Citat:
Men asylproblematiken sprider sig till stadsdelar och kommuner i Stockholmsområdet som vid förra valet inte var drabbade. I Nacka har det varit stora diskussioner i lokal media om hur de köper bostadsrätter och villor till migranter. ink. den ökända polygamisten. När man rör sig i City och speciellt tunt Sergels torg känns det inte alls tryggt längre. Så var det inte 2014. Vissa förorter går åt helt fel håll som Sätra. SD har en stor potential. De som bor i Täby lämnar ju sin kommun varje dag, de ser förslumningen. Men detta är människors som har mer att förlora på att säga att de stödjer SD. De kan förlora sitt jobb och sin familj bokstavligen. De kan bli socialt utstötta. Ja Stockholms innerstad och närförorter har säker fortfarande lägre andel SDare men istället 6 % så kanske de är uppe i 15 %.
I USA brukar de under valen använda sig av en speciell typ av karta (kartogram) för att visa hur demokraterna kunde vinna när nästan hela den normala kartan var röd. Tror aldrig jag sett denna typ av karta i samband med ett svenskt val. Så för de intresserade: http://www.worldpopulationatlas.org/carto_swe.htm
Som ni kan tänka er från kartan så måste bland annat skåne, småland och dalarna bygga på väldiga marginaler för att kompensera att eventuellt Stockholm och Göteborg inte levererar.
Jag tror precis tvärtemot Crispy i den här frågan men hoppas på motsatsen.
Yougov visar på att landsbygd och storstad röstar nästan snarlikt, 23.3% respektive 22.6%. Jag misstänker att de är ute och cyklar med dessa siffror tyvärr. Hela västvärlden rider på en konservativ våg just nu och Sverige är inget undantag. Om vi följer det internationella mönstret så kommer det att vara större skillnader mellan stad och landsbygd än vad vi tidigare sett.
Yougov kommer med stor sannolikhet att visa sannare absoluta värden än SCB men jag tror ändå SCB är bättre med att visa relationerna mellan olika grupper. Så väntar med stor spänning på att se om SCB visar att Sverige kommer gå mot mönstret som vi sett från Brexit, Trump, och Le Pen och visa att Stockholm önskar Åkesson.
Som ni kan tänka er från kartan så måste bland annat skåne, småland och dalarna bygga på väldiga marginaler för att kompensera att eventuellt Stockholm och Göteborg inte levererar.
Jag tror precis tvärtemot Crispy i den här frågan men hoppas på motsatsen.
Yougov visar på att landsbygd och storstad röstar nästan snarlikt, 23.3% respektive 22.6%. Jag misstänker att de är ute och cyklar med dessa siffror tyvärr. Hela västvärlden rider på en konservativ våg just nu och Sverige är inget undantag. Om vi följer det internationella mönstret så kommer det att vara större skillnader mellan stad och landsbygd än vad vi tidigare sett.
Yougov kommer med stor sannolikhet att visa sannare absoluta värden än SCB men jag tror ändå SCB är bättre med att visa relationerna mellan olika grupper. Så väntar med stor spänning på att se om SCB visar att Sverige kommer gå mot mönstret som vi sett från Brexit, Trump, och Le Pen och visa att Stockholm önskar Åkesson.