2018-05-23, 08:50
Medlem
fornamn.efternamns avatar
Spännande grejer
Några reflektioner efter att ha läst artikeln i filter:

Filter har varit i kontakt med medlemmar i Barbrogruppen samt ledaren för grupp Leon.
Leon-gruppens ledare lever således.

Engström är nuvarande Palmegrupoens huvudspår.
Citera
2018-05-23, 08:54
Medlem
ReDefiners avatar
Har läst artikelserien och även boken "Nationens Fiende" av Lars Larsson men ställer mig fortfarande tveksam till Skandiamannen som GM. Detta för att det enligt min mening finns en teori som förklarar hans beteende bättre (se nedan). Men tycker fortfarande han är intressant och skulle bara bli glad om någon orkar bemöta/slå hål på teorin så saken belys än bättre.

Mina 2 cents: Man måste fråga sig vad det är som karaktäriserar Skandiamannen bäst, och där är mitt svar enkelt: Ett uppmärksamhetssökande eller bekräftelsebehov. Behovet omnämns i både artikelserien och Larssons bok.

Tycker egentligen inte man behöver lägga på att han ska vara mördare också för att förklara det som sedan händer:

Stig E går ut, blir vittne till mordet men vågar inte göra någonting/blir chockad. Han uppfattar Lars J i gränden men i chocken minns fel position. Sedan slår det honom: Han har missat världens chans att få stå i centrum genom sin passivitet! Men vänta! Det kanske fortfarande finns ett sätt att reparera detta på? Det är här alla lögner kommer in i bilden, de är en efterhandskonstruktion för att fungera som snuttefilt för ett stukat ego.
Citera
2018-05-23, 09:06
Medlem
Bluebeast72s avatar
Lustigt att så fort Christer blev het igen kom detta villospåret upp. Nästan så jag tror filter har en egen agenda med svenska polisen,

Pettersson var gm, vad polisen gör nu är att försöka hitta en nödutgång för man schabblade bort möjligheten o få honom fälld även i hovrätt.
Citera
2018-05-23, 09:17
Medlem
FurirRevaers avatar
Om SE skulle vara mördaren blir det en variant på den ensamme, slumpmässige mördaren. Om inget annat kommer fram.

Mordet skulle då skett där och då eftersom det var där deras vägar möttes. Något hände som triggade mördaren. I tidskriften från -92 jag länkade till spekulerar SE själv kring detta. Att mördaren tilltalar paret P men uppfattar sig på något vis avvisad, avsnoppad. Vilket dock förutsätter att LP fått minnesförlust eller något liknande.

Revolvern? Ovanligt att folk är beväpnade? Kanske det men om han var en sådan person som ville vara större än han var kan han tyckt det varit spännande att gå beväpnad då och då. Det kan också funnits en rädsla för att bli påhoppad, rånad. I Bornemarks bok Mördare utan skuld beskrivs just en sådan människa som börjar gå beväpnad och till slut skjuter statsministern under sina nattliga vandringar.

Jag är fortfarande skeptisk men SE är och har alltid varit en sten i skon för mig. Han befinner sig så gott som i mördarens fotspår om inte i dennes skor. Jag får inte bort honom och Holme'r gjorde en dundertabbe som inte kollade honom ordentligt redan 1986. Då hade kanske mordet varit löst eller iaf SE avförd grundligt. Det är han knappast idag.
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
hur ofta jobbade S.E över egentligen? Sent en fredagkväll sådär. Hur kunde S.E veta vilken väg paret skulle gå? Avlyssnad?
Måste ha varit.. Eller att Olof sa redan i telefonen innan dom skulle gå på bio att man skulle promenera den vägen eller att den person sa till Olof att man skulle möta upp någon? Märkligt slump om det skulle vara S.E flera skyttar utplacerade?
Citera
2018-05-23, 09:25
Medlem
Om vi antar att IM har rätt och att mördaren står och väntar på makarna Palme, så ter det sig nästan helt uteslutet att SE är en ensam mördare. I sådana fall så måste alltså SE råkat ha låna en revolver på mordkvällen, råkat stanna vid hörnet och vänta en minut (trots att han hade bråttom), råkat få syn på makarna Palme och plötsligt beslutat sig för att skjuta dem.

Det är knappast ett troligt scenario.
Citera
2018-05-23, 09:35
Medlem
Nä, och vad skulle motivet va?

Han gillade inte Palme?

Nä, det gjorde väl liksom inte 65% eller nåt av denna svenska befolkningen på den tiden. Palme var 1986 mycket populär bland socialdemokrater, men knappast bland några andra människor i Sverige.

Att han inte gillade Palme var knappast något unikt uppsåt för ett mord.
Senast redigerad av Macke85 2018-05-23 kl. 09:45.
Citera
2018-05-23, 09:37
Medlem
Var är beviset för att han skulle ha haft tillgång till en revolver?

Han umgicks med EN person som ägde vapen?

Jag umgås personligen med FLERA personer som äger vapen.

Dessa har aldrig någonsin "lånat ut" någonting till mig.

Människor som äger vapen brukar inte va lagda åt det hållet att de "lånar ut" sina svindyra och mycket kära skjutvapen till den största knäppgöken i bekantskapskretsen.
Senast redigerad av Macke85 2018-05-23 kl. 09:43.
Citera
2018-05-23, 09:38
Medlem
FurirRevaers avatar
IM sitter ju inte och kollar hela tiden. Han är dessutom distraherad av att stå dumt parkerad nära rödljusen säger han. Han kollar också sina kompisar vid bankomaten. Hans iakttagelser kan vara mer komprimerade än vi tror.

