2018-05-21, 12:09
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fruidolore
I USA brukar de under valen använda sig av en speciell typ av karta (kartogram) för att visa hur demokraterna kunde vinna när nästan hela den normala kartan var röd. Tror aldrig jag sett denna typ av karta i samband med ett svenskt val. Så för de intresserade: http://www.worldpopulationatlas.org/carto_swe.htm
Som ni kan tänka er från kartan så måste bland annat skåne, småland och dalarna bygga på väldiga marginaler för att kompensera att eventuellt Stockholm och Göteborg inte levererar.
Jag tror precis tvärtemot Crispy i den här frågan men hoppas på motsatsen.
Yougov visar på att landsbygd och storstad röstar nästan snarlikt, 23.3% respektive 22.6%. Jag misstänker att de är ute och cyklar med dessa siffror tyvärr. Hela västvärlden rider på en konservativ våg just nu och Sverige är inget undantag. Om vi följer det internationella mönstret så kommer det att vara större skillnader mellan stad och landsbygd än vad vi tidigare sett.
Yougov kommer med stor sannolikhet att visa sannare absoluta värden än SCB men jag tror ändå SCB är bättre med att visa relationerna mellan olika grupper. Så väntar med stor spänning på att se om SCB visar att Sverige kommer gå mot mönstret som vi sett från Brexit, Trump, och Le Pen och visa att Stockholm önskar Åkesson.
Men asylproblematiken sprider sig till stadsdelar och kommuner i Stockholmsområdet som vid förra valet inte var drabbade. I Nacka har det varit stora diskussioner i lokal media om hur de köper bostadsrätter och villor till migranter. ink. den ökända polygamisten. När man rör sig i City och speciellt tunt Sergels torg känns det inte alls tryggt längre. Så var det inte 2014. Vissa förorter går åt helt fel håll som Sätra. SD har en stor potential. De som bor i Täby lämnar ju sin kommun varje dag, de ser förslumningen. Men detta är människors som har mer att förlora på att säga att de stödjer SD. De kan förlora sitt jobb och sin familj bokstavligen. De kan bli socialt utstötta. Ja Stockholms innerstad och närförorter har säker fortfarande lägre andel SDare men istället 6 % så kanske de är uppe i 15 %.
2018-05-21, 12:17
Medlem
Citat:
Hela västvärlden rider på en konservativ våg just nu
Nej, snarare en nationalistisk våg.
2018-05-21, 12:23
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Just därför tror jag på S+M. De verkar inte bry sig, alltså verkligen inte bry sig. De kan vända retorik, politik och verkligen handfast styra om samhällsutvecklingen och explodera i opinionen som belöning. Trots det väljer de att fortsätta det mångkulturella massinvandringsvansinnet.
SD kommer få noll inflytande efter valet. S och M kommer hitta en lösning där en av dem eller båda regerar. Garanterat! Vi trodde det skulle bli extra val den här perioden också. Det blev det inte och det kommer inte bli det nästa mandatperiod heller. 7K lyder helt andra intressen än svenska folket.

De har starka asylvänliga grupper inom sina partier. Både M och S har en konflikt mellan liberala och konservativa delar. De får kritik internt hur de än gör. De måste bestämma sig för en linje men oavsett vad de väljer kommer de förlora väljare.
2018-05-21, 12:56
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Det kommer bli en härlig och intressant midsommar. SD på 20% borgar för många bekännelser från nyfrälsta SD:are kring sillbordet =)

Ja, ett Sverigedemokraterna med ett månadssnitt på 20% borde sända chockvågor i det politiskt korrekta etablissemanget. Svenska folket säger ifrån mot deras vidriga massinvandringspolitik och importerade massvåldtäkter och annan masskriminalitet.

20% i månadssnitt för Sverigedemokraterna är därtill med den välkända underskattningen vilket tyder på ett valresultat på minst 23%+ i valet i september!
2018-05-21, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Absolut, men du måste göra skillnad på 'Stockholm' och 'Stockholm'. .
Precis men hela området kring Stockholm ända ut till typ Nyköping och Uppsala visades 2014 ha en lägre sd-trend än t.ex. Gävle, Eskilstuna och Norrköping och en mycket lägre än mindre kommuner i t.ex. bergslagen och småland. Så även om inte hela storstockholmsregionen röstar som de gör i vaxholm så handlar det om väldigt många röster att kompensera även om vi här i storstockholm röstar bara något under medel. Exempel: Ett kanonval på 25% från hela landet! stockholm röstar 19% då måste övriga sverige rösta 27%. Här har jag inte tagit med storgöteborg, om de hänger på sthlm med 19% så måste övriga sverige rösta 29%sd. Om även Lund och norrland trilskas lite så måste till slut t.ex. kalmarlän rösta minst 32% sd för att vi ska landa på 25% för hela landet..

