2018-05-25, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Nu lägger sossarna upp en smashläge för SD, igen.

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/lofvens-krisplan-for-att-trycka-tillbaka-sd/
Men enligt Expressens uppgiftslämnare har partiledningens plan hela tiden varit att "fasa ut" invandringsfrågan och kriminalpolitiken från den politiska debatten vid månadsskiftet maj-juni.
Hahahaha. HAHAHAHAHAHAHA! Vänta... okej. Okej. Okej. Hahahahaha. Okej. Klar. Haha. Sorry. Klar nu.

Alltså, att fasa ut kriminalpolitiken från debatten vid månadsskiftet maj-juni när sommaren börjar och med den upplopp, gängskjutningar, inbrottsvågor, bilbränder, festivalövergrepp, vägpirater, ficktjuvar, extra polisbrist pga semestertider... tja, det lämnar ju fältet öppet för SD att ensamma prata om den frågan med perfekt tajming, så ni kanske inte hade tänkt färdigt där.
Då kommer nämligen fokus att skifta automatiskt – från migration till välfärd – och då har Sverigedemokraterna allt att förlora, lyder analysen.
AHAHAHAHAHAHA. Hoho. Hahahahahaha. Stopp. AHAHAHAHAHAHAHAH. Herregud. Hahaha.

Snälla sossar. Invandringsfrågan är inte på tapeten för att den diskuteras, utan för att verkligheten har placerat den där. Verkligheten har ingen on/off-switch. Det är dåligt för er att diskutera den men det är ännu sämre för er att hålla tyst om den.

Med den “planen” på Svea 68 kan SD räkna med full medvind i opinionen hela vägen in i mål.
2018-05-25, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Men enligt Expressens uppgiftslämnare har partiledningens plan hela tiden varit att "fasa ut" invandringsfrågan och kriminalpolitiken från den politiska debatten vid månadsskiftet maj-juni.
Hahahaha. HAHAHAHAHAHAHA! Vänta... okej. Okej. Okej. Hahahahaha. Okej. Klar. Haha. Sorry. Klar nu.

Alltså, att fasa ut kriminalpolitiken från debatten vid månadsskiftet maj-juni när sommaren börjar och med den upplopp, gängskjutningar, inbrottsvågor, bilbränder, festivalövergrepp, vägpirater, ficktjuvar, extra polisbrist pga semestertider... tja, det lämnar ju fältet öppet för SD att ensamma prata om den frågan med perfekt tajming, så ni kanske inte hade tänkt färdigt där.
Då kommer nämligen fokus att skifta automatiskt – från migration till välfärd – och då har Sverigedemokraterna allt att förlora, lyder analysen.

Snälla sossar. Invandringsfrågan är inte på tapeten för att den diskuteras, utan för att verkligheten har placerat den där. Verkligheten har ingen on/off-switch. Det är dåligt för er att diskutera den men det är ännu sämre för er att hålla tyst om den.

Med den “planen” på Svea 68 kan SD räkna med full medvind i opinionen hela vägen in i mål.
Haha, lysande.

Så det var detta statsministern gjorde i partiledardebatten. Han försökte att automatiskt skifta fokus från migration till välfärd. Våldtäktsvåg=migration, LAS=välfärd. Det förklarar ju faktiskt varför han gick så otroligt skevt. Av den här källan att döma så kommer S alltså fortsätta att göra fullständigt sanslösa uttalanden så fort migrationen kommer på tal i syfte att flytta debatten. Det kan bli oerhört jobbigt att åskåda. Men samtidigt fantastiskt. Blir detta uppmärksammat i ens en tredjedel av debatterna fram till valet kommer SD äta ner S till väldigt låga siffror.
2018-05-25, 23:45
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Tänkte på Växjö och dess böneutrop. Det hade varit galet intressant att få en lokal gallup från den staden. Sd fick ca 12 procent i Växjö 2014, dvs ganska spot on rikssnittet. Ser inte för omöjligt att de landar på +30% i september. Väluppfostrade svenskar har som bekant gigantisk svårt att öppet visa missnöje över det som är politiskt korrekt.
Men när valdagen kommer då jäkla är det dags för revansch och återupprättelse.

Efter något glas för mycket....

Såsom anhängare av Sverigedemokraterna genom åren har jag känt mig som tillhörande sveriges hemliga armé. Jag har stridit på den goda sidan men ologiskt nog riskerat att förlora både det ena och det andra. Nu när fienden snart är besegrad vad händer då? Borde inte de tappra själarna i skottlinjen föräras tapperhetmedalj av högsta grad..såklart de borde.
Skämt och sido, det finns otaliga hjältar där ute som verkligen borde uppmärksammas när den dagen kommer. Hoppas de får den upprättelse de så väl förtjänar.

