Citat:
Ursprungligen postat av
humanlife
Detta visar framförallt hur oerhört effektiv propagandan har varit. Och säkerligen har många varit utsatta för påtryckningar. Chomsky som har skrivit en massa bra saker.
Vänsterpartiet är inte ens antiimperialister längre, man kan verkligen undra varför. Är det ett villkor för att få samarbeta med regeringen? Jag misstänker det.
Det är en stor skandal att Syriens folk inte har något stöd i "vår" riksdag!
Labour i UK har dock börja svänga, jag hoppas att det smittar av sig.
Enda svenska partiet som är antiimperialister och stöder Syrien är Kommunistiska Partiet. Så vitt jag vet.
Ja, Chomsky är ju själva kvintessen av en amerikansk ignoramus: imponerande sakkunskap och intelligens men saknar totalt oförmåga att ta av sig sina filterglasögon. Då hans lärjunge Reese Erlich i sin bok
Inside Syria: The Backstory of Their Civil War and What the World Can Expect. (Prometheus Books) förespråkar att det Muslimska brödraskapet ska ta över i Syrien så antar jag att Chomsky är alldeles med på noterna där. Och det säger allt!
Eftersom man har påpekat att jag skulle vara inkonsekvent när det gäller MB så vill jag säga följande:
MB är en islamistisk organisation som har samma mål som andra salafister och wahabbister: ett shariasamhälle med allt vad det innebär, även om man har anammat demokrati som ett av verktygen att komma dit. Man måste komma ihåg att de inte på något sätt har tagit avstånd från samma våld som övriga jihadister använder sig av, snarare förespråkar de det som ett nödvändigt verktyg i att nå sina mål. Det är viktigt för alla att förstå detta och jag har absoluta sympatier för att man motarbetar dem överallt även i Gaza och i Egypten t.ex. Bl.a. för att om de får tag i vapen så kommer de att använda dem på det mest brutala sätt.
Därmed inte sagt att jag på något sätt ställer mig bakom att man skjuter ihjäl obeväpnade MB-sympatisörer i Gaza eller i Egypten. Men i Syrien då? Så här ligger det till:
Egypten har tidigare styrts av en av Washingtons lakejer och man får väl förmoda att den nuvarande Siri ligger bra till där också. I konflikten mellan Palestinierna och framförallt de i Gaza och Israel råder det inget tvivel om var USA står. Man står alltså ganska klart på den sidan som motsätter sig MB-sympatisörerna. I Syrien är förhållandet det motsatta. Man ser Assad som fienden vilket har fått konsekvenser.
Detta har medfört att man har öst pengar, vapen och utbildning över bl.a. MB. De har naturligvis använt sig av det för att driva sin islamistiska idé om ett shariasamhälle och då man inte har några betänkligheter i att använda våld så har man ägnat sig åt allt från att halshugga 12-åringar och utrota kättare som alawiter och kristna och på sina håll nästan lyckats med det som i Idlib. Jag har inga som helst problem med att använder motsvarande våld för att bekämpa dem.
Som sagt, jag har faktiskt förståelse för Israels belägenhet och även i viss mån Egyptens. MB:s ideologi är ett gift som måste bekämpas och framförallt måste vi hjälpa befolkningen på alla dessa områden där MB verkar från att bli indoktrinerade och uppsugna i denna takfirilära. Jag kan dock inte på något sätt stödja att man skjuter ihjäl obeväpnade demonstranter vem de än må vara för några. Ingenstans! Men detta är inte direkt situationen i Syrien minst sagt.
Allt detta tycker jag att framförallt alla förvirrade Demokrater och vänsterliberaler borde börja inse, de som inte ser att var än USA lägger sig i så drar de bara med sig död och förintelse. USA administration med alla neocons och neolibs befinner sig inte direkt på den goda sidan. Inte i Gaza, Egypten eller i Syrien, inte någonstans. Kom ihåg Iran-Contras-affären där man beväpnade båda sidorna i Irak-Irankriget. Det finns ingenting som tyder på att USA:s ledare har blivit mindre konspiratoriska, må de heta Obama, Bush, Clinton eller Trump.