2018-05-21, 18:12
Medlem
Jag märker att jag missat en enhet här, LG Viewty som aldrig riktigt fastnade på minnet då jag inte såg finessen med den jämfört med konkurrenterna (Symbian och Windows Mobile framförallt) på den tiden.

På området mobilt Internet skulle jag definitivt säga att operatörerna fördröjde utvecklingen genom att ta helt extrema priser PER MB(!) vilket ledde till att utvecklingen gick relativt långsamt med stort fokus mot datasnål WAP innan WiFi började installeras i handdatorer och smartphones vilket snarare var det som på allvar fick fart på grejerna. Prissättningen bromsade teknologin här.

Rent tekniskt kan vi dock konstatera att det gick utmärkt bra att surfa redan 1996 med Nokia 9000 Communicator och att det blev ännu bättre med färgskärmen på 9210 (2001). Även de webbläsare som fanns för bl.a. UIQ såsom Opera var riktigt angenäma med dåtida teknologi. Vad som bromsade utvecklingen var inte tekniken utan operatörernas girighet där det t.o.m kostade att gå in på dåvarande portaler (Telia SurfPort och Vodafone Live eller Comviq GoLive).

Feature phones låg generellt efter smartphones när det gäller webbläsare även om Opera Mini som fanns som Java Midlet (Java-app) och vissa moodeller försågs med NetFront Browser. Opera för Symbian och Windows Mobile var klart mer sofistikerad.

Just Opera Mini var riktigt bra på 2G-tiden då den gav riktigt bra prestanda via GPRS tack vare dess serverrendering. Dessutom var den snål på data och därmed en räddning på den onda "betala-per-MB-tiden".

Jag testade också att surfa på iPhone 3G S en gång i tiden men det var inget att skriva hem om på den 480 x 320 pixlar lågupplösta skärmen. Då var jag nämligen van vid 800 x 480...

Samma reaktion hade jag redan med 3G-modellen som var den första iPhone jag provade. Inget som fick mig att ramla av stolen jämfört med den enhet med 800 x 352 pixlar jag körde då.

Slutligen måste jag säga att en iPhone 4S gjort en temporär mellanlandning hos mig men att den skall genomgå Google-ifiering då den är tänkt som mellansteg på vägen till en Androidenhet för en användare. Således full G-Appskonfiguration för dess del snarare än att den kommer att användas som "iPhone".

Edit: Jag trodde inte att jag skulle få nöjet att läsa sådana hyllningar till LG (Lars Gunnar som jag kallar märket). Jag skulle väl säga att det närmaste de kommit en enhet som jag betraktade som tilltalande var LG eXpo som även hade... fingeravtrycksläsare. En riktigt innovativ sak på den tiden. Å andra sidan hade den tämligen hård konkurrens från HTC Touch Pro, SEMC Xperia X1 och Samsung Omnia Pro B7610 samt Armani B7620. Jag var mer av en HTC-man på den tiden (var extremt nöjd med mina HTC-enheter som servades av XDA-Developers).
Senast redigerad av Mobiltelefon 2018-05-21 kl. 18:17.
2018-05-21, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Självklart var den medioker eftersom den inte var tillverkad av Apple. iPhone drog åtminstone åt sig uppmärksamhet, dock över att vara utmärkande buggig och sakna basal funktionalitet.

Viewty var rakt igenom en mycket bättre telefon och skåpade ut iFawn direkt.
Eller inte... Viewty var en telefon av den gamla skolan trots att den kom samma år som iphone. Framförallt skåpade den inte ut ett skit, någon som ens minst den? Knappast. Kanske har någon sparat ett ex i ett kuriosakabinett men i övrigt är det utraderad ur allmänhetens medvetande - om den ens tog sig in dit.
Man fick dessutom se till att man inte var en allt för upptagen persons eftersom kalendern var begränsad till max 100 händelser...
Senast redigerad av martinator 2018-05-21 kl. 18:21.
2018-05-21, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Eller inte... Viewty var en telefon av den gamla skolan trots att den kom samma år som iphone. Framförallt skåpade den inte ut ett skit, någon som ens minst den? Knappast. Kanske har någon sparat ett ex i ett kuriosakabinett men i övrigt är det utraderad ur allmänhetens medvetande - om den ens tog sig in dit.
Man fick dessutom se till att man inte var en allt för upptagen persons eftersom kalendern var begränsad till max 100 händelser...

Inte för att försvara Viewtyn men en enhet som är väldigt överreklamerad är iPhone 2G - mänsklighetens frälsare och Smartphonens Smartphone om man får tro lovsångerna till dess ära.

Det måste också påpekas att teknisk överlägsenhet har låg koppling till försäljningssiffror. En produkt kan vara totalt överlägsen konkurrenterna men ändå inte sälja särskilt bra p.g.a sådant som marknadsföringsbrister.

