2018-05-22, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Dyngsnack och hycklare. Det finns ingen 'dyrkan' av våld i samhället. Det stigmatiseras. Det finns dock en sund maskulin drivkraft som gett oss internet, solceller och världsrekord. Du är bara avundsjuk på oss. Vidare, jag vet inte hur många gånger jag sett kvinnor konfronterat folk med mer aggression än vad som är acceptabelt för en man och där hon och alla i den situationen spelar spelet att hon inte kan hållas ansvarig för sina handlingar. Ni är och behandlas som barn helt enkelt.

Jag tror inte det var så många maskulina män som såg datanördar som maskulina och manliga när det begav sig.
Citera
2018-05-22, 17:28
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Fördelningen av offer/ gärningsmän för våld är nu inte 50/50 män/ kvinnor.
Det är en majoritet män som blir utsatta för våld och det är en majoritet män som ägnar sig åt våldsutövning av olika slag.

Det vi pratar nu om är en liten del av allt våld, s.k. våld av närstående eller partnervåld, beroende hur man vill strukturera upp det.

Vidare så är inte jourer någon "lösning" av grundproblemet av våldsutövning och det har aldrig överhuvudtaget varit drivet av män (som i ditt: "männens problem") Kvinnojourer är och har alltid varit kvinnors åtgärd för att hjälpa utsatta kvinnor, detta främst för att kvinnor är de som dör av detta våld. Män har faktiskt inte speciellt i historien gjort detta till ett problem för dem utan tvärtom de har antingen historiskt ignorerat problemet helt eller tom gjort våldet lagligt eller uppmuntrat det som i det gamla Sverige, där aga av frun, barn samt tjänstefolket ansågs vara en manlig "plikt".

Lösningen på att män har en mansroll som har en traditionell, kulturell, normativ dyrkan av grovt våld samt dominans över andra, i alla dess former så att män både utsätts och är förövare stavas förändring av mansnormer i samhället.
De teorierna, arbetet med att förändra etc. kan du i stort tacka feminismen för.

Lösningen på att människor som lever med varandra då och då utövar våld som lavetter, knuffar, slagsmål, bråk etc....tja du...det vet jag faktiskt inte helt hur man ska kunna undvika.
Uppfostran/ social träning/ minskning av utlösande fustrationer?

Kvinnors våldutövning i samhället är dock inte ens i hasorna på mäns våldsutövning i allvar, fysiska skador och ekonomiska kostnader.
Så förslag är att faktiskt, börja med männen.

Sen nej, jag är en mansälskare, jag vill män väl. Jag vill att ni ska slippa leva med dessa tramsiga krav som mansrollen gett/ ger män.
men jag förstår att det inte matchar ditt hat/ fördomar om feminister.
Vad tycker du då om exempelvis myndigheter som cementerar den stereotypiska mannen? Lite svårt att ta sig ur mansroller när till och med myndigheter basunerar ut dem.

Vi fick en språklag som berör det offentliga 2009 men jag vart besviken på att den inte innehöll någonting om jämställdhet mellan könen eller något direktiv för ett mer jämställt språk inom det offentliga överhuvudtaget. Det kan dock vara svårt att genomföra sådant i praktiken med tanke på vad staten delar ut bidrag för. En kommun vill ju inte förlora hundratusentals kronor för att de inte lägger ett fokus på mäns våld mot kvinnor... vilket de inte skulle göra med ett jämställt språk (eller för den delen med jämställda resurser).

Vilken soppa etablissemanget har skapat.
Citera
2018-05-22, 17:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Jag tror inte det var så många maskulina män som såg datanördar som maskulina och manliga när det begav sig.

Det säger du bara för att du inte förstår vare sig teknik eller att fokusera in absurdum på en grej. Alla grabbar i min omgivning har den största respekt för datanördar för vi vet vad som krävs för att fokusera så hårt. Du/ni ser bara en potentiell födkrok..
Citera
2018-05-22, 17:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparmynt
Vad jag har att klaga på då? Att män och kvinnor inte får den hjälp som de behöver och borde kunna förvänta sig i ett land med Sveriges skatteintäkter...

Det känns lönlöst att argumentera mot din personliga bild av mig. Jag har varit en engagerad feminist i snart 20 år och i en anarkafeministisk bemärkelse aktiv feminist i över 10 år.

Mina argument hänvisar till politiska dokument, myndighetstexter, mansjourers texter samt den medialt dokumenterade historien om mansjourer och till språkvetare av högsta rang i Sverige.

Mot mig har jag någon som drar vilda slutsatser ur statistik, som hänvisar folk till att ta diskussionen någon annanstans och som spenderar ett helt inlägg med att avbilda någon och slänga ord i munnen på denna.

Som sagt men jag kan omformulera mig: utifrån min agenda så är du ingenting annat än en tacksam motdebattör. Du sätter liksom pricken över i angående mentaliteten att mäns problem, diskrimineringen av män och misandri... är någonting som ska nonchaleras och bortförklaras in i det sista... helt enkelt accepteras.
Vilken hjälp är det män inte får som de behöver?

