2018-05-26, 09:13
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Lek med tanken att SE är MOP:S JHO och att Skandiahuset är MOP:s TSBD . Läs också kap 19 och 20 i Talbots "Djävulens Schackbräde". Vad blir slutsatserna?
Det finns klara likheter mellan bröderna Dulles och bröderna Lundin och definitivt likheter mellan Kennedys och Palmes perspektiv på demokrati.
Djävulens schackbräde är en inträngande och spännande dokumentär thriller om en av kalla krigets mäktigaste gestalter, Allen Dulles, och framväxten av CIA som en stat i staten. En av USA:s mäktigaste män under efterkrigstiden var aldrig president. Han var mästerspion. Hans namn var Allen Dulles. Han byggde upp CIA till att bli den mäktigaste av alla myndigheter, vars nya huvuduppgift blev, inte att samla underrättelser, utan att aktivt ingripa i politiska skeenden över hela världen. Manipulering av val, lönnmord, tortyr och statskupper - inga metoder var främmande för Allen Dulles CIA. CIA kom även att bli ett hot inte bara mot misshagliga regeringar och personer i andra länder, utan också, vilket byråns grundare Harry Truman varnade för mot slutet av sitt liv, mot demokratin i USA. År 1961 bestämmer sig dock den nyvalde presidenten John F. Kennedy för att utmana Allen Dulles makt. Efter den misslyckade invasionen av Kuba, vid Grisbukten, tvingar han Dulles att avgå och säger sig vilja "stycka upp CIA i tusen bitar". När Kennedy därtill lägger om kursen för den konfrontativa utrikespolitik, som Allen Dulles och hans bror, den tidigare utrikesministern John Foster Dulles, grundlagt, ställs konflikten mellan landets "öppna" och "hemliga" regering på sin spets.

"Jag tror att det är nödvändigt att se över CIA:s uppdrag och verksamhet. Mitt syfte var att skapa en myndighet som samordnade de strömmar av känslig information som samlades i Vita huset. Jag hade ingen tanke på att CIA skulle omvandlas till en spionverksamhet i fredstid. CIA har kommit långt bort från sina ursprungliga uppgifter. Byrån har blivit en operativ, och ibland beslutsfattande, gren av regeringen, och uppfattas som en symbol för lömska och dunkla intriger i främmande länder. CIA:s sätt att fungera kastar en skugga över vår ställning som ett fritt och öppet samhälle. Min känsla är att detta måste rättas till."
Harry Truman, CIA:s grundare, i Washington Post, 22 december 1963
Ur recension från Library Journal.
Senast redigerad av iesho 2018-05-26 kl. 09:26.
Citera
2018-05-26, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Man är väl en själsligen förstörd cyniker men jag måste ändå fråga tråden om ni inte - likt mig - undrar jättemycket över varför påståendet om SE kommer nu.

Vad är det egentligen som pågår?

Alternativ:

1) Inte heller denna spaningsledning vet vad den håller på med och börjar därför rota med SE.
2) Det är inte spaningsledningen som rotar med SE, det är journalister på Filter.
3) För att få tyst på alla j-la granskare och konspirationsteoretiker en gång för alla kastar spaningsledningen via Filter fram SE och hans vapenfixerade granne.
4) SE var den verklige mördaren. Det är bara alla andra som är korkade.
5) Ett alternativ som någon annan i tråden kanske har.

Så vitt jag förstår stämmer inte tiderna med SE. Om han stämplade ut 23.20 och pratade med vakterna "ett par minuter" (låt säga 1,5 minut för att vara generösa) så kan han ju omöjligen ha stått vid Dekorima och inväntat paret Palme?

Eller är 23.20 som utstämplingstid fel?

Han kan heller inte ha mördat Palme, sprungit till baksidan, gått in i Skandiahuset igen, stämplat ut, pratat med vakten och kommit ut på gatan som vittne. Hur skulle han ha hunnit med det?

Var han ens på mordplatsen? Jag vill minnas att något vittne möjligen minns någon som kan vara SE, men det allmänna intryck man får är att han egentligen inte var där i meningen "hjälpte till med upplivningsförsök, pratade med LP och pekade ut GM:s flyktväg".

Vad gjorde han egentligen? Gick han bara förbi?

Ja, lite funderingar på ett aktuellt tema.
Engström kan naturligtvis ha varit ute och deltagit i den övervakning som säkerhetschefen Häggström talar om. Han kan t o m ha gjort det på betald arbetstid, för Stay Behind's räkning. Han kan ha bett någon av väktarna stämpla ut åt honom. Och iklädd sin blå rock kan han förvisso vara den man som Fauzzi såg. Och han kan vara GM.

