2018-05-27, 12:47
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Jag har så svårt att förstå varför LW sitter i en bil med SD, efter midnatt, dagen före sin födelsedag, förra året. Samtidigt ska hennes tre barn vara hemma i radhuset och hon har gjort en anmälan gällande ofredande gentemot SD några månader tidigare. Det känns så oerhört naivt på något sätt.

Citat från Expressen:
"Natten mot den 10 januari 2017 – Lena Wesströms 44-årsdag – ringde hon polisen.
De båda satt enligt hennes anmälan i hans bil utanför hennes bostad strax efter midnatt när de började tjafsa med varandra."

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/flog-till-usa-polisen-tog-bilen-pa-arlanda/

VAD gör att en kvinna lämnar sina barn ensamma i hemmet, mitt i natten och sen sätter sig i en bil tillsammans med en man som ofredat henne? Jag köper inte att SD är manipulativ, övertygande eller enträgen. Det måste till något mer. Något har varit så viktigt att det överstyrt logiskt tänkande.

Kan det vara så att hon haft en övertro på sin professionella (yrken före detta pastor och vårdare) förmåga i privat trasslig relation?
Att det någonstans skaver om hon skulle vilja haft relationen på en vänskaplig basis och därför har svårt att klippa av relationen och så att säga gå vidare?

Med övertro på sin förmåga menar jag inte att hon skulle varit inadekvat som pastor eller vårdare utan att det inte kanske är lyckat om man har tendens att anlägga det perspektivet i en relation där man har en djupare personlig relation med sårade känslor etc?
Det här med att skomakarens barn har trasiga skor osv
Citera
2018-05-27, 12:48
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jag har så svårt att förstå varför LW sitter i en bil med SD, efter midnatt, dagen före sin födelsedag, förra året. Samtidigt ska hennes tre barn vara hemma i radhuset och hon har gjort en anmälan gällande ofredande gentemot SD några månader tidigare. Det känns så oerhört naivt på något sätt.

Citat från Expressen:
"Natten mot den 10 januari 2017 – Lena Wesströms 44-årsdag – ringde hon polisen.
De båda satt enligt hennes anmälan i hans bil utanför hennes bostad strax efter midnatt när de började tjafsa med varandra."

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/flog-till-usa-polisen-tog-bilen-pa-arlanda/

VAD gör att en kvinna lämnar sina barn ensamma i hemmet, mitt i natten och sen sätter sig i en bil tillsammans med en man som ofredat henne? Jag köper inte att SD är manipulativ, övertygande eller enträgen. Det måste till något mer. Något har varit så viktigt att det överstyrt logiskt tänkande.

Är SD ”far till alla barnen”?
Citera
2018-05-27, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Varför blev han inte insläppt?
Det krävs väl att man har ordnat visum innan man reser?
Hade han missat det eller blev han avvisad av någon annan orsak?
Hade väl antagligen inte ESTA , inrese tillstånd till USA eller visum med sig.
Citera
2018-05-27, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Kan det vara så att hon haft en övertro på sin professionella (yrken före detta pastor och vårdare) förmåga i privat trasslig relation?
Att det någonstans skaver om hon skulle vilja haft relationen på en vänskaplig basis och därför har svårt att klippa av relationen och så att säga gå vidare?

Med övertro på sin förmåga menar jag inte att hon skulle varit inadekvat som pastor eller vårdare utan att det inte kanske är lyckat om man har tendens att anlägga det perspektivet i en relation där man har en djupare personlig relation med sårade känslor etc?

Så kan det absolut vara. Det kanske bara är i min värld som svaret hade varit "får bli en annan dag, det är nu natt och jag ansvarar för tre barn" om någon ringer och vill ses. Detta baserat på att det är SD som vill ha kontakt alltså.
Citera
2018-05-27, 12:54
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen

SD kan ha försökt appellera till ett sådant ansvar. Eller till relationens längd.

Det finns relationer där båda vore att betrakta som ”beroende” av den andre, men den ene främst fysiskt och den andre främst socialt — men båda psykologiskt.

