2018-05-21, 21:55
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Det är ännu inte bekräftat att det är Lena som har hittats, och det är ännu inte bekräftat att den döda personen har blivit utsatt för brott.

Men tråden flyttas ändå. Det känns som om det är dags.

Försvunna personer --> Aktuella brott och kriminalfall
/Moderator

Precis detta jag menar med fördröjd identifikation bl.a. Lena är inte mördad, Lena är endast försvunnen. Inte fastställt att det är hon. Hur ska man då kunna jaga en mördare utomlands?
Citera
2018-05-21, 21:56
Medlem
Citat:
Det kom PM igår kväll om att SD och HD inte kom in i USA och att de istället åkte till England.

Citat:
Ursprungligen postat av AnonymousPenny
England? Alltså. Kom igen, ta in dem nu, båda två.

Kan bli knepigt; de kanske söker asyl på Ecuadors ambassad?
Citera
2018-05-21, 21:57
Medlem
Horbock.i.Fjugestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pushallin
Fast han är ju inte misstänkt? Han var anhållen men sen släppt? Då är man väl inte misstänkt eller hur funkar det?

De kanske fuckade upp med visum elr så?
De får inte gå på flyget om de inte har pappren i ordning. Han släpptes men polisen kan ju ändra sig om bevisläget ser annorlunda ut. Kan ju ha varit så att svenska polisen vi tiden för deras ombordstigning eller innan de landat hör av sig till CBP i USA och säger att de ville ha tillbaka svenskarna. Polisen uttryckte sig ju lite märkligt idag angående om någon anhållits i sin frånvaro: (FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (2018-05-15)
Citera
2018-05-21, 21:57
Medlem
Polisen själva är kritisk varför det tog så lång tid för att hitta henne:
Citat:
Polischef: ”Hon borde ha hittats tidigare”

Den döda kvinna som polisen misstänker är Lena Wesström hittades drygt 100 meter från bostaden där hon försvann.
Flera personer i området som Aftonbladet talat med har frågat sig hur det kunde ta fem dagar att hitta kroppen.
Och även polisen är självkritisk.

Citat:
Nerikes Allehanda har talat med Mats Rupla, processledare för polisens hundverksamhet i regionen. Han uppger för tidningen att han själv inte deltog i sökinsatsen under de dagar den var som mest intensiv, men är självkritisk.
– Hon borde ha hittats tidigare – det tycker jag också, säger han.
Polisen har fortfarande inte helt identifierat kroppen, men man ”misstänker starkt” att det är Lena Wesström.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/l10rAM/polischef-hon-borde-ha-hittats-tidigare
Citera
2018-05-21, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Hennes födelsedag. Hon skriver detta tidigare samma dag:
"Idag fyller jag år! Inget märkvärdigt, men ändå en glad känsla av att det är en lite speciell dag. Uppvaktad av tre viskande, fnissande barn på morgonen, som också planerat med sin pappa att bjuda mig på middag hemma hos mig på kvällen. ...
Finmiddagen var troligtvis med barnen.
Citera
2018-05-21, 22:06
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymousPenny
Finmiddagen är antagligen av SD eller JG.
Hon skriver dock:
"Uppvaktad av tre viskande, fnissande barn på morgonen, som också planerat med sin pappa att bjuda mig på middag hemma hos mig på kvällen."

Det ena utesluter ju dock inte det andra, men ingenting från kommande dagars inlägg eller foton vittnar om att hon råkat ut för någonting.

Vet vi att det var den 10 jan 2017 hon ska ha blivit misshandlad?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Groggman-FL
Och det är alltså HD som är med på den bilden ? Någon skrev att det inte var hon
HD (och SD) är paret i pressmeddelandet. Länkades även till en bild från maj i år, där SD var tillsammans med en kvinna, men det var alltså inte HD på den bilden.
Citera
Medlem
Men tar man in honom, under tiden han ska förhöras så borde de väl se att han har ett misshandel ärende liggandes sedan tidigare emot BO oavsett om det lades ner eller inte, borde väl ändå ge rimliga skäl till att inte släppa honom, riktigt än.

Känns som ännu ett misslyckande.

Första misslyckandet var att de inte hittade henne, Chefen för hundförarernheten har ju själv gått ut och sagt att det var ett misslyckande att de inte hittade något, utan en beonde i Hjärsta som gjorde det.

Hon var alltså _bara_ 90m från sin bostad, i ett område där det rör sig mycket folk. Har själv varit runt det "spåret" och gått. Finns bra med smultron där under sommaren. Hade jag haft tid hade jag fasiken gått dit och kolla, eftersom det är de närmsta "skogspartiet".

Men när de hittade "fyndet" åt helt motsatt håll, så trodde jag väl att de skulle finna kroppen däromkring.
Citera
2018-05-21, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men syns det i nåt register som amerikanarna har tillgång till?

Utredarna vet ju att han är bortrest, blir han efterlyst så blir han antagligen efterlyst internationellt direkt också, dom vet ju som sagt att han har lämnat landet och när han släpptes handlade utredningen om misstänkt människorov, när han blir efterlyst är det en mordutredning.
Citera
2018-05-21, 22:13
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Haha. Nej det är inget konstigt. Man har redan för länge sedan gått ut och sagt att det med största sannolikhet är hon. Har du missat det? Men nu väntar man på DNA-svar från NFC för att kunna säga till 100% att det är hon. Kroppen är skickad till NFC och ska undersökas grundligt. Vad är konstigt med det tycker du?

Polisen hade aldrig gått ut och sagt att det troligen är hon ifall man inte är övertygad baserat på utseende och tatuering eller annat. Men man kan ju inte säga till 100% utan provsvar och svart på vitt.

Det här gäller flertal andra fall också som jag följt här inne. Brukar först stå typ "kropp hittad" och efter nån dag får polisen svar från NFC och kan bekräfta att det är den man letat.

Du bör ha i åtanke att det varit helg också.

Det är helt standard detta. Tillvägagångssättet du beskriver kanske var vanligare på Revolver Harrys tid.

Kroppen skickas inte till NFC, däremot dna-prov. Kroppen ska rättsmedicinalverket - som är hårt belastade - obducera.
Citera
2018-05-21, 22:14
Medlem
Citat:
Det kom PM igår kväll om att SD och HD inte kom in i USA och att de istället åkte till England.
Vem skulle kunna känna till det och som informerar Flashback förutom de själva?
Citera
2018-05-21, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av songline
Vem skulle kunna känna till det och som informerar Flashback förutom de själva?

Ja ett villospår de är nog i Australien o polisen hittar dem aldrig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in