Citat:
Ursprungligen postat av
avc
Förstår inte heller hur folk lyckas ha såna oerhörda problem med PC-datorer och Windows. Jag har haft samma dator sen 2010 och klockat skiten ur den, går fortfarande i 3.8GHz. Hade lite bluescreens innan jag fick stabilt volttal men sen har det bara tuffat på. Enda problemen jag haft med Windows (7) är då jag letat efter vissa program och fiskats in i malware så jag fått installera om Windows, då det rört sig om program som är svårare och svårare att få tag på.
Är man för korkad för att fatta att sånt här inte beror på operativsystemet som sådant skall man inte tillåtas äga en dator överhuvudtaget. Kanske skulle M$ vinna över några Applefånar genom att lansera Windows 10 Omyndigförklarad med en uppsättning standardprogram där man inte tillåts ändra någonting, någonsin? Fast då kan de ju lika gärna köra Linux med ett enda långt streck över varenda byte i filsystemet. Det bara funkar...
Hur tänker du nu... menar du att problem med en dator inte kan bero på operativsystemet? Klart det kan det, ja det är t o m inte helt ovanligt. Men det kan även bero på flera andra saker. Detta oavsett PC eller Mac, för att uttrycka sig enkelt.
Sen är det väldigt överdrivet att insinuera att man inte skulle kunna ändra nåt alls i eller med Mac eller MacOS för man kan ändra mer än nog mycket för att majoriteten av världens vanliga datoranvändare skulle drunkna i det.
Citat:
Ursprungligen postat av
avc
Jag skulle säga att det är delvis rätt eftersom Apple vägrar stödja universalstandarder. Usb-standarden, 3.5mm-standarden, SIM-standarden, Flash-standarden och open source-standarden är bara några exempel i mängden som Apple oförklarligt (nåväl, så länge det handlar om något annat än att Apple bara ska tjäna pengar) vägrat stödja genom åren. Tittar man på Macdatorer så kunde man se redan på min gamla skitiga IIsi från 1990, att t.o.m PS/2-portarna var någon handikappad variant som hade fel antal hål och således inte accepterade ett vanligt tangentbord. Inte för att det var något problem på 90-talet när Apple målade in sig i ett hörn och ingen ville köpa deras skit, men när ett sådant företag indirekt försöker manipulera de-factostandarder blir man som konsument bara förbannad, inte minst när det gäller miljöpåverkan av alla bortslängda tillbehör som troligtvis fortfarande varit felfria och fullt brukliga.
Visst är inte Apple ensamma om ovanstående. Sony Ericsson hade ju t ex också sina dumma featurephonekontakter (som dessutom var riktigt dåliga) genom tiderna, liksom Samsung och LG.
Du överdriver som vanligt.
Apple har i de flesta fall haft stöd för det du ovan säger att de inte haft stöd för.
USB har de hela tiden stött på datorsidan men haft mer egna lösningar på mobilsidan
Flash skippade de tidigt ja, och det var ett jäkla liv över det då, men hur många sörjer Flash idag? Apple hjälpte oss att bli av med det ålderstigna och resurskrävande Flash fortare, och de borde vi vara tacksamma för.
SIM-standard har de väl alltid stött? Däremot har de pushat för nya bättre SIM-format, som sparar plats i enheterna. Dessutom har de länge pushat för att vi ska bli helt fria från fysiska SIM-kort. Innovation, utveckling liksom, som Apple pressar på med.
3,5 har de stött hela tiden på de flesta av sina produkter. Första iPhone var lite egen med sin lilla försänkta 3,5 som gjorde att många dåvarande lurar inte kunde kopplas in. Men, det satte fart på utvecklingen av betydligt mindre skrymmande kontakter vilket väl var bra. Sen höll sig 3,5 ända till nyligen när de försvann på iPhone, men då finns ju den lilla smutta adaptern så det är inga stora svårigheter att fortfarande köra med sina gamla 3,5-lurar i en ny iPhone.
Open source finns det faktisk även hos Apple