Citat:
Ursprungligen postat av
Utopiantos
Jag bor inte i Stockholm, så jag vet inte hur det fungerar. Kanske händer det så pass ofta att det knappt ens blir en liten notis om sådana olyckor? Kan det verkligen vara så pass?
Precis som andra redan påpekar så skrivs det väldigt sällan om självmord överlag. Det är i princip bara när det finns kolossala mängder vittnen eller om det är en känd person. Kan man benämna det som olycka så gör man det. Anledningen är enkel, det finns ett samband mellan skriverier om självmord medelst X och en ökning av självmord medelst X. Antalet faktiska självmord kan också öka, men den största ökningen gäller metoden om den uppmärksammas.
Jag tror det var på 70- eller 80-talet när man hade ett projekt i skolorna för att minska antalet självmord och det visades en film om en kille som var olycklig och till slut hoppade framför ett tåg. Tanken var en en diskussionsutgångspunkt, vad borde han ha gjort i stället, vilken hjälp hade han kunnat få, etc. Statistiskt påverkades antalet självmord inte ett smack, däremot var det fler som valde hopp framför tåg som metod...
(Detta fritt ur minnet, det var bokstavligen decennier sedan jag läste om saken, så ta det för vad det är, en anekdot.)
Självmord är ett riktigt gissel, ett rätt stort samhällsproblem som dödar en eller ett par tiopotenser mer människor än t.ex. trafikolyckor och det är ju rätt paradoxalt att det pratas så lite om saken. Men man vet att prat om det förvärrar, så det är ett jobbigt läge s.a.s. Ett folkhälsoproblem som blir värre om man försöker prata om det...