2018-05-24, 05:22
Medlem
ShadowSt0rms avatar
Kan detta ha något med vapenfyndet att göra månntro?

https://mitti.se/nyheter/kulspruta-fritidsgard-tensta/?omrade=tenstarinkeby

Citat:
En kulspruta av modellen MP5 har hittats på fritidsgården Blå huset i Tensta. Vapnet och ammunition ska ha varit gömt i en matta, enligt uppgifter till Aftonbladet.
Citera
2018-05-24, 06:19
Medlem
Det blir allt tydligare att polisen måste växla upp sitt våldsmonopol. De måste börja skjuta för att döda. Jag är helt övertygad om att alla andra vägar är sedan länge stängda.
Citera
2018-05-24, 06:30
Medlem
Vad får er att tro att det handlar om automatvapen? Finns väl inget automatvapen som avfyrar skott med så stora mellanrum?

Jag tycker mig även kunna höra skillnader mellan ljudet på skotten. Kan bara vara så att ljudet förvrängs, men kan även vara så att sista salvan är ifrån en annan pistol.
Citera
2018-05-24, 06:59
Avslutad
KAn explosionen vara ett välpumpat däck som träffas av skotten? Eller en gastub om någon av de inblandade jobbar som hantverkare.

Tror inte man drar upp en granat/sprängladdning och kastar iväg mitt under skjutning.
Citera
2018-05-24, 07:35
Bannlyst
måste ju vara nåt mellan shottaz och dp, dom har väl kommit ut nu många av dom, lagom till "jaktsäsong"
Citera
2018-05-24, 07:55
Medlem
BootyLuvs avatar
Om det inte vore för de höga husen kunde man nästan tro att videon var från Juárez, Mexico, snarare än Kista, Sverige.

Undrar om det var en eldstrid mellan båda parter eller ett ensidigt mordförsök. Hittar inget om att de skadade var beväpnade.
Citera
2018-05-24, 07:59
Medlem
Man undrar hur all förortsskit påverkar Kista egentligen som man investerat mycket pengar i för att det skulle bli Sveriges IT-Mecka. Hur länge tänker seriösa storbolag acceptera att vara i en sådan här miljö. Det var inte så länge sedan några av Ericsons anställda exempelvis blev rånade minns jag.

Om jag satt i företagsstyrelsen och man likt Nordea gått i vissa flyttankar och det därtill blir tydligt att Sveriges IT-kluster håller på att förslummas då skulle det vara ett ganska tungt vägande skäl till slut. Man kan ju till slut inte verka i en miljö där investerare, kunder och nya talanger närmast ryggar tillbaka för åka till Kista eftersom området har så dåligt rykte.

Ta bara en sådan sak som alla relativt välbetalda anställda som jobbar i den sektorn. Det vore ju jättefint såklart för dem att kunna jobba därute och bo i närheten. Utan invandringen hade hela rasket med all säkerhet varit ett relativt välbärgat medelklassområde. Idag skulle jag aldrig få för mig att bo där. Det finns liksom inte på kartan, vilket kanske är fel och fördomsfullt, men det är där vi har hamnat.
Citera
2018-05-24, 08:04
Medlem
Riktigt upplyftande att höra de massiva skottsalvorna och detonationen på filmsnutten som lagts ut i Aftonbladet nu. Lät mer som något som filmats i krigets Syrien. Men det var Kista last night. Någon har stått på balkongen och filmat det hela.
Senast redigerad av Segergudinnan 2018-05-24 kl. 08:06.
Citera
2018-05-24, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Här är film från balkong med ljuden era dumma får. Stoppa upp ett bilkrasch där solen inte skiner. Låter som en natt i en förort i Syrien.
https://www.aftonbladet.se/tv/a/254281

Ja det mesta som hörs är troligen patronvis eld och eko från dessa mellan husen sen ca 30 sekunder in i klippet en detonation. Bilkrasch är ju inte överensstämmande med sådant ljud.
Citera
2018-05-24, 08:34
Medlem
Ni vet väl om att man kan inte riktigt gömma sig om någon avlossar automatvapensalvor mot ett hus. Kulorna går igenom väggarna. Det hände på mitt jobb i förorten att man skjutit på torget. Mitt kontor hade kulhål i väggarna och kulorna hade gått igenom vattenledningar och väggar och orsakat vattenskador med mera. Tur man inte satt där när det sköts. Bara så ni vet. Det är inte bara att ducka när de skjuter med automatvapen mot ett hus.
Citera
2018-05-24, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av --..--
Man undrar hur all förortsskit påverkar Kista egentligen som man investerat mycket pengar i för att det skulle bli Sveriges IT-Mecka. Hur länge tänker seriösa storbolag acceptera att vara i en sådan här miljö. Det var inte så länge sedan några av Ericsons anställda exempelvis blev rånade minns jag.

Om jag satt i företagsstyrelsen och man likt Nordea gått i vissa flyttankar och det därtill blir tydligt att Sveriges IT-kluster håller på att förslummas då skulle det vara ett ganska tungt vägande skäl till slut. Man kan ju till slut inte verka i en miljö där investerare, kunder och nya talanger närmast ryggar tillbaka för åka till Kista eftersom området har så dåligt rykte.

Ta bara en sådan sak som alla relativt välbetalda anställda som jobbar i den sektorn. Det vore ju jättefint såklart för dem att kunna jobba därute och bo i närheten. Utan invandringen hade hela rasket med all säkerhet varit ett relativt välbärgat medelklassområde. Idag skulle jag aldrig få för mig att bo där. Det finns liksom inte på kartan, vilket kanske är fel och fördomsfullt, men det är där vi har hamnat.

De som har IT jobb i Kista jobbar dagtid. De kriminella är inte vakna då. Jag har aldrig sett en tunnelbanevagn så etniskt svensk som tunnelbanan till Kista en vanlig vardagsmorgon i rusningstrafiken. Det är kvällstid som det blir mörkt, skränigt och farligt.
Citera
2018-05-24, 09:10
Medlem
Presidents avatar
Det är nära park och förskola.
Finns ett övergivet hus precis där de har spärrat in. Tror att gängen har vepengömma där eller dealar knark där. Går förbi området ofta och har sett kriminella typer hänga vid huset.

Invandrare förstås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in