2018-05-22, 19:56
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Nej, enligt bayesiansk statistik är det inte alls meningslöst att uttala sig om sannolikheten för något där man har bristande indata. Vad är t ex sannolikheten för att Trump blir omvald? Vad är sannolikheten för att det finns liv på någon annan planet inom 100 ljusårs avstånd? Mer jordnära: Är det en bra affär att köpa bostad i Stockholm idag? Är det bättre att sälja nu än om ett år? Det finns inga objektiva svar på väldigt många viktiga frågor, men ändå måste man ju agera på något sätt.

Etc. Läs på om bayesiansk statistik.

Sen är det ju inte heller samma sak att uttala sig om vad som har hänt beroende på om man redan vet det eller ej. Vann Sverige Hockey-VM 2018? Ja med 100%. Fanns det en rymdfarande civilisation för 10 miljoner år sen i Andromeda-galaxen? Nja..? Finns den kvar idag? Que?

Finns Gud?

Bayes...

Det här verkar rätt ok om matten i det:
https://en.wikipedia.org/wiki/Bayesian_inference

För några tolkningar till, se https://en.wikipedia.org/wiki/Probability_interpretations. Eller ännu fylligare: https://plato.stanford.edu/entries/probability-interpret/

Det är skillnad på statistik och sannolikhet, även om bayesian probability gör ett försök att förena de två olika beräkningsområdena.
Men bayesian probability gäller ändå förutsägelser om någon framtida händelse, även om det finns vissa som vill använda det för att försöka beräkna sannolikheten för att det finns liv på någon annan planet inom 100 ljusårs avstånd så blir det ändå strikt matematiskt bara en gissning om ett utfall som är antingen 0 eller 100%. Gissningar om något som redan har inträffat är bara gissningar, inte sannolikhet. Ett enda litet bevis på liv på någon annan planet inom 100 ljusårs avstånd kullkastar hela beräkningen, vilket gör det till en falsk beräkning.
Sannolikhetsberäkningar ger alltid samma resultat, bayesian probability är statistik plus gissningar.
Citera
2018-05-24, 15:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det är skillnad på statistik och sannolikhet, även om bayesian probability gör ett försök att förena de två olika beräkningsområdena.
Men bayesian probability gäller ändå förutsägelser om någon framtida händelse, även om det finns vissa som vill använda det för att försöka beräkna sannolikheten för att det finns liv på någon annan planet inom 100 ljusårs avstånd så blir det ändå strikt matematiskt bara en gissning om ett utfall som är antingen 0 eller 100%. Gissningar om något som redan har inträffat är bara gissningar, inte sannolikhet. Ett enda litet bevis på liv på någon annan planet inom 100 ljusårs avstånd kullkastar hela beräkningen, vilket gör det till en falsk beräkning.
Sannolikhetsberäkningar ger alltid samma resultat, bayesian probability är statistik plus gissningar.

Jag tror inte att det finns några framtida händelser på det sätt du beskriver. Enligt "orsak och verkan" har allt redan hänt, vi har bara inte sett det än. Visst kan man påstå att "jag" kan påverka det, men om jag vill påverka, hur, och om jag ens orkar beror på saker som redan har hänt i mitt liv.

När jag har kastat ett bowlingklot mot några käglor är det redan klart hur många av dem som kommer att ramla. Men jag vet det först när den automatiska resan (till skillnad från rummet där man kan röra sig fritt fram och tillbaka) genom tidsdimensionen har tagit mig dit.

Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Är det någon här som tror sig själv vara Gud?

Definiera "Gud"?
Citera
2018-05-24, 16:11
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliwood
Definiera "Gud"?
Inte nödvändigtvis en religiös Gud. Utan andra ord för det kan vara medvetande, source, havet på min profilbild, Brahman, det som allt och alla är.
Citera
2018-05-24, 17:46
Medlem
SektenAnderssons avatar
Citat:
Inte nödvändigtvis en religiös Gud. Utan andra ord för det kan vara medvetande, source, havet på min profilbild, Brahman, det som allt och alla är.

Visst verkar Gud överallt, men man får försöka se skillnad på Guds identitet och hans verksamhet. Att säga att en ost är Gud är inte helt korrekt, däremot kan man säga att osten är en del av Gud
Citera
2018-05-24, 23:36
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliwood
Jag tror inte att det finns några framtida händelser på det sätt du beskriver. Enligt "orsak och verkan" har allt redan hänt, vi har bara inte sett det än. Visst kan man påstå att "jag" kan påverka det, men om jag vill påverka, hur, och om jag ens orkar beror på saker som redan har hänt i mitt liv.

När jag har kastat ett bowlingklot mot några käglor är det redan klart hur många av dem som kommer att ramla. Men jag vet det först när den automatiska resan (till skillnad från rummet där man kan röra sig fritt fram och tillbaka) genom tidsdimensionen har tagit mig dit.

Definiera "Gud"?

Ditt påstående visar bara att du inte vet något om vad du skriver om. Beräkningar av sannolikhet gäller endast slumpmässiga händelser, och inte hur många käglor som ska falla när du redan har rullat ett bowlingklot i en viss riktning (då det, som du skrev, naturligtvis redan är klart hur många käglor som kommer att ramla).

Huruvida världen är deterministisk och egentligen inte kan påverkas av slumpen eller inte är en helt annan fråga, som för det första helt saknar underlag i verkligheten och som för det andra skulle innebära att bibeln ljuger om människans påstådda fria vilja.

Om världen alltså är deterministisk så finns inte gud så som det står i bibeln.
Citera
2018-05-25, 07:57
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jaha? Den där vanliga feluppfattningen nu igen?

