2018-05-22, 18:31
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Som sagt du måste vara ett unikum som ALDRIG haft några problem med något annat än just apples datorer. De flesta jag känner har windows på jobbet och de flesta jag känner sliter sitt hår varje dag över skiten.
Är det äppelskruttsfantaster som klagar på windows?
Har en bekant som bara förstör sin mans PC och hon skryter om skrutten!
Här har jag kört windows sedan det kom och några större problem har det inte varit.
Nu med 10 så är det helt harmlöst i de datorer jag servar förutom den som skruttfantasten brukar ställa till det med.
2018-05-22, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Här har jag kört windows sedan det kom och några större problem har det inte varit.
Nu med 10 så är det helt harmlöst i de datorer jag servar förutom den som skruttfantasten brukar ställa till det med.
Poängen är att det inte är speciellt mycket problem med någon av plattformarna idag - men vissa PC-talibaner i tråden vill få det att framåt som windows är ofelbart - men en slumpmässig IT-avdeling på ett större företag kan vederlägga det ganska omgående.
2018-05-22, 18:36
Medlem
Citat:
Som sagt du måste vara ett unikum som ALDRIG haft några problem med något annat än just apples datorer. De flesta jag känner har windows på jobbet och de flesta jag känner sliter sitt hår varje dag över skiten.

Det är alltid otur att drabbas av "skit". Mitt Windows rullar på som det skall.

Mac OS X gjorde också det i många år men det var innan Apple bestämde sig för att byta inriktning.

Om Windows "krånglar för jämnan" låter det som en trolig kombination av konfigurationsproblem och/eller mindre optimal hårdvara. Ett rent Windows (alltså installerat från en Microsoft-ISO) fungerar generellt bra. Däremot finns det vissa datorer med bloatware som inte är helt på sin spets.
2018-05-22, 19:05
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:

Ja jag är ett unikum, så unik att någon annan, som jag inte känner, till och med bloggar om det, med bilder och allt, och visar vad problemet handlar om!

https://eclecticlight.co/2017/01/11/if-youre-still-running-el-capitan-apple-doesnt-care-about-you/

Det är ganska unikt, det kan jag hålla med om.

Och jag kan absolut tänka mig att det finns problem med Windows också, varför skulle det inte göra det? Skillnaden här är att man slipper uppdatera till en ny "major" version varje år som inte är bakåtkompatibel.

Och jag postar denna igen för att visa vad jag menar, kolla Pro Tools versionerna, och kolla sedan bakåtkompatibiliteten på OS X vs. Windows....

http://avid.force.com/pkb/articles/en_US/Compatibility/Pro-Tools-Operating-System-Compatibility-Chart

När ska du förstå att det här handlar inte om "mina" problem, det är fakta, OS X fungerar så, och alla som håller på med system och programvaru-utveckling vet om det... Det är inte någon märklig revolutionerande nyhet, it's just the way it is!
Senast redigerad av MegaSkurt 2018-05-22 kl. 19:13.
2018-05-22, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Ja jag är ett unikum, så unik att någon annan, som jag inte känner, till och med bloggar om det, med bilder och allt, och visar vad problemet handlar om!

https://eclecticlight.co/2017/01/11/if-youre-still-running-el-capitan-apple-doesnt-care-about-you/

Det är ganska unikt, det kan jag hålla med om.

Och jag kan absolut tänka mig att det finns problem med Windows också, varför skulle det inte göra det? Skillnaden här är att man slipper uppdatera till en ny "major" version varje år som inte är bakåtkompatibel.

Och jag postar denna igen för att visa vad jag menar, kolla Pro Tools versionerna, och kolla sedan bakåtkompatibiliteten på OS X vs. Windows....

http://avid.force.com/pkb/articles/en_US/Compatibility/Pro-Tools-Operating-System-Compatibility-Chart

När ska du förstå att det här handlar inte om "mina" problem, det är fakta, OS X fungerar så, och alla som håller på med system och programvaru-utveckling vet om det... Det är inte någon märklig revolutionerande nyhet, it's just the way it is!

Jag tycker synd om de som förtvivlat försöker försvara Apple i denna fråga och närmast tar detta som ett påhopp. Kritiken mot Apple i detta fall handlar om:

Att Apple har skapat så begränsad kompatibilitet i "macOS" att man som användare MÅSTE installera nya versioner hela tiden eftersom program annars INTE kan uppdateras.

D.v.s att kravet för att installera en programuppdatering är att först uppdatera hela operativsystemet vilket i sig skapar en massa merarbete och risk för andra problem (program som slutar fungera p.g.a ändringar i senaste versionen).

Kritiken handlar om att Apple istället borde ha en enhetlig linje, d.v.s Mac-program fungerar på ett brett spektrum av versioner av Mac OS X på samma vis som i Windows exempelvis.

Vänligen notera att problemet i fallet Apple började så smått efter 2011 men inte började bli riktigt märkbart förrän man kom upp runt Yosemite. Processen började så smått med Lion men riktigt noterbart blev det först efter 10.10 och nu är ju då typexempel larm om att Adobes programvaror inte längre fungerar med den versionen.

