2018-05-27, 16:30
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Haha den (inslaget) är roligt, "man ska inte prata om det, det gynnar SD", "inte diskutera SD i opinionsundersökningar" (Herdy), "stor skillnad på opinionsundersökningar och vad som sker på valdagen för SD när det blir val" (Klein) (och här borde antingen Rudbeck eller journalisten påpeka att det är fake news, en direkt, mycket enkelt, bevisad osanning). Inslaget är en fullständig freak-show, med undantag av Rudbeck.

Jag tolkar det som att man i vissa kretsar är synnerligen nervös nu över SD:s framgångar i opinionen och att S vägrar att lyfta eller t o m backar kraftigt. Stress, viss desperation, märkliga bortförklaringar, direkt felaktiga analyser... Om den nedåtgående trenden för S håller i sig, kan själva paniken hos berörda politiker och vänstermedia göra att de genom vansinniga beslut och felaktiga slutsatser förvärrar läget ytterligare - den nedåtgående spiralen tilltar i styrka. Och ett ökande SD gör ju inte saken bättre, stressen späs på ytterligare. Kortisolnivån på Sveavägen 68 kan komma att orsaka enorma felbeslut framöver om de slutar att djupandas med magen. Stressen tar över och DÅ kommer de riktiga sänkena... Visst lät Helle Klein oerhört verklighetsförnekande?
2018-05-27, 16:40
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Godmorgon Världen har alltid tre inbjudna journalister som ganska fritt får tjafsa och hugga på varandra. Programledaren brukar hålla sig lite i bakgrunden och mest kicka igång de med en fråga.
Off topic: Höger vänsterfördelningen är intressant, som mångårig lyssnare så har jag lagt märke till ett mönster i programmet.

De gånger övervikten är åt "höger" så diskuteras bara "ofarliga" ämnen som fotbolls VM,
melodifestivalen, vägtullar eller något liknande. En sådan gång kan Ivar Arpi eller t o m Dick Erixon få delta.

När det som idag skall diskuteras mera brännande ämnen som SD eller migpolitik så är övervikten alltid vänster eller så får någon tokliberal stå för högerperspektivet.

On topic: Som redan påpekats så blev det bara överhettning i huvudet på Helle Klein men intressantare för tråden var Anna Herdys uppfattning om att man inte alls borde diskutera SD:s tillväxt eftersom den sortens uppmärksamhet bara gynnar partiet.

Det ligger ju i linje med mångas uppfattning i tråden att etablissemanget är rädda att höga opinionssiffror i sig är en tillväxtfaktor. (åtminstone är det min uppfattning att etablissemanget resonerar på det viset.)
2018-05-27, 16:42
Medlem
Holdingbreaths avatar
Att jämföra Sverige med övriga Norden är absolut relevant när det gäller politik. Alla Sveriges grannar tog avstånd från MENA invandring medan Sverige fortsätt att ta emot de. Varför saknade Sverige sundförenuft.

Finland krigade för att få sitt eget jord klott. De kommer inte att överlämna det till somalierna även om de släpper några FN quota flykting in i landet. Det största invandringshotet mot Finland är ryssarna, som flyttar över gränsen eftersom det är säkrare.

Danskarna har sina turker och de är ganska säkra på att de inte vill ha 100 000 turkar mer.

Norge är rik och de vet att de kan locka invandrare. De har pakistater som är oassimilerade.

Vilka partier ska genomföra politik för att bli av med invandrare utan att delta i brott mot mänskligheten? Man ska jämnfora.
2018-05-27, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Det ligger ju i linje med mångas uppfattning i tråden att etablissemanget är rädda att höga opinionssiffror i sig är en tillväxtfaktor. (åtminstone är det min uppfattning att etablissemanget resonerar på det viset.)
Exakt.

(fast jag trodde faktiskt inte att jag skulle få höra det så här explicit igen, så här offentligt, Post-PK - men tänk vad fel man kan ha. Sossarna går tillbaka (fast de snarare aldrig har övergett den i Jämtin-fraktionen) till en gammal väl beprövad taktik, som tjänat dem väl det senaste decenniet.. ehh?)

