Citat:
Ursprungligen postat av
Egnatankar
Välkommen, Fruidolore! Din presentation av dig själv var ett riktigt fint Flashback-CV!
Tackar.
Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Yo! Vad tror du om ditt eget distrikt? Förra valet dröp ju Södermalm-Enskede av smugness, och det motiverades med de enorma F!- och MP-staplarna och de försumbara SD-staplarna. ”Vi från Högalid 8 röstade minsann 18% F!” ”Jaha men ni har ju även 7% SD, läskigt faktiskt, vi från Sofia 15 hade bara 3% som röstade SD så vi är godare”. Sedan kontrasterade man det med den SD-tätaste landsortskommun kan kunde hitta, typ Sjöbo.
Kommer det att bli likadant i år eller finns det möjlighet till en SD-bomb från Södermalm av sådan magnitud att det där skrytet kommer av sig och alla håller låg profil istället?
När man läser de anekdoter som kommer upp här i tråden ibland och även när jag själv lämnar Stockholm så kan man ju få uppfattningen att Sd kommer få minst 25% i valet, om det nu även släppt för kvinnor så varför inte 30%! Jag måste dock dämpa förväntningarna här lite grann. Godhets-knarkandet må ha avmattats en del men det är fortfarande ett stort no-no att komma ut som sd:are i de allra flesta demografiska grupper här. P.g.a. detta så snurrar kompassen hejvilt när jag ska försöka avgöra i vilken riktning det bär. Detta är nog något som även opinionsinstituten har fått erfara.
Den grupp som röstade sd här i valet 2014 bestod till största del av Söders gamla demografiska uppsättning, den har ju bytts ut som alla vet mot inflyttade hipsters och andelen har minskat ytterligare de 4 senaste åren. Så även om det sker en fördubbling av stödet för sd i denna grupp så kommer vi inte se en fördubbling i det totala stödet då gruppen har blivit mindre. Någon nybruten mark in i andra grupper kan jag inte se (så gissar på 9.5% som resultat här. (5.81% 2014)) men som sagt kompassen snurrar.
Något misstag som jag märkt att många gör när de ska analysera Sveriges politik är att de använder ett begrepp som förvisso stämmer, nämligen "Stockholmsfixeringen". De använder dock detta för att sedan etablera något motsatt typ "folket", "riktiga Sverige" och sopar in Stockholm under mattan och låtsas som att det inte existerar. En majoritet bor inte i Stockholm det är sant men de underskattar hur stor minoritet det faktiskt handlar om, det bor 3 miljoner människor inom en 9 mils radie från min dörr. (Låter lite som en "triggered" stockholmare när jag läser det här stycket men tro mig jag har ett leende på läpparna och tar det med ro

, vill bara att folk ska göra informerade analyser.)
I USA brukar de under valen använda sig av en speciell typ av karta (kartogram) för att visa hur demokraterna kunde vinna när nästan hela den normala kartan var röd. Tror aldrig jag sett denna typ av karta i samband med ett svenskt val. Så för de intresserade:
http://www.worldpopulationatlas.org/carto_swe.htm
Som ni kan tänka er från kartan så måste bland annat skåne, småland och dalarna bygga på väldiga marginaler för att kompensera att eventuellt Stockholm och Göteborg inte levererar.
Jag tror precis tvärtemot Crispy i den här frågan men hoppas på motsatsen.
Yougov visar på att landsbygd och storstad röstar nästan snarlikt, 23.3% respektive 22.6%. Jag misstänker att de är ute och cyklar med dessa siffror tyvärr. Hela västvärlden rider på en konservativ våg just nu och Sverige är inget undantag. Om vi följer det internationella mönstret så kommer det att vara större skillnader mellan stad och landsbygd än vad vi tidigare sett.
Yougov kommer med stor sannolikhet att visa sannare absoluta värden än SCB men jag tror ändå SCB är bättre med att visa relationerna mellan olika grupper. Så väntar med stor spänning på att se om SCB visar att Sverige kommer gå mot mönstret som vi sett från Brexit, Trump, och Le Pen och visa att Stockholm önskar Åkesson.