Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-26, 21:57
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Medborgarskapet har inget med etnicitet att göra. Det är lixom inget konstigt.

Ja, precis. Och har man väl godkänts som medborgare (med betydligt stränga regler) så har man. Då är man jämlik, man är inte andra klassens medborgare.
Citera
2018-05-26, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Finns det något klipp från Uppsala mötet?

Ja, verkligen. Man ser hur alla tre brinner och verkligen bryr sig.
Jeff Ahl skall även ha en eloge för att direkt fört samtal med oss väljare här i tråden.

Såg precis klipper där Chris Dulny krossar vänsterextremistens plakat. Hööööög energi på den Dulny! Haha

JA! Plakatkrossandet var en viktig markering! Vänsterpacket ska motas bort!
Citera
2018-05-26, 21:58
Medlem
LameBulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Man kan ju vända på det: Sverige sjunker och Afs debatterar vem som har rätt gener.
Det hela kanske hänger ihopp?
Citera
2018-05-26, 21:58
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Jag har ju redan visat på dessa krav. Du kan även bli israel om du verkligen vill.

Juridiskt kan du bli en del av dessa nationer. Huruvida du blir accepterad socialt varierar givetvis.

Hur blir du, just du, juridiskt jude i Sverige? Hur blir du, just du, juridiskt same i Sverige?

Citat:
Vad svamlar du om? Jag visade just hur dessa grupper har bestämt vilka regler som gäller för att upptas i dem.

Jag svarar på följande:

Citat:
Har man förtjänat medborgarskap så har man. Det ska inte vara enkelt. Men det ska gälla fullt ut.

Där du explicit säger att medborgarskap, eller en rent juridisk tillhörighet, ska gälla "fullt ut". Dvs du vill antingen sätta dig över judars, kurders, samers, japaners och alla andra folks självbestämmande om vilka som ska få ingå i deras grupper. Eller så är det ännu en gång bara svenskheten som ska reduceras till ett medborgarskap när de andra får vara etniciteter på riktigt.

Finner du inte själv det väldigt absurt att föra din argumentationslinje när judar i Israel steriliserar sina egna judiska medborgare och beskriver dem som en cancersvulst för att de är afrikaner och därmed inte judar på riktigt?
Citera
2018-05-26, 21:59
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ja, precis. Och har man väl godkänts som medborgare (med betydligt stränga regler) så har man. Då är man jämlik, man är inte andra klassens medborgare.

Var är man jämlik? I vilka länder pratar du om? Eller är det bara i din framtidsvision det ska vara så?
Citera
2018-05-26, 22:00
Medlem
Hardstekts avatar
Citat:

Ja, såvida man inte har tillskansat sig medborgarskapet på felaktiga grunder-

Medborgarskapet gör dig dock inte till svensk.
Citera
2018-05-26, 22:07
Medlem
Intervju med Jeff Ahl.

https://youtu.be/B6ijY7Akd9A
Citera
2018-05-26, 22:07
Medlem
LameBulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Hur blir du, just du, juridiskt jude i Sverige? Hur blir du, just du, juridiskt same i Sverige?

Jag svarar på följande:

Där du explicit säger att medborgarskap, eller en rent juridisk tillhörighet, ska gälla "fullt ut". Dvs du vill antingen sätta dig över judars, kurders, samers, japaners och alla andra folks självbestämmande om vilka som ska få ingå i deras grupper. Eller så är det ännu en gång bara svenskheten som ska reduceras till ett medborgarskap när de andra får vara etniciteter på riktigt.

Finner du inte själv det väldigt absurt att föra din argumentationslinje när judar i Israel steriliserar sina egna judiska medborgare och beskriver dem som en cancersvulst för att de är afrikaner och därmed inte judar på riktigt?
Då måste man väl ha same blod? Inte kan vi väl ha det som så att vem som helst få ha rätten att äga vissa djur?
Citera
2018-05-26, 22:08
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Hur blir du, just du, juridiskt same i Sverige?

Ok, då tar vi det en gång till:

I sametingslagen finns en definition på vem som är same. För att få skriva in dig i röstlängden till Sametinget säger lagen att du ska ha eller ha haft samiska som språk i hemmet och anse dig vara same.

http://www.samer.se/1147

Så det är kulturellt och inte genetiskt.

Gällande judar är det mer komplex. Det beror helt på vilken inriktning du vill bli del av. Du kan bli reformjude t.ex. Däremot kommer inte s.k. ortodox eftersom de har genetisk krav.

Citat:
Där du explicit säger att medborgarskap, eller en rent juridisk tillhörighet, ska gälla "fullt ut". Dvs du vill antingen sätta dig över judars, kurders, samers, japaners och alla andra folks självbestämmande om vilka som ska få ingå i deras grupper.

Återigen, vad svamlar du om? Jag redovisar för krav som dessa grupper ställer för medborgarskap. Hur kan du få det till att jag sätter mig över deras självbestämmande? Du framstår enbart som en kverulant.
Citera
2018-05-26, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Fel; Samer är ett folkslag. Man blir inte same för att man äter torkat renkött och åker skoter.

Precis som Åkesson så målande frågade i Sveriges riksdag; "om jag åker tunnelbana i Tokyo, är jag då Japan?". Klassiskt!
https://www.youtube.com/watch?v=rjand84BBKM

Man blir inte japan (etnisk) för att man flyttar till Japan. Man blir inte svensk (etnisk) för att man flyttar till Sverige. Man blir inte same för att man flyttar till Lappland. Detta vet du; sluta tramsa.

Frågan gäller om man ska kunna bo och leva i Sverige, trots att man inte är etnisk nordbo. Det tycker inte AfS. Man kan bo och leva och behandlas hur väl som helst, som etnisk svensk i Japan. Jag vet.

För den som vill ha ännu fler målande beskrivningar av Åkesson är ju Rosenberg-intervjun bra. Där sa han att han inte tyckte det fanns etniska svenskar. Den som inte tror mig uppmanas att söka rätt på intervjun på Youtube.

Vidare fortsätter du att påstå¨att "nordiskt medborgarskap" är lika med "nordisk etnicitet". Det är fortfarande en lögn.
Citera
2018-05-26, 22:11
Medlem
Man blir faktiskt sugen på att åka till deras möten och inte bara klicka på någon knapp på internet. Jag har viss kritik/skeptism såklart men de håller hög nivå.
Citera
2018-05-26, 22:14
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StillaHavet
Står det i AfS partiprogram något om gener? Jag måste ha missat det avsnittet.
Nej, det kanske var lite provokativt. Men man talar ju om "svenskar" hela tiden och på något sätt måste det definieras, annars hamnar man i en meningslös evighetsdiskussion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in