2018-05-21, 18:23
Medlem
Ken Drydens avatar
Jag funderar lite kring fyndet av hennes mobiltelefon. Den påträffades ju en bra bit in Vivallaskogen utmed en cykelväg som leder mellan Lenas medelklassiga Hjärsta och Sveriges näst värsta särskilda utanförskapsområde, Vivalla. Denna plats ligger i direkt motsatt riktning från fyndplatsen av kroppen med utgångspunkt från Lenas hem.

Om förutsättningarna är att mobilen droppades av GM i samband med mordet vid midnattt natten till tisdag tycker jag att man kan dra två slutsatser (minst).

GM använde sig inte av bil och GM måste känna till området väl (stigarna i Vivallaskogen är som labyrinter och platsen där mobilen kastades är inte upplyst).

Tre tänkbara GM framträder då för mig:

1) "Flyktingen" på väg hem till Vivalla. Detta är den rakaste mellan fyndplatsen av Lena och västra Vivalla med cykel eller till fots.

2) SD som bor i den del av Hjärsta som vetter mot Vivallaskogen och som borde känna området väl och är van att röra sig i skog och mark - även i mörker.

3) Den läskigaste hypotesen: sonen N. Han bor hos sin far i ett hus som också ligger i närheten av Vivalla skogen och precis som SD borde han vara väl bekant med terrängen.

GM måste ha känt Lena väl för att kunna locka ut henne och dessutom känt omgivningen väl för att kunna försvinna och göra sig av med Mobilen.
Citera
2018-05-21, 18:24
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
https://www.expressen.se/nyheter/utpekad-man-anmald-for-misshandel-av-lena/

Mycket intressant. Var lite diskussion om hur SD klarat sig undan Lexbase pga det.
Lades väl ner i brist på bevis. Ord mot ord.

Tack!
Citera
2018-05-21, 18:26
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bardotrutanett
Tvekade på om jag skulle svara på det här när det blir så upprört. Har knappt sagt något. Men....som jag minns så är det sänkt hastighet en låååång del av E20/E18 genom hela Örebro. Bara det, och som sagt - min löjliga och irriterande tanke var egentligen en fundering på om det är tillåtet/möjligt att stanna utmed vägen.

Tja, möjligt är det nog. Hur noga kollar man egentligen om någon står efter motorvägen med utplacerad varningstriangel och verkar som de ska sätta på reservhjulet?
Citera
2018-05-21, 18:27
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jag funderar lite kring fyndet av hennes mobiltelefon. Den påträffades ju en bra bit in Vivallaskogen utmed en cykelväg som leder mellan Lenas medelklassiga Hjärsta och Sveriges näst värsta särskilda utanförskapsområde, Vivalla. Denna plats ligger i direkt motsatt riktning från fyndplatsen av kroppen med utgångspunkt från Lenas hem.

Om förutsättningarna är att mobilen droppades av GM i samband med mordet vid midnattt natten till tisdag tycker jag att man kan dra två slutsatser (minst).

GM använde sig inte av bil och GM måste känna till området väl (stigarna i Vivallaskogen är som labyrinter och platsen där mobilen kastades är inte upplyst).

1) "Flyktingen" på väg hem till Vivalla. Detta är den rakaste mellan fyndplatsen av Lena och västra Vivalla med cykel eller till fots.

2) SD som bor i den del av Hjärsta som vetter mot Vivallaskogen och som borde känna området väl och är van att röra sig i skog och mark - även i mörker.

3) Den läskigaste hypotesen: sonen N. Han bor hos sin far i ett hus som också ligger i närheten av Vivalla skogen och precis som SD borde han vara väl bekant med terrängen.

GM måste ha känt Lena väl för att kunna locka ut henne och dessutom känt omgivningen väl för att kunna försvinna och göra sig av med Mobilen.
Var finns uppgifterna om att hennes mobil skall ha hittats?
Citera
2018-05-21, 18:28
Medlem
zippzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Synd att bilden som en postare lade upp igår försvunnit. Det var en bild tagen ovanifrån på platsen hon hittades. Jag letade och tänkte posta länken till dig men det är "not found" på länken nu. Kanske för att det tagits medan polisen ännu var där?

Den här du menar ?

https://minfil.com/R8k463e2bb/20180519224329-85.194.10.14.jpg
Citera
2018-05-21, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ananow
Lexbase tillhandahåller domar och förundersökningsprotokoll, där hamnar man om man blivit dömd i tingsrätten. Om åtal inte väcks så blir inte heller förundersökningar offentliga så det är inte som att oskyldiga små stackare hamnar där mot sin vilja. Strafföreläggande visas enbart i belastningsregistret.

Försökte skicka detta som PM, men gick på pumpen. Irriterande när det inte framgår direkt att man inte kan skicka PM till en person. Vill inte slösa med min författarkonst så gör väl ett inlägg i alla fall.

