2018-05-21, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verkligen.hm.
För mej fungerade kombin Imovane 7,5mg/Propavan 25mg bäst, men otroligt "meckigt" att jämt behöva hålla reda på tider och doser...men bättre än att inte sova alls. Försökte hålla mej till 1/2 -1 av varje och Propavan ca 3-4 timmar innan Imovane.
Du verkar som många andra ha en överaktiv hjärna. Jag har märkt att jag egentligen inte kan dricka kaffe, ens på morgonen-möjligen en liten kopp väldigt tidigt. Likaså för mycket socker och choklad kan påverka sömnen. Prova att testa en vecka hur du mår om du skippar koffein och socker. Kunde inte heller meditera innan jag började med yoga. Märkte om jag yogade först kunde jag stilla tankarna såpass att det gick att sitta i stillhet åtminstone 10-15 minuter. Morgonen funkar annars bäst, aldrig kvällstid. Alkohol ingen höjdare förstås, men gräs ska vara bra...

Ska ha 10 Imovane som väntar på mig på Apoteket nu efter jobbet. Mer än så blev det inte. Lite kul att läkaren talar i termer av "jag vill ju inte att du ska bli beroende", när det måste vara så tydligt att jag redan är djupt beroende. Kommer garanterat ta ikväll, har väntat på att kunna andas igen i fem veckor. Men funderar på att krossa och bara se om en del av en tablett har någon som helst effekt. Vill att det ska räcka så länge som möjligt. Kommer nog skippa Prop just ikväll. Socker vet jag att jag mår bra av att minska på men är himla skeptisk till det här med att dra ner på koffein. Har aldrig fått huvudvärk av det som verkar vara så vanligt utan enbart positiva effekter. Rädd att fungera ännu sämre utan och har inte råd att göra det.
Citera
2018-05-21, 17:00
Medlem
Hur är det med terapi och samtalskontakt? Du verkar vara djupt nere i läkemedelsträsket, hade det inte varit skönt att bara ha någon att prata med om din situation? Vad är det för tankar du har som snurrar runt? Ofta finns det en grund till ångest och något som man går runt och funderar på.
Citera
2018-05-21, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Hur är det med terapi och samtalskontakt? Du verkar vara djupt nere i läkemedelsträsket, hade det inte varit skönt att bara ha någon att prata med om din situation? Vad är det för tankar du har som snurrar runt? Ofta finns det en grund till ångest och något som man går runt och funderar på.

Jodå, jag har det, om än väldigt okontinuerligt. Och bättre lär det inte bli när folks semestrar börjar. :-/ Jag tar emot allt samtalsstöd jag kan få, men det hjälper oroväckande marginellt. Kanske för att jag alltid varit öppen om mitt mående och att jag pratat så mycket om det under åren att det har börjat övergå till ett ältande.

Edit: Tankarna har kretsat mkt runt en taskig barndom samt att jag har en väldigt nyckfull stamning, trots enormt mycket hjälp och träning. Jag vet aldrig hur det ska gå att tala från situation till situation och det är väldigt ångestfyllt eftersom talet är en så essentiell del av livet och hur man uppfattas av andra. Det är dock inte mitt största problem nu, tankarna handlar i stället om vad ångesten gör med mig: nedsatt kognitiv och verbal förmåga (trots stamningen har jag alltid varit otroligt välformulerad). Rädsla över alla saker jag inte klarar pga. detta. Kan inte kontrollera någonting, har inte kunnat ta ett djupt andetag på ett halvår. Mina vanliga problem känns som lyxproblem i jämförelse.
Senast redigerad av soulfood1 2018-05-21 kl. 18:50.
Citera
2018-05-21, 20:57
Medlem
Jag tror också på en bra terapeut, kanske även att testa alternativa metoder. Finns ju oändligt många och det gäller självklart att veta vilka som är bra och vilka som är lurendreji..Finns det någon du litar på som kan rekommendera något där du bor?
Förstår att du inte känner något negativt av kaffet, men är man så uppe i varv som du verkar vara, är det bra att ta bort allt som är uppiggande. Testa en vecka utan om du kan, kanske på semestern ? Halveringstiden på kaffe är nämligen också rätt lång, minst 6-8 timmar vill jag minnas. Jag märkte stor skillnad på surret i hjärnan, även om jag också kände att jag behövde koffein på morgonen för att klara av dagen. Du kanske kan minska antalet koppar?
Sedan finns det ju mer generella tips, att inte hålla på med mobil eller andra skärmar ca 2 timmar innan läggdags, att inte tillbringa tid i sängen förutom för sömn ( och sex), att skriva ner de saker du oroar dej för så att lättare kan släppa det, att varje kväll skriva ner saker du gjort bra under dagen eller som du har tyckt om att göra etc. Kanske kvällspromenader, så långa så att du verkligen blir fysiskt trött..
Citera
2018-05-22, 04:29
Medlem
Man kan kombinera 1/2 Propavan med t ex 5 mg Imovane. God effekt.
(lite malplacerat inpass just nu, ser jag)
Citera
2018-05-23, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verkligen.hm.
Jag tror också på en bra terapeut, kanske även att testa alternativa metoder. Finns ju oändligt många och det gäller självklart att veta vilka som är bra och vilka som är lurendreji..Finns det någon du litar på som kan rekommendera något där du bor?
Förstår att du inte känner något negativt av kaffet, men är man så uppe i varv som du verkar vara, är det bra att ta bort allt som är uppiggande. Testa en vecka utan om du kan, kanske på semestern ? Halveringstiden på kaffe är nämligen också rätt lång, minst 6-8 timmar vill jag minnas. Jag märkte stor skillnad på surret i hjärnan, även om jag också kände att jag behövde koffein på morgonen för att klara av dagen. Du kanske kan minska antalet koppar?
Sedan finns det ju mer generella tips, att inte hålla på med mobil eller andra skärmar ca 2 timmar innan läggdags, att inte tillbringa tid i sängen förutom för sömn ( och sex), att skriva ner de saker du oroar dej för så att lättare kan släppa det, att varje kväll skriva ner saker du gjort bra under dagen eller som du har tyckt om att göra etc. Kanske kvällspromenader, så långa så att du verkligen blir fysiskt trött..