Det är mycket prat om rinkeby och husby, men helt ärligt ser situationen där inte så annorlunda ut jämfört med 2014. Situationen där har sedan länge normaliserats för stockholmarna och jag tror inte det påverkar valet för de flesta i sthlm. Faktum är att migranterna från 2015 inte har hamnat i tensta eller biskopsgården utan i hagfors,Värmland! Småorterna ute i sverige har tagit emot oproportionerligt många jämfört med stockholm och göteborg och den nya demografiska bilden på svensk landsbygd har gett varenda liten ort ett mini "utanförskapsområde" (läs asylboende). Detta om något borde öka skillnaderna mellan stad och landsbygd än mer då det är något nytt för hagfors men samma gamla visa i stockholm.
2018-05-21, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Detta tack vare den demonisering & brunstämpling som SD & dess anhängare har utsatts för.
Hade SD bemötts som ett parti bland andra så hade det också varit naturligt med väljarströmmar både in & ut. Men när 7-klöverpolitiker stått & förklarat att du är en äcklig "nazist" så har dom effektivt spärrat för att man ens kan överväga att gå tillbaka till sitt tidigare parti.

De enda väljarströmmar ur SD jag kan se framöver kommer i så fall att ske till nystartade partier.

Precis. Den sociala stigmatiseringen tidigare att komma ut som SD:are kunde ju medföra oproportionella konsekvenser. Förlora jobb, uppdrag, vänner, familj osv.

Att mentalt gå till SD blev ju som ett gore tex filter. Jag har inte hört en enda som öppnat sig för SD och sedan valt något 7K parti igen.

Som du skriver och som vi talat om tidigare i tråden så kommer spillet eller eventuella läckaget från SD gå till partier med mera extrem/aggressiv politik eller hur man nu ska definiera det. Det besynnerliga är att SD-ledningen använder exakt samma retorik och invektiv som de själva blev utsatta för av 7K. Någon som kan förklara det?

Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Så nu seglar ytterligare en faktor som kan försvåra för uppringande institut att få korrekta avbilder av opinion upp; med hänsyn till bilden och mina egna fördomar.

Det slår mig att för att få vettiga och ärliga svar av respondenterna så behöver de känna förtroende för uppringaren, eller hur?

Ifall det skär sig i gränssnittet redan då respondenten hör uppringarens röst så, ja ni fattar.

På bilden, en gubbe i min ålder, som antagligen får en ung feminist-vänster-vegan att gå bananas bara av att höra den motbjudande patriarken; roten till allt ont.
Eller, också på bilden, den unge lättingen från utlandet vilken inte ens bemödat sig att lära sig tala Svenska rent som skulle irritera en sådan som jag är till vanvett, och förmodligen inte heller sporra mig till att svara ärligt.

Kan den där bilden innehålla en stor del av förklaringen till varför uppringande som metod är litet "svajig"?
Särskilt för de partier vilka har väckt känslor.
Det skulle vara intressant att studera metodiken i OI litet djupare, men det är för en annan tråd, antar jag.

Så, den här månaden slutar med ett SD på ~20%, och till nästa månad närmare 25%, med en stor sannolikhet till största parti till valet.

Det får ju moderator bedöma, men eftersom vi talar om SD och SD fladdrat så i OU så vore väl olika OI metodik intressant att diskutera. Finns det medlemmar som har kunskap och känner sig manade vore det välkommet.

Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
De har starka asylvänliga grupper inom sina partier. Både M och S har en konflikt mellan liberala och konservativa delar. De får kritik internt hur de än gör. De måste bestämma sig för en linje men oavsett vad de väljer kommer de förlora väljare.

Visst har du rätt i det. SL, UK men även AKB har ju försökt med konsttycket att balansera på två linor samtidigt. Det vore ju toppen om de tvingades bekänna färg innan valet. Vad kommer en röst på S och M innebära efter valet? Ökad eller minskad invandring? Mera resurser till nyanlända/migranter/utanförskapsområdena eller ekonomiskt tuffare tag?

