Citat:
Ursprungligen postat av
Safursey
Tim kan inte ha fått frid därför att du inte känner frid? Hör du inte hur knäppt det låter? Din frid har givetvis ingenting med Tims frid att göra. Det är så det är med självmord - smärtan förflyttas från personen som avslutar sitt liv till de omkring. Självmord är onaturliga och det fruktansvärda är att Tim inte orkade leva, han var för skör för maskineriet han levde i. Läs brevet Tims familj skrivit om hans bortgång, det skingrar en stor del av dimman.
'
Man tar inte saker ur sitt sammanhang om man vill besvara någon nr 1.
Japp jag kan lova dig att vi människor är kollektivt förbundna med varandra på ett sådant sätt att omgivning runtom kan må minst lika illa som den som drabbats- kollektivt kan vi känna glädjerus kärlek sorg och tom masspsykos-
Jag menar verkligen det jag säger : jag känner att det inte var en skör människa som ( gillar inte heller ordet skör) som "valde " att checka ut.
Vi är alla "sköra " i perioder- vi kan alla känna djupa trauma liknande känskor och tankar-
Vissa är med om TRAUMA som kan göra vem som helst sjuk och självmordsbenägen
Vissa "sköra" är samtidigt de allra starkaste individer du kan möta i ditt liv- det bevisar INGENTING att ha känslor som spröt - antenner som känner alla nivåer av det mesta
Håller inte heller med dig att självmord är onaturliga
det finns tom djur som begår självmord - vargar som uteslutits från flocken som väljer att självdö
etc...
Självmord kan vara ett aktivt val som är helt grundat på rationellt beslut- tex individer med svår smärta dödliga eller svårt handikappande sjukdomar som aktivt väljer själavård / hospice samt aktiv dödshjälp.
Inget onaturligt i det
Det jag pratar om är övernaturlig ontaurlighet dvs en handling famkallad ur krafter som ej skulle infunnits av sig självt
Jag har läst och tagit del av allt som funnits i media i detta ämne samt alla inlägg i denna tråd
jag är inte övertygad om dödsorsak och bakomliggande skäl till det som hänt
Jag är inte heller här för att skvallra eller " nosa" reda på vad- hur- varför
jag är här och delar mina tankar och känslor och sörjer Tim genom att fortsätta aktivt ta del i en debatt om hans liv såväl som död