När iPhone 2G kom ut och "frälste världen" fanns det klart bättre enheter att få från konkurrenterna och då med Symbian OS samt Windows Mobile. Att Apple sedan lyckades marknadsföra in iOS och etablera det är snarare ett bevis på skicklig marknadsföring snarare än ett exempel på produktmässig överlägsenhet.

iPhone var ett marknadsföringsmässigt genidrag som hade varit bortglömd idag om den kommit från ett icke-hypat märke.
2018-05-21, 18:28
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mobiltelefon
Rent tekniskt kan vi dock konstatera att det gick utmärkt bra att surfa redan 1996 med Nokia 9000 Communicator och att det blev ännu bättre med färgskärmen på 9210 (2001). Även de webbläsare som fanns för bl.a. UIQ såsom Opera var riktigt angenäma med dåtida teknologi. Vad som bromsade utvecklingen var inte tekniken utan operatörernas girighet där det t.o.m kostade att gå in på dåvarande portaler (Telia SurfPort och Vodafone Live eller Comviq GoLive).

Visst gick det att surfa, jag arbetade med mobila onlinetjänster 1998-2000 för waptelefoner, hade en hel hög med lurar på jobbet som gick att surfa med, minns särskilt Ericsson r320 (snyggaste luren någonsin!!) och r380 (bästa idé/koncept någonsin med uppfällbart keyboard) och givetvis Nokia 7110, men det var väldigt begränsat surf, och just precis det jag sysslade med, att bygga renderingssystem för att konvertera vanliga websidor till WML (Wireless Markup Language, subset av XML/HTML för WAP) så att det gick att surfa på de där...

Senast redigerad av MegaSkurt 2018-05-21 kl. 18:31.
2018-05-21, 18:30
Medlem
Citat:
Inte för att försvara Viewtyn men en enhet som är väldigt överreklamerad är iPhone 2G - mänsklighetens frälsare och Smartphonens Smartphone om man får tro lovsångerna till dess ära.

Det måste också påpekas att teknisk överlägsenhet har låg koppling till försäljningssiffror. En produkt kan vara totalt överlägsen konkurrenterna men ändå inte sälja särskilt bra p.g.a sådant som marknadsföringsbrister.

När iPhone 2G kom ut och "frälste världen" fanns det klart bättre enheter att få från konkurrenterna och då med Symbian OS samt Windows Mobile. Att Apple sedan lyckades marknadsföra in iOS och etablera det är snarare ett bevis på skicklig marknadsföring snarare än ett exempel på produktmässig överlägsenhet.

iPhone var ett marknadsföringsmässigt genidrag som hade varit bortglömd idag om den kommit från ett icke-hypat märke.
Eller så var det precis den produkt som folk faktiskt vänta på. Snygg, intuitiv, lättanvänd och den funkade...
2018-05-21, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Visst gick det att surfa, jag arbetade med mobila onlinetjänster 1998-2000 för waptelefoner, hade en hel hög med lurar på jobbet som gick att surfa med, minns särskilt Ericsson r320 (snyggaste luren någonsin!!) och r380 och givetvis Nokia 7110, men det var väldigt begränsat surf, och just precis det jag sysslade med, att bygga renderingssystem för att konvertera vanliga websidor till WML så att det gick att surfa på de där...

Nokia 9000 Communicator hade ju dock en alldeles normal webbläsare som klarade desktopsidor, samma sak gällde övriga smartphones och handdatorer. Det var standard inom PocketPC/Windows Mobile och Symbianvärlden.

WAP var snarast hett för rena mobiltelefoner som de du nämner. Jag hade en handdator med färgskärm (Casio EM-500) redan 2000 som klarade av traditionella webbsidor med på den tiden bra resultat.

När det kom bra smartphones/handdatorer med färgskärm såsom Nokia 9210, SEMC P800, Siemens SX45 och HTC Wallaby (O2 XDA) blev det riktigt angenämt med mobilsurfandet.
2018-05-21, 18:34
Medlem
Citat:
Eller så var det precis den produkt som folk faktiskt vänta på. Snygg, intuitiv, lättanvänd och den funkade...

Konstigt, alla mina mobila enheter jag hade före 2007 fungerade. Skumt. Intuitiv? Hade inga problem före 2007 med det heller. Snygg? Ja, iPhone 2G-3G S var verkligen inga skönheter, det blev bättre då 4an kom (4an var en klart positiv designuppgradering av iPhone).

Men det är klart, min smak ligger mer åt det raka och maskulina hållet när det gäller mobila enheter.
2018-05-21, 18:47
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Nokia 9000 Communicator hade ju dock en alldeles normal webbläsare som klarade desktopsidor, samma sak gällde övriga smartphones och handdatorer. Det var standard inom PocketPC/Windows Mobile och Symbianvärlden.

