Citat:
Vem skulle tacka nej till att sitta sena sommarkvällar och titta på excelfiler fulla med statistik? Det kanske bara är jag det...
Citat:
Är inte deras nedbrytningar på kön/ålder/region etc en form av rådata såtillvida att partisympati inte viktas? Först släpper de ju en skattning av hur ett valresultat skulle se ut för dagen. Några dagar senare kommer den stora tabellen med partisympati per grupp. Den skiljer sig markant från skattningen av valresultat.
I november t ex hade SD 14,8 i skattningen, men partisympatin låg på 11,9.
I november t ex hade SD 14,8 i skattningen, men partisympatin låg på 11,9.
Jag har tittat på just det där förut och kom fram till att det BORDE vara oviktade siffror. Jag har dock för mig att jag läst någon gång att de även viktar siffrorna i nedbrytningarna men hittar inget om det nu.
Jag beräknade i höstas med utgångspunkt från att nedbrytningarna var oviktade vilka mätningar de ändrat viktningsmodell i.
SCB Maj 2012 "Antagen rådata" = 3.9%, Publicerad siffra = 5.4%, uppskattad viktningsfaktor= 5.4/3.9 = 1.38
Nov 12: 1.39
Maj 13: 1.35
Nov 13: 1.37
Maj 14: 1.35
Specialmätning Sep 14: 1.36
(De gör ju självklart ingen flashback-viktning och bara multiplicerar med t.ex. 1.38. De kör med viktning av olika grupper men från maj 2012 till sep 2014 kan vi se att viktningsfaktorn är så snarlik att de här måste använda samma modell. Skillnaderna i faktor beror då troligtvis på t.ex. hur många män eller kvinnor som svarat osv.)
Nov 14: 1.61 ( Här måste de ha ändrat modell i första mätningen efter valet 2014.)
Maj 15: 1.38 (Här återgår de till den gamla modellen redan ett halvår efter valet.)
Nov 15: 1.37
Maj 16: 1.33
Nov 16: 1.34
Maj 17: 1.36
Nov 17: 1.24 ( Nu har de av någon anledning ändrat modellen igen?)
.....men troligen trollar dom fram 18,7% och tvingas höja till 19% vilket känns bättre.
....