Citat:
Ursprungligen postat av
Fnysington
Utan att ta ställning till sakfrågan, skulle PK, och därmed också de svenska OI:s som legat under PK-paraplyet, kunnat vara kapabla till att göra en sådan här sak, moraliskt och logistiskt? Jag själv utesluter det inte, framför allt under de mörkaste perioden ca 2008-2017. Den djupa statens rädsla för SD, och dess uppvisade auktoritära och repressiva kraft, har varit fullkomligt väsensskilt mot allt annat vi tidigare sett i Sverige. Så fram tills dess historikerna har fött möjlighet att grundligt undersöka detta bör nog ingenting helt uteslutas.
Jag tror inte på att opinionsinstituten medvetet har manipulerat några siffror.
Jag tror i stället att opinionsinstituten åtminstone fram till år 2014 tryggt fortsatte att göra som man alltid hade gjort, det vill säga, man ringde upp folk på deras hemtelefoner och förutsatte att människor snällt och glatt skulle berätta vilka partier de tänkte rösta på. Men folk som tänkte rösta på SD anade förstås den som ringde skulle bli förfärad eller äcklad om den uppringde svarade att han eller hon tänkte lägga sin röst på SD. Därför vägrade SD-anhängarna svara, eller också ljög de och sa att de skulle rösta på t.ex. moderaterna. Nöjda med sig själva antecknade opinionsinstituten svaren och ansåg att de hade stenkoll på svenska folkets politiska åsikter.
Jag kommer själv ihåg opinionsinstitutens bekymrade kommentarer efter valet 2014. "Men hur är det möjligt", suckade de, "folk som röstar på SD vill inte prata med oss, hur kan det komma sig?".
Personligen tror jag att opinionsinstituten var så dumma att de trodde att folk öppet skulle erkänna vilka politiska sympatier de hade när instituten ringde upp dem, trots att de borde ha fattat att folk som sympatiserade med ett "paria-parti" som SD skulle vara ovilliga att berätta detta för de självgoda opinionsinstituten. Jag tror att företrädarna för Sifo, Novus, Initio, Ipsos m.fl. verkligen trodde att de låga siffrorna för SD faktiskt återspeglade det faktum att svenska folket hade fattat vilka nötter SD var. För "alla" visste ju hur helknäppa SD var. Så när folk svarade att de skulle rösta på ett annat parti än SD, så betydde det ju förstås att de menade allvar med detta och verkligen inte skulle rösta på SD! Därför borde SD ha fått ungefär 8% i riksdagsvalet 2014! Så när de faktiskt fick 12,9% år 2014 så kan det ju nästan inte ha varit sant, eller hur?
Jag tror alltså att opinionsinstitutens svårigheter att korrekt spegla SD-opinionen i Sverige beror på det svenska etablissemangets politiskt korrekta självgodhet. Opinionsinstituten tillhör etablissemanget, och etablissemanget ansåg ju åtminstone fram till valet 2014 att vi svenskar är bäst och godast i världen. Och med tanke på att svenskarna är så goda, så kan ju inte en massa svenskar rösta på SD, eller hur? Ifall verkligheten visar ett annat valresultat, så måste det vara något fel på verkligheten och inte på opinionsinstitutens förutsägelser!