Vad tänker du på med alternativa metoder? Jag har testat hypnos och healing, det funkar inte på mig. Tänker du på alternativa läkemedel?

Kanske har du rätt med koffeinet men man önskar att man kunde använda sitt "uppe i varv" till mer produktiva saker. Dricker inte så mkt kaffe på helgen och då är jag mest seg. Men visst kan jag testa på semestern, dock är det 2 månader dit. Kvällspromenader ist för att sitta vid skärmen är bra.
Citera
2018-05-23, 21:29
Medlem
Ja, tänkte bl.a på healing, taktil massage, rosenmetoden, homeopati etc. Men tror det är viktigare med rätt person än rätt metod, därför bra om du kan få någon rekommenderad.
Det som är trist med kaffe är att när man väl vant sig vid det behöver man dricka det dagligen för att känna sig lika pigg som innan man började dricka kaffe..antar det är lite som att vara missbrukare av typ heroin.
För mej har koffeinet varit det som påverkat min sömn mest, så försök trappa ner succesivt och kanske prova helt utan. Det tar nog en vecka innan man känner effekten helt, precis som med socker. Är i alla fall otroligt skönt att kunna sluta eller åtminstone minska på sömntabletterna.Jag rekommenderar i alla fall ett försök!
Citera
2018-05-24, 06:16
Medlem
f30malmos avatar
Det är antagligen beroende som får dig att må så dåligt, pga att de har så kort halveringstid. Jag hade samma problem, till sist bestod allt av ångest förutom en timma efter tablett, typ.

De är intensivt jobbiga att sluta med. Mer så än att sluta med benso tycker jag, men det tar kortare tid än benso.

Jag hade verkligen försökt lägga ner dem om jag var du. Och visst, ge jobbet en chans, men fungerar det inte så är inget jobb viktigare än livet.
Citera
2018-05-24, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Det är antagligen beroende som får dig att må så dåligt, pga att de har så kort halveringstid. Jag hade samma problem, till sist bestod allt av ångest förutom en timma efter tablett, typ.

De är intensivt jobbiga att sluta med. Mer så än att sluta med benso tycker jag, men det tar kortare tid än benso.

Jag hade verkligen försökt lägga ner dem om jag var du. Och visst, ge jobbet en chans, men fungerar det inte så är inget jobb viktigare än livet.

Hur slutade du? Skulle absolut stå ut om det handlade om att må sämre någon vecka eller två. Jag mådde inte bättre efterhand av att inte äta dem på fem veckor, snarare tvärtom.

Håller med dig om jobbet vs. livet. Det är så sant men arbetsmarknaden idag är så tuff att det är svårt att komma tillbaka om man en gång halkat ur.
Citera
2018-05-25, 17:04
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Du säger att det tar 7-9h för dig att somna. När går du och lägger dig, när går du upp och vad gör du under denna tredjedel av dygnet du försöker somna?
Citera
2018-05-25, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Du säger att det tar 7-9h för dig att somna. När går du och lägger dig, när går du upp och vad gör du under denna tredjedel av dygnet du försöker somna?

Observera att det är på Theralen och Circadin. Var heltidssjukskriven då, nu tar jag åtminstone Propavan för att få sova inför jobbet. Men under den perioden kunde det se ut så att tog jag tabletterna ca 19-20, försökte somna ca 23 och somnade 04-05. Räknar från när jag tog tabletterna. Oftast låg jag bara och lät ångesten växa i sängen, ibland gick jag upp och spelade data eller kollade serie. Jag vet vad ni tänker, skärmar, men det är det enda som kan få mig att tänka på något annat än ångesten.
Citera
2018-05-25, 17:32
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soulfood1
Observera att det är på Theralen och Circadin. Var heltidssjukskriven då, nu tar jag åtminstone Propavan för att få sova inför jobbet. Men under den perioden kunde det se ut så att tog jag tabletterna ca 19-20, försökte somna ca 23 och somnade 04-05. Räknar från när jag tog tabletterna. Oftast låg jag bara och lät ångesten växa i sängen, ibland gick jag upp och spelade data eller kollade serie. Jag vet vad ni tänker, skärmar, men det är det enda som kan få mig att tänka på något annat än ångesten.
Precis vad jag misstänkte. Du sover inte därför att du har dålig sömnhygien. Knark är dock roligare och snabba lösningar lockar. Det är helt naturligt och det ser ut så för massor av människor. Skärmar har du själv nämnt men du ska inte ligga i sängen längre än kanske tjugo minuter om du inte somnar. Det finns flera råd om sömnhygien du enkelt kan googla om du mot förmodan är intresserad. Jag har aldrig träffat någon som "sover dåligt" där inte självvalda, dåliga beteenden, i varje fall bidrar till problemet. Framkommer alltid när man börjar ställa frågor och inte sällan blir personen också irriterad eftersom de oftast vet vad de gör fel, egentligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in