Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-25, 22:44
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ja, om man är utländsk expert (kortsiktig) så funkar det givetvis så. Jag jobbar på ett stort exportföretag och vi har ett flertal sådana. Olika former av avtal och privata lösningar.

Men det var inte riktigt fråga: Kan en person i AfS' Sverige, som är av ickenordisk börd/etnicitet, bli fullvärdig person här och ha del av fullständig välfärd? Svaret är nej; eftersom gränsen är satt till 10 års vistelse vilket omöjliggör detta i praktiken.

Till detta kommer att man enligt AfS måste ha varit svensk medborgare i 18 år för att få ta hit sina närmaste. Så den utländske experten får vänta 28 år på fru och barn.
Citera
2018-05-25, 22:46
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Frågor som SD eller AfS får om svenskhet är aldrig ärliga, i mening att det finns nöjaktiga svar.

SD's svar på detta är glasklart och entydigt och har varit så hos SD åtminstone de senaste 20 åren: Den som arbetar hårt, gör rätt för sig, anammar den svenska kulturen, pratar svenska, har ett riktigt arbete och betalar skatt ska kunna upptas i vår svenska gemenskap. Oavsett om man är svensk, sydkorean eller italienare.

AfS har en annan definition: Endast den som är av nordisk börd/etnicitet ska kunna anses full ut värdig vår gemenskap. På sin höjd kan man bli en "gästarbetare". Stor skiljelinje, precis som skiljelinjen mellan SD och ND på sin tid i början på 2000-talet.
Citera
2018-05-25, 22:48
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Till detta kommer att man enligt AfS måste ha varit svensk medborgare i 18 år för att få ta hit sina närmaste. Så den utländske experten får vänta 28 år på fru och barn.
Man kan inte göra omelett utan att knäcka ägg. Vissa saker måste få tid att utvecklas. En del av mina personliga bekanta kommer att skickas hem om AfS kommer till makten. Det är smällar man får ta för att rädda landet. Att efterstäva en politik där ingen blir ledsen är det som lett fram till dagens vansinne.
Citera
2018-05-25, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Hade Afs ett böneutrop? Det de körde i början? Vilken regel har de överträtt i så fall? Regleras ljudvolymen i tillståndet?

Det enda jag vet är att polisen gjort en egen anmälan för brott mot tillståndet för AfS.

På vilket sätt AfS brutit mot sitt godkännande är bara spekulationer från min sida?
Men hög ljudvolym vid uppspelning av böneutrop och därvid störande kan kanske vara en orsak?
Citera
2018-05-25, 22:50
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus

Då får väl den utländske experten avstå från att komma hit.
Citera
2018-05-25, 22:51
Medlem
DisposableGarbage4s avatar
Vafan var det för mening att slå ihop dom här trådarna? Vi i den här jävla stan kanske ville läsa mer separat om vad som hände idag, kukmod.
Citera
2018-05-25, 22:55
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Det är väl drastiskt och kontraproduktivt, om nu Afs vill detta. Sverige tjänar ju på att få hit en del viktig kompetens utifrån. Både i näringslivssammanhang och kulturellt. Att i princip helt stänga Sverige nästan ā la Nordkorea är en idiotisk idé och skjuter över målet.

Bättre att fokusera på att få stopp på den generella massinvandringen och återföra de invandrare som motarbetar Sverige; brottslingar, bidragsnarkomaner, religiösa extremister etc
Citera
2018-05-25, 22:59
Medlem
Citat:

Detta visar direkt på den viktiga skiljelinjen mellan SD och AfS. Jag tror på att Sverige blir rikare genom handel och export, och utbyte av vetenskap med omvärlden (givetvis ska alla utlänningar anamma svensk kultur 100%, som SD säger).

Alla icke-svenska uttryck i landet, som moskéer, burka, islamistiska företeelser ska bort, det är ju vad SD står för och verkar för.

Men att som AfS vill, stänga landet helt för alla av icke-nordisk börd/etnicitet tror jag inte på. Det är för drastiskt och gör oss fattigare relativt omvärlden.
Citera
2018-05-25, 23:00
Medlem
WhiteWalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Vilken fantastisk lyckad start på valrörelsen! Bra uppslutning, bra plats, bra av polisen att inte spärra av.

Blev imponerad av Hahnes tal, han är jäkligt duktig. Och sen Kasselstrand så klart, men han kan ju inte göra fel, det visste man sen innan.

Angående Hahne så kan jag bara hålla med! Hade inte sett något av honom tidigare och blev minst sagt positivt överraskad
Citera
2018-05-25, 23:02
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Detta visar direkt på den viktiga skiljelinjen mellan SD och AfS. Jag tror på att Sverige blir rikare genom handel och export, och utbyte av vetenskap med omvärlden (givetvis ska alla utlänningar anamma svensk kultur 100%, som SD säger).

Alla icke-svenska uttryck i landet, som moskéer, burka, islamistiska företeelser ska bort, det är ju vad SD står för och verkar för.

Men att som AfS vill, stänga landet helt för alla av icke-nordisk börd/etnicitet tror jag inte på. Det är för drastiskt och gör oss fattigare relativt omvärlden.

Nej, AfS vill inte stänga landet helt för utomnordiska personer.
Citera
2018-05-25, 23:08
Medlem
Citat:
Nej, AfS vill inte stänga landet helt för utomnordiska personer.

Kan ni ge er/bestämma er, detta blir ju löjligt.

En direkt fråga, ja/nej: Kan en etnisk thailändare som arbetar hårt, är självförsörjande, betalar skatt fullt ut och anmanar den svenska kulturen anses som en helt 100% fullvärdig medlem i den svenska gemenskapen, i AfS värld?

OBS: Detta är en enkel JA / NEJ-fråga. Som jag tolkar det av de olika partiprogrammen:

SD = Ja
AfS = Nej (denne är "rasfrämling" och kan på sin höjd bli "gästarbetare")
Citera
2018-05-25, 23:10
Medlem
Karmans avatar
Citat:

Ja, då kan vi börja snacka om U-land. Det skulle vara förödande för många företag och andra kvalificerade organisationer, därmed också för hela Sverige. Afs kan väl ändå inte mena detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in