Om du tror att big bang var en skapelse så har du inte fattat vad big bang-teorin handlar om. Läs på innan du skriver strunt.
Big bang-teorin påstår ingalunda att universum skapades ur tomma intet, så Big Bang kräver ingen gud eller hans magiska "ett universum ur tomma intet".
Vetenskapen vet inte hur Big Bang uppstod. Men jag tror att det är en evig serie av Big Bangs i ett multiversum.

Existensen är magisk även utan Gud.

"The most beautiful thing we can experience is the mysterious. It is the source of all true art and science. He to whom the emotion is a stranger, who can no longer pause to wonder and stand wrapped in awe, is as good as dead —his eyes are closed."
- Albert Einstein

Jag är inte religiös. Men verkligheten är så konstig och mäktig att jag förstår om folk blir religiösa.
En dag kanske du själv blir religiös i ett annat universum/i ett annat liv.

Dessutom är verkligheten så absurt avancerad att vi vet inte exakt vilka slags krafter är i rullning när det gäller religion.
Tänk bara t.ex. på USA, där är de flesta religiösa, och presidenten för världens mäktigaste land avslutar sina tal med "God bless America".

Jordan B. Peterson är ju typ troende också.
Senast redigerad av Skogismyra 2018-05-25 kl. 08:06.
Citera
2018-05-25, 08:22
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SektenAndersson
eftersom att det är Guds son jag citerar är det sanningen, hade vart en annan sak om det var Hitler, Dalai Lama eller Stalin

"SektenAndersson har fel." -Jesus

Är det sant eftersom det är Guds son jag citerar?
Citera
2018-05-25, 08:47
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Sanningen borde rimligtvis kvarstå även utan religionsdelen då och göra den onödig.
Jo men grejen är ju den att det är möjligt att det finns saker som inte går att beskriva.
Då förvrängs det där obeskrivbara till knas för de som inte är med i det obeskrivbara.

Ungefär som att översätta en text med en väldigt dålig översättningssida, översättningen blir ju helt knas. Men det är glasklart för de som förstår det ursprungliga språket.

Ett annat exempel är upplysning, som Buddha. Inte fan kunde han (eller någon annan) förklara upplysningen med ord. Men de som blir upplysta upplever helt otroliga obeskrivbara saker, de har lyckats knäcka verkligheten, medan vi fåntrattar sitter här och tramsar i denna dröm.
Citera
2018-05-25, 09:04
Medlem
Skogismyras avatar
Evigheten existerar i alla fall. Alltså lever vårat innersta, riktiga jag i evighet (dock gör inte kroppen/egot det, inklusive minnen).
Så vad skulle du göra om du existerade i evighet?
Kanske skulle du dela upp dig själv i en massa delar, glömma/gömma dig själv, och underhålla dig själv. För annars skulle evigheten bli outhärdlig.
Voila, Gud gömmer sig i dig. Du är Gud som har självmant sett till att glömma dig själv.

(Jag gillar att tänka utanför lådan. Det är mest en idé bara. Men det är något som jag ser som möjligt.)
Citera
2018-05-25, 10:22
Medlem
FelGuds avatar
Citat:
Evigheten existerar i alla fall. Alltså lever vårat innersta, riktiga jag i evighet (dock gör inte kroppen/egot det, inklusive minnen).
Så vad skulle du göra om du existerade i evighet?
Kanske skulle du dela upp dig själv i en massa delar, glömma/gömma dig själv, och underhålla dig själv. För annars skulle evigheten bli outhärdlig.
Voila, Gud gömmer sig i dig. Du är Gud som har självmant sett till att glömma dig själv.

(Jag gillar att tänka utanför lådan. Det är mest en idé bara. Men det är något som jag ser som möjligt.)
Gud kan gömma sig i min röv och näsa om han vill det.

Oavsett så saknar dina påståenden grund i någon typ av logik eller verklighet. Dina texter framstår som svammel som vem som helst utan bildning kan skriva. Du upprepar samma gamla formuleringar som jag redan läst hundratals gånger innan.

När jag läser dina argument för din tro framstår de som svaga (då de saknar ett tydligt resonemang).

Du har inte övertygat mig att Gud finns.
Citera
2018-05-25, 12:07
Medlem
Citat:
Vetenskapen vet inte hur Big Bang uppstod. Men jag tror att det är en evig serie av Big Bangs i ett multiversum.

Existensen är magisk även utan Gud.

"The most beautiful thing we can experience is the mysterious. It is the source of all true art and science. He to whom the emotion is a stranger, who can no longer pause to wonder and stand wrapped in awe, is as good as dead —his eyes are closed."
- Albert Einstein

Jag är inte religiös. Men verkligheten är så konstig och mäktig att jag förstår om folk blir religiösa.
En dag kanske du själv blir religiös i ett annat universum/i ett annat liv.

Dessutom är verkligheten så absurt avancerad att vi vet inte exakt vilka slags krafter är i rullning när det gäller religion.
Tänk bara t.ex. på USA, där är de flesta religiösa, och presidenten för världens mäktigaste land avslutar sina tal med "God bless America".

Jordan B. Peterson är ju typ troende också.
Har för mig att Jordan anser att alla är troende, men vissa vet inte om det. Typ så går hans resonemang. Helt galet, om du frågar mig. OT, men lite intressant kanske.
Citera
2018-05-25, 12:12
Medlem
Citat:
Dessutom ska man nog inte ta religioner så bokstavligt. Man får läsa mellan raderna för att hitta eventuell sanning.

"Perhaps not one religion contains all of the truth of the world. Perhaps every religion contains fragments of the truth, and it is our responsibility to identify those fragments and piece them together.”
— Christopher Paolini
Vad är Gud en metafor för, i så fall?
Att det finns sanning inom de flesta religioner är nog de flesta människor överens om. Frågan är om dessa sanningar kommer från människor eller Gud/gud/gudar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in