WAP var snarast hett för rena mobiltelefoner som de du nämner. Jag hade en handdator med färgskärm (Casio EM-500) redan 2000 som klarade av traditionella webbsidor med på den tiden bra resultat.

När det kom bra smartphones/handdatorer med färgskärm såsom Nokia 9210, SEMC P800, Siemens SX45 och HTC Wallaby (O2 XDA) blev det riktigt angenämt med mobilsurfandet.

Jepp, Communicator var definitivt långt före sin tid. Reflekterade bara över att det fanns mobildata tillgängligt i slutet på 1990-talet, och man gjorde allt vad man kunde för att folk skulle börja använda det även om det inte fanns plattformar för det riktigt ännu. Minns till och med att det "uppfanns" en webläsare som kunde "leva" i simkortet för att utrusta telefoner med wapsurf, jag var på kurs på det där systemet, tror det var 1999, jisses vad desperat det var för att få igång mobildataanvändandet då!!

2018-05-21, 18:51
Medlem
Citat:
Konstigt, alla mina mobila enheter jag hade före 2007 fungerade. Skumt. Intuitiv? Hade inga problem före 2007 med det heller. Snygg? Ja, iPhone 2G-3G S var verkligen inga skönheter, det blev bättre då 4an kom (4an var en klart positiv designuppgradering av iPhone).

Men det är klart, min smak ligger mer åt det raka och maskulina hållet när det gäller mobila enheter.
Ja du verkar ha en fäbless för de lite grövre sakerna, typ dessa.
Vill minnas att de krävdes vapenlicens på dem eftersom de räknades som "grova tillhyggen" på grund av sin vikt och form.

http://www.gsmhistory.com/wp-content/uploads/2006/01/6b-GSM-TACS-comparison.jpg
2018-05-21, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Jepp, Communicator var definitivt långt före sin tid. Reflekterade bara över att det fanns mobildata tillgängligt i slutet på 1990-talet, och man gjorde allt vad man kunde för att folk skulle börja använda det även om det inte fanns plattformar för det riktigt ännu. Minns till och med att det "uppfanns" en webläsare som kunde "leva" i simkortet för att utrusta telefoner med wapsurf, jag var på kurs på det där systemet, tror det var 1999, jisses vad desperat det var för att få igång mobildataanvändandet då!!

Operatörerna hade kunnat få fart på mobildata om de haft vettiga priser redan från början och insett att det inte håller att ta 15 kronor PER MEGABYTE. Det var ju prissättningen som höll tillbaka utvecklingen.

Med rimliga priser hade mobilt Internet varit standard redan år 2000 eftersom tekniken i sig fanns. Jag skulle vilja påstå att girigheten från operatörerna fördröjde utvecklingen med ungefär fem år. WAP var ju lite svårt att använda också när man fick ansluta till nätet och betala sisådär 5 kronor/minut...

Jag minns när WAP kom och tanken var god men prissättningen fullständigt åt skogen. Alltid sorgligt när tekniken blockeras av girigheten och lite naiva människor som står där och försvarar det hela med "men de måste gå med vinst!" och "det är inte gratis att driva nät!" och liknande.
2018-05-21, 18:57
Medlem
Citat:
Ja du verkar ha en fäbless för de lite grövre sakerna, typ dessa.
Vill minnas att de krävdes vapenlicens på dem eftersom de räknades som "grova tillhyggen" på grund av sin vikt och form.

http://www.gsmhistory.com/wp-content/uploads/2006/01/6b-GSM-TACS-comparison.jpg

Jadu, en SEMC Xperia X1 eller HTC Touch Pro är ju t.ex avsevärt snyggare än en iPhone 2G-3G S.

Smartphones som kom ut under perioden 2002-2007 var inte direkt några vapen även om det fanns vissa smärre undantag som Motorola A920. SEMCs P-serie var tämligen lätta och smidiga enheter på den tiden.

Edit: En sak som är ganska fascinerande är hur mycket känslor det finns i denna tråd. Ifrågasätts Apple verkar det snarast som att man ifrågasätter folks val av partner.

Kärleken till företaget är stark.
Senast redigerad av Mobiltelefon 2018-05-21 kl. 19:02.
2018-05-21, 19:05
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Jadu, en SEMC Xperia X1 eller HTC Touch Pro är ju t.ex avsevärt snyggare än en iPhone 2G-3G S.

Smartphones som kom ut under perioden 2002-2007 var inte direkt några vapen även om det fanns vissa smärre undantag som Motorola A920. SEMCs P-serie var tämligen lätta och smidiga enheter på den tiden.

Edit: En sak som är ganska fascinerande är hur mycket känslor det finns i denna tråd. Ifrågasätts Apple verkar det snarast som att man ifrågasätter folks val av partner.

Kärleken till företaget är stark.

Tråden borde få nytt namn, "Varför är folk så emot apple prylar", borde vara "Varför är folk som är sålda på apple-prylar så känsliga för fakta?"

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in