2018-05-23, 09:23
Medlem
8711s avatar
Citat:
Nytt rekord i Ipsos med 20%!

"– Den ökning som vi ser för SD är ovanligt kraftig, det är ovanligt att vi har så stora förändringar i en väljarbarometer, säger Ipsos opinionschef David Ahlin"

https://twitter.com/mattiasbjo/status/999043687723229184
2018-05-23, 09:27
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Lika glad som när Sd går framåt lika lycklig blir man när Centern backar. Jag blir dock något förvånad över detta, vart har dessa 3 procent tagit vägen och varför?
Man kan ju anta att de sista resterna av de gamla, riktiga, centerpartisterna nu lämnar skutan efter Afghanamnestin. De sista som hade ett minne & en illusion av Thorbjörn Fälldin i bakhuvudet.

Centern är numera helt övertaget av en kärna av flickrumsautister som förläst sig på Ayn Rand. Förstärkt med grupp av renodlade idioter som tror sig godhetsmarkera
2018-05-23, 09:31
Medlem
jay.simpsons avatar
Intressant bild och text. Om Mp håller sig kvar och alliansen får bilda regering innebär det M, C, L och Mp. Det kan bli värre än vad det är nu.

https://mobile.twitter.com/bjorklundjan/status/997842904667361285?ref_src=twsrc%5Etfw&ref_url=htt ps%3A%2F%2Fnyheteridag.se%2Fhar-umgas-alliansledarna-med-gustav-fridolin-mp-gustav-ulf-ja n-jag-aker-nu-tag-genom-sverige%2F&tfw_site=nyheteridag
2018-05-23, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Månadssnittet april vs maj:

April: 18,1%
Maj: 20,0% (+1,9)

En stor och fantastiskt bra ökning i maj månad för Sverigedemokraterna!

Sverigedemokraterna är tillbaka på den höga nivån som man var på i höstas.

Sommaren har precis börjat och redan höga siffror!
Blatterelaterad kriminalitet är alltid klart störst under den varma årstiden, men också ej direkt brottsligt dåligt uppförande.
Runt 25 % vid valet för SD är väl troligt, men sen är frågan hur AfS lyckas?

Satsade 250 kr på att SD slår S vid valet och fick 3,3 i odds, medan det bara ger 2,5 gånger pengarna på SD som största parti!
Senast redigerad av Hultabultan 2018-05-23 kl. 09:40.
2018-05-23, 09:42
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jay.simpson
Goda nyheter när DN/Ipsos ger SD 20%. DN har alltid spelat ner SD då kan vi lätt anta att SD ligger runt 23% till 25% vid valet. För den som vill läsa artikeln är den upplåst..

http://archive.is/x1ZrM

Jag tycker att detta är intressant

"Nu är SD dessutom det allra största partiet bland män med ett väljarstöd på 26 procent. S lockar numera bara 21 procent av de manliga väljarna. Däremot är S väsentligt större bland kvinnor, 28 procent mot 13 för SD."

Det visar vilken "low hanging fruit" det finns för SD. S kvinnorna kan avgöra valet.
2018-05-23, 09:45
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Intressant grafik som beskriver de olika institutens träffsäkerhet på olika partier.

Har dock ingen aning om var den kommer ifrån.

https://pbs.twimg.com/media/Dd0-9EHU8AIpfV-.jpg
2018-05-23, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Jag följer dina fälttåg mot de som enligt din mening hävdar mer eller mindre trovärdiga konspirationsteorier vad gäller OI's metoder och siffror. Min uppfattning är att det inte nödvändigtvis behöver handla om detaljmanipulationer. Jämför istället med den stora mediebild, konsensus "7-klöver"-politik-likriktning som generellt rått de senaste åren. Om man översätter det till de i huvudsak svenska OI som enl gamle franz beräkningar överskattar MP och underskattar SD, skulle förklaringen kunna vara små kanske ibland omedvetna beteenden som i slutänden ger skillnad. Skillnaden i resultat finns ändå där.
Ja fast nu gör du en sammanblandning som är rätt vanlig. ‘Det behöver inte vara en stor konspiration, bara lite spridd ovilja och pk-bias’ etc är en annan grej och skulle möjligen kunna vara en delförklaring till försiktiga SD-nivåer i underkant (ovilja att uppge SD är en annan faktor). Men den påstådda uppjusteringsstrategin passar inte in bland det där småkrafset. Den kräver liksom att alla dessa utspridda nanobots som under 3,5 år gör sina olika små mikrosabotage, under sista halvåret går samman och formerar sig till en stor sammanhållen maskin med central intelligens.

