2018-05-26, 11:59
Medlem
Månsans avatar
SCB blir troligtvis en chock. För SD-vänner.

Mitt tipsbidrag lyder 16,6 %.

Svarsfrekvensen allt lägre för varje undersökning, hälften struntar i att svara. SCB hade SD på 3,9 före valet 2010 och utropade Mona Sahlin till valvinnare trots att sossarna redan när undersökningen publicerades rasat ihop som ett korthus. Ytterst opålitlig undersökning, SD:s resultat bör uppjusteras med hälften av värdet, dvs 15 = 22,5
2018-05-26, 12:00
Medlem
Mellbergans avatar
Mitt tävlingsbidrag blir 20.2% för SD i SCB.

Mest för att jag tror SCB kommer följa Sifo/Ipsos trenden.
Senast redigerad av Mellbergan 2018-05-26 kl. 12:05.
2018-05-26, 12:07
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas
Men låt oss inte bli för sturska. Som en gammal paranoid räv med livserfarenhet så vill man ändå göra en riskanalys av vad som kan gå fel för SD fram till valet. The black swan kan alltid dyka upp.

Annan risk är att SD blir för självsäkra i valet och låter fel personer som stöter bort väljare tala för mycket. Vi vet ju hur mycket en liten oförsiktig formulering av t.ex Söder som med flit kan misstolkas mobiliserar hela PK armadan och ger dem nya krafter. Några fler felcitat ur sitt sammanhang och det kan genast stoppa blodflödena.
.

SD-väljare är inte så känsliga, medias makt är begränsad. C kan halveras om Lööf säger något dumt. För SD kanske ökningen blir lite långsammare för samma sak.
2018-05-26, 12:12
Medlem
Ursäkta om det avhandlats redan. Men har status.st lagt ner sidan?
2018-05-26, 12:26
Medlem
svenabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Ursäkta om det avhandlats redan. Men har status.st lagt ner sidan?

Nej sidan finns. Det är något fel med länkningen till den bara. Det gick att "bypassa" felet på något sätt men jag har tyvärr glömt hur.

http://privat.bahnhof.se/wb492673/
2018-05-26, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
det som händer nu är ju bandwagon för en gångs skull.
Du har ju tidigare avfärdat att den exicterar?
2018-05-26, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
En artikel med en hel del kommentarer om Lindberg och hans säte på den synnerligen osolidariska piedistalen.https://kvartal.se/essaer/2tueaisgyxv4z6usxh0g97mwovi4kr
Citat:
Av Johan Lundberg

Publiceras i Kvartal vol. 4 2017, online: 2017-11-23

1968-rörelsens framträdande intellektuella strävade efter att ge röst åt vanliga människor. Flera av den tidens klassiska verk byggde på en vilja att låta människor ur arbetarklassen komma till tals, utan att deras utsagor eller åsikter skulle redigeras eller förskönas. Denna ambition står i stark kontrast till dagens försök att tämja de krafter som anses hota i folkdjupet.

Närmast en historieförfalskning, 68-vänstern var i allmänhet övre medelklasspersoner som såg sina privilegier bli hotade när de första arbetarungdomarna dök upp på universiteten. De gjorde sig då till talespersoner för arbetarklassen för att kunna behålla sina positioner. Ungefär som kritvita journalister i kritvita apartheidområden idag gör sig till talespersoner för mångkulturen. Men i verkligheten är de livrädda för konkurrens från framgångsrika invandrare typ Tino Sanandaji.
2018-05-26, 13:04
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Tipstävling, SCB juni 2018: (Uppdaterad.)

SCB har under 2014-2018 i medeltal legat på 0,90 gånger månadssnittet av övriga institut.
Månadssnittet hittills för maj är 20,0. 0,9 x 20,0 = 18,0.

Med stöd av den pseudovetenskapliga uträkningen tippar jag alltså 18,0.
2018-05-26, 13:42
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Tipstävling, SCB juni 2018: (Uppdaterad.)

Nu kan ni andra lämna era tips inför SCB-mätningen med era motiveringar så hamnar ni på listan!

Vinnaren blir trådens bästa tippare och vinner äran och hedern att vara bäst på dessa förutsägelser.
Flipflap gissar på 19.4, på grund av orsaker. Tackar på förhand
2018-05-26, 13:50
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamantpojken
Närmast en historieförfalskning, 68-vänstern var i allmänhet övre medelklasspersoner som såg sina privilegier bli hotade när de första arbetarungdomarna dök upp på universiteten. De gjorde sig då till talespersoner för arbetarklassen för att kunna behålla sina positioner. Ungefär som kritvita journalister i kritvita apartheidområden idag gör sig till talespersoner för mångkulturen. Men i verkligheten är de livrädda för konkurrens från framgångsrika invandrare typ Tino Sanandaji.
Nu så tillhör jag inte vänstern men jag fick en "aha upplevelse" då jag läste artikeln.
Jag tycker att det är en synnerligen intressant analys.

Anders Lindberg hade inte släppt fram "en rapport från en skurhink". Du tar upp "kritvita journalister" som IDAG gör sig till talespersoner för mångkulturen och du tar upp Tino.....det du tar upp visar nutida exempel.

på 70-talet så Wallraffades det, då gällde det att avslöja till förmån för de som inte kunde göra sina röster hörda. Den s.k. arbetarrörelsen var så mycket starkare då journalisterna var lojala "till sina egna". Idag så arbetar vänster-journalisterna mot "sina egna".
Grästrotssossen vill ha sitt folkhem intakt, Anders Lindberg med flera vill ersätta folkhemmet med multikultur och massinvandring.

Gräsrötterna inom arbetarrörelsen har idag blivit "nationalister" (försvarare av folkhemmet) och deras journalister står istället upp för globaliseringen.

När gråsossen kritiserar Lindberg på twitter så avfärdas den gamle sossen som "högertroll", "brunskjorta", m.m.

Där har du lite av skillnaden mellan då och nu!
2018-05-26, 14:18
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Snigel ständigt OT, sorry!
Crispan har en vass och djävulusiskt rolig formuleringsteknik, värre än Ganman😂. Synd bara att hen kört fast i sitt ”Anti-konspirations-spår”, vilket ändå är lätt att leva med.

OT. Men instämmer i stort!

Antispåret är dock en egendomlig svaghet i vår Tråd, liksom när formuleringarna är osakliga personangrepp...
Senast redigerad av Mac-Arthur 2018-05-26 kl. 14:21.
2018-05-26, 14:43
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Mitt tävlingsbidrag blir 20.2% för SD i SCB.

Mest för att jag tror SCB kommer följa Sifo/Ipsos trenden.

Tror också att SCB den här gången får otroligt svårt att lägga sig kring 16-18%. Även de ser trots allt vad som hänt i opinionen den senaste tiden, allt "larmande" om ett starkt stigande SD och en socialdemokrati i kris. Inte ens SCB är helt immuna mot sin omgivning. Att de skulle lägga sig under Sifo, Novus och Ipsos - nej, det tvivlar jag på. Det blir 19-20%. Och ännu en gång ett chockat etablissemang som inte vet vad de ska ta sig till... Rasisterna, fascisterna och partiet med de stora, feta nazistiska rötterna fortsätter uppåt

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in