2018-05-21, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Vad jag förstår är det IPSOS vi närmast väntar på. Men smaka på detta namn, jag får vibbar av "Institutet för Pensionerade SOSSAR" och jag gillar inte att dom avrundar bort viktiga tiondelar. Så här såg det ut för S: februari 29%---mars 28%---april 26%. För M har man samtliga 3 månader bestämt sig för 21% vilket förefaller vara ganska realistiskt.

För SD hade vi februari 16%---mars 17%---april 17% men jag har inte studerat närmare vad man avrundar från.
Jag har aldrig varit imponerad av IPSOS och det skulle inte förvåna mig om dom i maj sätter SD till bara 18%.... .....men troligen trollar dom fram 18,7% och tvingas höja till 19% vilket känns bättre.

Jag var inne en kort stund på Socialdemokraterna på facebook och det är nästan otroligt att se en sån stor folkstorm, Sossarna är mycket impopulära men ändå skall dom ha 26%?.....Jag tvivlar även om vi kommer att få se ett mycket omfattande valfusk med klumpröstning, hemröstning, dörrknackning med mera tricks.
Men valarbetarna får det inte lätt när dom möter dom verkliga valarbetarna.... ....
Feb 15,7
Mars 16,6
April 17,2 +0,6 enligt ipsos de redovisar förändringen så det går att följa
2018-05-21, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Eftersom SD växer för varje månad och för en KAMP för Sverige, är jag ganska säker på att det tillkommer mycket kompetent folk hela tiden även om dom ännu inte märks eller stigit upp på plattformen.
Små partier har svårare på sikt, SD är en bjässe och blir en koloss till slut. Man är inte särskilt radikala men under ytan finns vilddjuret som PK etablissemanget fruktar. Det kommer.

Växer för varje månad? SD har väl stått still i OU eller till och med minskat något sedan sensommaren 2015?
2018-05-21, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stroopwafel-80
Feb 15,7
Mars 16,6
April 17,2 +0,6 enligt ipsos de redovisar förändringen så det går att följa

Bra, tack för hjälpen, det ser bättre ut.
2018-05-21, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Växer för varje månad? SD har väl stått still i OU eller till och med minskat något sedan sensommaren 2015?

Jag menar medlemsantalet. Antalet betalande medlemmar stiger. Det bygger en bas för framtiden och det går att skaka fram bra politiker som har en chans att i alla fall till någon del kan rädda Sverige.

Ja just nu stiger opinionen men valet för avgöra vad som är sanning där.
2018-05-22, 01:32
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Vad skulle krävas för att du skulle överväga att byta?
Du förutsätter att alla är antingen 100% SD eller 100% F!. Ett ganska idiotiskt antagande.

Även under migkrisen fanns sådana som tyckte att Sverige måste ta emot fler.

Så det bör rimligen finnas sådana som tycker att Sverige måste ta emot mellan säg 10k och 40k per år. Så de gick över till SD när vi hade 200k per år. Nu har vi just 10-40k så att de kan återvända till sina gamla partier säg pga... skattepolitik. Är det riktigt så konstigt?

Om det fanns sådana som stod och övervägde mellan att lägga sin röst Trump eller Clinton ser jag inte alls konstigt att det finns sådana som överväger mellan M och SD.

Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Kör med en klassiker; 25% till SD?

Vad tror du?

Just nu är det nog ganska rimlig att tro att SD kommer att vara närmare till 25% än till 20%. No?
2018-05-22, 07:55
Medlem
8711s avatar
Idag kommer en ny uppmärksamhetsvåg för Sverigedemokraterna när Jimmie Åkesson ikväll ska köra över Annie Lööf i den stora partiledardebatten i expressen. Det lär ge rubriker och uppmärksamhet dom närmaste dagarna kombinerat med andra utspel från Sverigedemokraterna.

Närmaste mätningarna är Sverigedemokraterna helt garanterade betydande ökningar. Först gällande Ipsos som såklart med all sannolikhet följer alla andra institut denna månad och noterar en betydande ökning för Sverigedemokraterna. Sedan är nästa mätning efter det den stora SCB-mätningen där jag tror SCB får vända på siffrorna ännu en gång till 18,4%! Vilket är en stor underskattning fortfarande, då även månadssnittet som även det är en stor underskattning nu börjar närma sig 20%!

