Även om jag inte riktigt vill tro det, så har tanken gnagt i mig de senaste dagarna; Kan det här vara någon slags vuxenvariant av
Sturebymordet?
SD och HD var gifta, samtidigt som SD hade en flera år lång affär med Lena. HD får till slut reda på det, och det tar hus i helvete. Hon flyttar ut, samtidigt som skilsmässoansökan lämnas in.
SD inser att bubblan har spruckit, och gör allt för att reparera äktenskapet. HD är utom sig av ilska och svartsjuka, och SD bedyrar att han gör vad som helst för att förtjäna hennes kärlek. Han beställer en resa, i hopp om att den ska få HD att förstå att det är henne han älskar.
Samtidigt kanske Lena inte finner sig i att bara bli dumpad hur som helst, och hon börjar ställa ultimatum och krav. SD bestämmer sig för att klargöra situationen för henne en gång för alla. De stämmer träff/han åker hem till henne på kvällen.
Exakt vad som ev. händer i Lenas hem och fram till fyndplantsen har jag egentligen inga spekulationer om. Men jag tänker att det inte nödvändigtvis behöver handla om ett överlagt mord. Det kan ha varit upprörda känslor, tumult och en knuff som slutat på allra sämsta tänkbara sätt.