2018-05-22, 11:46
Medlem
Ukulele-Lelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Att Kim har hotat med att ställa in mötet råder väl inget tvivel om?
Pressmeddelandet finns t.om.m officiellt översatt på "Korean Central News Agency" - klicka på Politics, och därefter "Press Statement by First Vice-Minister of Foreign Affairs of DPRK (2018.05.16)"på sid 2.
http://www.kcna.kp/kcna.user.home.retrieveHomeInfoList.kcmsf
If the Trump administration takes an approach to the DPRK-U.S. summit with sincerity for improved DPRK-U.S. relations, it will receive a deserved response from us. However, if the U.S. is trying to drive us into a corner to force our unilateral nuclear abandonment, we will no longer be interested in such dialogue and cannot but reconsider our proceeding to the DPRK-U.S. summit.
Så det jag undrar är ju helt enkelt vad folk tror att Q menade med inlägget den 16 maj:
NK news today = FAKE!
Vad är det som är Fake?
Är det något msm påstått (vad i sånt fall)?
Är det Nordkoreas pressmeddelande?
Är det något annat?

Med så luddiga påståenden och tolkningar så är det klart att det är lätt att i efterhand påstå att Q hade rätt (eller fel om man är på det humöret) - men egentligen betyder det ju ingenting om vi inte vet vad Q egentligen menar...
Problemet är väl att MSM talar om "mötet" (singularis). Det möte som NK hotar ställa in är väl det mellan Nord- och Sydkorea?

Trump anser att det inte har kommit några signaler om att hans möte med Kim skulle ställas in.

Denna distinktion är vad media älskar att avsiktligt bortse från och det är det som Q menade vara Fake News.
Senast redigerad av Ukulele-Lelle 2018-05-22 kl. 11:50.
Citera
2018-05-22, 11:51
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ukulele-Lelle
Problemet är väl att MSM talar om "mötet" (singularis). Det möte som NK hotar ställa in är väl det mellan Nord- och Sydkorea?

Trump anser att det inte har kommit några signaler om att hans möte med Kim Il-un skulle ställas in.

Denna distinktion är vad media älskar att avsiktligt bortse från och det är det som Q menade vara Fake News.

Mötet med sydkorea var ju redan inställt och förbi när Q skrev sitt meddelande, och om du läser det nordkoreanska pressmeddelandet så råder det ju knappast tvivel om att det handlar om mötet med Trump: ...we will no longer be interested in such dialogue and cannot but reconsider our proceeding to the DPRK-U.S. summit.
Dessutom hade Trump inte uttalat sig när Q skrev sitt meddelande.

Jag menar inte att tjafsa emot någon här - jag bara undrar hur man ska veta vad Q menade...?
Senast redigerad av SnakePlisssken 2018-05-22 kl. 11:53.
Citera
2018-05-22, 13:31
Medlem
Jo, jag förstår din poäng Snake. Det enda jag kan komma fram till är att Q syftar till väst-medias spinn på utlåtandet. Men även jag är genuint nyfiken på det här.
Citera
2018-05-22, 19:20
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Vet inte om jag missförstår dig eller du rör till det med eller utan flit.

JAG såg en artikel liknande den jag länkade till i svensk media där Kim hotade att hoppa av mötet.

Q sa då att det var fejk news mötet skulle bli av.

Sen har det skrivits att mötet skall bli av, bla. I artiklar du länkat till.

Ingen extrem smoking gun så sk1t i den biten för nu verkar ju inte media direkt blåsa upp konflikt mellan Kim-Trump. Hade så varit fallet hade det varit mer intressant om Q sa bogus.

( inte din mamma och jag får inte ett ord som börjat på V)

Att Kim hotat med att hoppa av mötet har jag aldrig ifrågasatt -tvärtom. Det jag undrar är bara vad Q menade när han skrev: "NK news today = FAKE!" Vad jag vet har nämligen inga (större) media gått ut och påstått att mötet inte kommer bli av - så vad är det som är fake?

Detta hade givetvis varit rätt irrelevant om det inte vore för att vissa här i tråden nu verkar försöka få det till bevis att Q minsann har nån insiderinfo om mötet blir av.

