Flashback bygger pepparkakshus!
2018-05-24, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Tim berättade på Muscat Hills Resort att han gillade Oman så mycket att han skulle förlänga sin resa och stanna i några dagar extra i Oman. De sa att de skulle åka till Omans utkanter, jag vet inte vart, men det finns så många platser och han sa inte precis vart.

Jag tror att han åkte till Salalah, som var tidigare Omans huvudstad, där även nyvarande Sultanen är född. När sultanen tog makten av sin far så lät han bygga ett nytt palatsområde i Muscat, dit han flyttade. Kvar i Salalah palatset bodde tidigare sultanens mamma, men numera en stor del sultanens släktingar bor där. Förr i tiden ägde sultanen i stort sätt hela Salalah, men numera bara en del av staden runtomkring Al-Hosn palatset. Senare har man byggt ett nytt palats där i sultanens privata område och i östra sidan ett hotell som ägs av sultanens släkt, eller i princip sultanen själv. Hotellkomplexet öppnades år 2016.

http://timesofoman.com/article/97684

https://www.hozpitality.com/news/announcements/anantara-al-jabal-al-akhdar-supports-omanisation-efforts-in-the-sultanate

https://www.anantara.com/en/al-baleed-salalah

Hotellanläggningen är skyddad av en mur. Ett mycket romantiskt och avslappnande ställe. När man bläddrar bilder över anläggningen så hittar man flera bilder där två omaner står framför ingången och välkomnar gästerna. Sultanens bild finns både utanpå och innuti i hotellet. Säkerhetschefen här är Omans tidigare högsta polischef, alltså en släkting till sultanen. Omans kulturchef, en släkting till sultanen, har högsta ansvaret över hotellet. Här har man även spa och flera konferensrum och möjlighet att utöva de flesta sporterna. Ett av lyxigaste hotell på jordklotet. I Abu Dabi finns ett systerhotel till detta.

https://www.tripadvisor.se/Hotel_Review-g298419-d10524848-Reviews-Al_Baleed_Resort_Salalah_by_Anantara-Salalah_Dhofar_Governora te.html

https://www.youtube.com/watch?v=2E69_JmXliU

Och till slut så undrar jag vad handlade konferansen om egentligen. Ville de att Tim skulle komma till anläggningen under högsesången och underhålla gäster?

Förstår inte vad det här hotellet har att göra med Tim?? Är väl inget bekräftat nånstans att han skulle ha bott här, det var ju i Muscat han dog och där han hade bott..
Citera
2018-05-24, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viktigt01
Då förstår jag.
Jag har också ( i likhet med många många andra) varit mycket berörd och just därför ville jag gå ut med den här informationen för att få bort alla hemska spekulationer och teorier och jag förstår givetvis också att just min information inte kan tas för absolut sanning. Men jag vet att jag ställt mina frågor till en person som är initierad.
Nej... Jag tycker inte heller att man har en skyldighet att redogöra för syftet. Men mitt syfte var att bringa klarhet precis som jag själv ville få.Och när jag väl fick det till en viss nivå så tyckte jag att det var bra att få ut.

All respekt för att du delar med dig i just det syftet. Om jag själv hade sådan information skulle jag sannolikt agera precis likadant. Jag har följt den här tråden dagligen sedan Tim gick bort och det har varit många som påstått att de pratat med folk som vet, och alla dessa versioner har varit olika. Därför kan jag inte tro på någon av dem. Eller så finns det helt enkelt bland dem som befann sig nära Tim runt 20 april olika uppfattning om vad som hänt. Chocken måste ju också påverkat folk rejält.

Min känsla - så gott som helt baserat på familjens brev - är att Tim varit självmordsbenägen flera gånger tidigare i livet. En mer öppen person än Tim - den Tim vi lärde känna via True Stories - har jag aldrig tidigare bevittnat. Var han självmordsbenägen känner jag att det hade framkommit i dokumentären. Tim hade inget behov att dölja hur dåligt han mådde utan var helt öppen med det. Därför var chocken för mig som utomstående ... gigantisk. Men eftersom familjen skriver som de gör fick jag känslan att de är helt bedrövade, men inte chockade. Jag fick känslan av att Tim levt lite på övertid och familjen kanske varit på väg att förlora honom vid flera tidigare tillfällen. Sannolikt har stödet från familjen och vännerna varit det som fått Tim att leva vidare vid tidigare existentiella kriser.

