Citat:
Ursprungligen postat av
Ananow
Lexbase tillhandahåller domar och förundersökningsprotokoll, där hamnar man om man blivit dömd i tingsrätten. Om åtal inte väcks så blir inte heller förundersökningar offentliga så det är inte som att oskyldiga små stackare hamnar där mot sin vilja. Strafföreläggande visas enbart i belastningsregistret.
Försökte skicka detta som PM, men gick på pumpen. Irriterande när det inte framgår direkt att man inte kan skicka PM till en person. Vill inte slösa med min författarkonst så gör väl ett inlägg i alla fall.
Min poäng är dock att man inte ska dra för långtgående slutsater av att en person finns med på Lexbase - något som är väldigt vanligt i detta forum. Mitt PM:
Vill inte skräpa ner tråden med en massa OT, men faktum är att en anhörig till mig finns på Lexbase för ett snatteri med strafföreläggande som påföljd. Inte roligt när det var en dum grej han gjorde när han var femton. En hel del år sedan vid det här laget. Och det tröga rättsväsendet tog en jäkla tid på sig dessutom så att eländet ligger kvar längre än det borde. Jättekul när man är en ung vuxen.
Givetvis var han inte oskyldig, mest ung och dum, men jag anser att det blir skevt när det för en person som inte plockar fram resten av informationen i ärendet (betalar för det) kan leda till förhastade slutsatser.
Och som jag förstår det dyker man upp där även när man blir friad - men det framgår heller inte av den information som är kostnadsfri.