2018-05-21, 14:05
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det gjorde du visst, du hävdade att utvandringen från Iran började när Israel startade vilket t.o.m artiklarna vi hänvisat till hävdar inte stämmer. Den stora utvandringen började i andra halvan av 1800-talet och främst till USA och Europa, inte till Palestinamandatet.

Nix, det gjorde jag inte. Jag skrev att bildandet av Israel gjorde situationen svårare för judarna i Iran.
Erkänn den skillnaden om du vill diskutera mer, man kan inte be folk hålla käften och ljuga hur som helst!
Citera
2018-05-21, 15:36
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Nix, det gjorde jag inte. Jag skrev att bildandet av Israel gjorde situationen svårare för judarna i Iran.
Erkänn den skillnaden om du vill diskutera mer, man kan inte be folk hålla käften och ljuga hur som helst!

JO det gjorde du i ett direkt citat från samma artikel som du körsbärsplockade citatet:

Citat:
De flydde när staten Israel bildades!
Från artikeln:

"At the time of the establishment of the state of Israel in 1948, there were approximately 140,000–150,000 Jews living in Iran, the historical center of Persian Jewry. Over 95% have since migrated abroad.[42]

The violence and disruption in Arab life associated with the founding of Israel and its victory in the 1948 Arab–Israeli War drove increased anti-Jewish sentiment in Iran. This continued until 1953, in part because of the weakening of the central government and strengthening of clergy in the political struggles between the shah and prime minister Mohammad Mossadegh. From 1948–1953, about one-third of Iranian Jews, most of them poor, immigrated to Israel.[43] David Littman puts the total figure of Iranian Jews who immigrated to Israel between 1948 and 1978 at 70,000.[39] "

Det var alltså grundandet av staten Israel som gjorde att situationen blev svårare för judar i Iran. Inte det minsta konstigt. Mellan 1948 och 1978 immigrerade 70 000 judar från Iran till Israel.

Samma artikel beskrev klart och tydligt att problemen för judar hade pågått sen islam introducerades i Persien och du försöker att få det till att allt var frid och fröjd fram tills 1948, vilket är något du gjort i otaliga inlägg på det här forumet trots att jag och flera andra har påpekat motsatsen otaliga gånger. De flesta ändrar på sin argumentationsteknik när man blir motbevisad men du och Xenonen gör inte det. Normalbegåvade personer ställer sig givetvis frågan varför? Varför fortsätter in gång på gång att insinuera att muslimer alltid behandlat judar väl när så inte är fallet?
Citera
2018-05-21, 16:20
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
JO det gjorde du i ett direkt citat från samma artikel som du körsbärsplockade citatet:

Samma artikel beskrev klart och tydligt att problemen för judar hade pågått sen islam introducerades i Persien och du försöker att få det till att allt var frid och fröjd fram tills 1948, vilket är något du gjort i otaliga inlägg på det här forumet trots att jag och flera andra har påpekat motsatsen otaliga gånger. De flesta ändrar på sin argumentationsteknik när man blir motbevisad men du och Xenonen gör inte det. Normalbegåvade personer ställer sig givetvis frågan varför? Varför fortsätter in gång på gång att insinuera att muslimer alltid behandlat judar väl när så inte är fallet?
Efter vad jag har läst hade judarna en bättre ställning bland muslimer än bland kristna. Stämmer inte det?
Citera
2018-05-21, 16:42
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Efter vad jag har läst hade judarna en bättre ställning bland muslimer än bland kristna. Stämmer inte det?

Genuin antisemitism finnes i den muslimska världen och sträcker sig historiskt tillbaka innan sionismens uppkomst. Anti-semitismen är inte en respons på sionistiska illdåd utan består oberoende av det. Övergreppen mot judiska minoriteter i muslimska världen är inget nytt fenomen fast nu legitimeras det med att hänvisa till Israeliska statens terror, en ny orsak att förakta judar inte den nya och enda.

I vilket fall som helst så är kollektiv bestraffning förkastligt lika väl rättfärdigande av förföljelse med hänvisning till en aktör vars förtryck är värre.

Folkrättskämpen och kemisten Israel Shahak formulerade det korrekt i min åsikt.

"I strongly believe that antisemitism and Jewish chauvinism can only be fought simultaneously." Israel Shahak

Sionismen och anti-semitismen måste bekämpas samtidigt och detta bör naturligt inkludera en kritik av den islamiska fundamentalismens och arabnationalismens föreställning om judar som kollektivt ansvariga för palestiniernas och libanesernas lidande.
Citera
2018-05-21, 16:44
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:

Ursäktar historisk och nuvarande förföljelse av judar i den muslimska världen den israeliska ockupationsmaktens övergrepp mot palestinska civilbefolkningen och utrikespolitisk brutalitet gentemot libanon?
Citera
2018-05-21, 17:48
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Periodvis, men de gavs fortfarande oftast inte medborgarskap och var vanligtvis tvungna att betala jizya vilket kunde vara såpass mycket pengar att man inte hade tillräckligt över för att leva ett normalt liv. Jizya var ofta uppåt 50% av inkomsten man hade efter den vanliga skatten.