Oturligt nog stämplades SE i så fall ut exakt vid den tidpunkt som placerade honom där han var i verkligheten, nämligen i hälarna på paret Palme utanför Skandia. Vilket kan förklara hans oro dagen efter över den exakta utstämplingstiden. Om AK, eller vem av väktarna det nu var, bara hade stämplat ut honom 10 minuter tidigare eller senare hade han inte behövt dikta ihop en historia om sina förehavanden på mordplatsen, och vi hade kanske aldrig hört talas om någon Skandiaman.

Teorier om SE som ensam galning kan vi däremot glömma. Som Gunnar Wall skriver hade utstämplingen varit som att lämna kvar sitt visitkort på mordplatsen. SE hade varit häktad och dömd för länge sen.

Nej, om PU verkligen är intresserade av SE i dagsläget är det som medlem i en obskyr gammal Stay Behind-cell el dyl, och de som fortfarande kan dömas i domstol är medhjälparna.
Citera
2018-05-26, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hmmm2
Engström kan naturligtvis ha varit ute och deltagit i den övervakning som säkerhetschefen Häggström talar om. Han kan t o m ha gjort det på betald arbetstid, för Stay Behind's räkning. Han kan ha bett någon av väktarna stämpla ut åt honom. Och iklädd sin blå rock kan han förvisso vara den man som Fauzzi såg. Och han kan vara GM.

Oturligt nog stämplades SE i så fall ut exakt vid den tidpunkt som placerade honom där han var i verkligheten, nämligen i hälarna på paret Palme utanför Skandia. Vilket kan förklara hans oro dagen efter över den exakta utstämplingstiden. Om AK, eller vem av väktarna det nu var, bara hade stämplat ut honom 10 minuter tidigare eller senare hade han inte behövt dikta ihop en historia om sina förehavanden på mordplatsen, och vi hade kanske aldrig hört talas om någon Skandiaman.

Teorier om SE som ensam galning kan vi däremot glömma. Som Gunnar Wall skriver hade utstämplingen varit som att lämna kvar sitt visitkort på mordplatsen. SE hade varit häktad och dömd för länge sen.

Nej, om PU verkligen är intresserade av SE i dagsläget är det som medlem i en obskyr gammal Stay Behind-cell el dyl, och de som fortfarande kan dömas i domstol är medhjälparna.

Stämmer det att Lennart T*rnqv*st är ledaren för "Lennart-gruppen" som Frånstedt nämner som övervakare av Palme, så är det givetvis intressant att SE har jobbat med honom på samma avdelning på Skandia. Då skulle han kunna vara en som hjälper till med övervakning. Och han skulle kunna vara Björn Moelvs "en spanare sköt i affekt". Det är tidslinjen och de praktiska detaljerna som är svårt att få ihop, och det är givetvis det viktiga. Allt annat är teoretiska resonemang. Och skulle han kunna ingå i en grupp och ändå ständigt söka strålkastarljuset ? Skulle inte gruppen "förklara" för honom att det inte är hälsosamt att snacka en massa ? Personligen tror jag att han kan ingå i någon känslig övervakningsgrupp och det kan vara därför han undgår viss granskning. Nu ett antal år senare så är han en bra scapegoat. Hoppas verkligen att PU gräver förutsättningslöst. Inlägg från Hubinette där Lennart finns med i Klara-Lidingös medlemsregister: https://tobiashubinette.wordpress.com/2017/12/06/krigsfrivilliga-finland-extremhogern-stay-behind/
Citera
2018-05-26, 10:39
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Lek med tanken att SE är MOP:S JHO och att Skandiahuset är MOP:s TSBD . Läs också kap 19 och 20 i Talbots "Djävulens Schackbräde". Vad blir slutsatserna?

Under kriget var OSS en relativt svag och outvecklad organisation. NKVD hade varit mycket
framgångsrikt under 30-talet bl.a. p.g.a. personer som värvaren Deutsch. Infiltrationen
av Roosevelts administration var långtgående. OSS:s svaga ställning relativt NKVD
kan ha spelat in i Raoul Wallenberg affären. Uppbyggnaden av CIA skedde när Sovjet
fått atombomb och Kina blivit kommunistiskt. Under McCarthy perioden
kompenserades i överkant för tidigare godtrogenhet och det hävdas att
McCarthy totalt sett gynnade Sovjet.