Detta ständiga behov av systemuppgradering enkom för att uppdatera tredjepartsprogramvara skapar mer problem än det löser.

Observera att ingen efterfrågar "evig bakåtkompatibilitet" men man kan begära god kompatibilitet inom samma huvudsystem för samma processorarkitektur (d.v.s att program skrivna för Mac OS X på x86 har god kompatibilitet oavsett version).
2018-05-22, 22:32
Medlem
avcs avatar
Citat:
Google mannen - det är uppfunnet numera vet du.
Mycket riktigt, till skillnad från dig vet jag det.

Citat:
Man kan läsa sig till de mest udda sakerna - precis som i forntida böcker. En sak som speciellt uppmärksammades av till exempel wikipedia (ett slags uppslagsverk - du borde testa, helt otroligt alltså) var just den extrema begränsningen i kalendern.
Vad exakt har Google, Wikipedia och porr med Appleprylar att göra? Menar du att huvudnumret i debatten är att konkurrens, fritänkande och anti-censur är problemet för er Applebullshiterister? Inte konstigt att ni är dumma i huvudet.

Citat:
Fan man känner sig lite i framkant här när man måste upplysa PC-folket om att internet numera erbjuder mer än porr. Du kanske ska köpa en mac och hänga med lite i tiden.
Till skillnad från dig är jag av den gamla skolan. Jag väger, jämför och tar reda på vad jag vill ha innan jag köper det, istället för alla er döda Appletorskar som bara följer strömmen

Senaste tillskottet blev en SE C902 som kom på posten så sent som idag. Skulle fan slänga tegelklumpen (LG V20) åt helvete om det inte vore för att man behövde alla löjliga mainstreamappar såsom Maps, Swish och Truecaller bara för att alla andra inskränkta trendsopjävlar har dem. Åt helvete med Crapple och dess bakåtsträvande lärjungar. Snart sitter vi väl med Ericsson Hotline ombyggd till ett jävla glasakvarium om Applesekten får bestämma. "zooooooomg så coolt arssoowoouw späggel glaaahs coola !!!!!!!!!!!!!!!!!! mellanslag 47 frågetecken"

Inte för inte som intelligensryktet är mycket lågt hos den generella indoktrinerade iFånen, vilket inte ens kan skyllas på Apple, utan på iDioten med mindervärdeskomplex som behöver hävda sig med "status" och lurar sig själv genom att, medvetet eller omedvetet, köpa undermåliga prylar. Ungefär som att köpa en bas-Audi med svagaste motorn framför en fullutrustad Skoda RS. Att man kan vilja ha en pryl av vissa anledningar har jag inga problem med, jag själv har länge haft HTC-telefoner med löjligt dåliga kameror (Gratia, Sensation, Sensation XE, M7, M8 och M8s) och diverse kvalitetsbrister såsom överhettning (M8, M8s), burkigt samtalsljud (Incredible S) med mera, genom tiderna. För en intellektuell och opartisk individ är det bara naturligt att erkänna att trots att jag gillar mina prylar, finns det bättre alternativ på marknaden. Telefonmässigt valde jag HTC Sense framför bra kameror, eftersom jag älskar gränssnittet och har en systemkamera vid sidan. Men inte fan skulle jag för den sakens skull komma och påstå att HTC One är en bättre telefon än motsvarande Oneplus, high-end Galaxy eller liknande. Att erkänna sånt här klarar däremot inte de inskränkta äppleristerna av, utan kommer istället med icke-argument som att "det funkar" (som att deras inkompetens föranleder att teknologi från andra företag plötsligt skulle sluta göra det). Sedan har vi sådana som Dr Tinnitus, som "opartiskt" erkänner att det finns bättre alternativ på praktiskt taget alla områden, men aldrig någonsin i Flashbacks historia återkommer med något exempel, över huvud taget. Påpekar man detta är det bara synd om vederbörande som måste utstå så mycket skit över sitt teknologival och bla bla bla.

^ Detta är egentligen den huvudsakliga anledningen till att jag "hatar" Apple. Apple har helt enkelt blivit för mainstream och en hipstersymbol för teknologisk inkompetens. Jag har däremot haft iPhone, som jag inte gillade (såklart då man gillar att tweaka, samt är van vid ett annat system), iPod, och några äldre Macdatorer som varit desto mer spännande. Apple som företag är jag betydligt mer neutral till såhär efter Steve Jobs död, vilket är det bland det bästa som hänt teknikvärlden. Konkurrens är ett nödvändigt ont för teknologins fortsatta utveckling.
Senast redigerad av avc 2018-05-22 kl. 23:09.
2018-05-22, 22:56
Medlem
Mobiltelefon överdriver grovt. Det är inte alls krav på att installera nya versioner av MacOShela tiden, och det finns heller inte nåt krav på ständiga systemuppgraderingar.

Har t ex kört min egen gamla MBP -09 med senaste officiellt kompatibla El Capitan och alla före det OS, och inte märkt nåt knasigt. Kör nu med senaste High Sierra och det allra mesta funkar fortfarande, ett par funktioner får man trixa med och då hårdvaran inte klara t ex BT 4.0 så funkar inte det som kräver det.