Min systers man är från Växjö. Det jäser så in i helvete i staden. Till och med i de små bondesamhällena flera mil utanför Växjö talar folk nu helt öppet om att det har gått för långt med detta multikultivansinne och att det bara är SD som gäller i valet.

Kan tänka mig att var tredje röst - kanske t o m ännu mer - kommer att hamna hos SD. Min svåger är inte glad. De knyter näven länge i fickan, men när korken till slut flyger av, då jävlar... småländsk ilska är inte att leka med. Nils Dacke mentalitet och allt det där.
2018-05-25, 23:46
Medlem
Enydrions avatar
Citat:

De har ju fått lite hjälp (till stjälp) av DN, när det konstaterats att inga väljare bytte tillbaka från SD efter migrationsutspelet, så bedömde de att området redan var inmutat av SD, så fokus skulle vändas någon annanstans...

Det är ju liksom inte så att migrationsfrågan är viktig endast för att värva röster, utan för att få landet på rätt köl, och styra bort från undergången.

S verkar helt ha slutat att tänka på landets bästa, senast jag röstade på S var det Göran Persson, som kändes som att landets bästa kom rätt så högt på listan, Reinfeldt gav ju också det intrycket till en början, men det kom ju att bytas mot det motsatta...

SD känns ju som det enda större partiet som har och har haft landets bästa som mål, och det visar sig nu i opinionen...

S och M har ju mest ägnat sig åt att åse förstörelsen eller att påskynda denna.

Ska S börja kasta pengar omkring sig för att muta väljarna, nej jag tror inte det kommer att gå.

Man har höjt bensinen, ökat inflationen och sänkt kronkursen, och låta 9000 utan skyddsnät stanna som bara dem kommer att kosta många många miljarder, nej S valrörelse denna gång kommer nog att ta en ända med förskräckelse
2018-05-25, 23:49
Medlem
Maltsevs avatar
Citat:

Alltså, att fasa ut kriminalpolitiken från debatten vid månadsskiftet maj-juni när sommaren börjar och med den upplopp, gängskjutningar, inbrottsvågor, bilbränder, festivalövergrepp, vägpirater, ficktjuvar, extra polisbrist pga semestertider... tja, det lämnar ju fältet öppet för SD att enamma prata om den frågan med perfekt tajming, så ni kanske inte hade tänkt färdigt där.

Sossar sossar sossar. Min gamla hemvist som numer lämnat mig totalt utlämnad till soffan, blankröst eller de "främlingsfientliga" kristmoderaterna i SD.

Din kompis Fnysington länkar till en intressant inlaga från Ledarsidorna som får mig att googla vidare på "Socialdemokrater för tro och solidaritet" och vad hittar vi då, jo en Wiki-sida som säger: "Socialdemokrater för tro och solidaritet, är en av de svenska socialdemokraternas fem sidoorganisationer, tillsammans med SSU, Socialdemokratiska Studentförbundet, S-kvinnor och HBT-socialdemokrater Sverige".

Jag översätter: Religiösa idioter med islamvurm, tillsammans med snorungar utan arbetslivserfarenhet, bolån, bil, ungar och hund, ännu fler snorungar utan arbetslivserfarenhet, bolån, bil,ungar och hund, radikalfemisister och degenererade, demoraliserade homos.

Vi googlar sedan Socialdemokraterna och det första som dykler upp är: Sveriges socialdemokratiska arbetareparti.

'nuff said. Var i helvete är arbetarna? Jo de har gått via "Nya Moderaterna", som viftat med mer pengar i plånboken, till SD. Bort från SAP som enbart vill använda arbetarna till att via skatter bekosta minoritetsgrupper, ivrigt påhejade av akademikerna i VPK som på något konstigt sätt tror att de tillhör arbetarklassen. Inte konstigt att sossarna rasar. Jag såg Jämtin sitta i TV-studion direkt efter valet 2014 och helt jävla verklighetsfrånvarande påstå att SD:s tillskott av f.d sossar berodde på 12-13 saker som sossarna varit för otydliga med.

Sedan räknade hon upp dessa 12-13 saker som man på en gång kunde identifiera som de 12-13 saker som jagat bort väljarna från SAP och ingen av dessa 12-13 saker hade något med invandring att göra. Suck!
Senast redigerad av Maltsev 2018-05-25 kl. 23:52.
2018-05-26, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Lägger in en lokal undersökning för kommunalvalet (ej riksdagsvalet!) i Linköping. Undersökningen är beställd av Liberalerna och det är Novus som är utföraren. Så det kan ju tänkas finnas ett visst bias i hur olika frågor är utformade, vilka demografiska grupper som deltar etc som kan tänkas påverka resultatet.

