2018-05-22, 08:39
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Jag förordar att använda poll of polls.

Jag har tidigare gissat att SD får 15% i valet och om jag nu tillåts revidera så kanske jag gissar på 17% nu då.

Du tror alltså på en siffra klart under månadssnittet som alltid varit en stor underskattning och på en siffra klart under dom sämre mätande instituten med telefon som också alltid haft en mycket stor underskattning gällande Sverigedemokraternas valresultat. "Okej", det verkar ju väldigt rimligt, eller inte. Inse faktum, vid ett val idag skulle Sverigedemokraterna med all säkerhet få över 21% och förmodligen över 22-23% också.

Till och med dina poll of polls lär ju säga klart mer än 17% vid ett val idag, med sin stora underskattning
2018-05-22, 08:42
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Jag tror att fler och fler upptäcker hur nära de ligger SD när de gör Valkompasser. Valkompasser är ju som omvända Partiprogram, de där programmen väldigt få väljare läser. Kanske tänds en lampa då?
Exempelvis som denne kvinnlige Moderat, kandidat till kommunfullmäktige i Trollhättan för Moderaterna, som upptäcker att hon "ligger lite högt hos SD".

Jag gjorde också Expressens (mycket enkla) Valkompass. Väldigt mycket fokus på invandrarrelaterade frågor. I grova drag kändes det som att antingen var jag MP eller SD.
Fick ett resultat där SD och M låg väldigt lika. Betydligt mer lika än det är i verklighetens politik.

Detta är trots att valkompasserna kan vara ideologiskt vinklade. T.ex. Expressen har en fråga om amnesti till flyktingbarn trots att de själva kartlagt dem och konstaterat att de är vuxna män.
2018-05-22, 08:44
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Något som givetvis påverkar även SD är hur det går för MP, om dom åker ut eller inte.

Detta säger jag mest för att låtsas att detta är OnTopic i den här tråden. Måste nämna det bara för att det är så vansinnigt kul.

Citat:
Grön Ungdom: ”Får vi inte tvåsiffrigt i valet bör vi gå i opposition”
https://www.hd.se/2018-05-22/far-vi-inte-tvasiffrigt-i-valet-bor-vi-ga-i-opposition

Det blir nog inte så muntert på den valvakan.

Sen börjar man fundera på om Roy Andersson har ett finger med i foto & scenografi, när man kollar på bilden i reportaget.
2018-05-22, 08:44
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Snillen spekulerar om SD och opinionen... Kul att man är överens inom sjuklövern och inom S och M i alla fall!

Anders Lindberg, aftonbladet:

https://pbs.twimg.com/media/Ddqay0kUQAAl9Cy.jpg

Kent Persson (M):

https://pbs.twimg.com/media/Ddqay0pVQAAj9gj.jpg

Facit: Det hela kommer att sluta med att SD blir största parti.

De två näst största partierna, och alla andra, kommer att låtsats som att inget hänt och fortsätta som vanligt. Dvs. frysa ut SD, rösta på varandras förslag eller lägga ner rösterna.
2018-05-22, 08:53
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:

Men för att vara en försiktig person så tippar jag att SCB lägger sig på 17%. SCB är ju som vi alla vet bland dom mest underskattande av Sverigedemokraternas siffror och har alltid lagt sig bland dom sämsta instituten. Men det vore ändå en stor ökning sedan i vintras och en stor ökning har SCB inget annat val än att notera för Sverigedemokraterna för att inte ligga helt åt helvete fel med sin underskattning. Så alltså, en stor ökning för Sverigedemokraterna är att vänta framförallt i SCB-mätningen i början av juni!

För oss Sverigevänner är det helt klart att SCB är ett skojarinstitut med andra ambitioner, än att mäta särskilt opinionsstödet för SD - korrekt!

Rimligtvis kan man ändå förvänta sig en anpassning till det verkliga stödet för SD - med hänsyn till den mycket uppenbara trenden

Trots att mycket aktiva, andra skojare i Tråden, även tror på de största skojarna.

Sannolikt av dunkla trollskäl.
2018-05-22, 09:06
Medlem
Citat:
Sedan är nästa mätning efter det den stora SCB-mätningen där jag tror SCB får vända på siffrorna ännu en gång till 18,4%!