SE säger ju att han går mot skyltfönstret för att få ljus att se urtavlan på sin klocka. Det kan vara det IM ser. På väg ut mot trottoaren får han syn på paret P, känner igen OP och säger något men blir på något vis nonchalerad eller avspisad. Känner sig kränkt och förbannad. Vapnet kan han ha burit på sig vid flera tillfällen. En del män växer med ett vapen på sig. Han kan ha varit en sådan man.

Säger inte att det är okomplicerat men det kan ha gått till så.
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Om vi antar att IM har rätt och att mördaren står och väntar på makarna Palme, så ter det sig nästan helt uteslutet att SE är en ensam mördare. I sådana fall så måste alltså SE råkat ha låna en revolver på mordkvällen, råkat stanna vid hörnet och vänta en minut (trots att han hade bråttom), råkat få syn på makarna Palme och plötsligt beslutat sig för att skjuta dem.

Det är knappast ett troligt scenario.
Citera
2018-05-23, 09:41
Medlem
När man under alla år suttit och ibland intensivt men oftast förstrött tagit del av mordet på Palme i text, på tv och i radio slås man av en sak: vilken inkompetens svensk polis besatt.
Skriver besatt för svensk polis måste ha förbättrats sedan dess, allt annat är otänkbart.

Kring den här nye stjärnan som idag dyker upp som tänkbar mördare slås man åter av vilken oreda och brist på tankeskärpa och avsaknad av analys och frånvaro av samlat konkret uthålligt polisarbete som här som i alla andra lösa trådar omgärdat fallet.
Samma taffligheter om Engström som i andra tidigare misstänkta och spår och teorier. Samma röra, samma oklara beslutsgångar, samma missförstånd, samma fumliga svar av spaningsledare

Den nya Rpc gjorde ett starkt intryck i Svt häromkvällen. Önskemål och inriktning och målmedvetenhet är en sak och verkstad en annan. Men det kan bara gå uppåt nu för svensk polis. Alltid något.
Citera
2018-05-23, 09:48
Medlem
FurirRevaers avatar
Han kanske inte frågade. Jag såg ett foto som skall ha varit taget hemma hos vapensamlaren. En vägg smockfylld med revolvrar. Han ska ha förvarat flera vapen i sin källare. Hur? Hade han helkoll på att samtliga vapen var där de skulle?

Du har ärliga, seriösa vänner med vapen. Var vapensamlaren ärlig och seriös? Hade han licens på alla vapen? Om inte blir det ju trickigt att anmäla en stöld, särskilt efter mordet på Palme. Då vill man nog ligga lågt om man har oregistrerade vapen.
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Var är beviset för att han skulle ha haft tillgång till en revolver?

Han umgicks med EN person som ägde vapen?

Jag umgås personligen med FLERA personer som äger vapen.

Dessa har aldrig någonsin "lånat ut" någonting till mig.

Människor som äger vapen brukar inte va lagda åt det hållet att de "lånar ut" sina svindyra och mycket kära skjutvapen till den största knäppgöken i bekantskapskretsen.
Senast redigerad av FurirRevaer 2018-05-23 kl. 09:50.
Citera
2018-05-23, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Lustigt att så fort Christer blev het igen kom detta villospåret upp. Nästan så jag tror filter har en egen agenda med svenska polisen,

Pettersson var gm, vad polisen gör nu är att försöka hitta en nödutgång för man schabblade bort möjligheten o få honom fälld även i hovrätt.

Finns mycket starkare tecken på att SE är gm än Pettersson även om det även finns problem även med SE-teorin. Hur menare du att CP blivit het igen? Den värdelösa Hylindokumentären?
Citera
2018-05-23, 09:55
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Stig Engström är den perfekta syndabocken:
  • Han är död
  • Han är ofarlig
  • Han sägs ha hatat Olof Palme
  • Han "råkade" komma ut från Skandia sedan paret Palme passerat entrén
  • Han framstår som ensam (löjlig) galning
Palme "råkade" gå på bio och en moderat som gick omkring beväpnad med en Magnum "råkade" stöta på Palme bland alla wt-män, narkotikaspanare, Barbrogrupper och Boforsgäng, strax efter att många tips kommit i omlopp om att Olof Palme skulle skjutas och blod skulle flyta på Stockholms gator.

Du börjar ta dig iesho!

Den senaste tiden har du producerat två inlägg som börjar närma sig sanningen.

Alla tidigare utpekanden av namngivna personer syftar till att lösa mordet. Utan att lösa det. Via syndabockar. Från PKK till SE. Via ett otal andra falsarier.

Om vi bortser från LP. Som i de första förhören hävdade att hon inte såg gärningsmannens ansikte. Och att hon från början hävdade att det var två gärningsmän. Och att vi dessutom bortser från hovrättens dom att det var omöjligt att med säkerhet iaktta ansikten på mordplatsen. Underförstått att kunna minnas det efter 2 år. Vad återstår då. Ingenting. LPs vittnesmål saknar helt förankring i verkligheten.

Min absoluta uppfattning är att mördaren än idag är totalt okänd. Precis som han var när han avlivade OP. Ingenting har hänt under 32 år. Eller under de 18 år denna tråden existerat. avseende mördarens namn.
Senast redigerad av andersaanderssona 2018-05-23 kl. 10:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in