2018-05-22, 20:28
Medlem
FlashyBears avatar
Lite mer info:
Citat:
En faktor bakom de här förändringarna i opinionen är enligt David Ahlin att debatten har kretsat mycket kring migrationsfrågan. Bland annat har den handlat om regeringens förslag att låta ensamkommande afghanska ungdomar få en ny chans till uppehållstillstånd.

– Våra mätningar visar att bland väljare som tycker att invandring är en viktig fråga så har SD med marginal högst förtroende. Partiet gynnas när debatten domineras av flyktingfrågan. Socialdemokraterna däremot har ett svagt förtroende på det här området, säger David Ahlin.
Citat:
Nu är SD dessutom det allra största partiet bland män med ett väljarstöd på 26 procent. S lockar numera bara 21 procent av de manliga väljarna. Däremot är S väsentligt större bland kvinnor, 28 procent mot 13 för SD.
SD är störst bland män även i Ipsos.

Citat:
En tredje större förändring i majmätningen är att Centern backar från 12 till 9 procent, den lägsta noteringen sedan januari. Stödet för C har dock rört sig både uppåt och nedåt under våren och den långsiktiga trenden är oklar. En faktor kan enligt David Ahlin på Ipsos vara den hårda kritik som C har fått från övriga borgerliga partier för sitt beslut att stödja regeringens förslag om ensamkommande.

Det är förresten rekord för SD enligt Ipsos!

Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
När S och C tappar samtidigt just efter att båda varit inblandade i afghanamnestin så är det där som skon klämmer.

Nja. S tappar i *alla* mätningar. C tappar i några, ökar i andra. Just Ipsos var en outlier förra månad och visade 12% (+2) förra månaden. För tidigt att säga något. S tappar *rejält*.

C:s utveckling
från nov 17 10.2% - 9.7% - 9.1% - 9.8% - 8.6% - 9.2% - 9.1% till maj 18
Senast redigerad av FlashyBear 2018-05-22 kl. 20:39.
2018-05-22, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swegunners
Ipsos på 20 %. Herregud det är som "flyktinghösten" eller innan valet 2014. Fan vad härligt!!

Någon som sett vad det exakt är? 19,X eller 20,X?
De har inte lagt ut på Ipsos hemsida än, förstasidan länkar till aprilmätningen. Men i deras detaljrapporter kan man se förändringen från tidigare månad i decimaler och då är det bara att justera... förutsatt att man har gjort samma beräkning föregående månad då.
2018-05-22, 20:38
Medlem
Vad vi ser är snarare gruppsykologi än sakfrågor. Lööf och Löfven börjar få samma töntiga peststämpel som Fridolin. Åkesson fick skrattarna på sin sida när Löfven gaggade om LAS - det är mer lockande för väljare i allmänhet och kvinnor i synnerhet. Diskussionen om att SD är det nya konsensusvalet gör SD till det nya konsensusvalet.

6-procents-Jimmie kunde lovat tiodubblad kvotflyktingmottagning och adopterat en afrikansk bebis och bara väckt äckel hos många politiskt korrekta kvinnor. 20-procents-Jimmie behöver inte göra en enda eftergift, kan hota med militär i förorten och ändå attrahera helt normala svenska kvinnor i drösar.

I grupp, rentav.

Anpasslighet och betabeteende sinkade, att leda ett uttalat och tydligt alternativ lockar.
2018-05-22, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Nja. S tappar i *alla* mätningar. C tappar i några, ökar i andra. Just Ipsos var en outlier förra månad och visade 12% (+2) förra månaden. För tidigt att säga något. S tappar *rejält*.
OK. Men Sifo visade i alla fall att inget invandringsvänligt parti ökade på S bekostnad. S tappade endast till SD och M, och V växte endast på F!s bekostnad. Så det narrativ sidoförbunden försöker sälja in håller inte.
2018-05-22, 20:40
Medlem
svenabs avatar
Glappet mellan OI m.a.p. SD minskar kraftigt vad jag förstår. Jag vill minnas att skillnaderna har varit uppe i mer än 12 pe. Nu minns jag inte alla från maj men i april var skillnaden 7,3 pe och nu bör det minska ned emot 5 pe.
De stora justeringarna har varit uppåt.

Det är de gigantiska glappen som gjorde mig intresserad av den här tråden och jag vet att konspiratoriskt tänkande inte är uppbyggligt. Nu kan jag inte annat än att se konspirationen jag också särskilt som den har förutspått en minskning av glappen ju närmare facit vi kommer.

Denna tråd innehåller så mycket information om hur kloka människor ser på informationen från OI ur alla tänkbara vinklar. Jag tycker att den i sig är värd en utvärdering i en avhandling så småningom.
2018-05-22, 20:41
Medlem
S.Kandals avatar
De ensamkommannde har verkligen satt Löfven i skiten, vilken underbar ironi ändå. Att han fick med sig Lööf i detta spektakel blev sannerligen en pyrrhusseger.

Lööf och Löfven är numera sds bästa valarbetare, det lär tuffa vidare uppåt. I detta nu kan jag inte ens gissa vart det kan sluta.
2018-05-22, 20:43
Medlem
Smoothmans avatar
"David Ahlin är opinionschef på Ipsos.

– Socialdemokraternas framgångsrecept har under lång tid varit att man lyckats hålla ihop en stor och bred väljarkoalition. Nu verkar det inte gå längre, säger han.

