2018-05-22, 09:33
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Faan vad folk är känsliga nu för tiden. Man kan ju inte gå runt och blir upprörd för allt. Det är mycket möjligt att folk kan känna sig stötta men jag ser inget olagligt i det hela.
Citera
2018-05-22, 09:42
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antimental
Det är få förutom tangentkrigare som tänker så här. De flesta västerlänningar har inget med muslimer att göra och även om de har det så är Islam starkt förknippat med att man ser arabisk ut.

Anekdot: för ett par år sedan på vägen till jobbet pratades det i radion om en svartmetall grupp ifrån mellanöstern som hade lyrik om hur Islam förstört deras kultur (alltså lika som svartmetall säger om kristendomen i Europa). Men likförbannat hade "experten" svårt att inte kalla musikgruppen för ett "Islamskt band" i radio upprepade gånger.

Sluta nu. Det finns minst 2 barn som är muslimer i varje svensk skolklass och du verkar få det som att vi inte har någon koppling till muslimer alls, att vi inte kan relatera till det alls och att det är främmande för oss västerlänningar. I frankrike så är det säkert 7 muslimer i varje klassrum. Flera affärer gör reklam för ramadan på arabiska och i tunnelbanan och på bussar så görs det reklam för tele2 med arabisk text men vi västerlänningar har ingen aning om något ändå..
Citera
2018-05-22, 09:47
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Om satir är bra eller dålig beror på syftet. Det här var lågt.
Lågt borde inte vara samma sak som olagligt. Men i pseudodemokratin Sverige är det tydligen det.
Citera
2018-05-22, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Låt mig gissa, EXPO ska vara åsiktspolis och bedöma var gränsen går? Förbannade idiot!
Passa ju bra nu när även FOI har fått klart för sig vad EXPO står för...
Citera
2018-05-22, 10:11
Medlem
Är inte detta ett oerhört märkligt fall?

Sjunnesson har ju inte gjort bilderna, borde de inte inledningsvis eftersöka den som gjort bilderna?
På vilket vis skulle dessa bilder vara värre än t.ex. Lars Vilks rondellhund som renderade honom polisbeskydd?

Jag noterade att åklagaren heter Ann Lidén. Kvinna uppenbarligen, namnet Ann gör det lite svårt att åldersbedöma. Hur som helst kan man fundera på vad som gör att en åklagare tycker det här tramset är värt att prioritera och lägga polisresurser på. Vad har hon mer i sin hög på kontoret som ännu inte utretts undrar man.

Och var tog "Je suis Charlie vägen?"
Citera
2018-05-22, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Jag tycker det är humor och satir. När ett land inte tillåter detta är landet ifråga mkt illa ute.

Och hur kan kritik/ironi gentemot en religion någonsin bli rasistiskt? Religion är inget folkslag...
Håller absolut med. Allt för mycket som inte har ett dugg med rasism att göra har blivit definierat som rasism av PK-media! När mest kristna religioner förekom i landet, sysslade samma människor som i dag utgör PK-vänstern bl.a. just med religionskritik! På den tiden skulle man vara marxist och inte kristen. Och nu jobbas det för att miljön och klimatet ska ersätta kristendomen som religion, dock försöker man inte omvända muslimer i första hand...
Citera
2018-05-22, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Det är omöjligt att säga exakt vilken satir som leder till åtal och fällande dom, då Sverige inte är en rättsstat och de av regimen tillsatta politiska åklagarna i första hand väljer att åtala utifrån vem den anmälde är. Om någon inom etablissemanget sprider en satirisk bild, så skulle jag säga att risken för åtal är närmast lika med noll. Om däremot en vanlig medborgare i sociala medier, eller för den delen en gatukonstnär som befinner sig utanför etablissemanget, sprider ett satiriskt verk, så kan det gå som för Dan Park.