Min poäng är dock att man inte ska dra för långtgående slutsater av att en person finns med på Lexbase - något som är väldigt vanligt i detta forum. Mitt PM:

Vill inte skräpa ner tråden med en massa OT, men faktum är att en anhörig till mig finns på Lexbase för ett snatteri med strafföreläggande som påföljd. Inte roligt när det var en dum grej han gjorde när han var femton. En hel del år sedan vid det här laget. Och det tröga rättsväsendet tog en jäkla tid på sig dessutom så att eländet ligger kvar längre än det borde. Jättekul när man är en ung vuxen.

Givetvis var han inte oskyldig, mest ung och dum, men jag anser att det blir skevt när det för en person som inte plockar fram resten av informationen i ärendet (betalar för det) kan leda till förhastade slutsatser.

Och som jag förstår det dyker man upp där även när man blir friad - men det framgår heller inte av den information som är kostnadsfri.
Citera
2018-05-21, 18:29
Medlem
Horbock.i.Fjugestas avatar
Citat:
Jo det kan finnas andra anledningar att polisen hämtar bilar men man kan väl anta att reporten frågat specifikt, eftersom uppgiften publicerades i artikel som handlade om försvinnandet. Fast det är kanske en ny policy hos polisen, att man säger något annat fast än man äskar allmänheten om tips?

Är det ens fem mil till Fjugesta (inte ens några mil bort, än mindre flera)?

Lekeberg, där Fjugesta ingår må väl vara grannkommun till Örebro?

Ja det var precis vad jag skrev

Citat:
Synd att bilden som en postare lade upp igår försvunnit. Det var en bild tagen ovanifrån på platsen hon hittades. Jag letade och tänkte posta länken till dig men det är "not found" på länken nu. Kanske för att det tagits medan polisen ännu var där?
Ligger kvar https://imgs.aftonbladet-cdn.se/v2/images/29b4995a-c238-44e0-b44b-800ade5bf902?fit=crop&h=679&w=1100&9661a0d2
Citera
2018-05-21, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bardotrutanett
Läs det den jag citerade skrev så förstår du säkert.

Varför bemödar du dig med ett dumdrygt ickesvar i stället för att helt enkelt svara på frågan? Troligen för att du inte själv begriper vad du yrar om: 'om han åkt utomlands så handlar det om en resa..' eller hur du nu fick till det.

Citat:
Ursprungligen postat av Tomato

Det undrar även jag.
Citera
2018-05-21, 18:37
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato

Inom cirkeln markerad "avspärrning" gjordes fyndet av något. Avspärrningen gjordes i samband med pejlingen efter hennes telefon. Polisen var i området ett bra tag och därefter hävdes avspärrningarna. Efter detta har ingenting sagts mer om mobilen. Jag utgår från att de hittade den.

https://minfil.com/u29052e3b3/ED6DCDDA-87EA-41F2-9BD1-3B9D52926059.jpeg
Senast redigerad av Ken Dryden 2018-05-21 kl. 18:41.
Citera
2018-05-21, 18:38
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:

Har inte hört något om att hennes mobil har hittats. Kan du länka till den uppgiften?

Varför skulle inte GM kunnat vara bilburen? Går det inte att parkera en bil någonstans runt Vivalla, eller vad menar du?
Citera
2018-05-21, 18:39
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Bra med garantier. Bra också med hög tilltro till vad pappor klarar av.
Men inte desto mindre finns det pappor som inte mäktar med ett förtvivlat barns gränslösa och närmast otröstliga sorg, t ex vid en förälders död.
Hur skall det då inte vara om döden inträffat genom mord?
Hur skall det då inte vara med att ha tre stycken barn med denna förtvivlan och stora sorg?
Jag vill understryka att jag inte misstror pappans kapacitet. Jag lider med honom. Och framförallt lider jag med dessa tre barn som drabbats av en vuxen persons våld mot en mamma.
Här finns bara förlorare.

Det är nog tryggare hos fadern om än inte en perfekt tillvaro i och med att modern mördats. Jämfört med att de skulle placeras hos okända i förment syfte att fixa något som inte är trasigt.
Om ungarna hade gått på tung narkotika i flera år, misshandlats, hattat runt på olika fosterhem och blivit sexuellt utnyttjade i dessa så hade jag haft förståelse för att man talar om tre trasiga barn. Att ha en djup, normal sorg och ilska innebär inte att man är "trasig".
En "trasig" människa är en som anammat ett skevt beteende utifrån att den levt i något slags destruktivt livsbetingelse under någon längre tid.
Citera
2018-05-21, 18:39
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Inom cirkeln markerad "avspärrning" gjordes fyndet av telefonen.

Nej, en detalj. Ett föremål av dignitet, skrev media.

Jag och flera här hoppas att det är mobilen de funnit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in