Det är egendomligt att tex M inte krävt en utredning om de massivt förhöjda resurserna per capita i gettona verkligen gett resultat. En annan sak som M borde granskat är alla satsningar på att få invandrare i jobb verkligen gett utdelning. Jag vet att Nya M inte har något med gamla M att göra annat än till namnet. Många har dock bilden av att M är ett skattesänkarparti som vill dra ner på välfärden. Runt 2000 körde ju M ett jippo med "Slöseriombudsmannen" för att lyfta fram slöseriet inom offentlig sektor.
2018-05-21, 13:40
Medlem
Citat:
Det är mycket prat om rinkeby och husby, men helt ärligt ser situationen där inte så annorlunda ut jämfört med 2014. Situationen där har sedan länge normaliserats för stockholmarna och jag tror inte det påverkar valet för de flesta i sthlm. Faktum är att migranterna från 2015 inte har hamnat i tensta eller biskopsgården utan i hagfors,Värmland! Småorterna ute i sverige har tagit emot oproportionerligt många jämfört med stockholm och göteborg och den nya demografiska bilden på svensk landsbygd har gett varenda liten ort ett mini "utanförskapsområde" (läs asylboende). Detta om något borde öka skillnaderna mellan stad och landsbygd än mer då det är något nytt för hagfors men samma gamla visa i stockholm.
Situationen har förstås inte "normaliserats" för oss Stockholmare, vad som sker nu är dock att det rapporteras på ett annat sätt. Och rapporterar är man även tvungen till, det går helt enkelt inte att mörka längre, som de gjorde när invandrarproblematiken var begränsad till några av de här områdena i Stockholm (men det var illa då också, vem har inte någon bekant som blivit rånad av ett invandrargäng?). Bor man i Stockholm går det heller inte längre att förneka att gatubilden påminner mer om Libanon, än en nordisk stad, samt att även när du åker hem till din svenska förort, går det numera 13 asylboenden (och liknande) på dussinet i krokarna. Varje lite förortscentrum får sin beskärda del av MENAfieringen och ökande otrygghet och kriminalitet. Det är en dramatisk förändring son kanske även ger utslag i SD:s valsiffror denna gång.
2018-05-21, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Situationen har förstås inte "normaliserats" för oss Stockholmare, vad som sker nu är dock att det rapporteras på ett annat sätt. Och rapporterar är man även tvungen till, det går helt enkelt inte att mörka längre, som de gjorde när invandrarproblematiken var begränsad till några av de här områdena i Stockholm (men det var illa då också, vem har inte någon bekant som blivit rånad av ett invandrargäng?). Bor man i Stockholm går det heller inte längre att förneka att gatubilden påminner mer om Libanon, än en nordisk stad, samt att även när du åker hem till din svenska förort, går det numera 13 asylboenden (och liknande) på dussinet i krokarna. Varje lite förortscentrum får sin beskärda del av MENAfieringen och ökande otrygghet och kriminalitet. Det är en dramatisk förändring son kanske även ger utslag i SD:s valsiffror denna gång.

Jag håller helt med om att stadsbilden har förändrats, jag vidhåller dock att en övervägande majoritet inte ser det fastän det är väldigt uppenbart. Till och med i Ungern med ett debattklimat från en annan planet jämfört med Sverige och ett Fidesz med 133 av 199 mandat är de liberala partierna större i huvudstaden Budapest. Det om något borde borde ge en inblick i att det torde finnas ett tak för SD i Stockholm.

Fast så har ju alla som ens nämnt ordet tak i samma mening som SD fått äta upp sin hatt så jag kanske borde hålla tyst

Är det någon som har mejlat SCB förut och frågat efter deras rådata? Det borde väl till skillnad från de andra instituten vara möjligt att få tillgång då de faktiskt är en myndighet. Skulle gärna snickra ihop en egen viktningsmodell i sommar nämligen.
2018-05-21, 15:43
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Är det någon som har mejlat SCB förut och frågat efter deras rådata? Det borde väl till skillnad från de andra instituten vara möjligt att få tillgång då de faktiskt är en myndighet. Skulle gärna snickra ihop en egen viktningsmodell i sommar nämligen.

Förstår inte var du skall med rådatan till. Det är väl bara att dra till med något om du ändå skall hitta på själv?