Dan Park gjorde ett satiriskt verk om den offentligt finansierade islamistiska och rasistiska propagandisten Momodou Jallow, som brukar låtsas att han är ett offer för slavhandeln mellan svarta afrikaner och européer och att alla vita (d.v.s. svenskar) bär en arvsskuld för det (notera att det givetvis är mycket sannolikare att Jallows egna förfäder har sålt svarta slavar, än att svenskars förfäder skulle ha köpt dem). Det ledde inte enbart till åtal och fängelse, utan åklagaren fick dessutom igenom att Dan Park skulle hållas häktad under hela tiden fram till rättegången, eftersom det fanns risk för att han skulle begå fortsatta brott (d.v.s. skapa mer konst som svenska regimen inte gillar). Åklagaren försökte t.o.m. få igång en rättsmedicinsk sinnesundersökning av Dan Park, då det hade öppnat för möjligheten att låsa in honom på obestämd tid. Smaka på det...inlåst på psyket på livstid av svenska (o)rättssystemet bara för att man gjorde ett verk som drev med en av de offentligt finansierade politrukerna... Därefter har Dan Park fortsatt att skapa gatukonst och har fortsatt att bli åtalad och kastad i fängelse. När ett galleri ställde ut hans verk, så gjorde polisen en massiv razzia och beslagtog all konst, samt fängslade konstnären och galleriägaren.

Dan Sjunnesson ses nog idag som i viss mån en slags kritiker av regimen, snarare än en lojal representant för det regimlojala etablissemanget. Men samtidigt har han varit en del av den regimstödda vänstern, har medverkat i svensk gammelmedia som journalist o.s.v. Jag skulle nog påstå att regimen drar sig för att ge sig på någon som ändå står så pass nära etablissemanget, även om denne till synes närmast verkar som en dissident. Den sortens rättsliga övergrepp jag nämnde brukar normalt endast riktas mot vanliga medborgare, d.v.s. individer som regimen och etablissemanget ser som 'nobodys'. Jag menar inte att jag själv tycker att t.ex. Dan Park är en 'nobody', men det är utan tvekan så svenska regimen och etablissemanget ser på honom.

Klockren analys. Även etablerade blir ju angripna på olika sätt men oftast inte rättsvägen utan genom massmedia i så fall. Om inte annat blir de utfrysta och på så sätt bortplockade från den gemenskapens publiceringsvägar.

Fallet Dan Parks är faktiskt något av det mest alarmerande som hänt i Sverige. Just att de stormade utställningen och sedan till och med förstörde verken... Sånt vill jag inte ha i mitt land. Det är utan tvekan inget som en rättstat sysslar med. Den dagen Dan Parks ställer sig med armbindel och hetsar massorna på något torg kan man ingripa men vet i sjutton om de ens då skall bränna hans verk. Mein Kampf har ju t.ex. inte bränts upp.

Att detta fall inte renderade mer "Je suis Charlie" från massmedierna har fått en avgörande betydelse för min syn på massmedia. Dan Parks är Sveriges viktigaste politiske konstnär.
Citera
2018-05-22, 11:06
Medlem
Det här verkar ju vara grejen med nya Sverige, att man inte får skämta om något som någon potentiellt kan ta åt sig av (och vad fan är vitsen med humor i så fall?).

Jag skulle inte bli förvånad om det är vänstermuppar och feminister som står bakom dessa anmälningar också, de verkar ju vara allmänt lättkränkta och tar åt sig av precis allt. Det är precis samma sak med påståenden kring att skämt kring sex/våld mot kvinnor skulle normalisera en vålds- och våldtäktskultur (finns ju de feminister som påstår att det finns en "våldspyramid" (http://utrymmet.se/artikel/detborjarmedmig/bilaga-1-valdspyramiden/), där de här skämten alltså, enligt feministerna bidrar till våldtäkt och mord).

Så...

Vad är det för skillnad mellan en blondin och en mygga?
Man låter blondinen suga klart innan man slår ihjäl henne!