Mer än att det står för lite på kommunala hemsidor om hur de hjälper våldsutsatta män?
Citera
2018-05-22, 17:35
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Dyngsnack och hycklare. Det finns ingen 'dyrkan' av våld i samhället. Det stigmatiseras. Det finns dock en sund maskulin drivkraft som gett oss internet, solceller och världsrekord. Du är bara avundsjuk på oss. Vidare, jag vet inte hur många gånger jag sett kvinnor konfronterat folk med mer aggression än vad som är acceptabelt för en man och där hon och alla i den situationen spelar spelet att hon inte kan hållas ansvarig för sina handlingar. Ni är och behandlas som barn helt enkelt.
Det är överhuvudtaget märkligt hur en del feminister resonerar...

Kvinnors fantasier om våldtäkt och fascination för BDSM förklaras med att kvinnorna förbereder det mentala på ett hot (en god förklaring på fenomenet som säkerligen har stöd och hotet är reellt).

Fantiserar dock män om våld samt fascineras av det... så är det toxisk maskulinitet (som om det inte vore ett reellt hot för män att förberedda sig mentalt på, utan någon sorts uppvigling).
Citera
2018-05-22, 17:37
Medlem
Citat:
Det säger du bara för att du inte förstår vare sig teknik eller att fokusera in absurdum på en grej. Alla grabbar i min omgivning har den största respekt för datanördar för vi vet vad som krävs för att fokusera så hårt. Du/ni ser bara en potentiell födkrok..

Haha! Men din korkskalle. Jag menade ju förstås innan datorer blev så stort och utbrett.
Citera
2018-05-22, 17:41
Avslutad
Citat:
Det är överhuvudtaget märkligt hur en del feminister resonerar...

Kvinnors fantasier om våldtäkt och fascination för BDSM förklaras med att kvinnorna förbereder det mentala på ett hot (en god förklaring på fenomenet som säkerligen har stöd och hotet är reellt).

Fantiserar dock män om våld samt fascineras av det... så är det toxisk maskulinitet (som om det inte vore ett reellt hot för män att förberedda sig mentalt på, utan någon sorts uppvigling).

Ja. Jag vill hävda att det är instinkt. Det måste vara det. Vi gnuggar liksom inte ut 100-200k år av instinkt på 50 år.

Jag gillar ju dem med faktiskt.. Det svider ibland att vara elak.
Citera
2018-05-22, 17:45
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi

Mer än att det står för lite på kommunala hemsidor om hur de hjälper våldsutsatta män?
Ett exempel är en livlina som kan fånga upp de män som drabbas av en nonchalerande mentalitet/samhällsnorm när de har utsatts för vissa typer av brott. Mansjourer vore en utomordentlig instans för att göra just en andra bedömning av exempelvis skyddsbehovet för en man men även i andra ärenden där samhällsnormen kan ha varit ett problem.

Vi har redan tagit det här i en annan tråd och ditt svar var att kommunen sköter det här och att kommunerna själva kan avgöra behovet av det samma. Du nonchalerade helt enkelt problemet och hänvisade män tillbaka till problemet i fråga...
Senast redigerad av Kopparmynt 2018-05-22 kl. 17:50.
Citera
2018-05-22, 17:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Haha! Men din korkskalle. Jag menade ju förstås innan datorer blev så stort och utbrett.

Jag vill fortfarande hävda att datanördar även på 80-talet hade viss respekt från grabbgänget. Så var det i min värld iallafall..
Citera
2018-05-22, 17:53
Medlem
Feminism handlar om jämställdhet för kvinnan, mannens motsvarighet kallas för maskulinism.

Att män är diskriminerade inom vissa områden är inget som feminister kommer engagera sig i.
Citera
2018-05-22, 17:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi

Eftersom det mesta ekonomiska stödet går till gråtande kvinnor, så kan man ju misstänka att män inte får i närheten av de miljontals dinarer som delas ut till utsatta kvinnor.
Citera
2018-05-22, 18:07
Avslutad
Citat:
Ett exempel är en livlina som kan fånga upp de män som drabbas av en nonchalerande mentalitet/samhällsnorm när de har utsatts för vissa typer av brott. Mansjourer vore en utomordentlig instans för att göra just en andra bedömning av exempelvis skyddsbehovet för en man men även i andra ärenden där samhällsnormen kan ha varit ett problem.

Vi har redan tagit det här i en annan tråd och ditt svar var att kommunen sköter det här och att kommunerna själva kan avgöra behovet av det samma. Du nonchalerade helt enkelt problemet och hänvisade män tillbaka till problemet i fråga...

Ja, och det kan de uppenbarligen också.

Samhällets skyddsnät brast och resulterade i 21 dödsfall 2016-17, 19 kvinnor och 2 män.

Visst kan man ha en nollvision, men jag tycker nog att kommunerna på det stora hela verkar uppfylla sin skyldighet enligt socialtjänstlagen för att skydda vuxna som utsätts för våld i nära relation.

Både för kvinnor och män.
Senast redigerad av Ipsi 2018-05-22 kl. 18:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in