Förlåt om det verkat rörigt men det beror nog åtminstone delvis på alla olika svar jag fått...
Senast redigerad av SnakePlisssken 2018-05-22 kl. 19:31.
Citera
2018-05-22, 19:57
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Att Kim hotat med att hoppa av mötet har jag aldrig ifrågasatt -tvärtom. Det jag undrar är bara vad Q menade när han skrev: "NK news today = FAKE!" Vad jag vet har nämligen inga (större) media gått ut och påstått att mötet inte kommer bli av - så vad är det som är fake?

Detta hade givetvis varit rätt irrelevant om det inte vore för att vissa här i tråden nu verkar försöka få det till bevis att Q minsann har nån insiderinfo om mötet blir av.

Förlåt om det verkat rörigt men det beror nog åtminstone delvis på alla olika svar jag fått...

Det som är fake news är hotet, precis som (nästan) allt annat i skådespelet Kim/Trump. Varför i hela världen skulle dom köra diplomati via media? Precis som någon innan mig konstaterat så behöver man inte mycket fantasi för att komma på tusen anledningar till att skicka ut ett sådant där pressmeddelande utan att för den skull mena allvar. Nyheterna under den dagen spann hårt på att Kim hotade med att ställa in mötet men Q konstaterade bara att det inte kommer hända.
Citera
2018-05-22, 20:04
Avslutad
Nordkorea och Iran är vad som skrivs de två sista centralbankerna som inte eliten kontrollerar. De länder innan dess, Irak, Afghanistan, Libyen och Sudan vet man ju hur de gick för dessa länder.

Är själva syftet med nuvarande situation i NK och Iran verkligen att nedmontera deras militära kapacitet eller är det att ta kontroll över deras bankväsende? NK och Iran är ju inte lika lätta att bomba sönder som de andra länderna blev varse om, så politiska sanktioner är väl de som fungerar mot NK och Iran.

Q måste ju ha nämt detta? Är Trump den verkliga elitens hundvalp som ser till att sista biten att kontrollera alla banker genomförs. Vad händer sen när kontrollen är fulländad?
Citera
2018-05-22, 20:15
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Det som är fake news är hotet, precis som (nästan) allt annat i skådespelet Kim/Trump. Varför i hela världen skulle dom köra diplomati via media? Precis som någon innan mig konstaterat så behöver man inte mycket fantasi för att komma på tusen anledningar till att skicka ut ett sådant där pressmeddelande utan att för den skull mena allvar. Nyheterna under den dagen spann hårt på att Kim hotade med att ställa in mötet men Q konstaterade bara att det inte kommer hända.

Ok, fast det var ju (oavsett skäl) precis vad Kim hotade med i pressmeddelandet så det vore väl underligt om media inte skrev om det? Men då är vi kanske i alla fall överens om att media rapporterade det som skrevs i meddelandet, men inte direkt påstod att mötet inte skulle bli av?

Nu verkar det ju istället vara Trump som är mest nervös inför mötet - men även där vet vi ju inte vad som är orsaken till det vi får läsa och vad som är helt sant... själv tror jag som sagt att mötet kommer bli av. Båda sidor har för mycket att förlora på att ställa in det, och för stora möjligheter att uppnå något riktigt stort. Därmed inte sagt att mötet inte kan bli ett bakslag, och särskilt Trump riskerar förstås mycket, samtidigt som han har enormt mycket att vinna också..
Citera
2018-05-22, 20:21
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagosand
Oavsett föregående post som i sin natur är specifik tycker jag det är viktigt att den här tråden fortlöper utan att fastna vid om Q är äkta eller ej. Vi bör alla kritiskt följa och analysera den fakta som presenteras. Hela poängen med Q-rörelsen är att vi som medborgare tillsammans skall förstå att en ytterst liten del av världens befolkning kontrollerar vår mänskliga potential. Det har aldrig handlat om att intensivt diskutera specifika påståenden eller utfall utan snarare att ge oss hopp om att det just nu finns en chans att systemet kan förändras innifrån.. Vi har aldrig defintivt vetat att det är innifrån informationen kommer, men trots det så har extremt många ögon öppnats för hur världen styrs. Det är inte bara listigt av Q utan även behövligt; informationsmängden och dess flöde måste hela tiden öka i relation till vad som presenteras och hur många som aktivt börjar kritisera sin verklighetsuppfattning. Qs "äkthet" som auktoritär struktur behöver aldrig 100% bevisas. Om den en dag gör det bör du fråga dig varför. Om Q skulle vara 'Red Neck Bill' eller Trump-administrationen är oviktigt så länge informationen är sann och fungerar som en katalysator för världens befolkning att vakna upp och aktivt ifrågasätta vår nuvarande världsordning och dess historia.

