Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-27, 10:02
Medlem
Så Filter menar alltså att mordet skulle vara löst i och med att Skandiamannen kände den här vapensamlande direktören i Täby? Han skulle alltså ha lånat ut ett vapen till Skandiamannen som han hade med sig till jobbet. När mordet var avklarat ska Skandiamannen ha åkt tillbaka med vapnet till samlaren och sagt typ "tack för lånet" varefter vapnet åter placerats i samlingen? Och några av de vapnen som liknar mordvapnet har testskjutits i Linköping?
https://www.expressen.se/nyheter/palmegruppen-har-fatt-svar-om-tva-revolvrar/

Oavsett vem som har skjutit Palme så måste väl vapnet ligga antingen begravt i någon skog eller på en sjö eller havsbotten? Allt annat måste ju betraktas som fullständigt osannolikt.
Citera
2018-05-27, 10:21
Medlem
riskybizzys avatar
Teoretisk sett finns det fem alternativ vad gäller Skandiamannen:

1) Han är inte inblandad i mordet på något vis utan det var ren slump att han klev ut på Sveavägen 23.20 på mordkvällen. Han ser chansen till sina femton minuters kändisskap och spär på sin betydelse som vittne (förmodligen det troligaste alternativet) (50 %)

2) Han är inblandad i mordet som förvillare (krävs en konspiration) (20%)

3) Han är inblandad i mordet som GM i en konspiration (15 %)

4) Han är GM och har själv hastigt planlagt mordet efter att ha stött på paret Palme tidigare på kvällen och har sedan på något sätt hållit utkik när paret kommer på Sveavägen (10 %)

5) Han är GM och stöter av en slump på paret Palme utanför dekorima (5 %)
Senast redigerad av riskybizzy 2018-05-27 kl. 10:24.
Citera
2018-05-27, 10:44
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Märkligt hur hackad på man har varit, och hur tråden plötsligt har svängt. Egentligen har inga nya fakta framkommit, bara en vag spekulation om vapen.

Var är Anderssons bevis för att SE är oskyldig?
Han kanske kan informera Expressen?

Anledningen till att omvänd bevisföring inte är en rättslig princip är att det är mycket svårt att bevisa sin oskuld. Har man varit ensam ,utan vittnen, är det i det närmaste omöjligt att bevisa sin oskuld.

Det är därför vi har ett rättssystem där åklagare måste bevisa om någon är skyldig. Detta har Filter inte lyckats med.
Citera
2018-05-27, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag läste igenom en artikel från Expressen 86-03-25, den har postats i tråden förut.
Innehåller till exempel några wtobservationer.

En sak jag hakade upp mig på är på sidan 5, där står det bland annat följande.
"Minuterna före mordet omgavs makarna Palme av tre män.
Två män gick ett stycke före makarna Palme och en man gick efter dem.
Denne man beskrivs som blond och otroligt stor.
Han hade en grågrön militärrock med huva."
Den storvuxne mannen bodde på hotell Klara , han lämnade hotellet 27 feb och lämnade alla sina saker kvar på hotellet .

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMU0VXbmhDMVozY1k/view

Denna artikel hade jag inte sett förut, vad intressant att man redan i mars 1986 talade om WT och flera inblandade gärningsmän.
Är SE överhuvudtaget inblandad? Ja det tror jag, men som del i en större konspiration.
Det är för mycket kring Skandiahuset och personerna där för att allt skulle kunna vara ren slump.
Lägg till WT observationerna till det...
Tyvärr, det var nog ingen ensam galning, även om det hade varit bekvämtför oss alla.
Citera
2018-05-27, 10:52
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Oavsett vem som har skjutit Palme så måste väl vapnet ligga antingen begravt i någon skog eller på en sjö eller havsbotten? Allt annat måste ju betraktas som fullständigt osannolikt.

Det beror på vilket affektionsvärde vapnet har för den/de som gjorde det.

