Citat:
Ursprungligen postat av
DreamTwister
Fine, låt oss förhålla oss till det tråden handlar om då. Hade den handlat om misshandel varje fullmåne sen de träffades hade jag förhållit mig till det men nu är det ju inte så.
Lagrummet (grov kvinnofridskränkning) är utformat så att det ’håller räkningen’ på (i sig själva straffbara) kränkningar över en sexmånadersperiod. Det räcker med två under en sådan period för att åtal ska bli aktuellt.
I det här fallet har inte nämnts någon kränkning före 12:e januari i år, trots att man kunde misstänka att en sådant borde ha tagits upp om den förekommit. Förvisso kan en ha skett som inte det funnits något belägg kvar för. Men sedan börjar ju polisen tydligen dyka upp hos paret... Och periodiciteten blir tydlig.
Så man får dra slutsatsen att antingen har KH tidigare ”slutat slå sin fru” endast en gång i halvåret, eller så har ”frun” då varit okunnig om lagens och polisens möjligheter, eller tidigare uppskattat stryket, eller förut inte fått stryk alls, eller inte så det störde.
För rättvisans vidkommande, såvitt vi kan bedöma, så har KH inte slagit/kränkt sin fru perioden 12 aug 2017 till 12 januari 2018 — eller 12 oktober 2017 till 12 mars 2018, om man hellre vill det. Fast med reservationen att de två tillfällena 12 januari och 12 mars iofs kanske skulle ha räckt för en anmälan.
En annan tolkning är väl att det är fram på våren som ”frun” surnar till och går till advokat.
Men nu har saken lagts ner vad gäller just detta. Så då har det inte gått att styrka ngn kränkning alls, får man förmoda. Eller anklagelserna har dragits tillbaka.
Och det får vi väl verkligen hoppas på att det inte beror på hot eldyl från den tidigare häktades sida. Det är ju inte så lätt att veta. Men slapp han ut lagom till elitloppet (?) så kanske det indikerar ngt gott, vad vet jag.