Att vissa kompatibilitetsproblem kan uppstå är givetvis sant, men påståenden som ”hela tiden” och ”ständiga krav på uppgraderingar” är rejält överdrivet, ja det stämmer helt enkelt inte.
2018-05-22, 23:44
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Förstår inte heller hur folk lyckas ha såna oerhörda problem med PC-datorer och Windows. Jag har haft samma dator sen 2010 och klockat skiten ur den, går fortfarande i 3.8GHz. Hade lite bluescreens innan jag fick stabilt volttal men sen har det bara tuffat på. Enda problemen jag haft med Windows (7) är då jag letat efter vissa program och fiskats in i malware så jag fått installera om Windows, då det rört sig om program som är svårare och svårare att få tag på.

Är man för korkad för att fatta att sånt här inte beror på operativsystemet som sådant skall man inte tillåtas äga en dator överhuvudtaget. Kanske skulle M$ vinna över några Applefånar genom att lansera Windows 10 Omyndigförklarad med en uppsättning standardprogram där man inte tillåts ändra någonting, någonsin? Fast då kan de ju lika gärna köra Linux med ett enda långt streck över varenda byte i filsystemet. Det bara funkar...
Senast redigerad av avc 2018-05-22 kl. 23:59.
2018-05-23, 09:33
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Well väldigt många är ju också för Apple-prylar men jag tror huvudgrejen är att 1. Deras produkter är inte överlägsna fast Apple själva ger ett sken av det. 2. De ger sken av att inte vara ett företag utan snarare en ideal organisation, åtminstone under Jobs tid som VD. 3. Du kan inte köpa en Iphone och sedan tillbehör från något annat märke. Visst det är säljmässigt strategiskt men också extremt girigt. 4. Många som använder dessa produkter är pretentiösa skitstövlar
Senast redigerad av Sverigegrabben 2018-05-23 kl. 09:34. Anledning: La till "Fast Apple själva ger ett sken av det"
2018-05-23, 10:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sverigegrabben
3. Du kan inte köpa en Iphone och sedan tillbehör från något annat märke. Visst det är säljmässigt strategiskt men också extremt girigt.

Detta får du gärna utveckla lite. Det finns massor av tillbehör från tredjepartsleverantörer. Skal och fodral, dockningsstationer, trådlösa laddare, kablar, hörlurar och annat.
2018-05-23, 10:54
Medlem
Colossos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverigegrabben
Well väldigt många är ju också för Apple-prylar men jag tror huvudgrejen är att 1. Deras produkter är inte överlägsna fast Apple själva ger ett sken av det. 2. De ger sken av att inte vara ett företag utan snarare en ideal organisation, åtminstone under Jobs tid som VD. 3. Du kan inte köpa en Iphone och sedan tillbehör från något annat märke. Visst det är säljmässigt strategiskt men också extremt girigt. 4. Många som använder dessa produkter är pretentiösa skitstövlar
Wat?
2018-05-23, 11:42
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av just-in-i-anus
Detta får du gärna utveckla lite. Det finns massor av tillbehör från tredjepartsleverantörer. Skal och fodral, dockningsstationer, trådlösa laddare, kablar, hörlurar och annat.
Jag skulle säga att det är delvis rätt eftersom Apple vägrar stödja universalstandarder. Usb-standarden, 3.5mm-standarden, SIM-standarden, Flash-standarden och open source-standarden är bara några exempel i mängden som Apple oförklarligt (nåväl, så länge det handlar om något annat än att Apple bara ska tjäna pengar) vägrat stödja genom åren. Tittar man på Macdatorer så kunde man se redan på min gamla skitiga IIsi från 1990, att t.o.m PS/2-portarna var någon handikappad variant som hade fel antal hål och således inte accepterade ett vanligt tangentbord. Inte för att det var något problem på 90-talet när Apple målade in sig i ett hörn och ingen ville köpa deras skit, men när ett sådant företag indirekt försöker manipulera de-factostandarder blir man som konsument bara förbannad, inte minst när det gäller miljöpåverkan av alla bortslängda tillbehör som troligtvis fortfarande varit felfria och fullt brukliga.

Visst är inte Apple ensamma om ovanstående. Sony Ericsson hade ju t ex också sina dumma featurephonekontakter (som dessutom var riktigt dåliga) genom tiderna, liksom Samsung och LG. Att vägra följa rådande de-factostandarder, kombinerat med i Apples fall, massa patenttrolleri, är en viktig anledning till varför många av oss "hatade" Apple under regin av diktatorn Jobs. Det är helt uppenbart att istället för att låta marknaden utvecklas runt en bra standard, ville Apple strypa allt vad konkurrens hette och bara roffa åt sig massa pengar. Att det sedan länge funnits idioter som köpt produkter från ett sådant företag, och på köpet ansett sig fått rättighet att försvara företagets beteende bara för man råkat bli fanboy av deras produkter, kan man inte annat än håna. Jag personligen skulle föredra en outvecklad marknad utan Apple över den marknad vi fått idag.
Senast redigerad av avc 2018-05-23 kl. 12:11.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in