2018-05-23, 10:26
Medlem
Plastplupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men plastpluppen avsåg väl inte BO utan den kvinna som UW gifte om sig med?
Exakt så.

Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ja du har nog rätt :-) det är jag som missuppfattat de! Så galet det kan bli!
Helt ok och lätt hänt.

Hade det handlat om BO hade jag inte tvekat att nämna alias men nu när det rör sig om någon som lever och är psykiskt instabil så ska man nog vara restriktiv.

Orsaken till varför jag känner till det här är för att jag befinner mig i UW's krets och har sett och hört mycket som visar att kvinnan periodvis är mycket instabil.
Citera
2018-05-23, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Egendomligt det här med resan om det är sant. Om jag hade varit HD hade jag knappast velat ge mig ut och resa med exmannen som nyss släppts som misstänkt för människorov. Efter år av ljugande hade jag inte litat ett smack på honom och då via resa ev. utsätta mig för livsfara. Vem vet vad han kan göra i ett trängt läge.

Precis, och om det nu är SD som är förövaren så lär han redan vara uppstressad och ha ångest inför framtiden, kan gå riktigt illa.
Citera
2018-05-23, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastplupp
Exakt så.

Helt ok och lätt hänt.

Hade det handlat om BO hade jag inte tvekat att nämna alias men nu när det rör sig om någon som lever och är psykiskt instabil så ska man nog vara restriktiv.

Orsaken till varför jag känner till det här är för att jag befinner mig i UW's krets och har sett och hört mycket som visar att kvinnan periodvis är mycket instabil.
Är det HD som är psykiskt instabil?
Citera
2018-05-23, 10:32
Medlem
Ska man spekulera om motiv så är det väl det klassiska alltid en möjlighet; gift karl har ett förhållande med en annan kvinna, den kvinnan tröttnar och vill leva i ett riktigt förhållande och inte bara ha en affär, och börjar dejta seriöst varpå mannen hon haft en affär med blir galen av svartsjuka och uppfattar det som att hon är otrogen mot honom - vilket han givetvis tycker är fruktansvärt, trots att han själv är otrogen.

Känns som den storyn upprepar sig gång, på gång, på gång...

Jag är väl dock personligen mest inne på att HD:s beteende är märkligt och att hon är inblandad på något sätt, antingen som anstiftare eller som mördare. Att bo så nära kvinnan som ens make haft en affär med i flera år och kanske se henne varje dag kan nog vara drivkraft nog till att vilja se henne död.
Senast redigerad av hajpadeg 2018-05-23 kl. 10:34.
Citera
2018-05-23, 10:36
Medlem
Plastplupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Är det HD som är psykiskt instabil?
Nej inte vad jag vet.
Jag syftar på UWs exfru han hade efter BO och ingen annan.
Citera
2018-05-23, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av covfefe...
Det skiljer inte jättemycket.

Teologiska högskolan i Stockholm (där BO studerade) drivs av Equmeniakyrkan (där BO sedermera verkade som pastor). Denna högskola utbildar faktiskt även präster till Svenska kyrkan, och utbildningen motsvarar den som ges vid universiteten i Uppsala och Lund.

Vare sig man läser på THS, på universiteten i Lund, Uppsala, eller någon annanstans måste man för att bli präst även gå en specialicerad utbildning i Svenska kyrkans regi (det som tidigare hette Pastoralinstitutet).

De som vill bli pastorer efter sin utbildning på THS får istället läsa några andra specialkurser som förbereder för yrket.
Equmeniakyrkan är nog mer fria än Sv. Kyrkan. Liknar väl mer Pingströrelsen m.fl. fria samfund. Tycker inte de ska kalla sig för präster, utan det ska väl vara förbehållet Svenska Kyrkan o.dyl. En Pastor måste ha skolutbildning inom ämnet. Knutbyförsamlingens "pastorer" var utbildade inom Livets Ordssekten. Stor skillnad mellan en äkta Tro och en Sekt som styr och ställer..
Citera
2018-05-23, 10:39
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Ja, förlåt. Rätt ska vara rätt. Eva Magnusson försvann (anmäldes försvunnen) 29/12 2010 och hennes kroppsdelar hittades i januari 2011. Jag sökte och hittade direkt en artikel i Expressen där bildtexten lyder "Den misstänkte chefens bil har tagits in för undersökning för att se om hon transporterats i den." I brödtexten står "Samtidigt kartlägger nu polisen den misstänkte universitetschefens rörelser."