(och är PK-etablissemangets kärna/kärnor kanske äntligen är identifierat och namngett? Jämtin och globalisterna/nyliberalerna har med gemensamma krafter baxat oss ända hit. Om nyliberalerna visar kanske en korn av tillfrisknande, finns inga tecken på detta från Jämtin-falangen. Det blir en intressant sommar. Allt kan faktiskt falla ihop med ett ljudligt brak. Och då kanske det till sist blir ordning även på opinionssiffrorna. Den som lever får se.)
Senast redigerad av Fnysington 2018-05-27 kl. 16:57.
2018-05-27, 16:49
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Off topic: Höger vänsterfördelningen är intressant, som mångårig lyssnare så har jag lagt märke till ett mönster i programmet.

De gånger övervikten är åt "höger" så diskuteras bara "ofarliga" ämnen som fotbolls VM,
melodifestivalen, vägtullar eller något liknande. En sådan gång kan Ivar Arpi eller t o m Dick Erixon få delta.

När det som idag skall diskuteras mera brännande ämnen som SD eller migpolitik så är övervikten alltid vänster eller så får någon tokliberal stå för högerperspektivet.

On topic: Som redan påpekats så blev det bara överhettning i huvudet på Helle Klein men intressantare för tråden var Anna Herdys uppfattning om att man inte alls borde diskutera SD:s tillväxt eftersom den sortens uppmärksamhet bara gynnar partiet.

Peter Wolodarski varnade redan 2012 om att det kan bli "självuppfyllande" om man berättar att SD har höga siffror i vissa opinionsundersökningar. Det var nog där hela den här tankegången tog sin början.

https://www.youtube.com/watch?v=YXVhPLFU3-o
2018-05-27, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det är intressant att kurvan för SD ser exakt likadan ut som inför valet 2014 (fast på en högre nivå). Då liksom nu så låg SD på en hög nivå ett år före valet, för att sedan under hösten justeras ner. Sen i maj/juni 2014 så justerades SD upp igen.

Jag ser absolut som ett försök att manipulera, hålla tillbaka SD under den viktiga perioden vintern före valet, för att ge intryck till väljarna av att det går knackigt (dvs undvika "framgång föder framgång"). Sen är man alltså tvungen att justera upp inför valet.

9.2% hade SD under den nedjusterade fasen 2014, och valresultatet blev 12.9%. 17.2% hade de som lägst under den nedjusterade fasen 2018, så detta skulle indikera ett valresultat på drygt 24%

Intressant att höra dagens Godmorgon Världen där frågan ställdes om SD kunde bli största parti i valet. Helle Klein (blindgalen) sa bara "Nej, det går inte" och enda argumentet var "för att det vore fasansfullt"

Heller Kleins utseende är fasansfult men hennes tänkande är vanligt, det visar att hon är kvinna trots allt. -"Nej det vill jag inte tro"! brukar deras verklighetsförnekanden låta. Börjar bli alltmer säker på att Sd blir störst parti och det beror på raset i S inte på att Sd kommer upp i enorma höjder. 24% räcker. Men Afs nafsar på 4% och kommer de in också så har den nationella sidan 28%.
2018-05-27, 16:55
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Finns det egentligen några indikationer på att de hemliga undersökningarna inte dras med samma problem som de som publiceras?

Fast Erik säger väl inte rakt ut att de interna är bättre? Han säger att de plockar lite annat som de publika inte plockar, te.x. valbenägenheten. S stora skräck är att soffliggarna, som är ett av S problem även under vanliga omständigheter, ökar p.g.a missnöje med regeringen. S väljarna är tydligen väldigt besvikna. Då kan det gå ganska snabbt ner mot 20 % och tredje största parti.

Stackars Helle Klein kommer då med stor sannolikhet att få allvarlig posttraumatisk stress och bli arbetsoduglig. Otur för henne att det är så lång kö så hon får vänta 3-6 månader innan hon får sitt första besök hos psykolog. Sen kommer dessutom inte Försäkringskassan godkänna sjukintyget...
Senast redigerad av FruLibertas 2018-05-27 kl. 17:21.
2018-05-27, 16:56
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Dessutom så borde inte den historiska underskattningen av SD ha undgått S.

