckte sig på samma sätt, knappast en tillfällighet.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/rLWPbA/kristerssons-nya-markering-mot-sd
Citat:
Stänger dörren till SD
Därefter slår Ulf Kristersson fast att ingen på förhand kan säga vad som kommer att ske efter valet.
– I ett jättekomplicerat läge finns det ingen som har någon enkel majoritet att använda sig av. Då får man se vad som händer. Jag kommer stå för vår politik och jag kommer aldrig före valet säga att jag inte ens tänker försöka, och i praktiken säga att bollen får gå till S, som har ännu sämre möjlighet att få majoritet för sin politik.
Samtidigt stänger han dörren till SD.
– Mina värderingar är inte SD:s. Jag kommer inte samarbeta, samtala, samverka, samregera med SD, däremot ska mina väljare veta att jag kommer göra allt jag kan för att det jag går till val på ska få så stort genomslag som möjligt efter valet.