Baserat på det jag skrev här ovan kommer nu alltså en kvinna misshandlas, våldtas eller mördas p.g.a. att det skämtet på något sätt bidrar till en kvinnofientlig norm. Kom igen? Really?

Kan man inte skilja på skämt/fiktion och verklighet så är man dum i huvudet! Och framförallt; om man inte vill att någon ska skämta om något som potentiellt kan upplevas "allvarligt" så förstör man extremt mycket. Det är extremt viktigt att kunna skratta. Och när det rör t.ex. stereotyper så är det viktigt att skämta om sådant i en tid (dvs den vi är i nu) där sådant är väldigt främmande och ganska märkligt (t.ex. att kvinnans plats är i köket och att hon inte har några som helst karriärsrättigheter, vilket är en störd, märklig och förlegad stereotyp - så låt oss skratta åt våra misstag!). Jag är evigt less på dessa godhetskrigare som tycker att det är så hemskt om någon blir lite ledsen av ett skämt. Skärp er!
Citera
2018-05-22, 11:27
Medlem
Sinraths avatar
Vi vet ju vad vissa tycker om ritade satirbilder. Charlie Hebdo finns fortfarande färskt i minnet.
Citera
2018-05-22, 11:42
Medlem
NickSonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Oj.
Denna såg jag inte komma. Jimmie Åkesson med 200.000 följare delade precis bilden och följande text.

Sverigevänner,
Jag känner inte till den här bildens ursprungskälla, men jag vet att den polisanmälts eftersom den anses ge uttryck för missaktning. Journalisten Jan Sjunnesson har delgivits misstanke om Hets mot folkgrupp.
Sverige är en demokrati, och i en demokrati tillåts satir. Bilden är just satir. Satir över hur främmande, medeltida företeelser tenderar att normaliseras i Sverige på 2000-talet. Det kan inte vara olagligt. Det får inte vara olagligt, eftersom det skulle betyda att förfallet redan gått väldigt långt.
Därför delar jag den här bilden i solidaritet med Sverige och yttrandefriheten.
Det borde alla Sverigevänner göra!
Läs mer: https://nyheteridag.se/…/jan-sjunnesson-kallad-till-polisf…/

https://www.facebook.com/search/top/?q=jimmie%20%C3%A5kesson
Båda är borttagna.. WTF?
Citera
2018-05-22, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NickSonny
Båda är borttagna.. WTF?
Edit:

Åkesson inlägg är kvar.

NI:s är borta. Bytt sid-adress kanske? Men NI fortsätter här:
https://nyheteridag.se/jimmie-akesson-backar-jan-sjunnesson-i-en-demokrati-tillats-satir/

Edit2: det är en ofullständig adress till NI i inlägget ifråga. Därför det inte fungerar att klicka på den.
Senast redigerad av byggare bob 2018-05-22 kl. 11:59.
Citera
2018-05-22, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Vilka andra länder i världen är det man inte får skratta eller skämta. Vänta nu.. Vadheterdet... Just det MENA.

Vänsterns humor är att en svensk kvinna högljutt festar med en homosexuell och en invandrare på ovanvåningen medan den vite svenske mannen ligger i sängen på undervåningen och försöker sova innan han ska till jobbet tidigt dagen efter. Jag sökte bilden, vill minnas att det var aftonbladet som körde den, men den var som bortblåst.

Jag vet vilken bild du menar ja, och ja - det var precis så det var. Det var ju för att illustrera den vita, kränkta mannen.

Tyvärr tycker jag det är väldigt skrämmande att man försöker censurera något så uppenbart som humor. Det påminner väldigt mycket om nationer som vill censurera porr (vänta nu... det har ju också föreslagits), droger, alkohol, vissa typer av "icke-religiöst slaktat kött", dans, vissa typer av musik, vissa typer av kläder, att man inte får skämta med (deras) religion o.s.v. Den här auktoritära vänsterstaten blir alltmer skrämmande som sagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in