Citat:
Ursprungligen postat av
oyto
Hur kan det t ex komma sig att Regulus vill ha uttömmande definitioner på svenskhet från AfS, medan han köper "judiskhet" som en självklart given och skyddsvärd identitet? Varför gör han skillnad? Vad är hans syfte?
Citat:
Ursprungligen postat av
oyto
När Regulus t ex vill att AfS ska kommentera Herodotos syn på etnicitet, så är den viktigaste frågan inte varför detta eventuellt är eller inte är applicerbart på svenskar idag, utan varför alla dessa förbehåll och problematiseringar inte kändes aktuella när en annan identitets rättigheter skulle försvaras av samma person.
När jag skrev att AfS i eget intresse borde förtydliga vad de menar med svenskhet och svensk etnicitet var min poäng att om de inte gör det riskerar de att förr eller senare krångla till det för sig, som Björn Söder gjorde. SD:s otydlighet i frågan har inte gagnat dem.
Vad gäller judar, som du och flera andra i tråden tycks vara besatta av, så har jag aldrig hävdat att de skulle ha några exklusiva rättigheter som andra grupper inte har. Jag anser att alla människor ska behandlas lika oavsett religion och etnicitet. Jag är för övrigt själv etnisk svensk.