https://www.expressen.se/nyheter/dagen-eva-forsvann---spelade-chefen-golf/

Det finns en mycket omfattande Flashback-tråd om mordet på Eva Magnusson. Den är över 2000 sidor lång med massor av inlägg. Hennes död kallas 'mord' fast det inte finns någon dom mot en dömd mördare. För GM hängde sig i häktets gym i sina egna skosnören, som han fått tillgång till då han begärt och beviljats användning av sina egna gympaskor. Så det blev inget åtal och någon dom, men ingen kunde förneka att BO var mördad. Jag vet inte när GM/SB tog livet av sig, men det var i närmast direkt anslutning till att han insåg att han var avslöjad.

F.ö. så var de journalistiska framställningarna måttligt verklighetsanknutna. Det var inte korrekt att beskriva GM/SB som ens chef över städet på den egna institutionen. Men polisen mötte en person i förhörsrummet som var itutad att poliser i allmänhet är korkade, dumma, lata och missar det mest. Det är bara att göra en bakgrundskontroll för våra akademiskt skolade "universitetschefer" för att förstå att poliser, även i det här mordfallet med Lena Wesström, möter alla kategorier människor och i olika åldrar. Och de är skolade för just det. Tills vidare så får man anta att de är bättre på att utreda brott än vi andra.

Tack. Själva smartness-exemplet (frågan om vart hon skjutsats) kom visst inte med.

Det är, skulle jag säga, ett inte ovanligt drag hos många mördare (i en viss typ av mord som kräver utredning) att de lever och andas självöverskattning gentemot polisen på området för brottets utredande, och att detta rent av är verksamt i beslutet att begå mordet i fråga. Det rör sig synbarligen om en intellektuell nedskrivning av riskfaktorerna så att handlingen kan framstå som ovan tröskeln för det rationella och utförbara. Därmed har GM även för sig själv dribblat bort att det finns lagar (och normer, för att börja där) av en anledning. Andra skulle helt enkelt kalla det arrogans. Eller ondska.

Om brottet först verkar fruktlöst så skruvar GM upp hatet/föraktet till dess att GM:s eget intellekt verkar överstiga polisens med tillräcklig marginal.

Folks självsuggestion kan vara imponerande. Om än i korta stunder.
Citera
2018-05-23, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastplupp
Nej inte vad jag vet.
Jag syftar på UWs exfru han hade efter BO och ingen annan.
Okej.
Citera
2018-05-23, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Går att tolka vissa ansiktsuttryck. En psykopat ler med munnen, inte ögonen. Har även en genomträngande blick, ser genom dig. Expert på att läsa av andra, men måste jobba för att uttrycka olika känslor eftersom den inte känner några. Väldigt få är förstås psykopater. Vanligare med narcissister.

Tonåringar är ofta osäkra och går inte att tolka som en vuxen person. En stirrande tonåring är inte nödvändigtvis en psykopat.
Tack för svar, rappytt ! Naturligvis, så måste det vara. "Ögat är själens spegel" är ju ett gammalt uttryck.
Citera
2018-05-23, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot

Vi står på kö för att söka upp honom och låsa in honom när polisen ev. uttömt sina krafter och möjligheter.

Är det så säkert att GM är en man?
Citera
2018-05-23, 11:01
Medlem
Citat:
Troligtvis, mina misstankar är mot SD som stack efter att han blev släppt.
Citera
2018-05-23, 11:13
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Nej, men alla yttre omständigheter talar för det.

Tro mig, jag är helt fördomsfri och skulle precis lika gärna spärra in en kvinna för detta.

Rör det sig om samarbete från makarna S o H D så köper jag det med.

Jag är lite tillvand med att tänka i termer av GM (inte GP) men det hindrar inte att man i huvudet scannar av alla tänkbara förövare, män, kvinnor och barn.

Uselhet är inget män har patent på, men i somliga brutala mordfall på kvinnor där könsumgänge kan antas ligga i vågskålen så väger männen över. Men det betyder inte att det inte finns undantag eller att en kvinnlig mördare velat få saker att se ut som om de utförts av en man.

Men sen ska det finnas motiv för att mörda också. Få mördar för skojs skull.

Det lär komma fram. Det här brottet kommer klaras ut för det är utfört av dumskalle/-ar mer eller mindre i affekt och som ”sista utväg”, och åtminstone polisiärt kommer saken redas ut förr eller senare.

Det är bara en tidsfråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in