Kan vara ett fall av försök till ”oändliga” utredande samtal för att till sist ställa allt tillrätta.
Citera
2018-05-27, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot

Det har jag svårt att tro. Men något verkar ha varit så oerhört viktigt den där natten. Trots anmälan om ofredade och barn i huset. Jag får inte ihop det. Jag tänker att ett samtal hade kunnat ske i huset om det vara av karaktären 'jag ser dig och hör dig och vill hjälpa dig'.
Citera
2018-05-27, 13:00
Medlem
Citat:
SD kan ha försökt appellera till ett sådant ansvar. Eller till relationens längd.

Det finns relationer där båda vore att betrakta som ”beroende” av den andre, men den ene främst fysiskt och den andre främst socialt — men båda psykologiskt.

Kan vara ett fall av försök till ”oändliga” utredande samtal för att till sist ställa allt tillrätta.

Har stött på bekanta som har liknande relationer. Oändlig samtal, gräl däremellan och sen fridens liljor ett tag. Men det jag inte förstår är att det var så viktigt att det behövde ske nattetid när LW hade ansvar för sina barn. Det ger mig vibbar av mer akut karaktär. Vrider jag hjärnan några varv så kommer tanken att det kanske inte alls var SD som var den drivande i just det mötet. LW hade anmält honom för ofredande någon/några månader tidigare. Ville hon reda ut saker eller hjälpa honom så skulle väl det mest sansade vara att ses över en kopp kaffe dagtid, på ett fik eller så att någon visste om det. Jag får inte ihop detta hemlighetsmakeri. Var det egentligen LW som fick SD att komma med bilen? Enligt utredningen av polisanmälan så hade han en viss rätt att avhysa henne från bilen.
Citera
2018-05-27, 13:12
Medlem
Citat:
SD och BO har inga barn tillsammans.
Citera
2018-05-27, 13:15
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Har stött på bekanta som har liknande relationer. Oändlig samtal, gräl däremellan och sen fridens liljor ett tag. Men det jag inte förstår är att det var så viktigt att det behövde ske nattetid när LW hade ansvar för sina barn. Det ger mig vibbar av mer akut karaktär. Vrider jag hjärnan några varv så kommer tanken att det kanske inte alls var SD som var den drivande i just det mötet. LW hade anmält honom för ofredande någon/några månader tidigare. Ville hon reda ut saker eller hjälpa honom så skulle väl det mest sansade vara att ses över en kopp kaffe dagtid, på ett fik eller så att någon visste om det. Jag får inte ihop detta hemlighetsmakeri. Var det egentligen LW som fick SD att komma med bilen? Enligt utredningen av polisanmälan så hade han en viss rätt att avhysa henne från bilen.

Egentligen är det inte av avgörande betydelse. Det hör till motivet. Det viktigaste är uppsåtet.

SD är skild från sin fru elelr kommer bli. Han o LW har haft ett långt ”utomäktenskapligt” förhållande med anmälningar om kränkningar odyl. på senare tid.

Någon, kanske båda, har inte klarat av att sätta gränser. Någon försöker tvinga den andre in i eller ut ur relation — eller radera ut den andre ur sitt liv. Det slår slint.

Motivet kan vara tröttsamt för vuxna öron. Uppsåtet är det väsentliga; om SD velat freda sig men tappat fattningen eller om han velat förinta ett behov han inte kunde frigöra sig ifrån. Nått i den stilen. Skulle jag gissa.
Citera
2018-05-27, 13:16
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
SD och BO har inga barn tillsammans.

Officiellt...
Citera
2018-05-27, 13:19
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Kanske i alla fall till den yngsta? På födelsedagen kanske LW tyckte att han skulle få veta.
Citera
2018-05-27, 13:19
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Hade väl antagligen inte ESTA , inrese tillstånd till USA eller visum med sig.

Kan vara tip-off från svenska polisen också. Skulle han på geocaching-event så är han väl inte dummare än att han skaffar inresetillstånd. Blir ju lätt onödiga utgifter annars...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in