Det som 7K borde oroa sig för är inte att SD blir störst, utan att SD blir så stora att de har majoritet tillsammans med antingen M eller S. Fram till nu så har M (och även S) inte kunnat närma sig SD på grund av småpartierna inom sina respektive allianser, men den tiden är sannolikt förbi efter höstens val.

Ett SD med 20 procent och ett M med 30 (osannolikt, jag vet) är lika katastrofalt för småpartierna och sossarnas sidoorganisationer som ett SD på 25 och ett M på 25. De måste givetvis förstå att det kommer att klia väldigt mycket i fingrarna inom M om detta blir verklighet. För första gången så kommer M ha chansen att ge de trilskande C och FP fingret. Kommer M att göra det?
Min fetning.

Jag tror att M kan gå ihop med SD, men då avser jag partiet M.
Kristersson kommer inte att samarbeta med SD och det av flera skäl.

- Kristersson och andra inom partiledningen tillhör Reinfeldts "vänsterliberaler". Den jävla pajasen önskar att han hade kunnat rösta på Afghanlagen med Annie Lööf samtidigt som han tvingas att trilskas med sina konservativa väljare.
- Om Kristersson fortsätter att neka till samarbete med SD, även om M, SD och kanske KD fick en majoritet i riksdagen, så kommer de konservative lokalavdelningarna att kräva Kristerssons avgång?

Oavsett vad, för att något vettigt skall kunna hända Nya M så tror jag att Kristersson med vänner måste lämna sina platser till förmån för en mer konservativ partiledning.
2018-05-27, 17:03
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Peter Wolodarski varnade redan 2012 om att det kan bli "självuppfyllande" om man berättar att SD har höga siffror i vissa opinionsundersökningar. Det var nog där hela den här tankegången tog sin början.

Man kan säkert också räkna med att bandwagon-effekten existerar, med eller utan vetenskapligt stöd!

Är särskilt aktuell när det nu går mycket bra för SD - och därför ökar stödet ytterligare..
Senast redigerad av Mac-Arthur 2018-05-27 kl. 17:06.
2018-05-27, 17:05
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:

Har svårt att säga emot dig eftersom jag gjort samma iakttagelse. Diskuteras mer brännande frågor som t ex invandring/integration, kriminalitet bland utlandsfödda, burkaförbud etc, då är det aldrig (eller i alla fall ytterst sällan) två från högern och en från vänstern. Fördelningen är tvärtom.

Anna Herdys uppfattning om att sluta prata om SD är rätt häpnadsväckande, och bemöttes passande lite halvspydigt av Carl Rudbäck med en fråga om hon förespråkar censur...

Herdy tycker jag avslöjade sig ordentligt här, det finns uppenbarligen journalister som vet att framgång föder framgång. Ett SD på uppgång som dessutom får mycket fokus i radio, TV och i pressen, där man diskuterar partiets hjärtefrågor, utgör ett hot. Och i stället för att ta itu med frågorna som berör väljarna starkt, vill man ignorera SD till varje pris. Anna Herdys uttalande i dagens Godmorgon Världen var ett utmärkt exempel på det. Visst vill man få bort fokus från de äckliga Sverigedemokraterna...

Än en gång: politiska motståndare och den vänster-liberala pressen har otroliga problem att komma åt SD nu när de börjar lyfta i opinionen och pratar om det som väljarna verkligen vill prata om: invandring, integration, 9000 afghaner, böneutrop, brott och straff...
2018-05-27, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Man kan säkert också räkna med att bandwagon-effekten existerar, med eller utan vetenskapligt stöd!

Är särskilt aktuell när det nu går mycket bra för SD - och ökar stödet ytterligare..
Vare denna effekt är reell eller inte, förefaller i vilket fall som helst både Herdy och Klein se den som en oomtvistad realitet.
2018-05-27, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

Tack Enoch, det är bra att påminna om den ibland, när foliehattarna i tråden kastas likt stenar i förorten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in