Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-05-26, 19:35
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avblattning
Det är inte gener eller kultur. Det är alltid båda delarna till 100%.

Men det stämmer ju långt ifrån alltid. Adopterade människor med helt utländska gener kan bli lika svenska i sitt beteende som alla oss andra. Det är således miljön som huvudsakligen styr här.

Så kultur är det primära. Men jag köper givetvis att allt för många av dagens invandrare inte har något intresse av att bli helt svenska till sin kultur och identitet. Då blir det problem.
Citera
2018-05-26, 19:35
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Jo, fast man får ju bestämma sig. Är gener det enda som räknas eller ej?

Kan en icke-etnisk svensk vara kulturellt svensk? Kan en etnisk svensk vara kulturellt icke-svensk?

För mig är det självklart att kulturen är det primära. Generna har betydelse, men de är sekundära.

Varför är gener sekundära? Du har gissningsvis inget utländskt påbrå, eller hur? För hade du haft det så hade du förstått att det är stor skillnad mellan svenskt och icke-svenskt, och att även om utlänningar försöker bli "kulturellt svenska" så blir de aldrig svenskar. Jag vet, för jag är själv inte helsvensk.

Det här snacket om gener som sekundärt och kultur som primärt är bara skitsnack. Ingenstans på jorden hittar du ett sådant samhälle. Kolla bara på USA eller andra multietniska länder och imperium. Vad händer? Folk segregerar sig, det är vad som händer. Det är fullt naturligt och inget som helst fel.

Och då kommer vi in på en väldigt intressant fråga: Vilken betydelse har gener för dig?
Citera
2018-05-26, 19:37
Medlem
tramsebyxans avatar
Det var lite taskigt av Dulny att sno och stampa sönder "Karma is a bitch"-skylten. Hon heter kanske Karma?
Citera
2018-05-26, 19:39
Medlem
Citat:
Men det stämmer ju långt ifrån alltid. Adopterade människor med helt utländska gener kan bli lika svenska i sitt beteende som alla oss andra. Det är således miljön som huvudsakligen styr här.

Så kultur är det primära. Men jag köper givetvis att allt för många av dagens invandrare inte har något intresse av att bli helt svenska till sin kultur och identitet. Då blir det problem.
Kanske på individnivå, men då pratar vi om personlighetstyp snarare än kultur. Kultur är en gruppaktivitet.
Citera
2018-05-26, 19:40
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Och då kommer vi in på en väldigt intressant fråga: Vilken betydelse har gener för dig?

Men nu tog jag ju adopterade svenskar. Varför kan du inte utveckla dina tankar där?

En enkel fråga: Kan en colombiansk kille adopterad som spädbarn till en helsvensk familj bli svensk t.ex?

För mig är gener betydelsefulla så till vida att de ger en default fördel (i en svensk kontext) men de avör inte slutresultatet.
Citera
Medlem
.,..
Senast redigerad av Bejaka 2018-05-26 kl. 19:59.
Citera
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Jo, fast man får ju bestämma sig. Är gener det enda som räknas eller ej?

Kan en icke-etnisk svensk vara kulturellt svensk? Kan en etnisk svensk vara kulturellt icke-svensk?

För mig är det självklart att kulturen är det primära. Generna har betydelse, men de är sekundära.
Gener är inte det enda som räknas, men jag tycker inte att det är en kontroversiell ståndpunkt att säga att härkomst är den trögaste och därmed den mest huvudsakliga delen av etnicitetsbegreppet. När jag säger att det är den trögaste delen så menar jag att den inte går att ta bort helt från begreppet utan att begreppet töms. Vad kultur beträffar kan man resonera i timtal om vad som gör en person "kulturellt svensk" och just därför är det inte lika viktigt. Det är vad jag anser.

Jag gav dig svar eftersom du insisterade, och som sagt ser jag inget kontroversiellt i min ståndpunkt. Som flera andra har påpekat så tycker dock även jag att idisslandet om var AFS står exakt i den här frågan är mindre viktigt inför valet 2018. Det finns som jag har sagt många gånger redan något som närmar sig en ståndpunkt i frågan i AFS program. Närmare bestämt finner man det utspritt över texten i återvandringsprogrammet. Har du läst det eller inte? Posta gärna dina kommentarer till det i tråden när du har läst hela texten. Exakt vad jag tycker är faktiskt inte så viktigt. Jag stöder AFS och jag är i tråden för att diskutera AFS. Leve svenskarna!
Citera
2018-05-26, 19:42
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avblattning
Kultur är en gruppaktivitet.

Ja, men då blir ju frågan om en utländsk individ rent genetiskt kan uppgå i en annan kulturell grupp. Att så att säga aktivt delta i den nya kulturella gruppaktiviteten.
Citera
2018-05-26, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudel-Stuka-Ace
Är du så korkad så du inte märker det själv så är det meningslöst försöka förklara för dig.

Jag är inte mer korkad än jag förstår att invandringen och den misslyckade integrationspolitiken
är en skänk från ovan för extremhögern. De må kalla sig SD, NMR, AfS eller något annat. Nu har
man ett lysande tillfälle att sticka ut sina bruna trynen. Dessa grupper bör vara evigt tacksamma
gentemot invandrarna annars vore de en obetydlig grupp i periferin.
Citera
2018-05-26, 19:45
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Men nu tog jag ju adopterade svenskar. Varför kan du inte utveckla dina tankar där?

En enkel fråga: Kan en colombiansk kille adopterad som spädbarn till en helsvensk familj bli svensk t.ex?

För mig är gener betydelsefulla så till vida att de ger en default fördel (i en svensk kontext) men de avör inte slutresultatet.

Han kommer alltid att vara Colombian. Att han sedan kan passa in väl i samhället är en annan sak. Det finns många invandrare som passar in i samhället utan att vara det minsta svenska. Svensk är inget man "blir", det är något man är, delvis är eller inte är.

Avgör inte vilket slutresultat? Menar du att en svensk som inte agerar typiskt svenskt inte heller får kallas svensk? Svenskheten är något statiskt som bestämts av någon/några, och inte en beskrivning av vad kollektivet svenskar är och gör? Den svenska kulturen och de svenska värderingarna har ändrats radikalt bara de senaste 50 åren. Betyder det att en person som passade väl in i samhället för 50 år sedan kunde kallas svensk då, men inte nu längre?
Citera
2018-05-26, 19:46
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kwato
Gener är inte det enda som räknas, men jag tycker inte att det är en kontroversiell ståndpunkt att säga att härkomst är den trögaste och därmed den mest huvudsakliga delen av etnicitetsbegreppet.

Ok, det är ju ett svar. Så du är öppen att betrakta genetisk icke-svenska svenska medborgare som svenska om de i övrigt är att anse som kulturellt och identitietsmässiga svenska?

For ofta är det ju ett aningen eller som gäller. Lika bra att från början reda ut begreppen.
Citera
2018-05-26, 19:46
Medlem
Citat:

Det relevanta här är omfattning snarare än om nån kan bli det ena eller det andra. Om vi har några enstaka adopterade colombianer är det helt irrelevant om de kan bli svenskar eller inte. De är så få att det varken gör till eller från för svenskarnas framtid. De kommer blandas opp i vilket fall som helst och ingen kommer bry sig om 100 år om deras farfarsfar betraktades som svensk eller inte.

Har vi hela populationer av andra folkslag kommer de garanterat inte bli svenskar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in