Det är ungefär som att nån som tror på JFK-konspiration skulle säga “nä men alltså det var ingen stor enskild grej med en plan bakom, det var mer att det fanns konsensus mot honom och alla som ogillade honom bidrog med varsin liten markering. En bilmekaniker som sket i att dra åt hjulbultarna på limon, en betjänt som inte strök hans skjorta ordentligt, en chaufför som kör ryckigt bara för att jävlas, lite sånt där”. Man bara “Jaha ok men nu gällde inte saken att han skulle ha haft en allmänt obekväm åktur utan jag tänkte främst på ehhhhh KULAN I HUVUDET, den uppstår inte ur summan av alla mikroaggressioner, den kräver plan, gärningsman och genomförande.”

Nog hajar du skillnaden? Opinionsmätningar med konstant dragning mot underkanten av det möjliga spannet skulle teoretiskt kunna uppstå ur summan av många icke-konspirerande personers mikroaggressioner, men “Synkad och schemalagd uppjustering” kräver en skytt på grassy knoll, en i fönstret, en på viadukten och en samordnare med walkie-talkie.

Citat:
Varför avviker uppstickarna Sentio och Yougov? Beror det på att det inte blir utsatta för den svenska konsensusvinden?
Sentio jobbar nog i lä, de sitter i Trondheim skyddade från svenska vindar av en stort bergmassiv där kring Årefjällen och Tänndalen. YouGov däremot sitter på Östermalm mitt i Stureplanscenterns revir, deras analyser brukar göras av Stina Morian som är dotter till Marit Paulsen och tidigare ordförande för Liberala studenter. Samt gift med Jonas Morian, tidigare ordförande i socialdemokratiska pressföreningen. Beställaren är TT/Metro som dryper av PK. Precis som sossedrivna United Minds gjorde det men ändå låg högt, ibland för högt på SD. Så vad har dessa två gemensamt med Sentio om det inte handlar om immunitet mot konsensusvindar? Jo de har alla självrekryterade webbpaneler och då får man högt som fan på SD, och då redovisar de därefter. Utom mysteriet Inizio då.

Citat:
OT. Du skriver tämligen roligt av och till. Sambon har vid upprepade tillfällen vaknat av skratt mitt i natten och undrat hur det står till.
Kul! Jag ska skriva en deckare om mord i opinionsinstitutmiljö. Står och väger mellan titlarna “Tio små Novuspojkar”, “De 3,9 stegen” och “Ipsos snodde min dipsås”...
2018-05-23, 09:50
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
SD kommer med all sannolikhet öka rejält fram till valet. Anledningen är de sk etablerade partiernas brist på samarbete med SD och oförmågan att se verkligheten. Svenska folket är otroligt trött på att välfärden desarmeras för varje dag till förmån för asyl som kostar gigantiska skattepengar. Vakna upp till chock det är vad som väntar valnatten oavsett vad man tycker om SD.
Jag tror också på fortsatt ökning men jag tror en annan anledning är viktigare.

I mellanvalstiden har folk inte diskuterat politik hemma och i bekantskapskretsen, därav platån. När valet närmar sig så kommer diskussionerna börja och detta år har SD-sympatisörerna ett mycket bättre utgångsläge än innan.
SD hade rätt hela tiden (övriga partier och media har i praktiken erkänt). SD-sympatisörerna är mycket mer övertygade om sin sak, är ofta mer intresserade av politik och de är män. Och viktigast av allt - debattklimatet i dessa mikrodebatter har förbättrsts avsevärt. Rasistanklagelser och hot om social stigmatisering biter inte längre särskilt bra och då måste motsidan plötsligt vänja sig vid att debattera, vilket inte sker över en natt.
2018-05-23, 09:59
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Sommaren har precis börjat och redan höga siffror!
Blatterelaterad kriminalitet är alltid klart störst under den varma årstiden, men också ej direkt brottsligt dåligt uppförande.
Runt 25 % vid valet för SD är väl troligt, men sen är frågan hur AfS lyckas?