Tro inte att Trump i de närmaste månaderna kommer erkänna att Q är skapad i hans regi eller sällskap. Q handlar om sammanhållning oavsett vilka åsikter man för tillfället har eller haft. Oavsett hur man tidigare agerat eller inte agerat. Ett hjälpmedel för alla; ett hjälpmedel att vakna upp och förstå hur en liten styrande elit aktivt kontrollerar vår perception. Vad du sen gör för egna val är upp till dig; kanske för första gången.

Jag kan inget annat göra än instämma, det finns förvisso en liten njutning inblandad i att försöka zooma in och nagelfara detaljer men i det stora hela är det som du konstaterar inte relevant. Jag har tidigare hävdat att point of no return redan är passerad och om det skulle komma fram att Q är ett tonårsgeni, för att parafrasera en ytterst usel gissning i den här tråden, så spelar det ingen roll vid det här laget. Allt som går att verifiera har verifierats och resten är fullt rimliga antaganden.

Det absolut intressantaste är ändå alla "sealed indictments", eller vad det nu är för dokument. Dels är siffran onormal, jag har sett siffror från ett "normalt" år(2009) där de endast var ca 1000st, vad är vi uppe i nu? 30 000+? Samt dels eftersom de som öppnats hittils har handlat om trafficking, Uranium One, Weiner och någon Bush assosciate(läst det men kan ej reproducera källa), alla ämnen som Q hävdat är en del av drain the swamp.

Oavsett utgång är detta en världsunik händelse som kommer studeras i framtiden, genialisk metod och fullständigt unikt genomförande! Går ej att understryka detta nog tillräckligt.
Citera
2018-05-22, 20:24
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fresk66
Nordkorea och Iran är vad som skrivs de två sista centralbankerna som inte eliten kontrollerar. De länder innan dess, Irak, Afghanistan, Libyen och Sudan vet man ju hur de gick för dessa länder.

Är själva syftet med nuvarande situation i NK och Iran verkligen att nedmontera deras militära kapacitet eller är det att ta kontroll över deras bankväsende? NK och Iran är ju inte lika lätta att bomba sönder som de andra länderna blev varse om, så politiska sanktioner är väl de som fungerar mot NK och Iran.

Q måste ju ha nämt detta? Är Trump den verkliga elitens hundvalp som ser till att sista biten att kontrollera alla banker genomförs. Vad händer sen när kontrollen är fulländad?

Då måste ju vi i Sverige ligga skitrisigt till med vår statsägda riksbank... (och förstås alla andra länder i samma sits).. för att inte tala om USA vars riksbank måste ge all vinst till staten och (en marginell del) till delägande banker.
Citera
2018-05-22, 20:26
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ok, fast det var ju (oavsett skäl) precis vad Kim hotade med i pressmeddelandet så det vore väl underligt om media inte skrev om det? Men då är vi kanske i alla fall överens om att media rapporterade det som skrevs i meddelandet, men inte direkt påstod att mötet inte skulle bli av?

Fake News i det här fallet betyder inte att media förvrängde Kims ord utan just att hotet är fake news.
Citera
2018-05-22, 20:30
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Fake News i det här fallet betyder inte att media förvrängde Kims ord utan just att hotet är fake news.

Ok, då är jag helt överens med Q om den saken i alla fall - jag tror också (precis som de flesta msm verkar göra) att det var ”spel för gallerierna”.
Citera
2018-05-22, 21:24
Medlem
Citat:

Det får väl bli en definitionsfråga, är AB och Metro (större) media.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in