Citat:
Ursprungligen postat av
greta75
Som jag redan skrivit orimligt många gånger i tråden så tycker jag inte man skall titta så mycket på den som har SD högst för dagen och sedan likt en psykopat inte nöja sig bara med det utan lägga på egen siffra till det.
Jag förordar att använda poll of polls.
Jag har tidigare gissat att SD får 15% i valet och om jag nu tillåts revidera så kanske jag gissar på 17% nu då.
SD är ett unikt fenomen på många sätt. En aspekt av detta är att de av någon svårbegriplig anledning tycks inbjuda till hejdlösa överskattningar, lika hejdlösa underskattningar och ingenting däremellan. De som är motståndare till partiet förefaller vara lika stora räkneoptimister som de mest hängivna ur hejarklacken fast i motsatt riktning. T o m Göran Persson som normalt brukar vara rimlig var tydligen tvungen att kasta in en idiotgissning om SD under 10% i valet.
Oklart varför båda ytterkanterna är så ivriga att göra bort sig just i fallet SD. Menar, jag spyr tre hinkar fulla varje gång jag ser eller hör Annie Lööf, men det motiverar ju inte att jag håller på och fjantar mig med spådomar om att C kommer att få max 5% eller kanske till och med åka ut? C kommer med stor sannolikhet att landa på uppåt 10%, som en bekräftelse på förnuftets definitiva död. Jag kan inte krympa dessa 10% till <5% genom önsketänkande, precis som jag inte kan få en maratonlöpare på TV att snubbla genom att koncentrera mig hårt och rikta telekinetiska pulsvågor mot TV:n. Vi är miljoner som stör oss på det migrationspolitiska blockmongot Centerpartiet, men hur många av oss orkar partykrascha grupper av centerhjon på nätet för att delge återkommande pessimistiska valprognoser långt under all förväntan? Ingen. Men i SD-trådar ba ”Garanterat 40% gånger inkompetensfaktor gånger agendamoms tjaaa blir minst 84% in your face pk wööööh” ”Sluta drömma, fascisterna får max 3 röster totalt, no pasaran!”.
Även faktaresistensens konung Anders Lindberg tillstår att SD brukar underskattas i OU. Ändå tror du på 17, vilket tangerar maj månads absoluta jumbomätning (Inizio 16,9), 2 pe lägre än konservativa Sifo och Novus. Du föreslår att man ska använda poll of polls, inte den högsta mätningen. I nästa mening(!) hoppar du raskt förbi poll of polls och cherrypickar istället den lägsta mätningen.
Din prognos är ungefär lika mycket tokbroms som Mac-arthurs är knasgas. 20 är in the bag. 30 är på månen. 10 är i Göran Perssons vuxenpampers.