Den historiska muslimska toleransen av ickemuslimer är väldigt överdriven, det var främst under vissa peroioder och i vissa delar av arabvärlden som den här "gyllene symbiosen" som ofta beskrivs inträffade men det var snarare undantag än regel. Om du tittar på kartan jag länkade tidigare:

http://jewishrefugees.blogspot.com.es/2011/01/massacre-of-jews-by-muslims-before-1948.html

så ser du att många av massakrarna inträffade i länder som Spanien och Iran under perioder som ofta beskrivs som toleranta. Gad Saad brukar säga att muslimerna i Libanon brukade acceptera judar såtillvida att de visste sin plats i samhället under muslimerna och inte öppnade käften, visade några davidsstjärnor eller försökte påverka samhället på något sätt. D.v.s "taxation without representation". Efter Napoleon så hade dock judar i Europa i princip alltid full medborgarstatus.
Citera
2018-05-21, 17:51
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chimpsky666
Ursäktar historisk och nuvarande förföljelse av judar i den muslimska världen den israeliska ockupationsmaktens övergrepp mot palestinska civilbefolkningen och utrikespolitisk brutalitet gentemot libanon?

Beror väl helt på vad du menar med övergrepp och brutalitet. Om det är övergrepp att skjuta beväpnade terrorister som stormar gränsen med bulldozers så kanske du ska säga upp ditt svenska medborgarskap omedelbart då Sverige dödat många fientliga soldater som invaderat genom åren.
Citera
2018-05-21, 19:15
Medlem
80231s avatar
Citat:
Skönt att se att [redigerat [enligt imemc.org] judar i USA protesterar mot Israels massaker!

Jewish Americans Condemn US Government Support for Israel’s Massacre of Gazans

BEN NORTON: Activists from the progressive organizations, Jewish Voice for Peace New York City and Jews Say No, gathered in the rain outside the offices of New York senators Chuck Schumer and Kirsten Gillibrand on Wednesday, May 16. The demonstrators expressed solidarity with the unarmed Palestinian protesters being massacred by the Israeli military in Gaza. They demanded that politicians speak out and stop U.S. support for the bloodshed.

imemc.org/article/jewish-americans-condemn-us-gov-support-for-israels-massacre-of-gazans/
Har du någon annan källa som inte kan kallas för partisk, och vilken beskriver lite mer avseende vilka det var som var där och "demonstrerade".

imemc.org = The International Middle East Media Center (or IMEMC) is an independent news organisation run by Palestinians living in the Palestinian territories.

Med tanke på all fake news som florerar så.

Ni som vill få det till att det var obeväpnade unga män som försökte ta sig över gränsen har fel. De var bland annat beväpnade med brandbomber. När tom SRs Cecilia Uddén skriver om det, så kan det väl inte vara ett påhitt? Det är potentiella terrorister det handlar om.
Senast redigerad av 80231 2018-05-21 kl. 20:14.
Citera
2018-05-21, 20:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Har du någon annan källa som inte kan kallas för partisk, och vilken beskriver lite mer avseende vilka det var som var där och "demonstrerade".
Hur svårt är det att googla "Jewish Voice for Peace" som står omnämnda i citatet?
https://jewishvoiceforpeace.org/
Citera
2018-05-21, 20:51
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Hur svårt är det att googla "Jewish Voice for Peace" som står omnämnda i citatet?
Det är hur lätt som helst. Vad har det med min önskan att få dig att posta en trovärdig källa att göra?

Läste du om det jag skrev om miljöhaveriet?
Senast redigerad av 80231 2018-05-21 kl. 20:55.
Citera
2018-05-21, 21:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Det är hur lätt som helst. Vad har det med min önskan att få dig att posta en trovärdig källa att göra?
Nu var det inte mig du hade bett, jag bara hjälpte till ändå. Hemsidan för de som demonstrerade tycks mig som en god startpunkt för att få en idé om vilka de var, sen är det upp till dig att bedöma vad du anser om dem.
Citat:
Läste du om det jag skrev om miljöhaveriet?
Jag noterade att ville rensa ut även Sverige på oönskade element som jag. Det verkar vara din universallösning på problem: kör ut alla som inte passar.
Citera
2018-05-21, 21:16
Medlem
80231s avatar
Citat:
Nu var det inte mig du hade bett, jag bara hjälpte till ändå. Hemsidan för de som demonstrerade tycks mig som en god startpunkt för att få en idé om vilka de var, sen är det upp till dig att bedöma vad du anser om dem.

Jag noterade att ville rensa ut även Sverige på oönskade element som jag. Det verkar vara din universallösning på problem: kör ut alla som inte passar.
Du fortsätter att vara en ÖZZare. Lögnen ligger dig så nära att du inte förstår att den bara förtär dig, och skänker dig skam.

Citat:
Senast redigerad av 80231 2018-05-21 kl. 21:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in