2018-05-21, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Förstår inte var du skall med rådatan till. Det är väl bara att dra till med något om du ändå skall hitta på själv?

Kör med en klassiker; 25% till SD?

Vem skulle tacka nej till att sitta sena sommarkvällar och titta på excelfiler fulla med statistik? Det kanske bara är jag det...

Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Är inte deras nedbrytningar på kön/ålder/region etc en form av rådata såtillvida att partisympati inte viktas? Först släpper de ju en skattning av hur ett valresultat skulle se ut för dagen. Några dagar senare kommer den stora tabellen med partisympati per grupp. Den skiljer sig markant från skattningen av valresultat.

I november t ex hade SD 14,8 i skattningen, men partisympatin låg på 11,9.

Jag har tittat på just det där förut och kom fram till att det BORDE vara oviktade siffror. Jag har dock för mig att jag läst någon gång att de även viktar siffrorna i nedbrytningarna men hittar inget om det nu.

Jag beräknade i höstas med utgångspunkt från att nedbrytningarna var oviktade vilka mätningar de ändrat viktningsmodell i.

SCB Maj 2012 "Antagen rådata" = 3.9%, Publicerad siffra = 5.4%, uppskattad viktningsfaktor= 5.4/3.9 = 1.38
Nov 12: 1.39
Maj 13: 1.35
Nov 13: 1.37
Maj 14: 1.35
Specialmätning Sep 14: 1.36

(De gör ju självklart ingen flashback-viktning och bara multiplicerar med t.ex. 1.38. De kör med viktning av olika grupper men från maj 2012 till sep 2014 kan vi se att viktningsfaktorn är så snarlik att de här måste använda samma modell. Skillnaderna i faktor beror då troligtvis på t.ex. hur många män eller kvinnor som svarat osv.)

Nov 14: 1.61 ( Här måste de ha ändrat modell i första mätningen efter valet 2014.)
Maj 15: 1.38 (Här återgår de till den gamla modellen redan ett halvår efter valet.)
Nov 15: 1.37
Maj 16: 1.33
Nov 16: 1.34
Maj 17: 1.36
Nov 17: 1.24 ( Nu har de av någon anledning ändrat modellen igen?)
2018-05-21, 18:39
Medlem
Oddsen går kraftigt ner för SD när det gäller spel på vem som får högst % av rösterna i valet. Fortfarande S klart lägst. listar de tre i täten från Betsson (fg vecka inom parantes)

S ger 1.35 (1.18)
SD ... 2.50 (4.00)
M ..... 4.50 (4.50)

övriga 200.00 och mer

detta visar att dels spelare (via nya insatser) tror mer på SD nu samt att bolagets oddssättare gör detsamma, 4 ggr pengarna kändes för högt risktagande för bolaget i dagsläget, då spelade många och Betsson var tvungna att sänka för att bromsa spel på SD, så funkar det i denna bransch!
2018-05-21, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever

Att mentalt gå till SD blev ju som ett gore tex filter. Jag har inte hört en enda som öppnat sig för SD och sedan valt något 7K parti igen.

Inte jag heller. Finns säkert sådana men kan inte vara många.
2018-05-21, 19:26
Medlem
Citat:
Du kan ha rätt, men SD-bubblandet i storstäder senaste tiden är väl inte bara en YouGov-grej? Vill minnas att det har observerats i andra fältkikare också. Minns inte var, men någon av de stora 'nedbrytarna' Novus, Sifo eller SCB hintade om det vid något tillfällle

Stabilt - nej, men en möjlig fingervisning om att glappet minskar.

När det gäller SCB PSU dröjer det tyvärr till 5 juni, men i brist på den kan man jämföra förra årets majmätning med 2014 års (sista inför det valet) för att se hur det rörde sig under de tre åren. Observera att SCB endast bryter ner partisympati i regioner, inte hur man skulle rösta. Sympatin för SD ligger alltid långt under valresultaten...

(finns såklart även november-17 men den är från en stor svacka där SD dippade till 17,2 i medel - där är vi definitivt inte kvar, maj-17 är en mer likvärdig mätpunkt med genomsnittet 19,7)

Detta tolkar jag som att SD-tillväxten i Stockholmsregionen (och kommunen) är i paritet med Skåne "på landet" och Västsverige "på landet", (c:a +120%), i motsats till Göteborg och Malmö där det gått betydligt trögare.