Kan dock vara en intressant grej att även diskutera de lokala undersökningar som görs nu och fram till valet.

http://www.corren.se/nyheter/linkoping/liberalerna-bestallde-valjarbarometer-om5299962.aspx

Linköping är en hyfsat stor stad som har flera getton. Hur kan SD bara ha 8,5%? Det låter väl inte särskilt trovärdigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Ingen vettig person bryr sig väl längre om SCB?
De är opinionsinstitutens Socialdemokrater härvidlag.

Hursom helst så tippar jag 15,7 procent.Alltid kommer det att glädja någon.

Grovprognosen gällande det stelnade SD i valet 2018 ligger på mellan 27-23 procent i skrivande stund.

Jag pratar med en del folk till vardags,och även tidigare helt dumliberala och välindoktrinerade personer påstår nu att de skall rösta SD.

I Växjö så har böneutropen troligen varit strået som brutit kamelens rygg i flera fall.Lättfattligt och åskådligt även för den fördummade medelväljaren.

Skulle jag tvingas lyssna på böneutrop i min bostad 5 ggr om dagen skulle jag nog rätt fort se rött. Smart av Växjö att göra detta så nära inpå valet.

Citat:

Man undrar lite över intelligensen, erfarenheten och bakgrunden hos dem som "tänkt ut" de här genidragen. SD måste skratta sig harmynta.

Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Min systers man är från Växjö. Det jäser så in i helvete i staden. Till och med i de små bondesamhällena flera mil utanför Växjö talar folk nu helt öppet om att det har gått för långt med detta multikultivansinne och att det bara är SD som gäller i valet.

Kan tänka mig att var tredje röst - kanske t o m ännu mer - kommer att hamna hos SD. Min svåger är inte glad. De knyter näven länge i fickan, men när korken till slut flyger av, då jävlar... småländsk ilska är inte att leka med. Nils Dacke mentalitet och allt det där.

Härligt att höra. Jag gissar att det pyr i hela Sverige, på vissa ställen mera och på andra kanske lite mindre.
2018-05-26, 00:22
Medlem
Rosteres avatar
Citat:

Helt sanslöst.

Ursäkta mig medan jag kollar oddsen för "SD största parti" igen...
2018-05-26, 00:33
Medlem
Måttligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Yougov är väl inte direkt något institut utan ett instrument för önsketänkande bland somliga.

https://www.svd.se/fordubbling-av-svenskar-som-tycker-mp-ar-hemskt
Fanns siffror för SD och alla andra också. Betalartikel där det väl var så
att F! och SD nådde samma siffra bland väljarna vad gäller hemskhet om
jag nu minns rätt ...

Här är en bild på mätningen.

https://s33.postimg.cc/g6d3hcy4f/Hemskt_eller_perfekt.jpg
2018-05-26, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Skulle de "ändra" modellen skulle de redovisa det med 99% säkerhet.

VALU använder "inkompetensfaktor" för eftervalanalyser. Så gör alla exit-polls världen över. Det är alltså samma faktor som många i tråden använder (inclusive mig). Den har ingenting med riktig viktning att göra.

T.ex. om SD har 20% i poll of polls:
inkompetensfaktorn från 2010: 5.7 / 5.1 * 20 = 22.35%
inkompetensfaktorn från 2014: 12.9 / 10.5 * 20 = 24.57%

Medel 2010 och 2014: (5.7 / 5.1 + 12.9 / 10.5) / 2 * 20 = 23.46%

Skulle de "ändra" modellen skulle de redovisa det med 99% säkerhet.

SCB kommer inte ändra i sin modell, de har kört samma modell sedan 1972 och lär fortsätta till 2072 "Undersökningarna har genomförts med väsentligen samma definitioner och
metodik alltsedan 1972 ...Statistiken är därför väl jämförbar över tiden."

Det finns onekligen en poäng med att SCB inte ändrar sin metod trots att det missar grovt på SD. På så vis kan man tryggt använda SCBs inkompetensfaktor (x1,6 för "val idag" dvs från rådata, inte redovisade siffror) för att uppskatta det verkliga stödet. Lustigt nog hamnar SCBs "VALUviktade" rådata ungefär på samma nivåer som Sentio och Yougov. I maj 17 lite över och i november 17 lite under...

VALU använder "inkompetensfaktor" för eftervalanalyser. Så gör alla exit-polls världen över. Det är alltså samma faktor som många i tråden använder (inclusive mig). Den har ingenting med riktig viktning att göra.