Efter kriget var Sovjet inte lika framgångsrikt med att värva inom toppolitiken
och teknikspionaget blev viktigare. Man menar att sovjetsystemets stelhet
hämmade även spioneriet.

När Truman inrättade CIA 1947 visste man inte vad bl.a. VENONA skulle avslöja
men det var dags att ersätta OSS.
Citera
2018-05-26, 10:58
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Redan 1975 stakades den där ödesdigra vägen ut för Svea Rike; då skulle det alltså påbörjas ett
mångkulturellt samhällsexperiment och sossar var vid makten vid tidpunkten.
Nationalism och nationalstat blev fula ord att ta i sin mun kan jag tänka mig.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=438&artikel=6594094

Har givetvis ingenting med statsministermordet att göra och sossarnas invandringspolitik då
är ingenting i jämförelse mot vad den onde och förhatlige Reinfeldt och hans parti kom att
stå för därvidlag långt senare. Westerberg inte mycket bättre han heller.

Vad attentatet på Sveavägen beträffar så råkar det med all sannolikhet förhålla sig på det
lilla viset att en viss bestämd person av en ren slump fick syn på det blivande mordoffret,
insåg att han hade gott om tid att förbereda sig, drygt två timmar närmare bestämt, klev
iväg och införskaffade kanonen till puffra hos en gammal bekant och sen var det bara att
vänta tills filmen var slut och målobjektet med hustru kom ut ur biosalongen och hoppas
att de inte klev in i någon taxi eller kördes av någon bekant hem. Även fick man hoppas på
att ingen livvakt anslöt sig för då kunde saker och ting kompliceras något. Dessutom vore
det önskvärt att sonen med kvinnligt sällskap inte slog följe med makarna P.
Mr X hade tur. Det gick som han hoppades. Och så var det bara att fixa prylen och sticka
iväg sen. Och så visste han att han nu gjort en viss herre mycket nöjd och glad.
Denne herre var dessvärre fråntagen sin frihet för ögonblicket.
Synd bara på missen. Nu fanns där ett huvudvittne till mordet som klarat livhanken, men
henne skulle ändå ingen komma att tro på senare. Ty folket i landet ville helt enkelt inte
ha en gärningsman som honom. Dög inte att komma med. Om man så skulle behöva göra
våld på verkligheten skulle en helt annan sorts typ klämmas fram.
Det skulle vara något betydligt storslagnare till statsministermördare helt enkelt
(Och framför allt "storslagna" krafter bakom det hela).
Helst en rejäl och stadig karl till yrkesmördare med minst 30 års erfarenhet i branschen
som jobbat åt precis varenda underrättelsetjänst i hela stora vida världen.
För just detta uppdrag lejd av otäcka CIA som i sin tur anlitats av svenska näringslivskrafter.
Det vore nåt det.

Men vad verkligheten nu kunde bjuda på var dock alltså bara ett sketet tillfälligheternas dåd,
utfört av en svårt personlighetsstörd man som alltid hade nära till våld.

Vilket givetvis är något som alla dessa energiska och förhoppningsfulla konspirationsteoretiker
aldrig kommer att upphöra att motsätta sig.

Den verkliga avregleringen av invandringen skedde 1991 när den borgerliga regeringen upphävde Socialdemokraternas "luciabeslut" genomdrivet 1989.

Propositionen året 1975 var enbart ett beslut om hur staten skulle förhålla sig till befintliga minoriteter i landet. Den hade ingenting att göra med omfattningen av volymer eller vem som skulle tas emot. Det började inte dyka upp Somaliska åttabarnsfamiljer på Arlanda dagen efter som vissa tycks tro. Tvärtom är det historisk klarlagt att Socialdemokraterna och Olof Palme personligen var väldigt bekymrade över den dåvarande omfattningen av migrationen. Året innan han mördades hotade han Honecker med avbrutna diplomatiska förbindelser om inte asyldörren via Östberlin stängdes. Upplägget lyckades och all inströmning upphörde över en natt. Men i takt med att ytterligare vägar öppnades så fattade sedermera S beslutet 1989 att Sverige inte längre skulle vara öppet för vanlig invandring. Enbart personer med grundläggande skyddsbehov skulle omfattas. Och sådana är än idag lätträknade.