Satsade 250 kr på att SD slår S vid valet och fick 3,3 i odds, medan det bara ger 2,5 gånger pengarna på SD som största parti!
Tror faktiskt opinionsinstituten har ändrat sina viktningar för att inte tappa ansiktet för mycket på valnatten. De har haft SD på alldeles för låg nivå.
2018-05-23, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Sifo kan väl ha brus ovanpå förändringarna precis som alla andra. Men ja, varför inte? SD har gjort det förr, andra har gjort det förr.
Nu är väl inte SIFO kända för att ha så mycket brus i sina mätningar? Eller?

Jag håller med "Mellbergan".
Nästa mätning från Sentio och YouGov blir avgörande.
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Ska bli intressant att se Yougov och Sentio nu nästa månad. Antingen så:

1. Antingen så följer de trenden i chockhöjning och åtminstone flyger upp åtminstone 2 procentenheter ytterligare till 25%. (Detta tror jag på)

2. De behåller samma nivå som de har maj. Då är jag faktiskt inne mer på att vissa institut viktat upp SD.

Just nu skiljer det enbart tre procentenheter mellan Ipsos och Yougov....
2018-05-23, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Tror faktiskt opinionsinstituten har ändrat sina viktningar för att inte tappa ansiktet för mycket på valnatten. De har haft SD på alldeles för låg nivå.
Det kan också vara en förklaring till jätteklivet denna månad.
2018-05-23, 10:17
Medlem
bestammer-senares avatar
Citat:
Ja fast nu gör du en sammanblandning som är rätt vanlig. ‘Det behöver inte vara en stor konspiration, bara lite spridd ovilja och pk-bias’ etc är en annan grej och skulle möjligen kunna vara en delförklaring till försiktiga SD-nivåer i underkant (ovilja att uppge SD är en annan faktor). Men den påstådda uppjusteringsstrategin passar inte in bland det där småkrafset. Den kräver liksom att alla dessa utspridda nanobots som under 3,5 år gör sina olika små mikrosabotage, under sista halvåret går samman och formerar sig till en stor sammanhållen maskin med central intelligens.

Det är ungefär som att nån som tror på JFK-konspiration skulle säga “nä men alltså det var ingen stor enskild grej med en plan bakom, det var mer att det fanns konsensus mot honom och alla som ogillade honom bidrog med varsin liten markering. En bilmekaniker som sket i att dra åt hjulbultarna på limon, en betjänt som inte strök hans skjorta ordentligt, en chaufför som kör ryckigt bara för att jävlas, lite sånt där”. Man bara “Jaha ok men nu gällde inte saken att han skulle ha haft en allmänt obekväm åktur utan jag tänkte främst på ehhhhh KULAN I HUVUDET, den uppstår inte ur summan av alla mikroaggressioner, den kräver plan, gärningsman och genomförande.”

Nog hajar du skillnaden? Opinionsmätningar med konstant dragning mot underkanten av det möjliga spannet skulle teoretiskt kunna uppstå ur summan av många icke-konspirerande personers mikroaggressioner, men “Synkad och schemalagd uppjustering” kräver en skytt på grassy knoll, en i fönstret, en på viadukten och en samordnare med walkie-talkie.

Sentio jobbar nog i lä, de sitter i Trondheim skyddade från svenska vindar av en stort bergmassiv där kring Årefjällen och Tänndalen. YouGov däremot sitter på Östermalm mitt i Stureplanscenterns revir, deras analyser brukar göras av Stina Morian som är dotter till Marit Paulsen och tidigare ordförande för Liberala studenter. Samt gift med Jonas Morian, tidigare ordförande i socialdemokratiska pressföreningen. Beställaren är TT/Metro som dryper av PK. Precis som sossedrivna United Minds gjorde det men ändå låg högt, ibland för högt på SD. Så vad har dessa två gemensamt med Sentio om det inte handlar om immunitet mot konsensusvindar? Jo de har alla självrekryterade webbpaneler och då får man högt som fan på SD, och då redovisar de därefter. Utom mysteriet Inizio då.
Det beklagliga är ju att det finns flera möjliga förklaringar till att SD faktiskt har stigit i opinionen, men
dessa underkänner man. Det finns ett tillfälle att vara positiv här svärjevänner! Var det!
Citat:
Kul! Jag ska skriva en deckare om mord i opinionsinstitutmiljö. Står och väger mellan titlarna “Tio små Novuspojkar”, “De 3,9 stegen” och “Ipsos snodde min dipsås”...
Tycker du behöver få in genus också, typ "Opinionsmän som hatar SD-kvinnor".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in