Att han tog livet av sig på systerns födelsedag är såklart helt irrelevant. Det är som att påpeka att någon med cancer dog på någon närståendes födelsedag. Det låg liksom utanför deras kontroll. Det låg utanför Tims kontroll. En frisk människa vill inte avsluta sitt liv.
Citera
2018-05-24, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viktigt01
Jag vet inte vad det var för konferens. Inte heller hur länge den skulle pågå. Fanns inte utrymme under vårt samtal att ställa den följdfrågan. Vet inte heller om Tim ingick i konferensen eller om några i sällskapet omfattades men Tim var vän med Sultanens släkting. Det var inte på hotell. Det var på det privata godset.

Det låter lite märkligt, eftersom "dessa personer" släpper aldrig någon till sina privata hus eller hem. De har en audiensrum någonstans, oavasätt. Men vem vet...Detta gör mig lite orolig igen, för din berättelse fick mig lung i själen. Jag vill dock inte säga vad jag oroar för. Jag tror absolut inte att någon skulle ha tagit livet av Tim, nej då.

Om Tims vän var kulturministern Sayyid Haitham Bin Tariq Al Said, så det är han som blir nästa sultanen i Oman. Sayyid är en kusin till sultanen. Sultanen har inga barn.

Här berättas on sultanens musikintresse och allmänt om Oman: https://tidningenkulturen.se/arkiv/121-oevriga-artiklar/reportage/resereportage/21128-sultanatet-oman-oppnar-for-omvarlden

https://www.expressen.se/gt/noje/goteborgaren-spelar-for-sultanen-av-oman/
Citera
2018-05-25, 00:12
Medlem
Kan han ha utvecklat schizofreni?
Citera
2018-05-25, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonora
Kan han ha utvecklat schizofreni?

OM han har använt mycket droger/starka mediciner ihop med en från början känslig och djup personlighet, kan det mycket väl ha skett. Har en nära vän som tog mycket droger. Den personen utvecklade drogrelaterad schitzofreni och högg sig själv mot hjärtat i syfte att avsluta sitt liv. Personen i fråga överlevde tack vare att det fanns en vän som gick tillbaks till lägenheten efter att ha reagerat på hur personen ska "vi ses sen" när hon lämnade lägenheten, utan att något egentligen varit konstigt. Det skedde inlåst i ett rum så polisen fick komma dit och bryta upp dörren. Hjärtat hade missats med någon millimeter och personen överlevde.
Citera
2018-05-25, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klickklackbang
OM han har använt mycket droger/starka mediciner ihop med en från början känslig och djup personlighet, kan det mycket väl ha skett. Har en nära vän som tog mycket droger. Den personen utvecklade drogrelaterad schitzofreni och högg sig själv mot hjärtat i syfte att avsluta sitt liv. Personen i fråga överlevde tack vare att det fanns en vän som gick tillbaks till lägenheten efter att ha reagerat på hur personen ska "vi ses sen" när hon lämnade lägenheten, utan att något egentligen varit konstigt. Det skedde inlåst i ett rum så polisen fick komma dit och bryta upp dörren. Hjärtat hade missats med någon millimeter och personen överlevde.

Glömde det mest relevanta. Detta självmordsförsök hade ALDRIG skett om det inte var för att personen hade utvecklat schitzofreni. Det var inget som var aktuellt överhuvudtaget när personen var frisk. Så förstår det som skrivits om att Tim var i ett tillstånd när han gjorde det han gjorde.
Citera
2018-05-25, 08:06
Medlem
Citat:
Glömde det mest relevanta. Detta självmordsförsök hade ALDRIG skett om det inte var för att personen hade utvecklat schitzofreni. Det var inget som var aktuellt överhuvudtaget när personen var frisk. Så förstår det som skrivits om att Tim var i ett tillstånd när han gjorde det han gjorde.

Schizofreni handlar om gravt desorganiserat tänkande, vanföreställningar och hallucinationer. Finns absolut ingenting som tyder på att Tim lidit av något av detta. Tvärtom. Och jag tycker familjens brev var väldigt välformulerat och informativt - Tim hade mått dåligt länge och nu orkade han inte längre. Det finns ingenting som tyder på att han hamnat i ett "tillstånd". Han var trött på livet, trött på pressen, trött på stressen och såg ingen mening med att leva vidare.
Citera
2018-05-25, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Safursey
Schizofreni handlar om gravt desorganiserat tänkande, vanföreställningar och hallucinationer. Finns absolut ingenting som tyder på att Tim lidit av något av detta. Tvärtom. Och jag tycker familjens brev var väldigt välformulerat och informativt - Tim hade mått dåligt länge och nu orkade han inte längre. Det finns ingenting som tyder på att han hamnat i ett "tillstånd". Han var trött på livet, trött på pressen, trött på stressen och såg ingen mening med att leva vidare.