För att återknyta till mordet och eventuella nationalistiska motiv så kan väl ingen sansad analytiker hävda att det var en vinst i en sådan riktning att mörda Palme. Tvärtom. Därav tror jag att mordet var ett attentat mot Sverige som oberoende och suvären stat.
Citera
2018-05-26, 11:03
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Stig Engström ger intryck av att vilja göra sig viktigare än han är. Vittnesmålen pekar mot att han inte alls är så aktiv på mordplatsen som han vill ge sken av. Men han är En bra scapegoat, stendöd ,lite knepig som person och påstådd höger om höger agenda. Dessutom gla i brännvin.

Ingen har hittills nöjaktigt kunnat förklara hur Stig ska fixa sambandet för att vara på plats, med ett muskedunder i fickan. Innan något sådant kommer fram som är annat än lösa spekulationer är SE inte inblandad i min bok.

Han är inte heller psykologiskt trovärdig som ensam GM. Och är han lierad med nån som planerar ta livet av OP så får SE knappast en av huvudrollerna.

Det krävs en person med kraftiga eller i alla fall betydande egocentriska (vad nu expertisen skulle kalla det) drag — eller ett proffs — för det där. SE är en syltrygg. Han skulle aldrig komma så långt i tanken som till planering eller utförande.

Det enda sättet han kan vara delaktig på är som medhjälp och scapegoate eller falskvittne. Även det är lite mycket begärt psykologiskt skulle jag tro.

Jag tror det är bra att han utreds men det känns otroligt för mig just nu att han har något med saken att göra alls. Jag ska lägga till att jag inte fördjupat mig så värst i saken.
Citera
2018-05-26, 11:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det har diskuterats tidigare i tråden några gånger. Någon postade en länk till 3d karta som visade tunnelsystemet ganska nyligen men hittar inte inlägget. Men här är en diskussion om hur de håller ihop
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Stämmer mkt väl. Ni får heller inte glömma bort att stigs fru mkt väl också kan vara med i Stay Behind. Tystnadsplikten i den organisationen kan jämföras med cosa nostra. Den kvinnan får de inte ur ett ord.
Citera
2018-05-26, 11:14
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det finns klara likheter mellan bröderna Dulles och bröderna Lundin och definitivt likheter mellan Kennedys och Palmes perspektiv på demokrati.
Djävulens schackbräde är en inträngande och spännande dokumentär thriller om en av kalla krigets mäktigaste gestalter, Allen Dulles, och framväxten av CIA som en stat i staten. En av USA:s mäktigaste män under efterkrigstiden var aldrig president. Han var mästerspion. Hans namn var Allen Dulles. Han byggde upp CIA till att bli den mäktigaste av alla myndigheter, vars nya huvuduppgift blev, inte att samla underrättelser, utan att aktivt ingripa i politiska skeenden över hela världen. Manipulering av val, lönnmord, tortyr och statskupper - inga metoder var främmande för Allen Dulles CIA. CIA kom även att bli ett hot inte bara mot misshagliga regeringar och personer i andra länder, utan också, vilket byråns grundare Harry Truman varnade för mot slutet av sitt liv, mot demokratin i USA. År 1961 bestämmer sig dock den nyvalde presidenten John F. Kennedy för att utmana Allen Dulles makt. Efter den misslyckade invasionen av Kuba, vid Grisbukten, tvingar han Dulles att avgå och säger sig vilja "stycka upp CIA i tusen bitar". När Kennedy därtill lägger om kursen för den konfrontativa utrikespolitik, som Allen Dulles och hans bror, den tidigare utrikesministern John Foster Dulles, grundlagt, ställs konflikten mellan landets "öppna" och "hemliga" regering på sin spets.

"Jag tror att det är nödvändigt att se över CIA:s uppdrag och verksamhet. Mitt syfte var att skapa en myndighet som samordnade de strömmar av känslig information som samlades i Vita huset. Jag hade ingen tanke på att CIA skulle omvandlas till en spionverksamhet i fredstid. CIA har kommit långt bort från sina ursprungliga uppgifter. Byrån har blivit en operativ, och ibland beslutsfattande, gren av regeringen, och uppfattas som en symbol för lömska och dunkla intriger i främmande länder. CIA:s sätt att fungera kastar en skugga över vår ställning som ett fritt och öppet samhälle. Min känsla är att detta måste rättas till."
Harry Truman, CIA:s grundare, i Washington Post, 22 december 1963
Ur recension från Library Journal.

Parallellerna Lundin-Dulles hade jag inte tänkt på= Äktenskapet mellan underrättelsevärld-affärsintressen och politisk makt. Du har rätt där!

