Om jag kunde skulle jag förbjuda all oetisk religiös plågsam slakt inklusive onödiga plågsamma djurförsök…i hela världen. Personligen är det för mig en viktig politisk punkt, som de flesta svenska partier dock är rätt så ense om, (förutom vissa stollar inom deras resp. ungdomsförbund…).
Sverige & AfS bör även strikt förbjuda all religiös omskärelse (=misshandel), dvs. icke-medicinsk omskärelse av barn, under 18 år. Det hör inte heller hemma i Sverige och ska framförallt inte bekostas av med våra skattemedel, vilket trots allt, tyvärr, tidigare har skett inom vissa landsting.
Medeltida religioners s.k. ”religionsfrihet” som inte pragmatiskt och förnuftigt moderniserats, samt som är till men för och/eller i onödan skadar samt plågar djur och barn, ska inte tillåtas stå över svensk lag, då får man ändra grundlagen.
En helt annan, men för mig positiv punkt som nämns i AfS partiprogram, är att:
”Införa en nationell strategi för arkitektonisk återuppbyggnad.”
https://alternativforsverige.se/kultur/
[…]”Istället för att låta ständigt fulare byggnader ytterligare förfula våra städer vill vi återigen ställa arkitekturen i skönheten och människovänlighetens tjänst.”
”Vi kan inte undgå att notera att det under decennierna kring det första världskriget skett en förskjutning inom arkitekturen bort från det vackra och människovänliga till det förenklade och förfulade. Ofta skedde detta i funktionalitetens namn, trots att äldre byggnader var minst lika praktiska och dessutom innehöll en visuell och emotionell kvalitet som den nya arkitekturen saknade.”
”Alternativ för Sverige inser att vacker, praktisk och människovänlig arkitektur är viktigt för ett sunt samhälle. Vi vill därför bryta med den destruktivitet, medelmåttighet och historielöshet som kännetecknat arkitekturen under det senaste halvseklet.
Förhindra rivningar av kulturhistoriska byggnader. Byggnader som förfular våra städer ska inte tillåtas. Tvärtom bör redan existerande byggnader som drar vanära över sin omgivning ersättas. Det kommer däremot inte, som idag, att vara tillåtet att riva historiska och meningsfulla byggnadsverk så som exempelvis skedde i Klarakvarteren i Stockholm eller hotas att ske med Villa Solbacken i Petersvik, utanför Sundsvall.”
Aktuell valfråga => Nobelhuset på Blasieholmen - en ”dominerande mässingslåda” – är en sådan modern byggnad som stoppats f.n. men som dock kommer att överklagas.
https://unv.is/svd.se/nobelcentret-stoppas-av-domstol
Faktum är att de flesta människor inte mår bra av raka linjer och grå betong…