2018-05-24, 22:52
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gomez33
Det finns inte någon artikel om det någonstans. Men det var mängder av poliser och massor av vittnen som bland annat sätt på t-banan och var tvungna att vänta innan de kunde stiga av.
Jag bor inte i Stockholm, så jag vet inte hur det fungerar. Kanske händer det så pass ofta att det knappt ens blir en liten notis om sådana olyckor? Kan det verkligen vara så pass?
Citera
2018-05-24, 22:54
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Jag kan inte hitta någon artikel om det. Har du någon länk? Eller brukar media inte skriva notiser om sådana händelser? Finns det någon annan som kan bekräfta händelsen?

Det stämmer nog, för Farstalinjen var avstängd på grund av olycka mellan Skärmarbrink och Tallkrogen just den tiden. Stackars människa.
Citera
2018-05-24, 22:55
Medlem
Vurtnes avatar
Citat:
Jag bor inte i Stockholm, så jag vet inte hur det fungerar. Kanske händer det så pass ofta att det knappt ens blir en liten notis om sådana olyckor? Kan det verkligen vara så pass?
Det skrivs inte om självmord. Vilket jag antar att det var.
Citera
2018-05-24, 22:58
Medlem
Citat:

Man skriver inget om det av respekt för den avlidne och dennes närstående. Dessutom gör man det för att inte uppmuntra andra att göra samma sak. På sin höjd blir det en notis om trafikstörningar.
Citera
2018-05-24, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gomez33
Hej! Idag runt 17-18 tiden blev en människa påkörd av tunnelbanan i Blåsut. Det enda jag vet är att människan är avliden då jag såg (från mitt hem) att de plockades kroppsdelar från spåret och de behövde spola av hela spåret för att göra det rent. När de bar ut båren fanns ingen människa där. Vet någon vem det var? Om det var en ung, gammal, kön och var det en olycka eller självmord? Jag hörde skrik innan tunnelbanan kom in på stationen, vilket får mig att tro att människan gick ner på spåret och att folk på perrongen fick panik.

Jag har väldigt svårt att släppa detta och undrar verkligen över dessa saker.

Olyckan skedde 17:28 norrut. Och joo..det fanns en person i en liksäck på båren invirad i filtar ..man brukar liksom inte "skylta" med kroppen. Och personen i fråga hoppade enl uppgift framför tåget.
Citera
2018-05-25, 00:26
Moderator
Chantres avatar
Begravningen betald av SL då.
Citera
2018-05-25, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Begravningen betald av SL då.

Ja några kroppsdelar "begravdes" nog på spårområdet då det var mycket att sanera.
Citera
2018-05-25, 01:12
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrqqqq
Ja några kroppsdelar "begravdes" nog på spårområdet då det var mycket att sanera.
Även den "riktiga" begravningen blir betald av spårföretaget.
Citera
2018-05-25, 07:09
Medlem
Rh35VSs avatar
Citat:
Japp händer ofta 🤡

https://www.trafa.se/bantrafik/bantrafikskador/

Så är det nog
Citera
2018-05-25, 11:58
Avslutad
Kan självmord bekräftas gällande olyckan i Blåsut 24 maj? En kompis som bor i området kom med mötande tåg och såg mer än han ville se, tyckte sig även ha sett en barnsko, vilket har mosat ihop hand psyke en aning då han har små barn själv.

Antar att ett bekräftat självmord skulle kunna få honom på andra tankar då små barn sällan hoppar framför tunnelbanetåg med flit.
Citera
2018-05-25, 12:49
Medlem
Citat:
Precis som andra redan påpekar så skrivs det väldigt sällan om självmord överlag. Det är i princip bara när det finns kolossala mängder vittnen eller om det är en känd person. Kan man benämna det som olycka så gör man det. Anledningen är enkel, det finns ett samband mellan skriverier om självmord medelst X och en ökning av självmord medelst X. Antalet faktiska självmord kan också öka, men den största ökningen gäller metoden om den uppmärksammas.

Jag tror det var på 70- eller 80-talet när man hade ett projekt i skolorna för att minska antalet självmord och det visades en film om en kille som var olycklig och till slut hoppade framför ett tåg. Tanken var en en diskussionsutgångspunkt, vad borde han ha gjort i stället, vilken hjälp hade han kunnat få, etc. Statistiskt påverkades antalet självmord inte ett smack, däremot var det fler som valde hopp framför tåg som metod...

(Detta fritt ur minnet, det var bokstavligen decennier sedan jag läste om saken, så ta det för vad det är, en anekdot.)

Självmord är ett riktigt gissel, ett rätt stort samhällsproblem som dödar en eller ett par tiopotenser mer människor än t.ex. trafikolyckor och det är ju rätt paradoxalt att det pratas så lite om saken. Men man vet att prat om det förvärrar, så det är ett jobbigt läge s.a.s. Ett folkhälsoproblem som blir värre om man försöker prata om det...
Senast redigerad av DjILY 2018-05-25 kl. 12:53.
Citera
2018-05-25, 16:16
Medlem
Nattsmygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Även den "riktiga" begravningen blir betald av spårföretaget.
Har du någon källa?
Brukligt är att personen själv står för sin begravning.
Eller har just Trafikverket någon annan policy än t ex SAS?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in