Stockholm består ju ändå till stor del av inflyttade från resten av landet, så det kanske kan funka som en politisk "lantis-sleepercell" i trängda lägen?

Fast Stockholms kommun och län ligger ju inte bättre i ökningstakt än landets totala genomsnitt i SCBs PSU från maj 14 till maj 17. Från 6,0% till 13,5% (+125%). Sen ska ju erkännas att om det finns en särskild obenägenhet att uppge SD-sympati i Stockholmstrakten så finns en stor potential bland de välmående kranskommunerna som under mandatperioden solidariskt fått axla "ansvaret" för migrationspolitiken. Bara Solna, Nacka, Täby och Sollentuna har tillsammans fler väljare än många av norrlandslänen
2018-05-21, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tagganer
Fast Stockholms kommun och län ligger ju inte bättre i ökningstakt än landets totala genomsnitt i SCBs PSU från maj 14 till maj 17. Från 6,0% till 13,5% (+125%). Sen ska ju erkännas att om det finns en särskild obenägenhet att uppge SD-sympati i Stockholmstrakten så finns en stor potential bland de välmående kranskommunerna som under mandatperioden solidariskt fått axla "ansvaret" för migrationspolitiken. Bara Solna, Nacka, Täby och Sollentuna har tillsammans fler väljare än många av norrlandslänen
OK, kollade inte totala genomsnittet men då håller väl Stockholm medelhög takt i så fall. Bra att de åtminstone inte sackat efter ytterligare och spätt på polariseringen mellan stad och land. Sen ska man komma ihåg vilken befolkningsmängd vi snackar om och att varje promille ökning i Stockholm är en sjuk massa väljare. Och om ökningen på +125% i riket går att överföra på valresultatet 12,86 väntar spännande tider...
2018-05-21, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fruidolore
SCB Maj 2012 "Antagen rådata" = 3.9%, Publicerad siffra = 5.4%, uppskattad viktningsfaktor= 5.4/3.9 = 1.38

År 2010 så var rådatan 2,9 % och publicerad siffra 3,9 %, samt att valresultatet för SD landade på 5,7 %.

Och om man utgår från att deras publicerade siffror är runt 50 procent för låg så kan man ana vad SD kommer att få i nästa Riksdagsval.

SCB kommer släpper sin nästa partisympatiundersökning (PSU) på tisdag den 5:e juni 2018.

https://www.scb.se/ME0201
2018-05-21, 19:52
Medlem
Citat:
OK, kollade inte totala genomsnittet men då håller väl Stockholm medelhög takt i så fall. Bra att de åtminstone inte sackat efter ytterligare och spätt på polariseringen mellan stad och land. Sen ska man komma ihåg vilken befolkningsmängd vi snackar om och att varje promille ökning i Stockholm är en sjuk massa väljare. Och om ökningen på +125% i riket går att överföra på valresultatet 12,86 väntar spännande tider...
Nu har det ju visats i siffror att hela befolkningsökningen i Stockholm kommer från invandringen, vilket knappast gör en mer hoppfull inför framtiden. Men de svenskar som trots allt finns kvar i Stockholm lär väl i ökande andel rösta SD. Min tro att det mest kommer att märkas i dominant moderatledda kommuner (dvs de rika kommunerna). Sent ska syndarna vakna.
2018-05-21, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
År 2010 så var rådatan 2,9 % och publicerad siffra 3,9 %, samt att valresultatet för SD landade på 5,7 %.
Hade man anlitat en bilverkstad som var så dålig, då hade de fått klappa igen.
2018-05-21, 20:44
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fruidolore
T
Yougov visar på att landsbygd och storstad röstar nästan snarlikt, 23.3% respektive 22.6%. Jag misstänker att de är ute och cyklar med dessa siffror tyvärr. Hela västvärlden rider på en konservativ våg just nu och Sverige är inget undantag. Om vi följer det internationella mönstret så kommer det att vara större skillnader mellan stad och landsbygd än vad vi tidigare sett.

Hur blir det med rörelserna i valdeltagande?

Jag gissar att det finns en kognitiv dissonans-faktor i storstäderna som gör att valdeltagandet kommer att sjunka (det är mentalt svårt att gå från F! till sd).

Medan landsbygden som traditionellt har haft ett lägre valdeltagande kommer att se ett ökande sådant. Det är lättare att gå från sofflocket till sd.

