Citat:
Ursprungligen postat av
Hexenhammer
Klart det är tabu! Det finns ju såklart en kultur som säger att mannen ska vara stor och stark liksom. Därmed finns ju en otrolig skam kring att ha blivit utsatt för något, och "i synnerhet av en kvinna" (ja, jag tycker själv det låter lite patetiskt att skriva så - men det finns definitivt, underförstått, en sådan kultur - även i Sverige).
Yes, jag pratade om en relativisering av grova, sexuella övergrepp när nu en klapp på rumpan ska klassas som just ett sådant - när det kan vara så mycket annat än just ett övergrepp.
Classic feminism; Inte ens i en diskussion kring män som utsätts för våld av kvinnor lyckas man hålla sig till ämnet - utan ska istället ta på sig kungakronan som "mest utsatt". Suck!
Njaa..visst du kan välja tabu om du nu vill det...i mitt språköra är detta begrepp mer kopplat till tja vad ska vi säga...religösa sammanhang, ex. det är tabu prata om sex i vissa kulturer, äta kött, göra ditt eller datt som anses typ kränka något gravt heligt i den kulturen. Starkt ord med anda ord.
när det kommer till vår kulturs ovilja prata om mäns utsatthet för sexuellt våld ex. så tja..det skaver bara lite i mitt öra, för hey! vi pratar ju om det, men låt gå för tabu.
Sen får du ju bara ta dig i ditt eget öra.
En pojke/ tonåring som blir hotad, övertalad, tvingad via våld till sex med en betydligt större, mer auktoritär kvinna är lika skyddslös, bräcklig som en dito tjej. och lika vidrigt brott bli utsatt för den killen. En vuxen man har också all jävla rätt slippa bli utsatt för våld av någon form från kvinnor.
Han har liksom ingen manlig "skyldighet" av att kunna hantera den situationen ensam eller utan att ta skada eftersom han fan precis som kvinnor är en människa av kött och blod han med.
Män ska ha hjälp och respekt i dessa situationer. Första början till den visionen är att sluta tänka att han bör klara detta själv, bara för att han är man och gör han inte så är han patetiskt..eller hur?
ok, var detta någon inlaga i någon metoo debatt mellan oss?
För att MeToo skulle relativisera är antifeminsiters halmbygge, skulle jag hävda.
MeToo:s poäng var att skilda utbedningen av manligt sexuellt förtryck, i detta ingår allt från klapp på rumpan till ren våldtäkt. Dessa företeelser bygge alla på samma stuktur av manligt sexuell överordning av kvinnor. Finns ingen jämförelse i graden av "kränkning" gjord.
Den relativiseringen gör man själv i sitt huvud om man nu läser två berättelser bredvid varandra från 2 helt olika individer och genast drar slutsatsen att dessa då uttrycker samma grad av allvar.
Ämnet för oss två där och då var skillnaden.