Men för att vara en försiktig person så tippar jag att SCB lägger sig på 17%. SCB är ju som vi alla vet bland dom mest underskattande av Sverigedemokraternas siffror och har alltid lagt sig bland dom sämsta instituten. Men det vore ändå en stor ökning sedan i vintras och en stor ökning har SCB inget annat val än att notera för Sverigedemokraterna för att inte ligga helt åt helvete fel med sin underskattning. Så alltså, en stor ökning för Sverigedemokraterna är att vänta framförallt i SCB-mätningen i början av juni!
2018-05-22, 08:02
Medlem
Här kan man rösta på sitt parti:

https://www.superstart.se

H/Calaf
2018-05-22, 08:10
Medlem
8711s avatar
Videoklipp med Carina Herrstedt angående dom stora ökningarna bland kvinnor i den senaste månadens mätningar.

Citat:
SD går starkt fram i flera opinionsmätningar – inte minst bland kvinnor. SD-kvinnors ordförande Carina Ståhl Herrstedt kommenterar den fantastiska trenden.

https://www.facebook.com/sverigedemokraterna/videos/1671299732988265/
2018-05-22, 08:16
Medlem
Separatistens avatar
Jag tror att fler och fler upptäcker hur nära de ligger SD när de gör Valkompasser. Valkompasser är ju som omvända Partiprogram, de där programmen väldigt få väljare läser. Kanske tänds en lampa då?

Exempelvis som denne kvinnlige Moderat, kandidat till kommunfullmäktige i Trollhättan för Moderaterna, som upptäcker att hon "ligger lite högt hos SD".

https://www.expressen.se/nyheter/regionchefen-jag-lag-lite-hogt-i-sd/

"Tyvärr låg jag lite högt i SD, det var jag inte så förtjust i. Det kan ha att göra med mina åsikter om slöja."

Jag gjorde också Expressens (mycket enkla) Valkompass. Väldigt mycket fokus på invandrarrelaterade frågor. I grova drag kändes det som att antingen var jag MP eller SD.
Fick ett resultat där SD och M låg väldigt lika. Betydligt mer lika än det är i verklighetens politik.
Senast redigerad av Separatisten 2018-05-22 kl. 08:19.
2018-05-22, 08:23
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Videoklipp med Carina Herrstedt angående dom stora ökningarna bland kvinnor i den senaste månadens mätningar.

https://www.facebook.com/sverigedemokraterna/videos/1671299732988265/

Bra! Viktigt att detta med ökande antal kvinnoröster sprids så mycket det bara går.

Det är bland kvinnorna nästa stora bandwagon-effekt står att finna. När bilden av att det numera är allt mer socialt accepterat bland kvinnor att rösta SD så blir detta självförstärkande & det kan gå fort.
2018-05-22, 08:28
Medlem
8711s avatar
Snillen spekulerar om SD och opinionen... Kul att man är överens inom sjuklövern och inom S och M i alla fall!

Anders Lindberg, aftonbladet:

Citat:
Men om det skiljer en dryg procent mellan SD och M (och SD dessutom säkert underskattas) ligger nog hela vårt partisystem pyrt till. Hela balansen bygger ju på att M eller S blir störst respektive näst störst.

https://pbs.twimg.com/media/Ddqay0kUQAAl9Cy.jpg

Kent Persson (M):

Citat:
Precis så. Risken uppenbar att såväl S som M har en tuff valrörelse framför sig och att SD kommer öka. Förmodligen är dessutom SD lite underskattade i opinionen. Så den svenska demokratin, parlamentarismen och regeringsutövandet står inför stora utmaningar. Minst sagt.

https://pbs.twimg.com/media/Ddqay0pVQAAj9gj.jpg
2018-05-22, 08:33
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Vad tror du?

Just nu är det nog ganska rimlig att tro att SD kommer att vara närmare till 25% än till 20%. No?

Som jag redan skrivit orimligt många gånger i tråden så tycker jag inte man skall titta så mycket på den som har SD högst för dagen och sedan likt en psykopat inte nöja sig bara med det utan lägga på egen siffra till det.

Jag förordar att använda poll of polls.

Jag har tidigare gissat att SD får 15% i valet och om jag nu tillåts revidera så kanske jag gissar på 17% nu då.

Det som min kommentar gällde var ju att han skulle ta siffror från en undersökning och sedan ändra dem till något han själv tyckte var bättre. Ganska meningslös procedur kan jag tycka. Då respekterar jag nästan trådens norm bättre där det är helt rimligt att dra till med ett:

-SD får 28% i valet, det förstår jag efter att ha snackat med en taxichaufför och farmor, lagt örat mot svenska myllan så att säga. Och så kan du lägga sommarens gängvåldtäkter till det. Nej, kör på 30%.
Senast redigerad av greta75 2018-05-22 kl. 08:38.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in