Är det så att SIFOs stora ökning för (SD), och motsvarande minskning för (S), beror på att känslostyrda väljare börjat byta i massor så bör det rimligtvis synas också hos SCB. Jag gissar därför på 20.8% (+6.0).

Skall bli intressant helt klart eftersom SCB har det största antalet deltagare, det lägsta bortfallet (även om det fortfarande är katastrofalt), och den bästa statistiska metoden. De bör se tydligt om kvinnorna börjat röra sig bort från vänster-flummet Även om totalsiffrorna kan bli lite fel...
2018-05-22, 09:51
Medlem
Citat:
Som jag redan skrivit orimligt många gånger i tråden så tycker jag inte man skall titta så mycket på den som har SD högst för dagen och sedan likt en psykopat inte nöja sig bara med det utan lägga på egen siffra till det.

Jag har tidigare gissat att SD får 15% i valet och om jag nu tillåts revidera så kanske jag gissar på 17% nu då.
SD är ett unikt fenomen på många sätt. En aspekt av detta är att de av någon svårbegriplig anledning tycks inbjuda till hejdlösa överskattningar, lika hejdlösa underskattningar och ingenting däremellan. De som är motståndare till partiet förefaller vara lika stora räkneoptimister som de mest hängivna ur hejarklacken fast i motsatt riktning. T o m Göran Persson som normalt brukar vara rimlig var tydligen tvungen att kasta in en idiotgissning om SD under 10% i valet.

Oklart varför båda ytterkanterna är så ivriga att göra bort sig just i fallet SD. Menar, jag spyr tre hinkar fulla varje gång jag ser eller hör Annie Lööf, men det motiverar ju inte att jag håller på och fjantar mig med spådomar om att C kommer att få max 5% eller kanske till och med åka ut? C kommer med stor sannolikhet att landa på uppåt 10%, som en bekräftelse på förnuftets definitiva död. Jag kan inte krympa dessa 10% till <5% genom önsketänkande, precis som jag inte kan få en maratonlöpare på TV att snubbla genom att koncentrera mig hårt och rikta telekinetiska pulsvågor mot TV:n. Vi är miljoner som stör oss på det migrationspolitiska blockmongot Centerpartiet, men hur många av oss orkar partykrascha grupper av centerhjon på nätet för att delge återkommande pessimistiska valprognoser långt under all förväntan? Ingen. Men i SD-trådar ba ”Garanterat 40% gånger inkompetensfaktor gånger agendamoms tjaaa blir minst 84% in your face pk wööööh” ”Sluta drömma, fascisterna får max 3 röster totalt, no pasaran!”.

Även faktaresistensens konung Anders Lindberg tillstår att SD brukar underskattas i OU. Ändå tror du på 17, vilket tangerar maj månads absoluta jumbomätning (Inizio 16,9), 2 pe lägre än konservativa Sifo och Novus. Du föreslår att man ska använda poll of polls, inte den högsta mätningen. I nästa mening(!) hoppar du raskt förbi poll of polls och cherrypickar istället den lägsta mätningen.

Din prognos är ungefär lika mycket tokbroms som Mac-arthurs är knasgas. 20 är in the bag. 30 är på månen. 10 är i Göran Perssons vuxenpampers.
2018-05-22, 11:07
Medlem
Citat:
Sedan är nästa mätning efter det den stora SCB-mätningen där jag tror SCB får vända på siffrorna ännu en gång till 18,4%! Vilket är en stor underskattning fortfarande, då även månadssnittet som även det är en stor underskattning nu börjar närma sig 20%!

Men för att vara en försiktig person så tippar jag att SCB lägger sig på 17%. SCB är ju som vi alla vet bland dom mest underskattande av Sverigedemokraternas siffror och har alltid lagt sig bland dom sämsta instituten. Men det vore ändå en stor ökning sedan i vintras och en stor ökning har SCB inget annat val än att notera för Sverigedemokraterna för att inte ligga helt åt helvete fel med sin underskattning. Så alltså, en stor ökning för Sverigedemokraterna är att vänta framförallt i SCB-mätningen i början av juni!

Om SCB ger 17% i maj och SCBs majmätning relaterar till valresultatet på ungefär samma sätt som 2010 och 2014 så betyder det ca 26% i valet för SD...
2018-05-22, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
SD är ett unikt fenomen på många sätt. En aspekt av detta är att de av någon svårbegriplig anledning tycks inbjuda till hejdlösa överskattningar, lika hejdlösa underskattningar och ingenting däremellan. De som är motståndare till partiet förefaller vara lika stora räkneoptimister som de mest hängivna ur hejarklacken fast i motsatt riktning. T o m Göran Persson som normalt brukar vara rimlig var tydligen tvungen att kasta in en idiotgissning om SD under 10% i valet.

