Citat:
Ursprungligen postat av
Vitingen
söka privatläkare är inga problem, problemet är att det finns allt för många oseriösa privatläkare. Ser fram emot någon som kan tipsa om en bra privatläkare inom Stockholms gränser.
Ska man söka på andra vårdcentraler måste man byta vårdcentral, inte bara söka upp en tid på Östermalms vårdcentral direkt.
Hej!
Om du pallar, och gärna inte vill betala extra för att träffa en privat läkare, tycker jag du ändå borde testa att försöka boka in dig på en annan vårdcentral. Gör det genom att ringa direkt till mottagningen, inte via nätet. Det stämmer inte att du måste tillhöra den vårdcentralen för att kunna söka vård där. Jag var skittrött på min vårdcentral, så jag kontaktade en vårdcentral inne i city och bokade in mig på besök där. Efter besöket frågade de mig om jag var intresserad att byta vårdcentral till deras. Det var alltså inget tvång. Och uppenbarligen krävde de inte att jag först tillhörde deras klinik innan jag fick komma på besök. Nu bytte ju visserligen jag, så jag tillhör den vårdcentralen nu, men du kan ju stå kvar på din andra mottagning. Om de frågar varför du kontaktar en annan vårdcentral kan du ju säga att det är för att den du tillhör inte har några tider förrens nästa år.
Observera att många vårdcentralar kan och kommer käbbla emot och säga att du inte har rätt att besöka annan vårdcentral än den du bor vid, speciellt om den du söker dig till råkar ligga i en annan kommun / län, men det är bara att stå på dig och hänvisa till patientlagen. Du har rätt att söka öppenvård i hela landet, oavsett vart du bor.