Kör med en klassiker; 25% till SD?
Senast redigerad av greta75 2018-05-21 kl. 15:45.
2018-05-21, 16:04
Medlem
Citat:
Jag tror precis tvärtemot Crispy i den här frågan men hoppas på motsatsen.
Yougov visar på att landsbygd och storstad röstar nästan snarlikt, 23.3% respektive 22.6%. Jag misstänker att de är ute och cyklar med dessa siffror tyvärr. Hela västvärlden rider på en konservativ våg just nu och Sverige är inget undantag. Om vi följer det internationella mönstret så kommer det att vara större skillnader mellan stad och landsbygd än vad vi tidigare sett.
Yougov kommer med stor sannolikhet att visa sannare absoluta värden än SCB men jag tror ändå SCB är bättre med att visa relationerna mellan olika grupper. Så väntar med stor spänning på att se om SCB visar att Sverige kommer gå mot mönstret som vi sett från Brexit, Trump, och Le Pen och visa att Stockholm önskar Åkesson.
Du kan ha rätt, men SD-bubblandet i storstäder senaste tiden är väl inte bara en YouGov-grej? Vill minnas att det har observerats i andra fältkikare också. Minns inte var, men någon av de stora 'nedbrytarna' Novus, Sifo eller SCB hintade om det vid något tillfälle.

Här är trenden i YouGov 12 månader bakåt:

Stabilt - nej, men en möjlig fingervisning om att glappet minskar.

När det gäller SCB PSU dröjer det tyvärr till 5 juni, men i brist på den kan man jämföra förra årets majmätning med 2014 års (sista inför det valet) för att se hur det rörde sig under de tre åren. Observera att SCB endast bryter ner partisympati i regioner, inte hur man skulle rösta. Sympatin för SD ligger alltid långt under valresultaten...

(finns såklart även november-17 men den är från en stor svacka där SD dippade till 17,2 i medel - där är vi definitivt inte kvar, maj-17 är en mer likvärdig mätpunkt med genomsnittet 19,7)

Detta tolkar jag som att SD-tillväxten i Stockholmsregionen (och kommunen) är i paritet med Skåne "på landet" och Västsverige "på landet", (c:a +120%), i motsats till Göteborg och Malmö där det gått betydligt trögare.

Stockholm består ju ändå till stor del av inflyttade från resten av landet, så det kanske kan funka som en politisk "lantis-sleepercell" i trängda lägen? Medan Göteborg bara är ett skitkonstigt eget land i landet med svårbegripliga politiska preferenser, som att det tydligen är väldigt viktigt att hålla traditionen från Göran Johansson levande dvs att man för att bli framgångsrik i lokalpolitiken måste ha grövsta möjliga hy.
2018-05-21, 16:11
Medlem
Citat:
Är inte deras nedbrytningar på kön/ålder/region etc en form av rådata såtillvida att partisympati inte viktas? Först släpper de ju en skattning av hur ett valresultat skulle se ut för dagen. Några dagar senare kommer den stora tabellen med partisympati per grupp. Den skiljer sig markant från skattningen av valresultat.

I november t ex hade SD 14,8 i skattningen, men partisympatin låg på 11,9.
2018-05-21, 17:00
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Det är mycket prat om rinkeby och husby, men helt ärligt ser situationen där inte så annorlunda ut jämfört med 2014. Situationen där har sedan länge normaliserats för stockholmarna och jag tror inte det påverkar valet för de flesta i sthlm. Faktum är att migranterna från 2015 inte har hamnat i tensta eller biskopsgården utan i hagfors,Värmland! Småorterna ute i sverige har tagit emot oproportionerligt många jämfört med stockholm och göteborg och den nya demografiska bilden på svensk landsbygd har gett varenda liten ort ett mini "utanförskapsområde" (läs asylboende). Detta om något borde öka skillnaderna mellan stad och landsbygd än mer då det är något nytt för hagfors men samma gamla visa i Stockholm.

Rinkeby kanske inte har förändrats så mycket men asylmigranter placeras ut överallt och den stora skillnaden är dessa gäng med invandrarmän som drar runt i Stockholm City. Minns hur de attackerade kvinnor på centralstationen innan firmorna jagade bort dem. På Södermalm slängde de ut pensionärerna ur ett äldreboende och flyttade dit asylanter och direkt så blev djur dödade i parken precis intill. Och invandrarna märker skillnaden i Rinkeby, de går till SD när deras grannar plötsligt bor 20 personer i en lägenhet och afghanerna säljer knark helt öppet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in