Om SE skulle vara mördaren blir det en variant på den ensamme, slumpmässige mördaren. Om inget annat kommer fram.
Mordet skulle då skett där och då eftersom det var där deras vägar möttes. Något hände som triggade mördaren. I tidskriften från -92 jag länkade till spekulerar SE själv kring detta. Att mördaren tilltalar paret P men uppfattar sig på något vis avvisad, avsnoppad. Vilket dock förutsätter att LP fått minnesförlust eller något liknande.
Revolvern? Ovanligt att folk är beväpnade? Kanske det men om han var en sådan person som ville vara större än han var kan han tyckt det varit spännande att gå beväpnad då och då. Det kan också funnits en rädsla för att bli påhoppad, rånad. I Bornemarks bok
Mördare utan skuld beskrivs just en sådan människa som börjar gå beväpnad och till slut skjuter statsministern under sina nattliga vandringar.
Jag är fortfarande skeptisk men SE är och har alltid varit en sten i skon för mig. Han befinner sig så gott som i mördarens fotspår om inte i dennes skor. Jag får inte bort honom och Holme'r gjorde en dundertabbe som inte kollade honom ordentligt redan 1986. Då hade kanske mordet varit löst eller iaf SE avförd grundligt. Det är han knappast idag.
Citat:
Ursprungligen postat av
p.north
hur ofta jobbade S.E över egentligen? Sent en fredagkväll sådär. Hur kunde S.E veta vilken väg paret skulle gå? Avlyssnad?
Måste ha varit.. Eller att Olof sa redan i telefonen innan dom skulle gå på bio att man skulle promenera den vägen eller att den person sa till Olof att man skulle möta upp någon? Märkligt slump om det skulle vara S.E flera skyttar utplacerade?