Jag syftade på det den skrev om att Tim gjorde det han gjorde som inte var hans vanliga tillstånd. Påstår absolut inte att han hade schitzofreni, bara spekulerade.
Citera
2018-05-25, 10:33
Medlem
1c9r5s avatar
Citat:

Eh, är det bara människor med schitzofreni som tar sitt liv?
Nu får ni fan ge er.

Och vadå "det var inget som var aktuellt överhuvudtaget när personen var frisk"
1. hur vet du det?
2. Tror du schitzofreni kommer "över dagen"?
3. schitzofreni är inte "ett tillstånd"
4. Man behöver inte ha schitzofreni för att ta sitt liv
5. Man behöver inte heller ha psykos för att ta sitt liv (som minst hälften av er verkar tro)
Citera
2018-05-25, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Det låter lite märkligt, eftersom "dessa personer" släpper aldrig någon till sina privata hus eller hem. De har en audiensrum någonstans, oavasätt. Men vem vet...Detta gör mig lite orolig igen, för din berättelse fick mig lung i själen. Jag vill dock inte säga vad jag oroar för. Jag tror absolut inte att någon skulle ha tagit livet av Tim, nej då.

Om Tims vän var kulturministern Sayyid Haitham Bin Tariq Al Said, så det är han som blir nästa sultanen i Oman. Sayyid är en kusin till sultanen. Sultanen har inga barn.

Här berättas on sultanens musikintresse och allmänt om Oman: https://tidningenkulturen.se/arkiv/121-oevriga-artiklar/reportage/resereportage/21128-sultanatet-oman-oppnar-for-omvarlden

https://www.expressen.se/gt/noje/goteborgaren-spelar-for-sultanen-av-oman/
Intressant. Tror ni att Muskat kommer att få ett uppsving nu, med folk som åker dit för Tims skull?
Om inte annat så vet alla vad Muskat, Oman är nu. Jag hade aldrig hört talas om det tidigare.
Citera
2018-05-25, 18:07
Medlem
Jag har också funderat lite på Schizofreni. Jag kan egentligen för lite för att tro att det var så men kom att tänka på Ted Gärdestad där man flera år senare efter självmordet fick reda på att han led av Schizofreni.

Tänker också på en god vän vars multibegåvade son plötsligt utvecklade Schizofreni strax innan 30-årsåldern och blev helt förvandlad efter vad jag förstått.

Dessutom är ETT av symptomen dessa "overklighetskänslor" som han skrev om som jag själv aldrig haft som kroniskt deprimerad. Kanske någon annan vet mer?

Jag tycker det är intressant när ni som själva har upplevt depression etc delar med er av era tankar kring det hela. Det kan vara svårt för andra att helt förstå dessa inre tankar som aldrig varit där själva även om ni också gör ert bästa för att förstå och hitta en förklaring.
Citera
2018-05-25, 19:00
Medlem
Har nu läst diverse inlägg senast ang att Tim tagit sitt liv i en meditations seans som skulle gett honom ett psykos liknande tillstånd varvid han sen rusar iväg och tar sitt liv med att skära sig

Vidare läser jag alla möjliga diagnoser etc etc

Förstår ej varför det skulle vara mer "riktigt och respektfullt" att "acceptera allehanda anonyma tips om att han avslutat sitt liv på detta vis från folk "som vet" och är här och "delar" med sig
för att " få slut " på alla "elaka spekulationer" som andra här inklusive jag själv då står för-

Jag tror FORTFARANDE att det ligger en hund begravd i allt detta
DET ENA behöver inte utesluta det andra

dvs att en person kan drivas till vansinne till djup sorg och att till sist i vanmakt ta sitt liv
både planerat eller på impuls

En person kan Mördas indirekt av handlingar ord av människor runtomkring
samma person kan ha både vänner och fiender , både goda och rent avundsjuka ondskefulla personer i sitt liv samtidigt

En person kan också tvingas ta sitt liv som utpressning - där straffet om man inte gör det skulle innebära något som den drabbade inte skulle orka att leva vidare med att ha på sitt samvete
ETC...

Jag köper inte att Tim var sjuk och ville dö och att han nu fått "frid"
För jag har känt allt annat än frid i min själ av hela denna hemska händelsen

Onaturligt är vad det är
Och Jag känner i djupet av min själ att något fruktansvärt ligger bakom detta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in