Vad jag avsåg var i första hand SE och LHO som patsys och att båda kan ha bearbetats av underrättelsetjänsten under en tid. Beträffande LHO verkar det mer eller mindre belagt
Citera
2018-05-26, 11:37
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgT
Stämmer mkt väl. Ni får heller inte glömma bort att stigs fru mkt väl också kan vara med i Stay Behind. Tystnadsplikten i den organisationen kan jämföras med cosa nostra. Den kvinnan får de inte ur ett ord.

När du ändå för det på tal: det är ju lite mysko att värva palmehatare till staybehind-grupper när sossar styrt riket i princip obrutet sen 1932. Det borde ju betyda att ngn inte har alla hästar hemma. Herr Engström borde väl ha kunnat ägna sitt liv åt något som inte framkallade så mycket motvilja?

Man undrar ju mer om inte allt folket är ute (om det ligger ngt i det) för att skydda Palme, men misslyckas.

Om Staybehind hade ett minimum av intellektuell kontextualisering av det egna uppdraget för sina medlemmar så är de fullkomligt otroliga som mördare av Palme. Det är betydligt troligare att syftet var att skydda.
Citera
2018-05-26, 11:49
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Han är inte heller psykologiskt trovärdig som ensam GM. Och är han lierad med nån som planerar ta livet av OP så får SE knappast en av huvudrollerna.

Det krävs en person med kraftiga eller i alla fall betydande egocentriska (vad nu expertisen skulle kalla det) drag — eller ett proffs — för det där. SE är en syltrygg. Han skulle aldrig komma så långt i tanken som till planering eller utförande.

Det enda sättet han kan vara delaktig på är som medhjälp och scapegoate eller falskvittne. Även det är lite mycket begärt psykologiskt skulle jag tro.

Jag tror det är bra att han utreds men det känns otroligt för mig just nu att han har något med saken att göra alls. Jag ska lägga till att jag inte fördjupat mig så värst i saken.

23.19:XX lämnade SE sin arbetsplats på försäkringsbolaget på Sveavägen.
23:21:30 avlossade han två skott mot OP.

Hade denna vanliga man med rock och halsduk med sig sitt vapen till arbetet?
Citera
2018-05-26, 11:49
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Det här är ju en intressant tanke, en koppling till Åke E om än mycket svag och i behov av lite mer kött på benen för att stå upp av egen kraft.

Om SE via denne Lennart var länkad till ÅJE så finns en länk till WACL, Birger Hagård, Carl Armfelt och Interdoc med det nyligen avslöjade mordkommandot Den Dienst vars uppdrag var att mörda vänsterpolitiker.

Men det krävs givetvis mer info för att kunna etablera detta som en relevant uppgift för PU. Det bör dock vara värt att gräva i.
Citera
2018-05-26, 11:50
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Stämmer det att Lennart T*rnqv*st är ledaren för "Lennart-gruppen" som Frånstedt nämner som övervakare av Palme, så är det givetvis intressant att SE har jobbat med honom på samma avdelning på Skandia. Då skulle han kunna vara en som hjälper till med övervakning. Och han skulle kunna vara Björn Moelvs "en spanare sköt i affekt". Det är tidslinjen och de praktiska detaljerna som är svårt att få ihop, och det är givetvis det viktiga. Allt annat är teoretiska resonemang. Och skulle han kunna ingå i en grupp och ändå ständigt söka strålkastarljuset ? Skulle inte gruppen "förklara" för honom att det inte är hälsosamt att snacka en massa ? Personligen tror jag att han kan ingå i någon känslig övervakningsgrupp och det kan vara därför han undgår viss granskning. Nu ett antal år senare så är han en bra scapegoat. Hoppas verkligen att PU gräver förutsättningslöst. Inlägg från Hubinette där Lennart finns med i Klara-Lidingös medlemsregister: https://tobiashubinette.wordpress.com/2017/12/06/krigsfrivilliga-finland-extremhogern-stay-behind/

Åke J Eek bedrev övervakning på en del sossar och andra . Lennart Thörnqvist var hans närmaste man i Klara-Lidingö och bör ha varit med på noterna.

På Skandia jobbade en hel del som hängt med från Alvar Lindencronas Thule, kallades allmänt Thuleiterna.

Men i fallet Stig Engström bör först lösas problemet hur han kunde veta att paret Palme var där dom var på Sveavägens östra trottoar.

Alla uppgifter från en extremist som Torbjörn Hübinette bör granskas extra noga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in