Svårigheter ligger i att opinionen enligt statsvetarna inte längre formas på samma sätt som tidigare. Den klassiska höger-vänster-skalan är fortfarande central men frågor som rör globalisering, invandring och nationell suveränitet spelar allt större roll."

Tycker analyserna som presenteras av Ipsos chef håller förvånansvärt hög kvalitet. Överraskande bra. Trodde inte att Ipsos skulle ge SD över 19%. Maj månad fortsätter att överraska, minst sagt... Sifo, Novus, Demoskop (april/maj), Sentio, Yougov... ser bra ut detta
2018-05-22, 20:44
Medlem
Glädjande siffra för SD i Ipsos men jag har ännu inte studerat det riktigt nära. Att SD stiger och Sossarna sjunker är ett faktum. Jag hoppas det gick bra för Jimmie i debatten mot Lööf, jag hade ingen möjlighet att följa den och ser den inte i efterhand. Min egen dagsnotering efter att ha mätt av valvinden lyder:

Sossar 24,8%
Uffe 21,4%

Team Jimmie 21,2%

Beslutet kan inte omprövas men jag tror att det löser sig. S kommer att sjunka ännu mer och SD fortsätter troligen upp. Det finns inget som talar emot SD nu.

Nästa månad blir mycket intressant framförallt måste Inizio sluta med sina ohederliga manipulationer.
2018-05-22, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Inte varje dag man kan läsa en hyfsad analys i DN, nedan var ett undantag.
Ja det här tycker jag är den största förändringen som skett på senare tid (Post-PK). Och detta är förstås viktigt då många läser detta. Slut på politiserande och relativiserande och hjärndöda samband.
2018-05-22, 20:45
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ipsos 20! (+3)

Rubrik: ”S dyker till Juholtnivå - SD närmar sig bakifrån”

S 24 (-2)
M 22 (+1)
SD 20 (+3)
C 9 (-3)
V 9 (+1)
L 5 (-)
KD 4 (+1)
MP 4 (-)

Nja, det är inte SD som närmar sig bakifrån, ty de är redan förbi i praktiken. Det är svenska folket som närmar sig bakifrån, och de vill återgälda den rövkörning som sosseriet bjudit på under mandatperioden. Det handlar inte längre om huruvida man gillar partiet SD utan om att man hyser avsky för sosseriets svek. Alla kunde se hur Löfven försökte prata bort våldtäktsvågen i direktsändning och de 9000 afghanhundarna som inte skickas tillbaka var en otrolig missräkning från sosseriet. Vad vi sett under denna månad är det slutgiltiga trendbrottet i opinionen; SD är tydligt på stark frammarsch och S och övriga flyktingkramare som C står med ryggen mot väggen och får stryk. Detta är för S vad Stalingrad var för tyskarna; detta är en vändpunkt och sosseriet kommer nu tvingats bakåt tills de kastas ut ur Rosenbad i September. Det enda som kan hindra SD från att växa lavinartat är om M inleder ett samarbete med dem; dylikt skulle gynna M på SDs bekostnad. Detta och att kvinnorna fortsätter att ta sitt förnuft till fånga är avgörande för om SD står som största parti med 30% i valet.
2018-05-22, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Nja, det är inte SD som närmar sig bakifrån, ty de är redan förbi i praktiken. Det är svenska folket som närmar sig bakifrån, och de vill återgälda den rövkörning som sosseriet bjudit på under mandatperioden. Det handlar inte längre om huruvida man gillar partiet SD utan om att man hyser avsky för sosseriets svek. Alla kunde se hur Löfven försökte prata bort våldtäktsvågen i direktsändning och de 9000 afghanhundarna som inte skickas tillbaka var en otrolig missräkning från sosseriet. Vad vi sett under denna månad är det slutgiltiga trendbrottet i opinionen; SD är tydligt på stark frammarsch och S och övriga flyktingkramare som C står med ryggen mot väggen och får stryk. Detta är för S vad Stalingrad var för tyskarna; detta är en vändpunkt och sosseriet kommer nu tvingats bakåt tills de kastas ut ur Rosenbad i September. Det enda som kan hindra SD från att växa lavinartat är om M inleder ett samarbete med dem; dylikt skulle gynna M på SDs bekostnad. Detta och att kvinnorna fortsätter att ta sitt förnuft till fånga är avgörande för om SD står som största parti med 30% i valet.
Det stora fråga blir förstås: håller det ända fram till valet. Kan något stoppa ånglokomotivet SD? Jag kommer nog att behöva stora doser valium de sista veckorna fram till valet
2018-05-22, 20:52
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ipsos 20! (+3)

Rubrik: ”S dyker till Juholtnivå - SD närmar sig bakifrån”

S 24 (-2)
M 22 (+1)
SD 20 (+3)
C 9 (-3)
V 9 (+1)
L 5 (-)
KD 4 (+1)
MP 4 (-)

Citat:
Ursprungligen postat av v50
DN/Ipsos har släppt en majmätning där SD får 20% (+3)
https://www.dn.se/nyheter/politik/dnipsos-bara-fyra-procentenheter-mellan-s-och-sd/

3% ökning Fantastiskt!

"Bland männen är SD nu största partiet"

"Allt fler kvinnor tänker rösta på SD"

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in