Effekter av ett tippande valdeltagande tror jag inte instituten tagit höjd för.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2018-05-21 kl. 20:51.
2018-05-21, 20:51
Medlem
Vad jag förstår är det IPSOS vi närmast väntar på. Men smaka på detta namn, jag får vibbar av "Institutet för Pensionerade SOSSAR" och jag gillar inte att dom avrundar bort viktiga tiondelar. Så här såg det ut för S: februari 29%---mars 28%---april 26%. För M har man samtliga 3 månader bestämt sig för 21% vilket förefaller vara ganska realistiskt.

För SD hade vi februari 16%---mars 17%---april 17% men jag har inte studerat närmare vad man avrundar från.
Jag har aldrig varit imponerad av IPSOS och det skulle inte förvåna mig om dom i maj sätter SD till bara 18%.... .....men troligen trollar dom fram 18,7% och tvingas höja till 19% vilket känns bättre.

Jag var inne en kort stund på Socialdemokraterna på facebook och det är nästan otroligt att se en sån stor folkstorm, Sossarna är mycket impopulära men ändå skall dom ha 26%?.....Jag tvivlar även om vi kommer att få se ett mycket omfattande valfusk med klumpröstning, hemröstning, dörrknackning med mera tricks.
Men valarbetarna får det inte lätt när dom möter dom verkliga valarbetarna.... ....
2018-05-21, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag tror aldrig att jag har sett någon skriva att de har lämnat SD för 7K, än mindre träffat någon sådan person.

Jag funderade tidigare idag på att starta en tråd om just detta. Det vill säga, vad skulle krävas för att du skall gå från SD till 7K? Personligen så har jag svårt att föreställa mig något som skulle kunna få mig att ens överväga att rösta på dem.
Att de existerar finns ju i alla fall dokumenterat i SCB PSU. I senaste där SD tappade en del så står det om deras nettoflöden att 1,4 pe gått till M och 0,4 till S.

I procentenheter låter det som en piss i Nilen vilket det i och för sig är i det stora hela, men omsatt i faktiskt antal röstberättigade handlar det om i storleksordningen 125.000. Vilket är nästan exakt samma antal (127k) som under 2 dagar gick på Ullevi och såg Springsteen den där gången som fundamentet sprack.

Mot det ska dock ställas att om SD grejar 25% av de minst 6 miljoner som kan antas rösta så är det 1.500.000 pers eller 20 fullsatta Ullevi. Eller nästan lika många som det finns högutbildade med mer än 3 års eftergymnasial utbildning (1,55 miljoner). Enligt senaste PSU sympatiserade 4,9% av dessa med SD (röst kräver ej partisympati), vilket är 76.000. Ett fullsatt Ullevi plus 1.000 som inte får plats.

Jag föreslår att man hämtar hem Ullenhag och ställer honom på scenen på Ullevi, och sen får publiken bestående av dessa 75k av den akademiska gräddan bland SD-sympatisörer ställa frågor till honom om ”myter om invandring”.
2018-05-21, 21:06
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Att de existerar finns ju i alla fall dokumenterat i SCB PSU. I senaste där SD tappade en del så står det om deras nettoflöden att 1,4 pe gått till M och 0,4 till S.

I procentenheter låter det som en piss i Nilen vilket det i och för sig är i det stora hela, men omsatt i faktiskt antal röstberättigade handlar det om i storleksordningen 125.000. Vilket är nästan exakt samma antal (127k) som under 2 dagar gick på Ullevi och såg Springsteen den där gången som fundamentet sprack.

Mot det ska dock ställas att om SD grejar 25% av de minst 6 miljoner som kan antas rösta så är det 1.500.000 pers eller 20 fullsatta Ullevi. Eller nästan lika många som det finns högutbildade med mer än 3 års eftergymnasial utbildning (1,55 miljoner). Enligt senaste PSU sympatiserade 4,9% av dessa med SD (röst kräver ej partisympati), vilket är 76.000. Ett fullsatt Ullevi plus 1.000 som inte får plats.

Jag föreslår att man hämtar hem Ullenhag och ställer honom på scenen på Ullevi, och sen får publiken bestående av dessa 75k av den akademiska gräddan bland SD-sympatisörer ställa frågor till honom om ”myter om invandring”.
Jag vet att svängningar förekommer, men jag har som sagt aldrig varit med om att någon har sagt sig gå från SD till 7K. Jag har ärligt talat svårt att föreställa mig hur en sådan person är.

Vad skulle krävas för att du skulle överväga att byta?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in