Citat:
Ursprungligen postat av
orrtupp
Off topic: Höger vänsterfördelningen är intressant, som mångårig lyssnare så har jag lagt märke till ett mönster i programmet.
De gånger övervikten är åt "höger" så diskuteras bara "ofarliga" ämnen som fotbolls VM,
melodifestivalen, vägtullar eller något liknande. En sådan gång kan Ivar Arpi eller t o m Dick Erixon få delta.
När det som idag skall diskuteras mera brännande ämnen som SD eller migpolitik så är övervikten alltid vänster eller så får någon tokliberal stå för högerperspektivet.
On topic: Som redan påpekats så blev det bara överhettning i huvudet på Helle Klein men intressantare för tråden var Anna Herdys uppfattning om att man inte alls borde diskutera SD:s tillväxt eftersom den sortens uppmärksamhet bara gynnar partiet.
Det ligger ju i linje med mångas uppfattning i tråden att etablissemanget är rädda att höga opinionssiffror i sig är en tillväxtfaktor. (åtminstone är det min uppfattning att etablissemanget resonerar på det viset.)
Har svårt att säga emot dig eftersom jag gjort samma iakttagelse. Diskuteras mer brännande frågor som t ex invandring/integration, kriminalitet bland utlandsfödda, burkaförbud etc, då är det aldrig (eller i alla fall ytterst sällan) två från högern och en från vänstern. Fördelningen är tvärtom.
Anna Herdys uppfattning om att sluta prata om SD är rätt häpnadsväckande, och bemöttes passande lite halvspydigt av Carl Rudbäck med en fråga om hon förespråkar censur...
Herdy tycker jag avslöjade sig ordentligt här, det finns uppenbarligen journalister som vet att framgång föder framgång. Ett SD på uppgång som dessutom får mycket fokus i radio, TV och i pressen, där man diskuterar partiets hjärtefrågor, utgör ett hot. Och i stället för att ta itu med frågorna som berör väljarna starkt, vill man ignorera SD till varje pris. Anna Herdys uttalande i dagens Godmorgon Världen var ett utmärkt exempel på det. Visst vill man få bort fokus från de äckliga Sverigedemokraterna...
Än en gång: politiska motståndare och den vänster-liberala pressen har otroliga problem att komma åt SD nu när de börjar lyfta i opinionen och pratar om det som väljarna verkligen vill prata om: invandring, integration, 9000 afghaner, böneutrop, brott och straff...