1 Om justering av VALUs rådata inte är riktig viktning varför kallar Holmberg och de andra hela sin rapport för "Vikten av vikter: Sammanställning av viktade resultat från SVTs vallokalsundersökning 2014"?

2 Om alla exitpolls alltid viktas varför uppger Holmberg el al att de vanligtvis inte viktar sin exitpoll?
"Observera att de viktade VALU-resultaten vi här presenterar inte
bör jämföras med resultat från tidigare genomförda VALU, eftersom VALU från tidigare val
enbart har redovisats oviktat."

Vidare är det för tråden intressant att metoden att använda institutens inkompetensfaktor för att uppskatta verkligt stöd uppenbarligen har stöd bland statsvetare.
2018-05-26, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Något har hänt med Åkesson senaste tiden, han har fått pondus grabbhalvan. Kan bero på att jag är en bit äldre än Åkesson men jag har alltid tyckt han varit lite för valpig.

Roade mig precis med att kika på tv4-debatten mot Strandhäll, missat denna. Blev återigen mäkta imponerad av Åkesson. Nu framstod Strandhäll som valpig och Åkesson som en blivande statsman. Ärkenöten Anders Pihlblad hade dessutom inte en chans att spela allan, vilket i mina ögon är ett mkt gott tecken.

https://youtu.be/yECAyXcwuf4

Så det tro fan att Sd ökar när även partiledaren växer!

Som jag skrev innan valet 2014:

Citat:
Det är så man får legitimitet, inte genom att vara ursäktande och anpasslig efter motståndarnas premisser. Jag har sagt det förut: 5%-Jimmie är en sunkig liten rasse. 15%-Jimmie måste bemötas med respekt och om han ligger på 25% är han en statsman.

Växandet normaliserar och bara växandet. För en Lena Mellins bemötande av en Jimmie Åkesson är det BARA storleken som har betydelse. Inget krusande och krumbuktande i världen hjälper annars.
2018-05-26, 08:52
Medlem
8711s avatar
Tipstävling, SCB juni 2018: (Uppdaterad.)

Hexenhammar: 25,0%
Lberia: 21,0%
M. Nordström: 20,0%
StatligaTeleverket: 19,9%
Fnysington: 19,9%
Returpapper: 19,8%
Killing.Fields: 19,7%
Smoothman: 19,6%
Annonsblockeringen: 19,5%
Friherr: 19,4%
Fernebo: 19,3%
Gynekologstol: 19,3%
Sinewave: 19,3%
Fruidolore: 19,2%
Napoleon.Snowball: 19,2%
HejaFinland: 19,1%
Regnidagigen: 19,0%
Nycticorax: 18,9%
Svenab: 18,9%
FlashyBear: 18,8%
2560p: 18,8%
S.Kandal: 18,7%
ShariaInstructor: 18,6%
Djimmie: 18,5%
8711: 18,4%
Mac-Arthur: 18,3%
Manssmekaren: 18,2%
CrispyKreem: 18,2%
Oingoboingo: 18,1%
Stroopwafel-80: 18,1%
Hogdal: 18,1%
Vidr23: 18,0%
Enoch.Thulin: 17,9%
Ancistrus: 17,9%
Ockhamsrazor: 17,8%
EgnaTankar: 17,8%
Turistparadiset: 17,8%
IanFraser: 17,8%
Van Nostrand: 17,8%
Snigel1: 17,7%
Jeff.Beck: 17,7%
Grevelesevi: 17,7%
FruLibertas: 17,6%
Drini: 17,6%
Gullegubben: 17,5%
Captinhero: 17,2%
The-Festis: 17,0%
Utflyttad: 17,0%
CalleDussin: 16,8%
Tagganer: 16,6%
Lookalike: 15,7%
Sang: 15,3%
Studsboll: 14,9%
----------------
Göran Greider: Klart under 10%
Göran Persson: Klart under 10%
Malena Ernman: 4,6%

Nu kan ni andra lämna era tips inför SCB-mätningen med era motiveringar så hamnar ni på listan!

Vinnaren blir trådens bästa tippare och vinner äran och hedern att vara bäst på dessa förutsägelser.
2018-05-26, 08:53
Medlem
8711s avatar
För statistikklubben:

53 seriösa tips har hittills inkommit. Genomsnittet för dessa tips angående resultatet i SCB:s mätning är just nu: 18,41%. Jag är verkligen mitten!

Har tråden rätt? Är vi rätt ute? Vi kan bara vänta och se!
Senast redigerad av 8711 2018-05-26 kl. 08:55.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in