2018-05-22, 21:07
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoffSvek
Tycker att det blir lite kaka på kaka i din förklaring. Jag kan förstå kopplingen mellan antisemitism och judar. Men om man är emot Israel så kan väl inte det per automatik också klassas som antisemitism?

Har förklarat det många gånger nu, du verkar jävligt trög: det är för att det inte finns någon annan stat där judar har självbestämmande och därmed kan försvara sig. Om det fanns två judiska stater skulle det inte vara antisemitism att vara mot Israel.
Citera
2018-05-22, 21:10
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Sionisterna är per definition en grupp som ansåg att det skulle bildas en judisk stat. Du talar om "stannade kvar" som om de flesta hade ett reellt val. Visst, det fanns områden där de infödda judarna rentav hjälpte palestinierna, men annars var det terror och etnisk rensning som gällde. Du vill fokusera på undantagen, jag på den övergripande bilden.

Om du vill fokusera på den övergripande bilden och missar att nämna att muslimerna vägrade ge judarna medborgarrättigheter så är du inte kvalificerad för att uttala dig om hur det var.
Citera
2018-05-22, 21:12
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jag anser inte man kan säga att romerska imperiet var antisemitiskt.

Antagligen för att du inte förstår vad ordet betyder.
Citera
2018-05-23, 01:46
Medlem
wtfuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Antagligen för att du inte förstår vad ordet betyder.

Så kan vi alla lära oss om "anti-semetism"

US State Passes Law Defining Any Criticism of Israel as “Anti-Semitic” Just As They Kill 60 Civilians

https://www.activistpost.com/2018/05/us-state-passes-law-defining-any-criticism-of-israel-as-anti-semitic-just-as-they-kill-60-civilians. html
Citat:

According to the text of the measure, the definition of “anti-Semitism” will now include:

a certain perception of Jews, which may be expressed as hatred toward Jews. Rhetorical and physical manifestations of anti-Semitism are directed toward Jewish or non-Jewish individuals and/or their property, toward Jewish community institutions and religious facilities;
calling for, aiding, or justifying the killing or harming of Jews; making mendacious, dehumanizing, demonizing, or stereotypical allegations about Jews as such or the power of Jews as a collective; accusing Jews as a people of being responsible for real or imagined wrongdoing committed by a single Jewish person or group, the state of Israel, or even for acts committed by non-Jews;
accusing the Jews as a people, or Israel as a state, of inventing or exaggerating the Holocaust;
accusing Jewish citizens of being more loyal to Israel, or to the alleged priorities of Jews worldwide, than to the interest of their own nations;
using the symbols and images associated with classic anti-Semitism to characterize Israel or Israelis;
drawing comparisons of contemporary Israeli policy to that of the Nazis;
blaming Israel for all inter-religious or political tensions;
applying double standards by requiring of it a behavior not expected or demanded of any other democratic nation;
multilateral organizations focusing on Israel only for peace or human rights investigations;
denying the Jewish people their right to self-determination, and denying Israel the right to exist, provided, however, that criticism of Israel similar to that leveled against any other country cannot be regarded as anti-Semitic.
Citera
2018-05-23, 01:54
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Här är något som klargör saken.

Citat:
Yet under the international standards for policing demonstrations, even the use of rocks or firebombs does not justify lethal force, absent an imminent threat to life.

http://foreignpolicy.com/2018/05/22/dont-blame-hamas-for-the-gaza-bloodshed/

http://www.ohchr.org/EN/ProfessionalInterest/Pages/UseOfForceAndFirearms.aspx
Citera
2018-05-23, 05:37
Medlem
Citat:
Har förklarat det många gånger nu, du verkar jävligt trög: det är för att det inte finns någon annan stat där judar har självbestämmande och därmed kan försvara sig. Om det fanns två judiska stater skulle det inte vara antisemitism att vara mot Israel.

Måhända att jag är trög men nu vet jag hur jag ska förhålla mig. Enligt Svenska kommittén mot antisemitism (SKMA):

"Kritik av Israels politik är av självklara skäl inte antisemitism"

Så länge man inte kritiserar judar eller Israel utan Israels politik så är det fritt spelrum. Jag visste att det måste finnas utrymme att kritisera utan att bli kallad för antisemit.
Citera
2018-05-23, 07:07
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Finns som sagt ortodoxa judar som motsätter sig idén med ett Israel:

https://en.wikipedia.org/wiki/Neturei_Karta
Citera
2018-05-23, 09:15
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Måhända att jag är trög men nu vet jag hur jag ska förhålla mig. Enligt Svenska kommittén mot antisemitism (SKMA):

Så länge man inte kritiserar judar eller Israel utan Israels politik så är det fritt spelrum. Jag visste att det måste finnas utrymme att kritisera utan att bli kallad för antisemit.

Nejdå, du är inte trög!
Det är ju knappast judar och sionister som bestämmer vad vi kritiserar. Det är ju helt befängt!
Saklig kritik mot Israel är förstås kritik mot Israel. De kallar detta antisemitism för att undvika sakkritiken, för att tysta den.

De drar upp judeförföljelserna i samma syfte: att tysta kritiken mot Israel och sionismen.

Så har de alltid hållit på. De skiter i internationell rätt, sunt förnuft och allmänt accepterad moral.
Senast redigerad av humanlife 2018-05-23 kl. 09:32.
Citera
2018-05-23, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

Zzionismens fader Hertzl hade Argentina som forsta val till 'Der Judenstaat'. Alltsa sa ringa betydelse hade 'heliga landet' o 'heliga platser' till urzzionisten

De var pengar, dvs Rotschild som fick Hertzl att byta Argentina till Palestina.
Citera
2018-05-23, 12:10
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Inte riktigt samma sak att kritisera israels politik som att motsätta sig landets rätt att försvara sig eller dess existens. Om du inte fattar det kanske du ska sluta posta.
Citera
2018-05-23, 12:13
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife

Så har de alltid hållit på. De skiter i internationell rätt, sunt förnuft och allmänt accepterad moral.

Ska du säga som hävdar att det är helt i sin ordning att förklara krig mot någon för att det bara handlar om "ord" och inte handling.

Om jag mordhotar dig och din familj så är det alltså helt OK för det är bara ord, men om du polisanmäler mig för att ha mordhotat dig och din familj så blir det faktiska juridiska konsekvenser, så därför är det helt OK för mig att mordhota dig och din familj men inte för dig att polisanmäla.
Citera
2018-05-23, 12:23
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

Ja, men det förändrar inte att man kan vara jude och antisemit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in