Oklart varför båda ytterkanterna är så ivriga att göra bort sig just i fallet SD. Menar, jag spyr tre hinkar fulla varje gång jag ser eller hör Annie Lööf, men det motiverar ju inte att jag håller på och fjantar mig med spådomar om att C kommer att få max 5% eller kanske till och med åka ut? C kommer med stor sannolikhet att landa på uppåt 10%, som en bekräftelse på förnuftets definitiva död. Jag kan inte krympa dessa 10% till <5% genom önsketänkande, precis som jag inte kan få en maratonlöpare på TV att snubbla genom att koncentrera mig hårt och rikta telekinetiska pulsvågor mot TV:n. Vi är miljoner som stör oss på det migrationspolitiska blockmongot Centerpartiet, men hur många av oss orkar partykrascha grupper av centerhjon på nätet för att delge återkommande pessimistiska valprognoser långt under all förväntan? Ingen. Men i SD-trådar ba ”Garanterat 40% gånger inkompetensfaktor gånger agendamoms tjaaa blir minst 84% in your face pk wööööh” ”Sluta drömma, fascisterna får max 3 röster totalt, no pasaran!”.

Även faktaresistensens konung Anders Lindberg tillstår att SD brukar underskattas i OU. Ändå tror du på 17, vilket tangerar maj månads absoluta jumbomätning (Inizio 16,9), 2 pe lägre än konservativa Sifo och Novus. Du föreslår att man ska använda poll of polls, inte den högsta mätningen. I nästa mening(!) hoppar du raskt förbi poll of polls och cherrypickar istället den lägsta mätningen.

Din prognos är ungefär lika mycket tokbroms som Mac-arthurs är knasgas. 20 är in the bag. 30 är på månen. 10 är i Göran Perssons vuxenpampers.

Tycker du 30% är lika verklighetsfrånvänt som 10%?
2018-05-22, 11:21
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Som jag redan skrivit orimligt många gånger i tråden så tycker jag inte man skall titta så mycket på den som har SD högst för dagen och sedan likt en psykopat inte nöja sig bara med det utan lägga på egen siffra till det.

Det som min kommentar gällde var ju att han skulle ta siffror från en undersökning och sedan ändra dem till något han själv tyckte var bättre. Ganska meningslös procedur kan jag tycka. Då respekterar jag nästan trådens norm bättre där det är helt rimligt att dra till med ett:

-SD får 28% i valet, det förstår jag efter att ha snackat med en taxichaufför och farmor, lagt örat mot svenska myllan så att säga. Och så kan du lägga sommarens gängvåldtäkter till det. Nej, kör på 30%.

En enkel fråga: Varför tar du aldrig med SD:s historiska underskattning i mätningarna? När snittet för SD i maj månad med mycket stor sannolikhet nu ser ut att hamna på ca 20%, då gissar du "kanske" på 17% - efter att ha reviderar upp SD från 15%... Hur kommer du fram till den siffran?
2018-05-22, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
En enkel fråga: Varför tar du aldrig med SD:s historiska underskattning i mätningarna? När snittet för SD i maj månad med mycket stor sannolikhet nu ser ut att hamna på ca 20%, då gissar du "kanske" på 17% - efter att ha reviderar upp SD från 15%... Hur kommer du fram till den siffran?

Jag misstänker att Greta75's analys är lika statistik- och faktabaserad som övriga SD-hatares i tråden:
2018-05-22, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Tycker du 30% är lika verklighetsfrånvänt som 10%?
Jag tror inte att 30 är en fullständig utopi om allting faller på plats för SD med närmast magisk precision under de kommande 3 månaderna.

Däremot tycker jag det är verklighetsfrånvänt att tro att SD i dagsläget skulle ligga 7 procentenheter över Sentio, absolut. I alla fall baserat på historien från 2010 och 2014 som alltid är så viktig annars. När låg Sentio galet långt under valresultatet? Det var ju snarare så att Sentio låg över valresultatet 2014 hela 10 gånger under 2013-2014.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in