Sen om inte jag missförstod sista avsnittet av Veckans brott då personal i NFC redogjorde för kulorna, så är de väl så skadade att de inte funkar att jämföra mot?
Citera
2018-05-27, 10:54
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Teoretisk sett finns det fem alternativ vad gäller Skandiamannen:

1) Han är inte inblandad i mordet på något vis utan det var ren slump att han klev ut på Sveavägen 23.20 på mordkvällen. Han ser chansen till sina femton minuters kändisskap och spär på sin betydelse som vittne (förmodligen det troligaste alternativet) (50 %)

2) Han är inblandad i mordet som förvillare (krävs en konspiration) (20%)

3) Han är inblandad i mordet som GM i en konspiration (15 %)

4) Han är GM och har själv hastigt planlagt mordet efter att ha stött på paret Palme tidigare på kvällen och har sedan på något sätt hållit utkik när paret kommer på Sveavägen (10 %)

5) Han är GM och stöter av en slump på paret Palme utanför dekorima (5 %)

Bra sammanställning! Beträffande alt1. Det vore bra om man i princip kan utesluta att SE kan ha varit GM. De finns ju deltagare i denna tråden som säger att SE av tidsmässiga skäl omöjligen kan vara GM.

Klev han ut 23:20 och är det då otänkbart att han är GM eller kom han ut ännu senare?. Eller är han omöjlig som GM av andra skäl?
Citera
2018-05-27, 10:55
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Denna artikel hade jag inte sett förut, vad intressant att man redan i mars 1986 talade om WT och flera inblandade gärningsmän.
Är SE överhuvudtaget inblandad? Ja det tror jag, men som del i en större konspiration.
Det är för mycket kring Skandiahuset och personerna där för att allt skulle kunna vara ren slump.
Lägg till WT observationerna till det...
Tyvärr, det var nog ingen ensam galning, även om det hade varit bekvämtför oss alla.

Vi kan inte dra några slutsatser alls utanför Skandia för vi har för lite information om vilka som var där.
Bara härom veckan hittade jag ett mordvittne jag aldrig tidigare hört talas om. Och finns det en finns det garanterat fler.
Citera
2018-05-27, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Vilken skytteklubb tillhörde SE?
Var gjorde han lumpen?
Skytteklubbens namn har inte angetts däremot att SE gjorde sin värnplikt på I 11
i Växjö där han genomgick plutonchefsskola.
Citera
2018-05-27, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Inte ens KP verkar tro på en rättslig lösning. Men en utredd lösning.

Dvs en GM som är död.

Dvs ingen dom.

Man vill stänga fallet och visa att man löst brottet,
med vissa bevis och/eller indicier för att SE är inblandad, kan man kanske få det till att SE är förmodad GM. Han kan ju knappast vare sig förneka något eller berätta mer om vad som hände. Man kan inte gå till domstol med en död man.
Man vågar antagligen inte gräva djupare och avslöja hela konspirationen.
Hur många år måste vi vänta att få hela sanningen?
Citera
2018-05-27, 11:00
Medlem
Citat:
Vi kan inte dra några slutsatser alls utanför Skandia för vi har för lite information om vilka som var där.
Bara härom veckan hittade jag ett mordvittne jag aldrig tidigare hört talas om. Och finns det en finns det garanterat fler.
När man som jag läst alla tillgängliga vittnesmål kring de inblandade på Skandia tycker jag nog ändå att man kan dra vissa slutsatser.
Citera
2018-05-27, 11:01
Medlem
Citat:

Vilket mordvittne hittade du förra veckan?
Varför skulle nya mordvittnen hindra oss att dra slutsatser om Skandia?
Citera
2018-05-27, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Jag förhåller mig djupt skeptisk till dina påståenden, jag tror inte att du har bevis för att utpekandet av SE är straffbart.
Klart de vet att det är ganska riskfritt att peka ut en död person. Finns många exempel på detta.

Syftet med att gå ut så hårt med uppgifter som insatta ser är så extremt tunna och att marknadsföra dem publikt är naturligtvis ett helt annat än att lösa mordet. Timingen är ju den att DF lämnar uppgifter om sin egen och Barbro/Leongruppen oskuld samtidigt som han pekar åter mot CP men det är något som PU inte köper en cent av och inte allmänheten heller. Då visar det sig att samma grupperingar som själva var i strålkastarljuset lanserar SE istället. När inget heller leder vidare inom PU och Hylin gör sig till åtlöje väljer man att Publicera publikt för att försöka påverka väl medvetna om att PU ännu inte kommer att dementera som med CP.

PU jobbar nog inte med det spåret mer än att de måste avföra spåret på ett gediget sätt pga de uppgifter som lämnats till dem och den rökridån passar den utmärkt för de jobbar uppenbart med en grupp inblandade ett "avsnitt" inte med en ensam galning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in